تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820405082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هزار دروغ و دغل برای یه لقمه نون(باران حکمت(32)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باران حکمت(32)(تفسیر تمثیلی قرآن)
رزق
هزار دروغ و دغل برای رزق کاذب تفسیر آیه شریفه: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند. ای خدا جان را پذیرا کن ز رزق پاک خویشرزق تنها ماش و عدس و لوبیا نیست، بلکه هر چیزی که برای انسان بهره و سودی داشته و نافع و سودمند باشد در نگاه قرآن کریم رزق نامیده می‏شود.از این‏رو: آبرو، اعتبار، قدرت، نام نیک، لذت و... رزق خواهد بود. و رزق را تنها خدا می‏دهد.جمله را رزاق روزی می‏دهدان‏الله هو الرزاق؛ خداوند روزی رسان استحافظ قلم شاه جهان مقسم رزق استاز بهر معیشت مکن اندیشه‏ی باطلحال اگر کسی رزق را بفهمد و نیز بداند که رازق و روزی رسان تنها اوست، کافی است که از تمام رذیلت‏های اخلاقی، دور، پاک و صافی شود.به عنوان مثال: اگر من بدانم آبرو رزق است و این رزق را تنها خدا می‏دهد، دیگر دروغ نخواهد گفت، چون من اگر دروغ می‏گویم می‏خواهم به کمک آن کسب سود و ثروتی کرده یا آبرویی را برای خود دست و پا کنم و این در صورتی ممکن است که دروغ ثروت ساز و آبرو دهنده یا به قول قرآن کریم رزاق باشد، حال آنکه رزاق مُلک و مَلک تنها خداست و بس.نی‏ چرخ دانم نی سها نی کاله دانم نی بهابا اینکه نادانم مها دانم که آرام منیای رازق ملک و ملک وی قطب دوران فلکحاشا از آن حسن و نمک که دل ز مهمن برکنیحال ممکن است بگویی: بسیاری دروغ می‏گویند و از این رهگذر بسیار هم سود می‏برند و اساساً اگر سود و نفعی عاید آنها نمی‏شد که دروغ نمی‏گفتند:ولی پاسخ روشن است و با مثالی که می‏زنم روشن‏تر خواهد شد:داروی کمیاب را با هزار مکر و دروغ و نیرنگ می‏توان تهیه کرد ولی سخن اینجاست که ما دارو را برای چه می‏خواهیم؟آیا دارو را جز برای شفا و سلامت و بهبودی می‏خواهیم؟حال خود دارو رزق است و ما آن را رزق اول می‏نامیم و این رزق اول در دست خود ماست و ما می‏توانیم آن را با دروغ و نیرنگ و پارتی و یا از هر راه دیگر به چنگ آوریم.و از سوی دیگر شفا و بهبودی که از دارو حاصل می‏شود خود رزقی دیگر است که ما در اینجا آن را به رزق دوم نام می‏نهیم، و این رزق دوم تنها و تنها در دست خداست، یعنی شفا بخش تنها اوست.بگفتم آفتابا تو مرا همراه کن با خودکه جمله دردها را تو شفا گشتی و تسکینیاز اینرو یکی از نام‏های پاک و زیبا و مقدس خداوند «شافی» است.از این و آن چه می لافی؟ طلب کن شربت شافی پس اگر می‏گوییم: خدا رزاق است، یعنی رزق دوم با اوست.و این رزق دوم است که پاک و طیب و حلال است.و برای رسیدن به آن باید رزق اول را پاک کرد، چون خداوند، پاکی را در دل پاکی‏ها قرار می‏دهد.همان‏ گونه‏ که شما هیچ‏گاه سجاده خود را در جای آلوده قرار نمی‏دهی.بنابر این دارویی که از راه درست به دست آید شایستگی آن را دارد که اگر صلاح و مصلحت باشد خداوند شفا را در آن قرار دهد.البته به یاد داشته باش که شفا هم گاهی خود حالت رزق اول را پیدا می‏کند و ما آن را برای چیز دیگری می‏خواهیم، و آن چیز دیگر در دست خداست و باید او روزی کند.باز هم مثالی بزنم: فرض کن چند اتاق تو در تو باشد و تمام درها قفل، و تو می‏توانی با مکر و دروغ، کلید تمام درها را به دست آورده و آنها را یکی پس از دیگری باز کنی جز درب آخر که اتفاقاً گنج هم در پشت همان درب است.حال وقتی در اینجا می‏گوییم خدا رازق است، و کلید رزق در دست اوست، منظور کلید آخرین درب است، و خوش به حال آنها که آخر بین و عاقبت اندیشند.مرد آخر بین مبارک بنده‏ای استبنابراین نتیجه می‏گیریم که رزق از دو راه به دست می‏آید، یکی از راه صحیح آن، مثل اینکه دارو را بی‏هیچ فریب و نیرنگ و دروغ و دغل‏کاری تهیه کنیم و اگر مصلحت حق باشد به شفا دست یابیم، و دیگر آنکه از راه ناصحیح آن را فراهم کنیم که در این‏صورت یا به شفا می‏رسیم و یا نه، و اگر هم برسیم آن خود مقدمه هلاک و آسیبی بزرگ‏تر است.مثل اینکه شفا و بهبودی بیابیم و از پس آن به سفری رفته و معامله‏ای انجام داده، اما در آنجا تمام اموال خود را یک جا و یک شبه از دست بدهیم.تالیف: حجت الاسلام رنجبرتنظیم: الف_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن