تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805455688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:افزايش توليد مواد مخدر با افزايش ناامني در افغانستان رابطه مستقيم دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:افزايش توليد مواد مخدر با افزايش ناامني در افغانستان رابطه مستقيم دارد
كارشناس افغان با ابراز نگراني از افزايش كشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان گفت: گروه‎هاي تروريستي از درآمد حاصله از مواد مخدر تأمين مالي مي‎شوند.


«بشيربيژن»، كارشناس سياسي افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، گفت: موادمخدر و ناامني‎ها هم‎زمان در افغانستان و منطقه به وجود آمد و اين 2 پديده به شكل مشترك، افغانستان را با چالش مواجه كرده است.

كوتاهي جامعه‌ جهاني در زمينه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

اين كارشناس افغان افزود: افزايش موادمخدر دلايل متعددي را به همراه دارد كه جامعه جهاني و كشورهاي متعهد منطقه در زمينه ريشه‎كن كردن موادمخدر با دولت افغانستان همكار نبوده‌اند.

بيژن در ادامه اظهار داشت كه عدم توجه جامعه جهاني و كشورهاي منطقه سبب شده كه كشت، توليد و قاچاق موادمخدر در افغانستان افزايش يافته و همچنين با گسترش موادمخدر، مناطق تحت نظر گروه‎هاي تروريستي نيز بيشتر شود.

وي به صراحت بيان كرد كه براي نابودي موادمخدر و سركوبي گروه‎هاي تروريستي بين‌المللي، نياز است كه جامعه جهاني و دولت افغانستان در شيوه مبارزه با موادمخدر تجديد نظر كنند.

بيژن، جامعه جهاني را به كوتاهي در عرصه مبارزه با موادمخدر متهم كرد و گفت: شك و ترديدهاي زيادي مبني بر تعهدات ارائه شده از جانب برخي از كشورهاي منطقه و جهان در اين زمينه مشهود است و موادمخدر همچنان مانند تروريسم بين‌المللي پديده خطرناكي براي تمام جهان و بشريت به شمار مي‌رود.

وي تصريح كرد كه راهكار اساسي و بنياديني از سوي منطقه و جهان در راستاي كاهش اين معضل وجود نداشته و دليل بي‌توجهي در اين حوزه و اين مسئله براي مردم افغانستان يك سؤال حياتي است.

رابطه مواد مخدر و ناامني

بيژن ادامه داد كه موادمخدر و ناامني‎ها از هم جدايي‌ناپذير بوده و براي از بين بردن هر 2 پديده بايد يك استراتژي شفاف با تعهد كشورهاي متعهد در امر مبارزه با موادمخدر، اتخاذ شود در غير آن صورت راهكارهاي كنوني نتيجه‎اي در پي نخواهد داشت.

چه كساني در پشت‌پرده تجارت موادمخدر دست دارند

اين كارشناس افغان در ادامه سخنان خود افزود: گروه‎هاي تروريستي، بدون شك متصدي موادمخدر هستند و اين تشكل‌ها از گروه‎هاي بزرگ منطقه‌اي و جهاني آغاز شده و تا گروه‌هاي كوچك در درون افغانستان، فعاليت مي‎كنند.

به گفته بيژن، منبع توليد كننده موادمخدر همين گروه‎هاي بزرگ و كوچك هستند اما بحث موادمخدر يك مسئله جهاني است كه رابطه مستقيمي با گروه‌هاي بزرگ تروريستي و مافياي موادمخدر در سطح جهان دارد.

اين كارشناس افغان گفت: تاكنون برخي از عوامل، سبب شده است كه اقدامات موفقيت‌آميزي در حوزه موادمخدر در افغانستان صورت نگيرد.

بيژن تأكيد كرد: ابعاد دروني مربوط به افغان‎ها مي‎شود و افزايش موادمخدر ناشي از فقر و بيكاري در افغانستان است.

وي افزود: اگر براي از بين بردن ابعاد دروني در داخل افغانستان، برنامه‌ريزي صورت گيرد، اثرگذار خواهد بود ولي اين بحث بيشتر به محافل مهم جهاني براي كشورهايي كه در اين راستا تعهد سپرده و تحت عنوان مبارزه با تروريسم و موادمخدر وارد افغانستان شده‎اند بر مي‎گردد كه تا چه اندازه به تعهدا‎تشان عمل خواهند كرد.

درآمد سرشار گروه‎هاي تروريستي از كشت و قاچاق مواد مخدر

بشير بيژن در ادامه اظهار داشت اگر درآمد سالانه كشت و قاچاق مواد مخدر حدود 70 ميليارد دلار باشد بيشتر اين مقدار به جيب گروه‌هاي تروريستي رفته و تنها يك ميليارد دلار از اين مبلغ به كشاورزان افغان تعلق مي‎گيرد.

به گفته بيژن، هميشه از درآمد موادمخدر براي تقويت گروه‎هاي تروريستي استفاده شده چون فعاليت همين گروه‌ها يكي از عوامل توليد روز افزون موادمخدر است و در نهايت همه اين اقدامات به گسترش بحران و افزايش ناامني‎ها در افغانستان مي‌افزايد.

راهكار مبارزه با موادمخدر در افغانستان

كارشناس افغان گفت: در رابطه با مبارزه با موادمخدر بايد از چند زاويه به آن پرداخت كه از آن جمله مي‌توان به بخش‎هاي داخلي، منطقه‎اي و فرا منطقه‎اي اشاره كرد.

به اعتقاد بيژن، در بخش‎هاي داخلي، استراتژي واقعي جايگزيني كشت مواد مخدر بايد براي كشاورزان يا مالكان زمين اتخاذ شده و زمينه اشتغال براي مردم فقير ايجاد شود.

وي افزود: بايد در بخش منطقه‎اي، در راستاي نابودي لانه‎ها و پايگاه‎هاي اصلي گروه‎هاي تروريستي به عنوان متصدي منطقه‎اي موادمخدر اقدامات عملي صورت گيرد.

بيژن همچنين به بخش فرامنطقه‎اي اشاره كرد و گفت: اين بخش نيازمند راهكار بسيار بزرگي براي جلوگيري از قاچاق و حمل و نقل موادمخدر از سوي جامعه جهاني است.

اين نگراني‎ها در حالي مطرح مي‎شود كه وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان اعلام كرده است: موادمخدر نبايد قرباني مبارزه با تروريسم شود زيرا هر 2 پديده با هم مرتبط بوده و مردم افغانستان را به شدت نگران كرده‌اند.

انتهاي پيام/خ

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن