تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803003765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پايان كنفرانس 2 روزه افغانستان و آسياي مركزيافزايش نگراني از احتمال سرايت بحران افغانستان به كشورهاي آسياي مركزي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پايان كنفرانس 2 روزه افغانستان و آسياي مركزيافزايش نگراني از احتمال سرايت بحران افغانستان به كشورهاي آسياي مركزي
شركت كنندگان نخستين نشست مشترك افغانستان و كشورهاي آسياسي مركزي در كابل، اعلام كردند كه اگر بحران افغانستان با همكاري كشورهاي منطقه حل نشود، احتمال دارد كه دامنه بحران به سايركشورهاي منطقه نيز گسترش يابد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، نخستين كنفرانس بين المللي (گفت‌وگوهاي افغانستان و آسياي مركزي) به ميزباني افغانستان به مدت 2 روز برگزار شد.

در اين كنفرانس نمايندگاني از كشورهاي آسياي مركزي و اروپايي، سفرا و مقامات دولتي و ديپلمات هاي خارجي از 30 كشور مختلف جهان شركت كردند.

در اين كنفرانس، موضوعاتى چون دهه تغيير و تحول، چالش‌هاى مشترك تروريسم، همكارى براي مبارزه با مواد مخدر، روابط اقتصادى و منطقه‌اى، ميراث مشترك فرهنگى و نقش جامعه جهانى در افغانستان و منطقه، مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

داوود مراديان رئيس انستيتو مطالعات استراتژيك افغانستان هدف از برگزاري اين كنفرانس را كه به ابتكار اين نهاد برگزار شده، شناسايي زمينه‌هاي همكاري مشترك ميان افغانستان و كشورهاي آسياي مركزي عنوان كرد.

وي، بررسي و گفتگو در مورد موانع و مسائلي كه در عدم گسترش روابط ميان افغانستان و كشورهاي آسياي مركزي در طول ده سال گذشته موثر بوده‌اند را از هدف ديگر اين كنفرانس خواند.

به گفته مراديان، بزرگترين مشكل فراروي روابط گسترده ميان افغانستان و كشورهاي آسياي مركزي، عدم شناخت طرفين از همديگر بوده است.

مراديان تصريح كرد: در طول 11 سال گذشته، بيشتر تمركز طرف پاكستان بوده است و كمتر به كشورهاي آسياي مركزي توجه صورت گرفته است.

هدف از برگزاري اين كنفرانس ايجاد توازن ميان همسايه‌هاي جنوب و شمال مي‌باشد.

مرديان افزود: ما تمركز زيادي روي پاكستان كرديم؛ بهترين سياست در قبال پاكستان ناديده گرفتن اين كشور مي‌باشد. بگذاريم كه پاكستان كار خود را كند و افغانستان كار خود را انجام دهد.

در همين حال، رنگين دادفر اسپنتا مشاور امنيت ملي افغانستان نيز در اين كنفرانس اظهار داشت كه دسترسي به امنيت پايدار در منطقه بدون همگرايي كشورهاي منطقه امكان پذير نيست.

اسپنتا تاكيد كرد كه مبارزه با تروريسم و تلاش براي دسترسي به امنيت پايدار، تنها با توسل به زور امكان پذير نبوده و نيازمند به همكاري‌هاي اقتصادي و اجتماعي است.

به گفته وي، احداث شبكه‌هاي انتقال انرژي و ايجاد راه‌هاي ترانزيتي ميان كشورهاي منطقه و پروژه‌هاي امثال آن مي‌تواند، در همگرايي منطقه‌اي موثر باشد.

اسپنتا تصريح كرد: همه كشورهاى آسياى مركزى، مشتركات تاريخى، فرهنگى و جغرافيايى داشته و با شناختى كه از همديگر دارند، بايد در برداشتن چالش‌ها از مقابل خود تلاش كنند.

وى افزودكه شمارى از كشورهاى منطقه در اين شرايط حساس سياسى، به‌گونه مستقيم و غير مستقيم تحت فشار تروريسم قرار دارند و مبارزه با اين پديده وظيفه تنها يك كشور نيست، بلكه همه بايد در اين عرصه متحدانه عمل كنند.

اميرتي بيتيي موف، سفير جمهوري قزاقستان در كابل نيز در سخناني بر ادامه همكاري كشورش با افغانستان تاكيد كرده و بيان داشت: قزاقستان جدا از پروسه صلح افغانستان حمايت مي‌كند.

وي انتخابات آينده در افغانستان را مهم و سرنوشت ساز خوانده و افزود: اميدواريم كه رئيس جمهور منتخب آينده افغانستان از حمايت اكثريت مردم برخوردار باشد.

وي بيان داشت كه در ٢٧ سپتامبر ٢٠١٣ قرارداد همكارى اقتصادى ميان افغانستان و قزاقستان به امضا رسيد كه اسناد اين قرارداد بيانگر فعاليت‌هاى مستحكم حقوقى در بخش تجارت است.

عوض بيك عبدالرزاق اوف، سفير جمهوري قرقيزستان در كابل نيز در اين كنفرانس اظهار داشت: درگيري ها در طول 11 سال اخير در افغانستان نشان مي‌دهد كه مبارزه با تروريسم تنها با امكانات نظامي كافي نبوده، بلكه نيازمند به تقويت و اعتماد سازي متقابل ميان كشورهاي منطقه است. وي نيز حمايت كشورش از انتخابات آينده و پروسه صلح افغانستان اعلام كرده و تاكيد بر ادامه همكاري‌هاي قرقيزستان به افغانستان كرد.

همچنين در اين نشست بختيار خالق اوف، متخصص ارشد مركز تحقيقات استراتژيك تاجيكستان گفت كه افغانستان همواره مورد توجه كشور هاى منطقه آسياى جنوبى و مركزى قرار دارد. وى متعهد شد كه تاجيكستان در بخش حمل و نقل، صنعت و كشاورزي كه نقش مهمى را در عرصه اقتصادى دارد، افغانستان را بعد از سال ٢٠١٤ نيز به طور گسترده كمك مى‌كند.

انتهاي پيام/ز

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن