واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گفت و گو با كارگردان تئاتر «رومئو ژوليت»
براي رفع تكليف به ما اجرا دادهاند هادي حجازيفر كه اين روزها نمايش عروسكي «رومئو ژوليت» را در كارگاه نمايش تئاترشهر اجرا ميكند، شرايط اجراي نمايش عروسكي را همچون سميكشنده براي اين رشته توصيف كرد. اين كارگردان تئاتر به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: شرايطي كه ما نمايشمان را در آن اجرا ميكنيم، نشان ميدهد براي رفع تكليف اين اجرا را به ما دادهاند و اين موضوع اصلا براي ما خوشايند نيست. او ادامه داد: اين شرايط براي گروههايي كه تلاش ميكنند در كارشان خلاقيت داشته باشند، كاملا كُشنده است. چرا كه همهي انرژي ما صرف امور سختافزاري و حاشيهاي ميشود و اي كاش مديران براي لحظهاي خود را جاي ما ميگذاشتند و اين شرايط را درك ميكردند. اين كارگردان تئاتر كه اجراي نمايشش سهبار به تاخير افتاد، خاطرنشان كرد: اين وضعيت ميتوانست موجب شود كه نمايش ما اصلا به اجراي عمومي نرسد، اما خوشبختانه اعضاي گروه با وجود گرفتاريها و كارهاي ديگري كه داشتند باقي ماندند تا توانستيم نمايش را به صحنه بياوريم. حجازيفر اضافه كرد: همانطور كه نمايشمان كمدي است، شرايط اجراي آن، تعداد اجراها و مبلغ قراردادمان هم كمدي است و هر روز هم شاهد افزايش كمديهاي بيشتري هستيم! او با اظهار تاسف از ضعف اطلاعرساني در مورد اجراي اين نمايش يادآور شد: با توجه به قرارداد ناچيز و كمديمان امكان تبليغات نداريم. البته خوشبختانه آمار تماشاگران نسبت به ظرفيت سالن و شرايط اجرايي ما رضايتبخش است اما جالب اينجاست كه خبر دو اجراييشدن نمايش را تنها عوامل گروه ميدانستند و من. ميترسيدم كه در نخستين روز دو اجراييشدنمان، تعداد عوامل نمايش بيش از تماشاگران باشد! اينها مشكلاتي است كه اين تفكر رادر ما ايجاد ميكند ارادهاي وجود دارد كه به اجراي نمايش عروسكي در تئاترشهر علاقهمند نيست. يكي از بزرگترين مشكلات ما اين است كه انجام كوچكترين امور هم بايد به مديريت مركز هنرهاي نمايشي محول شود، البته شايد اين سختگيري به دليل هراس از مشكلات اجتماعي باشد. اما به هرحال ما مشكلات مديران را نميدانيم هادي حجازيفر اضافه كرد: ازروز اول در تلاش هستيم اجراي ويژه خبرنگاران و هنرمندان داشته باشيم، اما مدتي طول كشيد تا تكليف ما رامعلوم كردند. گويي همهچيز در يك دور باطل اتفاق ميافتد. در اين شرايط ناچاريم كمكم مديوم ارتباطيمان را كه تئاتر است، تغيير بدهيم چرا كه نوعي پوچي مطلق است. اين كارگردان تئاتر ضعف برنامهريزي را يكي از مهمترين مشكلات تئاتر برشمرد و افزود: يكي از بزرگترين مشكلات ما اين است كه انجام كوچكترين امور هم بايد به مديريت مركز هنرهاي نمايشي محول شود، البته شايد اين سختگيري به دليل هراس از مشكلات اجتماعي باشد. اما به هرحال ما مشكلات مديران را نميدانيم و اي كاش مديريت مشكلات و موانع خود را به گروهها توضيح ميداد چون به هرحال اين سكوت، پرسشهايي به همراه دارد و ما به خود حق ميدهيم كه معترض باشيم. او با اظهار تاسف از محدوديت اجراهاي نمايش «رومئو ژوليت» يادآور شد: همين كه تماشاگران از اجراي نمايش ما خبردارد شوند، اجراي ما به پايان رسيده است. در حاليكه كار ما با بودجهي دولتي و بيتالمال توليد شده و اينگونه اجرا شدن، دور ريختن بيتالمال و به هدردادن بودجهاي است كه با جنگ و تلاش فراوان براي تئاتر به دست آمده و اي كاش مسوولان اجازه ندهند آثار نمايشي پيش از اينكه به بلوغ برسند، تمام شوند.
حجازيفر تصريح كرد:قرار بود نمايش ما 18 اجرا داشته باشد كه حال اعلام شده به دليل برنامهريزي تئاترشهر 16 اجرا داشته باشيم و از همان مبلغ ناچيز قراردادمان هم مبلغي كم شود. علاوه براين بايد همه دكور و آكسسوارمان را تحويل بدهيم كه اين به معناي عدم امكان اجراي دوبارهي نمايش است. او با اظهار تاسف از شرايط كلي توليد و اجراي نمايش عروسكي در ايران گفت: كار عروسكي بسيار مظلوم واقع شده و جاي تاسف است كه اين همه انرژي بچههاي عروسكي اينگونه به هدر ميرود. در حاليكه اگر گروههاي عروسكي شرايط برابري با ديگر گونههاي تئاتري داشتند، مطمئنم تماشاگران عروسكي دوبرابر تماشاگران آثار غيرعروسكي بودند، اما متاسفانه داستان ما، جنگيدن بر سر حداقلهاست. ما هدفهاي بسيار بزرگي در تئاتر عروسكي داشتيم، اما افسوس ميخوريم كه نمايشمان امكان ديدهشدن پيدا نكرد. هادي حجازيفر دربارهي قرارداد نمايش «رومئوژوليت» هم متذكر شد: شرايط مالي بهگونهاي نيست كه امكان حفظ گروه وجود داشته باشد با اين حال خوشبختانه ما از اين نظر مشكلي نداشتيم. چون از راه تئاتر زندگي نميكنيم، اما از آنجا كه مبلغ قرارداد بسيار ناچيز است، خجالت ميكشم آن را اعلام كنم بهويژه با شرايط پرداختهاي ما كه تاخير و كسر ماليات و اموري اينگونه هم دارد. گروههايي كه با شوراي ساخت قرارداد ميبندند، كمكهزينه ميگيرند، كار ما هم سفارش جشنوارهي عروسكي است كه اين جشنواره هم به مركز هنرهاي نمايشي مربوط ميشود، اما شرايط اجرايي آن مايهي تاسف است. كار عروسكي بسيار مظلوم واقع شده و جاي تاسف است كه اين همه انرژي بچههاي عروسكي اينگونه به هدر ميرود. در حاليكه اگر گروههاي عروسكي شرايط برابري با ديگر گونههاي تئاتري داشتند، مطمئنم تماشاگران عروسكي دوبرابر تماشاگران آثار غيرعروسكي بودند، اما متاسفانه داستان ما، جنگيدن بر سر حداقلهاست.كارگردان «رومئو ژوليت» اظهار اميدواري كرد در آينده راهحلي براي مشكلات نمايش عروسكي فراهم شود و ادامه داد: فضاي بچههاي عروسكي را خيلي صميميتر از ديگر بخشهاي تئاتر ميدانم، اما چگونه است كه براي انتخابات يونيما يا مجله شفاهي صفير اطلاعرساني ميشود، اما براي اجراي عمومي نمايشهاي عروسكي اين اطلاعرسانيها انجام نميشود؟! در حاليكه من خود را موظف ميدانم همهي اجراهاي عروسكي را ببينم. اين كارگردان تئاتر خاطرنشان كرد: دراين شرايط بايد از اين به بعد به فكر جشنوارههاي خارجي باشيم و به گروههاي توريستي تبديل شويم. چرا كه آنان بودجه بهتر و انگيزهي بالاتري دارند. در حاليكه در ايران بعد از اجراي هر نمايش مُهر پايان به آن ميزنند. حجازيفر در پايان گفت:علاقهمند بودم دربارهي كار هنري و ارزشهاي نمايشمان بگويم. اما در اين شرايط نه حس و حالي براي بيان اين مسائل وجود دارد و نه ديگر اينگونه موضوعات اهميت دارند. به گزارش ايسنا، نمايش «رومئو ژوليت» اثر برگزيدهي جشنوارهي تئاتر عروسكي تهران مبارك تا دوشنبه 2 آذر ماه در كارگاه نمايش مجموعهي تئاتر شهر بر صحنه هست. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]