واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مسئول مركز نقاشي اسلامي ايراني حوزه هنري استان زنجان: ماندگاري هنرهاي اسلامي در گرو توجه به مفاهيم قرآني است
مسئول مركز نقاشي اسلامي ايراني حوزه هنري استان زنجان، قرآن را يكي از با شكوه ترين جلوه هاي هنري عنوان كرد و گفت: ماندگاري هنرهاي اسلامي در گرو توجه به مفاهيم قرآني است. مسئول مركز نقاشي اسلامي ايراني حوزه هنري استان زنجان: ماندگاري هنرهاي اسلامي در گرو توجه به مفاهيم قرآني است
زنجان _ ايلنا: مسئول مركز نقاشي اسلامي ايراني حوزه هنري استان زنجان گفت: خوشبختانه در عصر حاضر گرايش مردم به اصل حقيقت قرآن و اسلام و توجه به هنرهاي اسلامي مخصوصا در جوانان بيشتر شده است.
به گزارش ايلنا اززنجان، سيد رضا اصل نجفي فرد، مسئول مركز نقاشي اسلامي ايراني حوزه هنري استان امروز اظهار كرد: هنرمندان دورههاي قديم با شناخت حقيقت و توسل به واسطههاي خير الهي اقدام به توليد آثار هنري ميكردند و اين امر باعث ماندگاري آثار هنري آنان شده است.
وي بهره گيري از هنرهاي قرآني را زمينه ساز ترويج سبك زندگي اسلامي در جامعه دانست و افزود: اگر بخواهيم پرچمدار معرفي سبك زندگي نوين اسلامي دردنيا باشيم بايد پرچم هنر قرآني را در اين كشور با دست هنرمندان اسلامي بالا ببريم.
اين هنرمند زنجاني با اشاره به اينكه تحقق تمدن مطلوب اسلامي از جمله اهداف انقلاب اسلامي است، گفت: اين امر جز با توسعه فرهنگقرآني در بين اقشار جامعه امكان پذير نيست.
وي با بيان اينكه هنرهاي قرآني صرفا ميراث گذشته تاريخ هنر اسلامي نيست بلكه هنر حال و آينده اسلام است، ابراز داشت: گفتمان هنرهاي قرآني براي ايجاد ارتباطات سالم بين تمام مردم دنيا امر حساس و زيربنايي است كه اين امر ميتواند موجب ايجاد تمدن قرآني بر اساس پايههاي با شكوههتر باشد.
اصل نجفي فرد با تاكيد بر اينكه تنها هنري كه ميتواند رهنمود بشر باشد هنر قرآني است، تصريح كرد: قرآن دستورالعملي براي هنر صادر نكرده بلكه روشي براي دل سپردن بنا كرده كه انسان دلدادگي را در دستور كار خود قرار دهد.
وي به بروز اولين جلوههاي هنر اسلامي اشاره كرد و بيان داشت: شعرهاي حماسي صدر اسلام، اولين جلوه هنر تمدن اسلامي بود درحالي كه عدهاي بر اين باورند اولين هنر اسلامي درهنر معماري مسجد قبا يا مسجدالنبي (ص) جلوه گر شد.
اين هنرمند نگارگر با اشاره به اينكه هنر معماري اسلامي، دومين هنري است كه پس از شعر براي احياي نماز به وجود آمد، افزود: آن معماري مسجدي بود كه به دست خود حضرت پيامبر (ص) ساخته شد و شروعي مقدس براي آينده هنر معماري اسلامي شد كه جلوههاي آن را در بقاياي موجود ميتوان ديد.
وي با بيان اينكه هنر خوشنويسي به عنوان هنر سوم جهان اسلام مطرح است، يادآور شد: هنر خوشنويسي از كتابت قرآن آغاز شد كه دستور خوشنويسي و كتابت قرآن را حضرت امام علي (ع) دادند.
اصل نجفي فرد افزود: با ايجاد حركت خوشنويسي همگام با بيان و اشاعه كلام الهي و سير تحول آن در گذر زمان، همه مظاهر خوشنويسي پديد آمد كه همگي تابع يك حقيقت و آن هم قرآن است.
وي موسيقي را نيز هنر بعدي پديدار شده از بطن قرآن برشمرد و ادامه داد: متأسفانه موسيقي كه از درون قرآن و براي اشاعه و بيان مفاهيم قرآن شكل گرفت، امروزه مسير واقعي خود را از دست داده است.
اصل نجفي فرد با تاكيد بر اينكه براي شروع حركت انقلابي در زمينه هنر، بايد پايههاي هنر را برپايه انديشه و هنر اصيل اسلامي با گذشته درخشان بنا كرد، اظهار داشت: در اين راستا بايد از نفوذ هنر و انديشه بيمحتواي غرب در دانشگاههاي كشور جلوگيري كنيم.
وي دوري مردم و مخصوصا هنرمندان از مفاهيم و ارزشهاي قرآني با توجه به گسترش نفوذ انديشه و هنرهاي غربي مادي گرايي در جامعه اسلامي به خصوص بعد از دوران حكومت صفويان تا انقلاب اسلامي را دوره ركود هنرهاي اسلامي دانست.
اين هنرمند نگارگر زنجاني پشت كردن به حقيقت قرآن را اصلي ترين علت ركود هنرهاي اسلامي دانست و گفت: خوشبختانه در عصر حاضر گرايش مردم به اصل حقيقت قرآن و اسلام و توجه به هنرهاي اسلامي مخصوصا در جوانان بيشتر شده است.
اصل نجفيفرد در پايان با بيان اينكه، امروز رسالت مسئولان فرهنگي پيوند دادن جامعه هنري با جامعه قرآني است، اظهار كرد: بايد تلاش كنيم با داشتن هنرمندان قرآني و قرآنيان هنرمند به سمت تحقق معارف عميق قرآن كريم در زيباترين قالبهاي هنري پيش برويم.
دوشنبه 11 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]