تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819399264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاور سابق وزارت امور خارجه:توافق ژنو بيش از آن‌چه اوباما به رسانه‌ها گفته براي ايران سود خواهد داشت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاور سابق وزارت امور خارجه:توافق ژنو بيش از آن‌چه اوباما به رسانه‌ها گفته براي ايران سود خواهد داشت
سوزان مالوني نوشت: توافق ژنو بيش از آن‌چه دولت اوباما به رسانه‌ها اعلام كرده براي ايران سود در بر خواهد داشت؛ مثلاً تحريم‌هاي آمريكا و اروپا عليه بيمه و حمل‌ونقل صادرات نفتي متوقف شده است.


به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از سايت مشرق، انديشكده بروكينگز در مقاله‌اي به قلم «سوزان مالوني» عضو ارشد سياست خارجي مركز سياست خاورميانه سابان و مشاور سابق وزارت امور خارجه آمريكا، با اشاره به استقبال مردم ايران از توافقنامه هسته‌اي نوشت دولت جديد ايران با رسيدن به اين توافقنامه خود را در بهترين جايگاه 15 سال اخير قرار داده است.

كارشناسان اين انديشكده كه از جمله اتاق‌هاي فكر تأثيرگذار در سياست‌گذاري‌هاي دولت آمريكاست، پس از توافق ژنو، سلسله مقالاتي را در تحليل توافق هسته‌اي ايران و 1+5 منتشر كرده‌اند كه گروه بين‌الملل مشرق آن‌ها را بتدريج منتشر خواهد كرد.

رئيس مركز سياست خاورميانه سابان در تحليل خود از دوره پس از توافق هسته‌اي با ايران مي‌نويسد: «ده سال پس از آخرين باري كه ايران توافق كرد درباره برنامه هسته‌اي خود كوتاه بيايد، دنيا توانست به توافقي مهم در اين‌باره برسد كه مي‌تواند نگراني‌هاي طولاني‌مدت درباره اين برنامه را برطرف كند. توافق موقت اولاً شروع خوبي است براي اطمينان حاصل كردن از اين‌كه تهران به سلاح هسته‌اي دست پيدا نمي‌كند و دوماً شامل شديدترين محدوديت‌ها و نظارت‌هايي است كه تا كنون درباره برنامه هسته‌اي ايران اعمال شده است. نكته مهم ديگر اين‌كه توافقنامه تهران را وارد روند ديپلماتيكي مي‌كند كه تنها زماني كامل مي‌شود كه توافق بسيار بزرگ‌تري به دست بيايد.»

به گفته مالوني، طبيعي است كه مفاد اين توافقنامه اكنون دارد در سراسر جهان مورد بررسي قرار مي‌گيرد و گاه مورد انتقاد واقع و يا حتي كاملاً رد مي‌شود، اما مباحث دقيق‌تر درباره ادبيات استفاده شده در توافقنامه را به افرادي واگذار مي‌كنيم كه تخصص حقوقي و فني دارند؛ از جمله ادعاي ايران مبني بر اين‌كه هر گونه توافقي بايد «حق» اين كشور در غني‌سازي را به رسميت بشناسد.

«آن‌چه در اين مقاله بررسي مي‌كنيم تأثيرات سياسي توافق ديپلماتيك در درون ايران است. نكته قابل توجه اين‌كه توافق به دست آمده هيچ آسيبي به نظام تحريم‌هاي شديدي وارد نكرد كه واشنگتن و شركاي بين‌المللي‌اش در طول چند سال اخير عليه ايران اعمال كرده‌اند. البته اين توافق موقت بيش از آن‌چه دولت اوباما به رسانه‌ها اعلام كرده براي ايران سود در بر خواهد داشت؛ مثلاً تحريم‌هاي آمريكا و اروپا عليه بيمه و حمل‌ونقل صادرات نفتي متوقف شده است. اما باز هم اين درآمدها در مقابل هزينه‌هاي هنگفت تحريم‌ها براي دولت و مردم ايران بسيار ناچيز است.»

* توافق ژنو سرمايه‌گذاري بلندمدت ايران براي استقامت در مقابل جامعه جهاني است

سوزان مالوني بر خلاف ادعاي مقامات رژيم اسرائيل كه از شكسته‌ شدن ساختار تحريم‌ها ابراز نگراني كرده‌اند، معتقد است: «ترس از تضعيف تحريم‌هاي ده سال گذشته در اثر توافق اخير هيچ اساس واقعي ندارد. واشنگتن با تحريم نهادهاي اقتصادي ايران از جمله بانك مركزي با ادعاي دخالت آن‌ها در گسترش تسليحات و تروريسم در حقيقت دنيا را مجبور كرده تا بين بازار ايران و بازار آمريكا يكي را انتخاب كنند. وزارت خزانه‌داري آمريكا با تعيين جريمه‌هاي سنگين براي هرگونه تعامل كوچك با مؤسسات اقتصادي ايران، كمپيني عظيم را عليه تجارت هرچند قانوني با ايران تشكيل داده است. بعد از اين توافق نيز كمپاني‌هاي غربي اندكي حاضر مي‌شوند دوباره دست به تجارت با ايران و سرمايه‌گذاري در اين كشور بزنند، مگر آن‌كه ريسك حقوقي و سياسي اين كار به اندازه قابل توجهي كاهش بيابد. هيچ شركتي حاضر نمي‌شود بر اساس يك زمان‌بندي كوتاه شش ماهه در بازار ايران سرمايه‌گذاري چندين ميليارد دلاري كند.»

«نتيجه اين‌كه تهران از اين توافق فوايد كوتاه‌مدت اندكي خواهد برد. ارزش ريال افزايش كمي خواهد داشت؛ و دولت مي‌تواند طرح اصلاحات يارانه‌اي را هم تا چند ماه ديگر ادامه دهد. با اين حال نهادهاي اقتصادي ايران همچنان در تجارت با بقيه دنيا مشكل خواهند داشت و اصلاحات اقتصادي نيز به همانند گذشته ضروري و البته داراي پيامدهاي گزاف سياسي براي دولت خواهد بود. بنابراين توافقنامه اخير را بايد سرمايه‌گذاري بلندمدت دولت ايران دانست كه در طول تاريخ همواره با روش‌هاي ابتكاري و زيركانه در مقابل جامعه جهاني استقامت كرده است.»

مالوني اين سؤال را مطرح مي‌كند كه چگونه است كه دولت ايران، در ميان ساختار شكننده سياسي داخلي، يك‌باره تصميمي بلندمدت گرفته است: «مي‌توان اين‌گونه نتيجه گرفت كه دولت اين كشور يا به آخر خط رسيده و يا واقعاً مصمم است تا مذاكرات هسته‌اي را تا پايان ادامه دهد و به راه‌حلي جامع براي اين بن‌بست ده ساله برسد. بر خلاف اعتقادات سنتي كه حسن روحاني را فردي راديكال مي‌داند كه براي انجام اقدامات اخيرش حتماً نياز به كمك خارجي دارد، اكنون نظريه بازسازي روابط ايران با جهان درون ايران از حمايت‌هاي عميقي برخوردار است. واضح‌ترين نشانه هم اين است كه رهبر ايران آيت‌الله خامنه‌اي با وجود آن‌كه از مفاد اين توافقنامه رضايت ندارد، اما به وضوح از آن حمايت كرده است.»

«خواص در جمهوري اسلامي مثل هر موضوع ديگري درباره توافق هسته‌اي اخير هم بحث‌هاي داغي خواهند داشت و محافظه‌كارها هم مسلماً براي پيش‌برد آرمان‌هاي خود از اين موضوع استفاده خواهند كرد. اما هيچ‌كدام از اين بحث‌ها نمي‌تواند مانع از دولتي شود كه به منافع داخلي آشتي با دنيا پي برده است. حتي اگر شكي هم وجود داشته باشد، واكنش مثبت مردم به اين توافقنامه، از ده‌ها هزار نظر و تأييد مردم در صفحه فيس‌بوك و توييتر وزير خارجه ايران گرفته تا استقبال گرم از هيئت مذاكره‌كننده در برگشتشان به تهران، اراده دولت براي برداشتن قدم بعد را تقويت مي‌كند. دولت ايران و به خصوص افراد منتخب آن مثل روحاني شايد در بهترين جايگاه طي 15 سال اخير باشند.»

«سخنراني اخير رهبر ايران نشان مي‌دهد كه واشنگتن و تهران علي‌رغم توافق اخير هنوز هم با هم دشمن هستند؛ با اين حال، موفقيت بسيار مهم براي ايران اين است كه دو دشمن ديرينه توانسته‌اند از راه ديپلماسي به توافق دست يابند. طي 33 سال اخير اين اولين باري است كه واشنگتن و تهران به توافقي رسمي دست پيدا كرده‌اند؛ آخرين توافق به ژانويه 1981 و عهدنامه الجزاير برمي‌گردد كه منجر به پايان 15 ماه گروگان‌گيري سفارت آمريكا در ايران شد. حتي تا شش ماه پيش هم هيچ‌كس پيش‌بيني نمي‌كرد كه مقامات عالي‌رتبه ايراني و آمريكايي بتوانند، آن‌گونه در سه ماه اخير ديديم، وارد گفتگوي طولاني و سازنده با يكديگر شوند.»

مالوني در پايان پيش‌بيني مي‌كند كه تلاش براي رسيدن به توافقنامه جامع هسته‌اي با چالش‌هاي بيش‌تري مواجه خواهد شد؛ اما چارچوب تشكيل شده با اين توافقنامه مسلماً راه را براي پيشرفت هموار مي‌كند. به اعتقاد وي، حسن روحاني در چند ماه رياست‌جمهوري‌اش بارها تأكيد كرده كه در دنياي سياست هر اتفاقي ممكن است.

«وي با رسيدن به توافق اوليه هسته‌اي تنها 100 روز پس از انتخاب در مسند رياست‌جمهوري توانست به اين گفته خود عمل كند. البته اگرچه همه چيز ممكن است؛ اما هيچ چيز قطعي نيست. متقاعد كردن ايران به انجام آن‌چه بايد انجام دهد تا دوباره به جامعه جهاني بازگردد، در ماه‌هاي آينده تلاش بيش‌تر، خلاقيت بيش‌تر در ديپلماسي، و شجاعت بيش‌تر از سوي همه طرف‌ها، به ويژه دولت ايران را مي‌طلبد.»

بازگشت به صفحه نخست گروه فضاي مجازي

انتهاي پيام/

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن