تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804578205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هزار دروغ و دغل برای یه لقمه نون(باران حکمت(32)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باران حکمت(32)(تفسیر تمثیلی قرآن)
رزق
هزار دروغ و دغل برای رزق کاذب تفسیر آیه شریفه: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند. ای خدا جان را پذیرا کن ز رزق پاک خویشرزق تنها ماش و عدس و لوبیا نیست، بلکه هر چیزی که برای انسان بهره و سودی داشته و نافع و سودمند باشد در نگاه قرآن کریم رزق نامیده می‏شود.از این‏رو: آبرو، اعتبار، قدرت، نام نیک، لذت و... رزق خواهد بود. و رزق را تنها خدا می‏دهد.جمله را رزاق روزی می‏دهدان‏الله هو الرزاق؛ خداوند روزی رسان استحافظ قلم شاه جهان مقسم رزق استاز بهر معیشت مکن اندیشه‏ی باطلحال اگر کسی رزق را بفهمد و نیز بداند که رازق و روزی رسان تنها اوست، کافی است که از تمام رذیلت‏های اخلاقی، دور، پاک و صافی شود.به عنوان مثال: اگر من بدانم آبرو رزق است و این رزق را تنها خدا می‏دهد، دیگر دروغ نخواهد گفت، چون من اگر دروغ می‏گویم می‏خواهم به کمک آن کسب سود و ثروتی کرده یا آبرویی را برای خود دست و پا کنم و این در صورتی ممکن است که دروغ ثروت ساز و آبرو دهنده یا به قول قرآن کریم رزاق باشد، حال آنکه رزاق مُلک و مَلک تنها خداست و بس.نی‏ چرخ دانم نی سها نی کاله دانم نی بهابا اینکه نادانم مها دانم که آرام منیای رازق ملک و ملک وی قطب دوران فلکحاشا از آن حسن و نمک که دل ز مهمن برکنیحال ممکن است بگویی: بسیاری دروغ می‏گویند و از این رهگذر بسیار هم سود می‏برند و اساساً اگر سود و نفعی عاید آنها نمی‏شد که دروغ نمی‏گفتند:ولی پاسخ روشن است و با مثالی که می‏زنم روشن‏تر خواهد شد:داروی کمیاب را با هزار مکر و دروغ و نیرنگ می‏توان تهیه کرد ولی سخن اینجاست که ما دارو را برای چه می‏خواهیم؟آیا دارو را جز برای شفا و سلامت و بهبودی می‏خواهیم؟حال خود دارو رزق است و ما آن را رزق اول می‏نامیم و این رزق اول در دست خود ماست و ما می‏توانیم آن را با دروغ و نیرنگ و پارتی و یا از هر راه دیگر به چنگ آوریم.و از سوی دیگر شفا و بهبودی که از دارو حاصل می‏شود خود رزقی دیگر است که ما در اینجا آن را به رزق دوم نام می‏نهیم، و این رزق دوم تنها و تنها در دست خداست، یعنی شفا بخش تنها اوست.بگفتم آفتابا تو مرا همراه کن با خودکه جمله دردها را تو شفا گشتی و تسکینیاز اینرو یکی از نام‏های پاک و زیبا و مقدس خداوند «شافی» است.از این و آن چه می لافی؟ طلب کن شربت شافی پس اگر می‏گوییم: خدا رزاق است، یعنی رزق دوم با اوست.و این رزق دوم است که پاک و طیب و حلال است.و برای رسیدن به آن باید رزق اول را پاک کرد، چون خداوند، پاکی را در دل پاکی‏ها قرار می‏دهد.همان‏ گونه‏ که شما هیچ‏گاه سجاده خود را در جای آلوده قرار نمی‏دهی.بنابر این دارویی که از راه درست به دست آید شایستگی آن را دارد که اگر صلاح و مصلحت باشد خداوند شفا را در آن قرار دهد.البته به یاد داشته باش که شفا هم گاهی خود حالت رزق اول را پیدا می‏کند و ما آن را برای چیز دیگری می‏خواهیم، و آن چیز دیگر در دست خداست و باید او روزی کند.باز هم مثالی بزنم: فرض کن چند اتاق تو در تو باشد و تمام درها قفل، و تو می‏توانی با مکر و دروغ، کلید تمام درها را به دست آورده و آنها را یکی پس از دیگری باز کنی جز درب آخر که اتفاقاً گنج هم در پشت همان درب است.حال وقتی در اینجا می‏گوییم خدا رازق است، و کلید رزق در دست اوست، منظور کلید آخرین درب است، و خوش به حال آنها که آخر بین و عاقبت اندیشند.مرد آخر بین مبارک بنده‏ای استبنابراین نتیجه می‏گیریم که رزق از دو راه به دست می‏آید، یکی از راه صحیح آن، مثل اینکه دارو را بی‏هیچ فریب و نیرنگ و دروغ و دغل‏کاری تهیه کنیم و اگر مصلحت حق باشد به شفا دست یابیم، و دیگر آنکه از راه ناصحیح آن را فراهم کنیم که در این‏صورت یا به شفا می‏رسیم و یا نه، و اگر هم برسیم آن خود مقدمه هلاک و آسیبی بزرگ‏تر است.مثل اینکه شفا و بهبودی بیابیم و از پس آن به سفری رفته و معامله‏ای انجام داده، اما در آنجا تمام اموال خود را یک جا و یک شبه از دست بدهیم.تالیف: حجت الاسلام رنجبرتنظیم: الف_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن