تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831433012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا فدک ارث حضرت زهرا بوده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



مناظره درباره فدک؛
آیا فدک ارث حضرت زهرا بوده است؟ خبرگزاری رسا ـ دومین نشست علمی با موضوع قضیه هبه و ارث فدک با حضور نمایندگان اهل تشیع و اهل تسنن در مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار شد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست علمی با موضوع فدک با حضور حجت‌الاسلام سید یحیی مرتضوی به عنوان نماینده اهل تشیع و حمید رفیعی به عنوان نماینده اهل سنت؛ امروز 19 آذرماه 92 در مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار شد.  نماینده اهل تشیع ابراز کرد: در منابع اهل سنت آمده است که فدک جزء ملک شخصی حضرت زهرا (س) بوده و پیامبر (ص) فدک را به حضرت زهرا (س) بخشیده است؛بنابراین چرا خلیفه اول فدک را از حضرت زهرا (س) پس گرفت؟ نماینده اهل تسنن گفت: ابابکر بعد پیامبر اکرم (ص) خلیفه مسلمانان بوده و بر خلیفه واجب است که بیت المال را حفظ و اموال عمومی را ساماندهی کند؛ بنابراین خلیفه اول فدک را از حضرت زهرا (س) پس گرفت و آن را به بیت المال بازگرداند. نماینده اهل تشیع اظهار کرد: خلیفه بر خلاف «قاعده ید» فدک را از حضرت زهرا (س)پس گرفت؛ خلیفه اول یا «قاعده ید» را می دانست؛ بنابراین با گرفتن فدک ظلم بزرگی انجام داده است؛ یا اینکه حکم قاعده ید را نمی دانست؛ که در این صورت جهل بزرگی برای خلیفه است و جانشین پیامبر (ص) نباید جهل به این قاعده داشته باشد؛ در ضمن حضرت زهرا (س) برای اینکه اثبات کند فدک بخشش پیامبر (ص) خدواند است برای آن شاهد آورد. نماینده اهل تسنن با رد این نظریه گفت: خلیفه اول اجتهاد کردند که در قضیه فدک نیازی به شاهد نیست؛ در ضمن همه شاهدهای حضرت زهرا (س) در قضیه فدک صاحب نفع بودند، مانند حضرت علی (ع) و دو فرزند ایشان که برای فدک شهادت دادند.  نماینده اهل تشیع اظهار کرد: از نظر فقهی و حقوقی شوهر می تواند شاهد بر ملکیت زن باشد و در جایی از فقه این شهادت رد نشده است؛ در ضمن در منابع معتبر اهل سنت آمده است: «علی مع حق و حق مع علی » که این حدیث عصمت حضرت علی (ع) را اثبات می کند؛ حال چگونه است خلیفه اول شهادت امام علی (ع) را نپذیرفتند؟  نمایند اهل تسن در رد این نظریه گفت: اولا اهل تسنن عصمت حضرت علی (ع) را قبول ندارند؛ در ضمن بحث قضاوت، حکم فقهی و شرعی است و قاضی باید طبق حکم فقهی قضاوت کند کاری به مقام و جایگاه اشخاص نداشته باشند؛  همانطور پیامبر در بعضی قضاوتها اجتهاد کردند؛ خلیفه در این قضیه اجتهاد کرد که شهادت حضرت علی (ع) مورد قبول نیست.  نماینده اهل تشیع اظهار کرد: آیا شما مقام پیامبر اکرم (ص) و خلیفه اول را یکی می دانید؟ یعنی شما شأن پیامبر (ص) را اینقدر پایین می دانید؟ نماینده اهل تسنن ابراز کرد: اهل سنت جایگاه پپیامبر را بسیار بالاتر از خلیفه اول می داند؛ اهل سنت در اینجا یک قیاس بین پیامبر (ص) و خلیفه اول انجام دادند و مکتب اهل تسنن قاعده قیاس را قبول دارند. نماینده اهل تشیع اظهار کرد: در منابع اهل سنت آمده است که تنها فرزند پیامبر (ص)،  حضرت زهرا سلام علیها است؛ بنابراین اموال  پیامبر اکرم (ص) طبق قاعده ارث به حضرت زهرا (س) می رسد؛ فدک هم مال شخصی پیامبر بود و به حضرت زهرا (س) می­رسد. نماینده اهل تسنن ابراز کرد: در حدیث معتبر آمده است که پیامبران از خودشان ارث باقی نمی گذارند و هر مالی که از خودشان باقی می گذارند، صدقه برای مردم است؛ بنابراین فدک هم نمی تواند ارث پیامبر اکرم (ص) به حضرت زهرا (س) باشد. نماینده اهل تشیع در رد این نظریه گفت: بسیار از علمای اصولی، کلامی و حدیثی اهل سنت این نظر را دارند که خلیفه اول تنها کسی است که این حدیث را در مقابل حضرت زهرا (س) آورده است و در هیچ منبع معتبری دیگری این حدیث وجود ندرد؛ مگر در قرآن نیامده است که حضرت داوود از حضرت سلیمان ارث برده است؟ مگر بجز این است که فرزندان یعقوب از حضرت یعقوب ارث برده اند؟ چرا امول پیامبر (س) میان زنان پیامبر از جمله عایشه تقسیم شد ولی وقتی نوبت به حضرت زهرا (س) رسید باید بگویند که پیامبران از خودشان ارث باقی نمی گذارند؟ نماینده اهل تسنن اظهار کرد: در جلد اول کتاب معتبر کافی حدیثی در این مضمون آمده است که علما وارثان پیامبر هستند و پیامبران از خودشان درهم و دنیاری باقی نمی گذارند؛ بنابراین این حدیث قرینه بر این است که منظور از ارث در این آیات علم و حکمت پیامبران است نه مال و اموال پیامبران. نماینده اهل تشیع در رد این نظریه گفت: این حدیث در مورد بحث و فضای علمی است و ربطی به ارث رسیدن مال و اموال پیامبران ندارد.   نماینده اهل تسنن گفت: اگر ادعای شما مبنی بر اینکه فدک بخشش یا ارث پیامبر به حضرت زهرا(س) بوده است، پس چرا فدک در زمان حضرت علی (ع) و امام حسن (ع) به ایشان برگرداننده نشد؟ نمایند اهل تشیع  در جواب این سوال و در پایان سخنانش گفت: اگر حرف اهل سنت را بپذیریم که فدک جزء بیت المال است؛ بنابراین به طور طبیعی تمام اموال بیت المال به خلیفه می رسد؛ بنابراین فدک هم به حضرت علی (ع) رسیده بود و دیگر نیازی به اعلام کردن نبود و اگر قائل شدیم که فدک هبه یا ارث حضرت زهرا (س) بوده است، در این 25 سال خانه نشینی حضرت علی (ع) افراد و خانواده های بسیاری از در آمد فدک سهم بردند؛ حضرت علی (ع) چگونه فدک را از آنها پس می­گرفت؟ وی خاطرنشان کرد: در ضمن حضرت علی (ع) می خواستند که درآمد فدک را بین مسلمانان و فقیران مسلمان تقیسم کنند و این غرض حاصل شده بود و دیگر نیاز نبود که بحث قضیه فدک در آن زمان در جامعه مطرح شود./998/پ202/ی


۱۳۹۲/۹/۱۹






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن