تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829905873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از خواب گران برخیز!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: در سایه سار وحی(7)
خواب
از خواب گران برخیز!قرآن كریم می فرماید: جَعَل اللهُ الْكَعْبَةَ اَلْبَیْتَ الْحَرامَ قِیامَاً لِلناس .( مائده/97)انسان وقتی كه با مردم گفتگو می كند«قلبش»مشغول می شود .وقتی كه در خانه خود یا در خانه مردم باشد مشغول دنیا می شود . یادش می رود كه مأموری است از مأموران خداوند متعال، و فرستاده شده است در این دنیا والان هم چه خوب باشد و یا چه بد در حوزه مأموریت الهی است كه چنین می كند، لكن این قضیه را فراموش می كند . فرض كن كسی در منزل خود بیماری دارد، می رود تا برای او دكتری بیاورد، در بین راه یكی او را می بیند و با او سلام و تعارف می كند و چنان از این طرف و آن طرف حرف میزند كه او فراموش می كند كه برای چه از این طرف و آن طرف حرف می زند كه او فراموش می كند كه برای چه از خانه خارج شده است .یا مثلا دكتر آمده و نسخه ای داده است تا او برود و داروها را تهیه كند، در بین راه برای او اتفاقی می افتد كه فراموش می كند كه نسخه ای در جیب دارد و آمده است تا آن را بگیرد و برود .و بالاخره آنقدر طول بدهد كه بیمار، بیماری اش فزون شود .ما در این زندگی چنین وضعی داریم، آمده ایم برای یك امری جدی و مهم،اما اتفاقاتی كه در بین راه رخ می دهد آنچنان انسان را سرگرم می كنند كه اصل مأموریت خودش را فراموش كند .حال گاهی انسان می رود تا برای كسی دارویی تهیه كند و گاهی هم می رود تا برای خود دارویی تهیه نماید ! و به گونه ای سرگرم می شود به مسائل دیگر كه به دارو نمی رسد و بیماری هم او را از پا در می آورد . انسان كه به دنیا آمده است برای دارو و درمان خود آمده است، برای اینكه دكتری پیدا كند، و نسخه ای بگیرد، و دارویی بیابد و خود را از هلاك نجات دهد؛ اما به اموری مشغول می شود كه اصل را از یاد می برد .انسان وقتی كه با مردم گفتگو می كند«قلبش»مشغول می شود دنیا فرع بر آخرت است، اما گاهی خود دنیا می شود اصل و انسان به همان مسأله فرعی آنچنان مشغول می شود كه مسأله اصلی از خاطرش خارج می شود كه اساساً من چرا به دنیا آمده ام؛اینكه انسان زن بگیرد، صاحب فرزند و خانه باشد اینها برای آن است كه زنده بماند،اما زنده بماند برای چه بوده است ؟! جز اینكه كاری انجام بدهد ؟ و مأموریتش را انجام بدهد؟و وقتی كه می خواهد برود یك كاری را صورت داده باشد؟!یا شما تشبیه كن به غواصی كه همه وسائل را برای او تجهیز كرده اند تا به قعر دریا رود و دُر و صدف و مرجان بالا بیاورد؛ اما در آنجا در جستجوی این باشد كه در قعر دریا چگونه است و...و تا آنجا معطل بشود كه دیگر فرصت، خاتمه یابد و آن اكسیژنی كه مصرف می كرده است تمام شود و او رابالا بكشند در حالیكه صدفی یا مرجانی نیافته است.
خواب
این وضع انسان است.چون چنین است، خدای تعالی یك مكانهایی را قرار می دهد به عنوان مُذَكِر كه مأموریت اصلی انسان را به یاد او بیاندازند و این انسان به خواب رفته را بیدار كنند و این انسان نشسته را برخیزانند؛ این است كه آن اماكن سبب«قیام» انسان خواهند شد .یعنی انسان نشسته را قائم می كنند . «كعبه»چون نامش بیت خداست شخص را به یاد خدا می اندازد، از این جهت انسانی را كه نشسته است بر می خیزاند كه تدارك آخرت كند .آنوقت این بیت می شود قیاماً للناس .اما اینکه چرا به این بیت در جایی دیگر "اَمْن" گفته می شود ؟ پاسخ این سوال را در "سایه سار وحی " (8) بخوانید.تالیف: استاد آیت الله حایری شیرازیتهیه کننده: الف.شکوری/گروه دین و اندیشه تبیانتنظیم: س.آقازاده





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 462]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن