واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باران حکمت(24)
(تفسیر تمثیلی قرآن) تفسیر آیه شریفه: صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ(الفاتحة/7) این گدا بین که چه شایسته انعام افتاد!بعضی از گداها خیلی کار کشته و رند و زیرکاند، همان اول وقت که میآیند زیر گذر یا کنار پیادهرو مینشینند کاسهای برابر خود میگذارند، و دور از چشم دیگران یکی دو اسکناس یا سکه داخل آن میاندازند تا رهگذران با دیدن آن دست به جیب شده و بگویند: دیگران کمک کردند چرا ما کمک نکنیم.حال ما هم به معنای واقعی کلمه گدای آستان حقایم پس باید شیوه گدایی را خوب بدانیم، یعنی اگر از خدا فهم و صدق و عشق و آرامش طلب میکنیم پیش از آن باید خود دست به کار شده و صدق و راستی و درستی و درستگاری را پیشه کنیم تا خداوند هم آنها را فزونی بخشدهر دمش با من دلسوخته لطفی دگر است این گدا بین که چه شایسته انعام افتادبنابراین اگر میگوییم: تمام خوبیها نعمتاند و نعمتها را خدا میدهد این بدان معنا نیست که خود در این راستا تلاش و کوششی نداشته باشیم.روشنتر بگویم: خداوند اندکی فهم در اختیار ما می گذارد و اگر ما بر اساس آن رفتار و عمل کنیم او نیز بیشتر ارزانی میکند و اگر نه همان را هم خواهد گرفت.خطاطها را ندیدهای که اول قدری مرکب به نی میدهند تا با آن بنویسند، حال اگر آن نی آن مرکب را به کار برد و با آن چیزی نوشت دوباره به آن مرکّب تازهتری میدهند، و گرنه همان را هم که داده بودند خشک شده و از دست میرود.بنابراین همانطور که پول، پول میآورد بشرطی که با آن کار شود فهم نیز فهم را و عقل نیز عقل را و صدق نیز صدق را به دنبال دارد به شرط آنکه انسان آنها را در زندگی به کار بندد. در مقام رضا باش و از قضا مگریز!و یادت باشد که اگر آدمی از نعمت فهم و شعور برخوردار شود هیچگاه کاری نمیکند که خشم و غضب خداوند را برانگیخته و مغضوب او گردد، بلکه پیوسته در مقام رضای او میکوشد.بیا که هاتف میخانه دوش با من گفت که در مقام رضا باش و از قضا مگریزبنابراین میتوان دریافت که نعمت یافتگان مغضوب نبوده بلکه غیرالمغضوب میباشند، و کسی که مغضوب خدا نباشد محبوب او خواهد بود، و هیچکس گمراهی محبوب خود را نمیخواهد، و از اینروست که نعمت یافتگان جزء «ضالین» یعنی گمراهان نمیباشند.تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبرتنظیم برای تبیان: شکوری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]