تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804647129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كري: ايران به ۷ ميليارد دلار دسترسي پيدا مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: كري: ايران به ۷ ميليارد دلار دسترسي پيدا مي‌كند
وزير خارجه آمريكا روز سه‌شنبه براي توضيح در مورد توافق هسته‌اي موقت با ايران در جلسه استماع مجلس نمايندگان حضور پيدا كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس، «جان كري» وزير خارجه آمريكا روز سه‌شنبه طبق برنامه قبلي براي توضيح در مورد توافق هسته‌اي موقت با ايران به مجلس نمايندگان رفت.

در ابتداي اين جلسه «اد رويس» رئيس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا به انتقاد از توافق ژنو پرداخت و گفت اين توافق به صورت غيررسمي حق ايران براي غني‌سازي را به رسميت شناخته است، در حالي كه به عقيده مجلس نمايندگان ايران نبايد اجازه غني‌سازي داشته باشد.

وي همچنين گفت: تعهد آمريكا براي كاهش برخي تحريم‌ها بر اساس توافق موقت، موجب شده است تا رژيم تحريم‌ها در معرض خطر قرار گيرد.

رويس علاوه بر اين به تداوم مواضع ضدآمريكايي در ايران اشاره كرد و گفت: اكنون شعارهاي «مرگ بر آمريكا» از سوي مقامات ايراني هم گفته مي‌شود. وي در ادامه ايران را به حمايت از تروريسم، حمايت از نظام سوريه و تلاش براي دستيابي به بمب هسته‌اي متهم كرد.

در ادامه «اليوت انجل» نماينده جمهوري‌خواه حامي افزايش تحريم‌هاي ضد ايراني، تصريح كرد كه توافق ژنو بايد طوري طراحي مي‌شد كه ايراني‌ها دستكم در حالي كه مذاكرات در جريان است، غني‌سازي را به طور كامل تعليق كنند.

وي همچنين گفت: اميدوار است آنطور كه كري ادعا مي‌كند، تحريم‌هاي برداشته‌شده قابل بازگشت باشند. وي از دولت آمريكا خواست به شركت‌ها نسبت به عجله كردن در نزديك شدن به ايران و ناديده گرفتن تحريم‌ها هشدار دهند. انجل برنامه هسته‌اي ايران را تهديدي براي سه متحد اصلي آمريكا در منطقه يعني اسرائيل، عربستان و امارات دانست و گفت بايد اين برنامه را محدود كرد.

توافق با ايران امنيت ملي آمريكا و همچنين امنيت اسرائيل را بهبود مي‌بخشد

كري در پاسخ به اين اظهارات ضمن ابراز اميدواري نسبت به اينكه بتواند نگراني‌هاي كنگره را برطرف كند، گفت: رئيس‌جمهور اوباما و من بسيار در تعهد خود كاملا صريح بوده‌ايم كه ايران نبايد به سلاح هسته‌اي دست يابد... اين در صدر سياست خارجي ما قرار داشته است.

وي در پاسخ به سوالي كه به عنوان نام اين جلسه مطرح شده بود، گفت: بله، اين توافق امنيت ملي آمريكا را بهبود مي‌بخشد... همچنين امنيت اسرائيل و كشورهاي منطقه خليج را. اما چطور؟ اين توافق براي اولين بار در نزديك حدود 10 سال توسعه برنامه هسته‌اي ايران را متوقف مي‌كند و برخي بخش‌هاي آن را به عقب برمي‌گرداند. همچنين امكان بازرسي‌هاي بسيار گسترده را فراهم مي‌كند... در حالي كه ما براي رسيدن به توافقي جامع بحث مي‌كنيم، تا تمام نگراني‌هاي خود را برطرف كنيم، مي‌دانيم كه ايران برنامه هسته‌اي خود را گسترش نمي‌دهد.

ايران تعداد سانتريفيوژهاي خود را افزايش نخواهد داد/نيروگاه اراك براي ما غيرقابل قبول است

بنا بر اين توافق، ايران تمام ذخاير اورانيوم 20درصد خود را بي‌اثر مي‌كند. يعني آن چيزي كه نخست‌وزير نتانياهو در سازمان ملل روي يك تصوير نقاشي شده نشان داد، اكنون از 200 كيلوگرم به صفر مي‌رسد. ايران همچنين تعداد سانتريفيوژهاي خود را افزايش نخواهد داد. همچنين ميزان دسترسي‌ها براي بازرسي به ميزان بي‌سابقه‌اي افزايش پيدا مي‌كند... ما خواهيم توانست به نطنز سركشي كنيم، مي‌توانيم هر ماه به تأسيسات اراك برويم، بازرسي كنيم و متوجه شويم كه آيا آن‌ها به تعهدات خود پايبند بوده‌اند، يا نه. ايران توافق كمك مي‌كند تا اطمينان يابيم ايران از مذاكرات به عنوان پوششي براي پيشبرد مخفيانه برنامه هسته‌اي خود استفاده نمي‌كند... نيروگاه اراك براي ما غيرقابل قبول است. ما در گام اول توانستيم از آغاز به كار آن، تزريق مواد و همچنين نصب قطعات نصب‌نشده جلوگيري كنيم.

داشتن يك نيروگاه آب سنگين براي ايران، غيرقابل قبول است

وي در ادامه گفت: اين تنها يك گام اول است، و بر اساس گام آخر كه آمريكا ديد واضحي از آن دارد، داشتن يك نيروگاه آب سنگين براي ايران، غيرقابل قبول است و آن‌ها نمي‌توانند چنين نيروگاهي داشته باشند.

ايران تنها به 7 ميليارد دلار از درآمدهاي خود دسترسي پيدا مي‌كند

كري در مورد امتيازهاي دريافت‌شده از سوي ايران هم گفت: در هفته‌هاي اخير ارقام بسيار بزرگي را در رسانه‌ها شنيده، اما هيچ‌يك از اين‌ها درست نيست و ايران تنها به 7 ميليارد دلار از درآمدهاي خود دسترسي پيدا مي‌كند.

وي بار ديگر تأكيد كرد كه بايد در نظر داشت كه تحريم‌ها يك هدف نيستند، بلكه ابزاري هستند براي آنكه ايران را به ميز مذاكره بياورند.

آمريكا همچنان به اجراي دقيق و قاطعانه تحريم‌ها ادامه مي‌دهد

كري تصريح كرد كه آمريكا همچنان به اجراي دقيق و قاطعانه تحريم‌ها ادامه مي‌دهد. وي به همه شركت‌هاي آمريكايي و بين‌المللي هشدار داد كه هرگونه اقدامي در راستاي نقض تحريم‌ها مي‌تواند براي آن‌ها تبعات داشته باشد.

وزير خارجه آمريكا افزود: تمام تحريم‌هاي مربوط به وضعيت حقوق بشر، حمايت از تروريسم، حمايت از رژيم سوريه پابرجا خواهند ماند... تنها بخش بسيار كوچكي از تحريم‌هاي ايران آن هم به صورت برگشت‌پذير حذف مي‌شود... اگر ايران به تعهدات خود عمل نكند، كاهش تحريم‌ها لغو مي‌شود... ايران تنها 7 ميليارد دلار دريافت مي‌كند كه در برابر اقتصاد تريليون دلاري آن‌ها رقم ناچيزي است. اين رقم ناچيزي در برابر بيش از 100 ميليارد دلاري است كه تنها در بخش نفتي از سال 2012 به بعد ما آن‌ها را از درآمد آن محروم كرده‌ايم.

آمريكا و ديگر اعضاي 1+5 به انجام توافق ژنو متعهد هستند

كري در ادامه به تشريح بندهاي مربوط به امتيازهاي دريافتي ايران پرداخت و گفت: ايران 4.2 ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي خود را در اختيار خواهد داشت كه اين رقم نه به صورت يكجا بلكه به صورت اقساطي دريافت مي‌كند. وي تصريح كرد كه آمريكا و ديگر اعضاي 1+5 به انجام توافق ژنو متعهد هستند.

وزير خارجه آمريكا با بيان اينكه واشنگتن همچنان با توجه به تاريخچه «فريبكاري» ايراني‌ها، به آن‌ها بي‌اعتماد است، گفت: در اين قرارداد آمده است كه «تا زماني كه همه چيز مورد توافق قرار نگيرد، هيچ‌چيز مورد توافق نخواهد بود».

وي همچنين گفت: در اين توافق آمده است كه همه‌چيز بر اساس «تعاريف متقابل است، اگر ما با آن موافقت نكنيم»، اين اتفاق نمي‌افتد.

افزايش تحريم‌هاي جديد عليه ايران، «اتحاد ميان اعضاي 1+5» را از بين مي‌برد

كري با بيان اينكه در حال حاضر فرصتي براي حل مسالمت‌آميز مناقشه هسته‌اي به وجود آمده، گفت: اكنون 2 راه وجود دارد، يكي حل مسالمت‌آميز و رفع نگراني‌هاي بين‌المللي و راه دوم ادامه تخاصم كه ممكن است به درگيري بيانجامد، كه اين راه تبعاتي دارد. وي همچنين تصريح كرد كه نگران افزايش تحريم‌هاي جديد عليه ايران، «اتحاد ميان اعضاي 1+5» را از بين ببرد. وي تأكيد كرد كه اگر ايران به تعهدات خود پايبند نباشد، كنگره مي‌تواند در عرض يك هفته تحريم‌هاي جديدي وضع كند.

وزير خارجه آمريكا با اشاره به اينكه تحريم‌ها خود هدف نبوده بلكه تنها براي تحت فشار قرار دادن ايران وضع شده، به نمايندگان كنگره يادآوري كرد كه 6 ماه به زودي سپري مي‌شود و در آن زمان مي‌توان فهميد كه آيا مي‌توان به توافق جامع دست يافت يا نه.

آمريكا درباره برنامه هسته‌اي ايران همكاري بسيار نزديكي با اسرائيل داشته است

وي با اشاره به ديدارهاي خود با «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي، گفت: آمريكا در مورد برنامه هسته‌اي ايران همكاري بسيار نزديكي با اسرائيل داشته است.

كري توافق ژنو را بسيار موثر ارزيابي كرد و گفت: اين توافق زمان گريز ايران را به ميزان بسيار زيادي افزايش داده است.

بند آخر توافقنامه غني‌سازي ايران را به «نياز آن‌ها» محدود مي‌كند

وي در پاسخ به سوالي در مورد حق ايران براي غني‌سازي و اشاره به اين موضوع در توافق ژنو، گفت: بند آخر اين توافق غني‌سازي ايران را به «نياز آن‌ها» محدود مي‌كند و اين به اين معني است كه مي‌توان در مورد نياز آن‌ها بحث كرد.

وي همچنين گفت: آمريكا مي‌تواند در مورد ميزان ذخاير اورانيوم ايران هم نظر خود را اعلام كند و همه اين موضوعات بايد مورد توافق قرار گيرد. وي با اشاره به مجوزهاي توافق ژنو براي افزايش بازرسي‌ها حتي از معادن ايران، در مورد حق غني‌سازي گفت: من پيش از اين هم گفتم كه در «ان‌پي‌تي» هيچ اشاره‌اي به حق غني‌سازي نشده است، البته اين حق رد هم نشده است، در حقيقت «ان‌پي‌تي» در مورد آن سكوت كرده است.

ايران پيش از رسيدن به توافق نهايي بايد قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را اجرا كند

كري افزود: شما در هر مذاكره‌اي مي‌توانيد يك «ليست خواسته‌ها» داشته باشيد و در عين حال ليستي از آنچه كه واقعا مي‌توانيد به آن دست پيدا كنيد... ايراني‌ها به ما مي‌گويند 17 كشور برنامه هسته‌اي دارند و 4 تا 5 تاي آن‌ها مي‌توانند غني‌سازي كنند، چرا ما نتوانيم... در مورد تحريم‌ها هم بايد بگويم شما در يك مذاكره بايد تعادلي ايجاد كنيد، بين آنچه كه مي‌گيريد و آنچه كه مي‌دهيد... آنچه كه ما كرديم اين بود كه امنيت اسرائيل را افزايش داديم... آن‌ها ديگر نمي‌توانند عربستان را تهديد كنند.

وي در مورد برنامه موشكي ايران هم گفت: ما معتقديم كه اين توافق طوري تنظيم شده است كه ايران پيش از رسيدن به توافق نهايي بايد قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را اجرا كند. اين قطعنامه‌ها موضوع موشك‌هاي بالستيك ايران را نيز در بر مي‌گيرد.

اختلافات موجود با اسرائيل تاكتيكي است

انجل در ادامه بار ديگر سوال خود از كري را تكرار كرد و گفت: ايران بايد بر اساس قطعنامه‌هاي شوراي امنيت دستكم در حين مذاكرات غني‌سازي خود را متوقف مي‌كرد. وي همچنين گفت: اسرائيل، عربستان و امارات، ايران را تهديدي براي بقاي خود مي‌دانند و از اين توافق نيز خرسند نيستند، چرا آن‌ها از اين توافق خوششان نمي‌آيد؟

كري در پاسخ به اين سوال با بيان اينكه امارات از اين توافق حمايت كرده، گفت: در ديدار با وزير خارجه اين كشور، ابوظبي به حمايت از توافق پرداخته است. علاوه بر اين، به گفته كري، وي در سفر خود به عربستان، براي مقامات عربستاني نيز اين توافق را تشريح كرده و آن‌ها ابراز اميدواري كرده‌اند كه اين توافق به موفقيت برسد. وي در مورد موضع «بنيامين نتانياهو» نيز گفت اختلافات موجود با اسرائيل تاكتيكي است.

كنگره مي‌تواند در يك هفته تحريم‌هاي جديدتري تصويب كند

وي در پاسخ به سوال مجددي در مورد تحريم‌ها، گفت: اطمينان دارم كه ايراني‌ها در حال حاضر در حال گوش كردن به صحبت‌هاي ما هستند، مي‌دانم كه آن‌ها مي‌دانند آمريكا جدي است.

كري همچنين بهبود روابط با ايران را با بهبود روابط آمريكا با چين و شوروي مقايسه كرد و گفت: دولت با نگاهي واقع‌بينانه در حال پيشروي است. وي تأكيد كرد كه ايراني‌ها مي‌دانند كه اگر به توافق پايبند نباشند، تحريم‌ها تشديد مي‌شوند. وي تأكيد كرد كه كنگره مي‌تواند در يك هفته تحريم‌هاي جديدتري تصويب كند و زماني هم كه دولت به كمك سنا نياز داشته باشد، از سنا مي‌خواهد تا وارد عمل شود.

وي با اشاره تأثيرات تحريم‌ها، گفت: اين تحريم‌ها بر مردم ايران هم تأثير گذاشته و موجب شد تا آن‌ها به اميد اينكه وضعيت زندگي‌هايشان تغيير مي‌كند، به استقبال تيم مذاكره‌كننده بروند.

كري در پاسخ به اظهارات يكي از نمايندگان كه توافق ژنو را «توافقي بد» خواند و گفت بحث توان موشكي ايران در توافق مد نظر قرار نگرفته و همچنين «حق نامشروع غني‌سازي» به آن‌ها داده شده، به جرايمي كه وزارت خزانه‌داري اين كشور براي ناقضان تحريم‌هاي ايران در نظر گرفته، اشاره كرد و گفت با اظهارات وي در مورد اينكه رژيم تحريم‌ها تضعيف شده و شركت‌هاي بين‌المللي قصد نزديك شدن به ايران را دارند، مخالف است.

اوباما متعهد است كه اگر اين توافق شكست بخورد، فشارها را افزايش مي‌دهد

در ادامه يكي ديگر از نمايندگان به اثرات مثبتي كه توافق ژنو بر اقتصاد ايران داشته اشاره كرد و گفت در اين مدت ارزش ريال ايران افزايش يافته و شركت‌هاي چيني و تركيه‌اي به ورود به بازار ايران نزديك شده‌اند. وي همچنين گفت دولت‌ها همواره به افزايش تحريم‌ها مخالف بوده‌اند و مخالفت كنوني كاخ سفيد هم چيز جديدي نيست. وي همچنين مدعي شد ايران تا پايان دوره 6 ماهه قادر خواهد بود اورانيوم كافي براي 4 بمب اتمي را توليد كند.

كري در پاسخ به اين اظهارات گفت: دولت با تحريم‌ها مخالف نبوده است، بلكه با زمانبندي تحريم‌ها مخالف بوده، چراكه مي‌خواسته امكان مذاكره فراهم باشد... من به اينجا آمده‌ام تا بگويم، رئيس‌جمهور متعهد است كه اگر اين توافق شكست بخورد، فشارها را افزايش مي‌دهد... من از شما مي‌خواهم كه فعلا اين كار را نكنيد، به خاطر روابطي كه با 1+5 داريم... به شما اطمينان مي‌دهم كه ما با شما هستيم، اگر آن‌ها بخواهند سانتريفيوژ‌هاي جديدي راه بياندازند، تحريم‌هاي شديدتري اعمال خواهيم كرد.

مذاكرات ژنو تنها به موضوع هسته‌اي محدود بود

وزير خارجه آمريكا در پاسخ به سوالي در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران، گفت: مذاكرات ژنو تنها به موضوع هسته‌اي محدود بود و آمريكا نمي‌خواست چنين موضوعاتي را در ازاي توافق هسته‌اي گرو بگيرد و از آن استفاده كند. با اين حال وي تأكيد كرد كه آمريكا با استفاده از كانال‌هاي پشت صحنه و همچنين راه‌هاي ديگر به تلاش براي بهبود وضعيت حقوق بشر ادامه مي‌دهد.

وي افزود: ما مشكلات زيادي با ايراني‌ها داريم، آن‌ها از حزب‌الله حمايت مي‌كنند، آن‌ها از رژيم سوريه حمايت مي‌كنند، از تروريسم حمايت مي‌كنند... ما مشكلات جدي با آن‌ها داريم، اما موضوع هسته‌اي اكنون اصلي‌ترين موضوع است كه براي امنيت اسرائيل و منطقه نيز داراي اهميت است.

وي در پاسخ به سوالي در مورد نحوه تشخيص پيشرفت روند توافق و همچنين احتمال درخواست تمديد زمان 6 ماهه گفت: ما به شما و مردم آمريكا پاسخگو هستيم، ما نزد شما خواهيم آمد و در زمان‌هاي مناسب توضيحاتي ارائه خواهيم كرد... نمي‌توانم بگويم چه اتفاقي خواهد افتاد، اما اميدوارم اين روند حتي زودتر از زمان از پيش اعلام‌شده پيش برود... اگر به زمان بيشتري نياز بود و واقعا احساس كرديم پيشرفت كرده‌ايم و در مسير درستي قرار داريم، ممكن است بار ديگر نزد شما بياييم و وقت بخواهيم. اما من اميدوارم و تصور مي‌كنم كه اين اتفاق نيفتد.

دولت آمريكا در توافق متعهد شده است كه از تصويب تحريم‌هاي تازه جلوگيري كند

كري با اشاره به اينكه تصويب تحريم‌هاي جديد حتي اگر زمان اجراي آن در آينده باشد، براي روند مذاكرات مضر است، گفت: دولت در توافق متعهد شده است كه از تصويب تحريم‌هاي تازه جلوگيري كند. وي تأكيد كرد كه كاخ سفيد نمي‌خواهد با تصويب تحريم‌هاي جديد بهانه و توجيهي براي نقض تعهد به ايراني‌ها بدهد.

وزير خارجه آمريكا در پاسخ به اظهارات يكي از نمايندگان كه گفت اين توافق به ايران اجازه ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي، تحقيقات و توسعه و همچنين برنامه موشكي را مي‌دهد، و اين موضوع مايه نگراني مردم و متحدان آمريكاست، در مورد خط قرمزهاي آمريكا گفت: واضح است، ما بايد از دستيابي آن‌ها به سلاح هسته‌اي جلوگيري كنيم... آن‌ها در سال 2003 تنها 164 سانتريفيوژ داشتند، اما اكنون همانطور كه وزير خارجه ظريف گفته 19 هزار سانتريفيوژ دارند. برنامه هسته‌اي آن‌ها در حال گسترش بود، امنيت اسرائيل و تمام كشورهاي منطقه در معرض خطر بود و ما بايد براي آن كاري مي‌كرديم... آن‌ها اكنون نمي‌توانند چنين كاري كنند، چون براي ساخت سلاح هسته‌اي به اورانيوم با غناي بالا نياز دارند.

اگر ايران غني‌سازي محدودي هم داشته باشد، نخواهد توانست آن را به يك برنامه تسليحات اتمي تبديل كند

يكي از نمايندگان با بيان اينكه توافق ژنو حق غني‌سازي را به ايران داده است، گفت اين كار مي‌تواند موجب به راه افتادن مسابقه تسليحاتي در خاورميانه شود. وي همچنين ايران را به استفاده از روش كره شمالي براي دستيابي به سلاح هسته‌اي متهم كرد.

كري در اين مورد گفت: آن‌ها اكنون نزديك به 19 هزار سانتريفيوژ دارند كه در وضعيت نهايي اگر هم قرار باشد همچنان به كار خود ادامه دهند، ديگر به اين تعداد نخواهند بود... همچنين ما محدوديت‌هاي زيادي براي آن‌ها در نظر گرفته‌ايم، اين برنامه بايد مورد توافق طرفين باشد و همچنين نظارت زيادي بر آن باشد... اين را هم بايد بگويم كه اگر آن‌ها غني‌سازي محدودي هم داشته باشند، نخواهند توانست آن را به يك برنامه تسليحات اتمي تبديل كنند.

وي با بيان اينكه توافق ژنو يك «گام اول» است، افزود: هدف از اين توافق افزايش امنيت خود و متحدان بود. كري همچنين تأكيد كرد كه آمريكا ديگر در تله‌اي نظير آنچه كه در مورد كره شمالي رخ داد، نخواهد افتاد.

بازرسان آژانس مي‌توانند به صورت هفتگي از تأسيسات فردو و نطنز و به صورت ماهانه از تأسيسات اراك بازديد كنند

كري در مورد نحوه انجام بازرسي‌ها هم گفت: بازرسان آژانس اين اجازه را خواهند داشت تا به صورت هفتگي از تأسيسات فردو و نطنز و به صورت ماهانه از تأسيسات اراك بازديد كنند. وي افزود به طور كلي سطح بازرسي‌ها به ميزان زيادي افزايش يافته است.

وزير خارجه آمريكا در پاسخ به اظهارات يكي از نمايندگان حامي گروهك منافقين كه ايران را به تلاش براي نابودي اسرائيل و آمريكا متهم كرد، گفت: مواضع عمومي ايران اين است كه نه، آن‌ها همچنان به تهديد ادامه مي‌دهند. فكر مي‌كنم آن‌ها به اظهارات خطرناك، تهديدآميز و به شدت غيرسازنده ادامه مي‌دهند... اما افراد زيادي در دنيا هستند كه حرف‌هاي تهاجمي مي‌زنند، اما آن‌ها را انجام نمي‌دهند... البته ما تهديد ايران را جدي مي‌گيريم و متعهد هستيم كه از دستيابي آن‌ها به سلاح هسته‌اي جلوگيري كنيم.

وي همچنين تأكيد كرد: آنچه كه من مدت‌ها قبل آموخته‌ام اين است كه پيش از آنكه بخواهيد ملتي را وارد يك جنگ كنيد، بايد اول تمام راه‌هاي ديگر را آزموده باشيد، و حالا ما در حال آزمودن ديپلماسي هستيم.

ايران و گروه موسوم به 1+5 (آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان) اوايل اين ماه بعد از مدت‌ها مذاكره به توافقي اوليه دست يافتند. طبق اين توافق، طي 6 ماه آينده برنامه هسته‌اي ايران و در مقابل رژيم تحريم‌ها در سطح فعلي باقي مي‌ماند. طرفين در اين مدت تلاش خواهند كرد به توافقي دائمي دست پيدا كنند.

گروهي از نمايندگان مجلس نمايندگان آمريكا كه اكثريتي جمهوري‌خواه دارد، در تلاشند تا طرحي را به تصويب برسانند كه اختيارات كاخ سفيد در توافق نهايي با ايران را به شدت محدود مي‌كند. موضوع تداوم غني‌سازي در خاك ايران از جمله مواردي است كه ممكن است مجلس نمايندگان پذيرش آن از سوي كاخ سفيد را ممنوع كند.

در عين حال، سران سناي آمريكا نيز قصد دارند پيش از آغاز سال نوي ميلادي طرح افزايش مشروط تحريم‌هاي ايران را بررسي كنند. سنا اعلام كرده است اين تحريم‌ها در صورتي اجرايي مي‌شوند كه ايران تعهدات خود در توافق را نقض كند.

كاخ سفيد مخالفت خود با چنين اقداماتي را اعلام كرده و آن را بسيار غيرسازنده دانسته است. «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران هم در مصاحبه‌اي كه روز دوشنبه از سوي مجله تايم منتشر شد، گفته است تصويب اين تحريم‌ها حتي اگر اجراي آن مشروط باشد، به معني لغو تمام توافقات خواهد بود.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن