تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803487569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران: كاهش 30 درصدي در منابع آبي سدهاي تهران/ فرار دو سوم آب سد لار


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران: كاهش 30 درصدي در منابع آبي سدهاي تهران/ فرار دو سوم آب سد لار
مجوز تخصيص حفر 50 حلقه چاه جديد داده شده كه اگر اين تعداد چاه‌ها حفر شود آمادگي براي مقابله با كمبود آب سدها خواهيم داشت. البته اميدواريم با سامانه جديدي كه وارد كشور مي‌شود بتوانيم تاحدي آب موجود سدها را جبران كنيم. مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران: كاهش 30 درصدي در منابع آبي سدهاي تهران/ فرار دو سوم آب سد لار


در حال حاضر سدهاي كشور با 30 درصد كاهش در منابع آبي مواجهند كه با چند بارندگي جبران نمي‌شود و اگر هم سال نرمالي به لحاظ بارندگي داشته باشيم؛ بازهم نسبت به سال گذشته با كمبود آب مواجه خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار ايلنا خسرو ارتقايي در نشست خبري كه صبح امروز(18 آذر) برگزار شد؛ به بررسي وضعيت منابع آب استان تهران پرداخت و گفت: ميزان بارندگي از ابتداي سال آبي مهرماه تاكنون 87 ميلي‌متر بوده و در سال گذشته در همين موقع 82 ميلي‌متر بوده و در رازمدت حدود 80 ميلي‌متر بارندگي داشته‌ايم كه اين ارقام نشان مي‌دهد تفاوت چنداني در بارندگي‌ها وجود نداشته است.

وي افزود: باتوجه به اينكه سال آبي 91 – 92 خشك بوده؛ 32 درصد نسبت به سال قبل منفي بوده و در درازمدت نيز 12 درصد منفي بوده است.

ارتقايي خاطرنشان كرد: بارندگي روان‌آب‌ها را افزايش نمي‌دهد به طوري كه از ابتداي مهر تاكنون 28 درصد كاهش روان‌آب نسبت به سال قبل داشته‌ايم.

وي با اشاره به اينكه ميزان ذخاير سدهاي پنجگانه استان تهران كاهش را نشان مي‌دهد، گفت: درحال حاضر سد اميركبير 101 ميليون متر مكعب، لتيان 36 ميليون مترمكعب، لار 19 ميليون مترمكعب، طالقان 151 ميليون مترمكعب و سد ماملو 118 ميليون مترمكعب كه جمعاً ميزان ذخاير آبي ما در سدها 427 ميليون مترمكعب مي‌شود در حالي كه اين ميزان در سال گذشته 660 ميليون مترمكعب بوده لذا در سال جاري 235 ميليون مترمكعب نسبت به سال قبل منفي بوده است.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران گفت: درحال حاضر بيش از 40 درصد منابع تأمين‌كننده آب تهران مربوط به آب چاه‌ها و 60 درصد نيز از آب سدها تهيه مي‌شود.

مجوز حفر 50 حلقه چاه

وي با اشاره به اينكه تمهيداتي براي جلوگيري از كمبود آب شهروندان انديشيده شده، خاطرنشان كرد: مجوز تخصيص حفر 50 حلقه چاه جديد داده شده كه اگر اين تعداد چاه‌ها حفر شود آمادگي براي مقابله با كمبود آب سدها خواهيم داشت. البته اميدواريم با سامانه جديدي كه وارد كشور مي‌شود؛ بتوانيم تاحدي آب موجود سدها را جبران كنيم.

وي افزود: در حال حاضر سدهاي كشور با 30 درصد كاهش در منابع آبي مواجهند كه با چند بارندگي جبران نمي‌شود و اگر هم سال نرمالي به لحاظ بارندگي داشته باشيم باز هم نسبت به سال گذشته با كمبود آب مواجه خواهيم بود.

ارتقايي تأكيد كرد: مطلبي كه آب استان تهران به ما ديكته مي‌كند اين است كه بايد مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جويي كنند و در صورتي كه مصرف بهينه از منابع آب صورت نگيرد در فصل گرما با مشكل مواجه مي‌شويم. البته اميدواريم با بارندگي زمستان و بهار بتوانيم تاحدي كسري‌ها را جبران كنيم.

وي درخصوص فرار آبي كه از سد لار صورت مي‌گيرد، گفت: مطالعاتي در رابطه با جلوگيري از فرار و افزايش انتقال آب به حوزه كلان و سد لتيان انجام داده‌ايم و الان عمليات ژئوتكنيك براي بررسي مسير تونل در حال انجام است.

فرار دو سوم آب سد لار

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران درخصوص ظرفيت سدهاي شرق تهران گفت: لتيان حدود 85 ميليون مترمكعب ذخيره دارد و از سد لار دو سوم آب فرار مي‌كند و يك سوم باقي مي‌ماند هر چند در ايستگاه پمپاژ بخشي از آب لار پشت سد لتيان ذخيره مي‌شود با اين حال در سامانه شرق ميزان ذخاير آبي كمبود دارد به طوري كه حدود 55 ميليون مترمكعب بيشتر آب نداريم. البته 117 ميليون مترمكعب در ماملو آب داريم كه دو برابر لار و لتيان است اما به دليل اينكه تصفيه خانه شماره 7 به اتمام نرسيده هنوز آب آن قابل شرب نيست و به مصارف كشاورزي مي‌رسد كه اميدواريم با پايان ساخت تصفيه خانه هفتم بتوانيم از آب سد ماملو استفاده بيشتري براي مصرف شرب داشته باشيم.

اخطار به مشتركين پرمصرف

وي با بيان اينكه در شرايط محدود بودن منابع آبي به مشتركين پرمصرف خود اخطار داده مي‌شود گفت: به دنبال اين هستيم كه شهرداري به جاي استفاده از آب چاه‌ها براي آبياري فضاي سبز از پساب‌ها استفاده كند.

ارتقايي بهينه‌سازي تجهيزات و شيرآلات آبرساني را عامل ديگري در كاهش دادن مصرف آب دانست و گفت: در حال حاضر 26 تا 27 درصد آب به حساب نيامده داريم كه 10 درصد آن نيز هدر مي‌رود. يعني دولت بابت اين 27 درصد پولي نمي‌گيرد كه بخشي از اين مسئله مربوط به خرابي انشعابات و كنترلهاست.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر 10 هزار چاه در تهران وجود دارد كه براي مصارف كارواش، استخر و فضاي سبز استفاده مي‌شود بنابراين وزارت نيرو تصميم گرفته كه عمده چاه‌ها را به رسميت شناخته و پروانه بهره‌‌برداري صادر شود و فقط براي مصارف خانگي استفاده شود و از آبي كه در شبكه شرب نيست براي فضاي سبز و استخر و كارواش استفاده شود.

ارتقايي افزود: اگر 10 هزار حلقه چاه تهران مجوز بهره‌برداري داشته باشند از آب تصفيه شده استفاده‌هاي غير شرب نمي‌شود.

ارتقايي با بيان اينكه مقرر شده كه پساب ها جايگزين استفاده از آب چاه براي فضاي سبز شود گفت: در حال حاضر 150 حلقه چاه غير مجاز و 100 حلقه چاه مجاز در تهران وجود دارد.

رودخانه هاي تهران را تبديل به كانلا شهري كرده ايم

وي ادامه داد: امروز از 9رودخانه تهران فقط رودخانه كن زنده است و مابقي با ايجاد پوشش بتوني تبديل به كانال شهري شده و از نفوذ آب كوهستان با سمياني كردن كف ها جلوگيري شده است و تنها كاري كه مي توانيم انجام دهيم اين است كه رودخانه دربند را به كن برگردانيم.

وي درخصوص قيمت آب در دو سال گذشته نيز گفت: طي دو سال گذشته قيمت فروش آب خام به آب و فاضلاب تغييري نداشته و25 تا 35 تومان از هر متر مكعب فروش آب داريم كه با اين قيمت و با حداقل بضاعت تاسيسات را نگه داري مي كنيم.

ارتقاي افزود: قيمت تمام شده آب براي هر سد متفاوت است بطوري كه قيمت آب براي قمرود 500 تا 600 و براي سد لار اين ميزان 1000 تا 1200 تومان است.

وي اظهار داشت: قيمت تمام شده آب خام براي پروژه هاي مختلف متفاوت و بين 25 تا45 تومان است در حالي كه هزينه نگهداري 70 تا 80 تومان است.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران در خصوص فعاليت بخش خصوصي در بخش آب و فاضلاب گفت: هر گونه مديريتي در تامين وتوزيع بعهده آب و فاضلاب است و فقط در آب بسته بندي نقش دارد.

برنامه ريزي براي حفاظت آز كيفيت منابع آبي

ارتقايي در خصوص حفاظت از كيفيت منابع آبي نيز توضيح داد: سفره آبي تهران از كوهستان تغذيه مي شود و در سرشاخه سدها يك خود پالايي توسط رودخانه صورت مي گيرد اما در مسير رود دچار آلودگي مي شود مثل جاجرود كه مشكلات زيادي به لحاظ آلودگي در آن وجود دارد ضمن اينكه بار آلايندگي در زمان خشكسالي بيشتر نيز مي شود.

وي خاطرنشان كرد: طبق برنامه در نظر داريم با كساني كه در بستر رودخانه قرار داشته و آلودگي هايي را بوجود مي ورند برخورد مي شود بطوري كه با ساخت و ساز در اين حوزه برخورد مي شود و از سرشاخه جاجرود تا ماملو مواردي كه در گذشته بوده با احكام قضايي برخورد لازم صورت مي گيرد.

وجود 2500 آلاينده در اطراف سدهاي تهران

وي با اشاره به اينكه براي جلوگيري از آلوده شدن بستر رودخانه ها مجبور به بهره گيري از روش هاي بازدارندگي هستيم گفت: در حال حاضر تعداد آلاينده هاي جاجرود، كرج و طالقان بالغ بر 2500 مورد است.

ارتقايي سر جمع حجم برداشت از منابع آب زيرزميني را 3ميليارد و 200 ميليون متر مكعب بصورت سالانه عنوان كرد و افزود: از اين رقم بالغ بر 400 ميليون متر مكعب مربوط به چاه هاي غير مجاز است.

وي گفت: در حال حاضر در بخش كشاورزي 300 ميليون متر مكعب برداشت از چاه ها صورت مي گيرد اما چون با معيشت مردم سروكار دارد بايد با تمهيدات خاصي برخورد شود ضمن اينكه عليرغم مصوبه مجلس قادربه دادن مجوز به چاه هاي غير مجاز نيستيم.

ارتقايي با اشاره به اينكه تا زماني كه قيمت آب زراعي ارزان باشد مصرف بهينه در اين بخش صورت نمي گيرد ضمن اينكه قانون نيز اجازه درنظر گرفتن تعرفه را به اين بخش نمي دهد.

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن