تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845441026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش کامل دادگاه 16 متهم حوادث عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گزارش کامل دادگاه 16 متهم حوادث عاشورا در وقوع جرم اعتراف دارم، اما در هيچ تجمعي شركت نكردم، جواب منافقين را ندادم، اگر مي‌دانستم روز عاشورا به اين شكل مي‌شود از خانه بيرون نمي‌رفتم. من شرمنده از خدا و مقام معظم رهبري به خاطر بچه‌هايم طلب عفو مي‌كنم. ایسنا: دادگاه رسيدگي به اتهامات ‌١٦ نفر از متهمان حوادث روز عاشورا صبح امروز (شنبه) برگزار شد.قاضي صلواتي در آغاز جلسه رسيدگي گفت: بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري مافوق قاضي فقط خدا و قانون است و بر اساس تبصره‌ ماده‌ي ‌١٨٨ قانون آيين دادرسي كيفري متهمان و ساير اشخاص چنانچه باعث اخلال در نظم دادرسي شوند دادگاه مي‌تواند اقدام به بازداشت آنها كند.قاضي صلواتي به تفهيم ماده ‌١٩٢ قانون آيين دادرسي به متهمان پرداخت و گفت: متهمان در موقع دادرسي خلاف حقيقت، وجدان، قوانين، ادب و نزاكت سخن نگويند. در حين محاكمه از ذكر نام افرادي كه در دادگاه نيستند خودداري كنند. چنانچه لازم باشد اين موارد در جلسه‌ي غيرعلني رسيدگي خواهد شد.وي با اشاره به تبصره‌ ديگر ماده‌ي ‌١٨٨ قانون آيين دادرسي كيفري خطاب به خبرنگاران، گفت: طبق اين ماده خبرنگاران رسانه‌ها، جرايد و سايت‌ها مي‌توانند با حضور در دادگاه بدون ذكر نام و مشخصات متهمان از جريان رسيدگي گزارش تهيه كنند.در ادامه‌ نماينده‌ي دادستان با قرائت كيفرخواست انفرادي متهم پرونده اول گفت: س – گ متهم است به اجتماع و تباني براي ارتكاب جرايم عليه امنيت كشور، توهين به مقام معظم رهبري از طريق ارسال ايميل به دادگاه كيفري لاهه، فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي از طريق فعاليت گسترده در جهت طرح براندازي و جنگ نرم، عضويت در فيس‌بوك و ارسال پيام‌هاي متعدد و دعوت به سايت بالاترين، همكاري وسيع با خبرگزاري‌هاي معاند نظام، شركت فيزيكي فعال در تجمع غيرقانوني ‌‌٢٥، ‌‌٢٦، ‌‌٢٨، ‌‌٣٠ خرداد، روز قدس، ‌‌١٣ آبان، ‌‌١٦ آذر، تاسوعا و عاشورا و تنظيم شكوائيه عليه مقام معظم رهبري و ارسال آن به دادگاه كيفري لاهه و نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي.متهم در دفاع گفت: در تجمعات غيرقانوني ‌‌٢٥، ‌‌٢٦ و ‌‌٢٨ خرداد شركت كردم و در راهپيمايي ‌‌٢٥ خرداد عليه انتخاباتي كه برگزار شد و عليه دولت شعار دادم و در تظاهرات‌هاي بعدي به صورت سكوت به راهپيمايي ادامه دادم.وي ادامه داد: بعد از سخنراني مقام معظم رهبري در تجمعات به صورت مستقيم حضور نداشتم. در تجمعات ‌‌٣٠ تير، ‌‌١٨ تير، ‌‌١٦ آذر و ظهر عاشورا حضور داشتم. در سه اغتشاش اول با ماشين حضور داشتم و تنها اقدام به بوق‌زدن كردم اما در ظهر عاشورا در مقابل پارك لاله شاهد جريانات بودم."س – گ" گفت: اقدام به ارسال ايميل مي‌كردم و اخبار سايت‌هايي مثل بالاترين را مي‌خواندم و احساس مي‌كردم شايد رسانه‌هاي خارجي از آن مطلع نباشند و براي آنها ارسال مي‌كردم. در سه هفته‌ي اول پس از انتخابات روي پشت‌بام الله اكبر مي‌گفتم. پيرامون شركت در اغتشاشات ‌‌١٣ آبان، ‌‌١٦ آذر و ظهر عاشورا و فوت آيت‌الله منتظري به حدود ‌‌١٠٠ نفر SMS ارسال كردم.وي با بيان اينكه عضو خبرنامه‌ محسن سازگارا بودم، ادامه داد: فكر مي‌كردم چون او قبلا خودش در نظام بوده و بعد جدا شده حتما نظام مشكلي داشته است و حرف‌هاي ايشان را باور مي‌كردم. فكر مي‌كردم در قبول نداشتن نتيجه‌ انتخابات و نظام اكثريت هستيم و در اغتشاشات به ما ظلم مي‌شود و نظام و دولت سعي مي‌كند صداي مخالفان را به هر نحوي خفه كند و اين دائما از طريق سايت‌ها و رسانه‌ها به ما القاء مي‌شد.وي در مورد ارسال نامه به دادگاه لاهه توضيح داد: اين نامه در بالاترين نوشته و تبليغ شده بود و من جزو امضاكنندگان آن بودم و دوستانم را هم تشويق مي‌كردم كه امضا كنند. در اين نامه ايشان را خودكامه و حتي ديكتاتور خوانده بودم. من هم چون كل نظام را مقصر مي‌دانستم و فكر مي‌كردم كه در انتخابات تقلب شده و نظام سعي مي‌كند به هر نحوي صداي مخالف را سركوب كند، اين اقدامات را انجام مي‌دادم تا نتيجه‌ي انتخابات باطل شود و نظام را تحت فشار بگذارم.س – گ در رابطه با حضورش در حوادث ظهر عاشورا، عنوان كرد: در روز تاسوعا يكي از دوستانم تماس گرفت و گفت كه در انقلاب تجمع صورت گرفته و مردم معترضند و كف و سوت و دست زدن هم انجام شده است. هنگامي كه شب آن روز براي گرفتن نذري قرار گذاشته بوديم من در سايت بالاترين خواندم آن شب قرار است كه خاتمي در حسينيه‌ي جماران سخنراني كند. من به دوستي كه در نياوران حضور داشت اين موضوع را گفتم و در سايت بالاترين نوشته شده بود كه جمعيت زيادي قرار است به آن سمت بروند كه دوستم پس از چند ساعت با من تماس گرفت و گفت كه تجمع شده و مردم اعتراض مي‌كنند و شعار مي‌دهند و گفت كه در تجمع شب تاسوعا در نياوران شركت كنم. من هم به آن سمت حركت كردم اما مسير از ميدان قدس به بعد بسته شده بود. مسيرم را به سمت خيابان شريعتي كج كردم كه دوستم با من تماس گرفت و گفت كه تير هوايي شليك شده و جمعيت متفرق شده و ما همديگر را در بلوار كاوه ملاقات كرديم.اين متهم گفت: دوستم در آن ملاقات اصرار كرد فردا (روز عاشورا) با همديگر در تجمع شركت كنيم. من گفتم دو تن از فاميل‌هاي من هم هستند و من حتما همراه خانواده‌ام شركت مي‌كنم. صبح آن روز فاميل‌مان به من زنگ زد و گفت كه ما در حال حركت هستيم. بعد از آن SMS از دوستم دريافت كردم كه نوشته شده بود دوستان من در ميدان فردوسي منتظرند. من قصد نداشتم خيلي زود به آنجا بروم ولي موافقت كردم و رفتم.وي ادامه داد: من بدون اطلاع خانواده در روز عاشورا از خانه بيرون رفتم و بعد از آنكه به محل ملاقات با دوستانم رسيدم مسيرمان را به سمت پايين شهر كج كرديم. ماشين را در كوچه همدان كه منتهي به كارگر شمالي است پارك كردم و پياده شديم و ديديم كه جمعيت به صورت پراكنده حضور دارند و چند بار از آنجا (خيابان همدان) تا تقاطع خيابان كارگر را طي كرديم. مردم به صورت پراكنده حضور داشتند و در آن قسمت از شهر شعارهايي مي‌دادند مانند مرگ بر ديكتاتور. من دو بار شعار دادم يكي شعار مرگ بر ديكتاتور بود و ديگري عزا عزاست روز عزاست امروز، ملت سبز ايران صاحب عزاست امروز و يكبار هم دستم را به نشانه‌ي "v" بالا بردم و دوستانم را ديدم كه از صحنه‌هايي كه در پارك لاله اتفاق مي‌افتد فيلمبرداري مي‌كنند.وي افزود: من همان موقع با دو فاميل‌مان كه قرار بود در تظاهرات شركت كنند تماس گرفتم اما صدايشان واضح نمي‌آمد. حدس زدم كه در ميدان آزادي هستند و با دوستم به سمت ميدان آزادي حركت كرديم. از تجمع خبري نبود و خيابان به سمت انقلاب و امام حسين (ع) بسته بود و من هر چه سعي كردم كه مجددا با اقوام‌مان تماس بگيرم نشد. پس به خيابان جمالزاده رفتيم تا نذري بگيريم. دامنه‌ي اغتشاشات به نزديكي بلوار كشاورز و كارگر هم كشيده شده بود اما در آنجا هم نذري تمام شده بود. سوار ماشين شديم كه برگرديم و در مسير چند بار بوق زديم. بعد از آن دوستانم را به محل سكونت‌شان رساندم و به منزل رفتم و آن روز دستگير نشدم.وي در ادامه خاطرنشان كرد: اعتقادم اين بود كه اتفاقاتي كه در اين روز افتاد مغاير چيزي بود كه من تصور مي‌كردم. من تصور مي‌كردم اگر اعتراضي صورت مي‌گيرد در تظاهرات انجام مي‌شود اما نه با هلهله كردن بلكه از طريق دسته‌هاي عزاداري كه از مسير رد مي‌شوند و مثلا يك رمان سبز به مچ‌شان بسته باشند.س - گ درباره‌ي علت اينكه در رابطه با سه اغتشاش ‌‌١٦ آذر، ‌‌١٣ آبان و ظهر عاشورا SMS ارسال كرده است، گفت: در سايت بالاترين مطلبي نوشته شده بود كه در اين روزها چون مراسم مذهبي انجام مي‌شود تظاهرات آزاد است و مي‌توانيم در قالب آن تظاهرات، شعارها و اعتراضات‌مان را بيان كنيم. پس فكر نمي‌كردم كه SMS ارسالي من منجر به چنين اتفاقاتي مي‌شود.وي افزود: در ‌‌١٦ آذر با همان دوستم و يكي ديگر از فاميل‌هايمان در خيابان انقلاب حضور يافتيم اما اغتشاش تقريبا تمام شده بود و فقط چند بار اقدام به بوق زدن كرديم. در ‌‌١٨ تير هم با خانواده‌ام بودم و يك دفعه گرفتار تجمعات شدم ولي با آن همراهي كردم و خواهرم فيلمي از صحنه‌ي اغتشاشات تهيه كرده بود كه من آن فيلم را به برخي رسانه‌هاي خارجي ارسال كردم. اما در رابطه با تجمعات غيرقانوني قبل از ‌‌٣٠ خرداد به صورت فعال در تظاهرات حضور داشتم. در دو تجمع آخر يعني ‌‌٢٨ و ‌‌٢٦ خرداد به صورت سكوت در تجمع شركت كردم.وي با تاكيد مجدد بر اينكه از اخبار، اطلاعات و فيلم‌ها از طريق فيس‌بوك مطلع مي‌شده است، گفت: از طريق سرويس ريدر گوگل، اخبار بالاترين، ايران پرس‌نيوز، جرس، خبرگزاري نهضت آزادي ايران و همچنين برخي خبرگزاري‌هاي داخلي مانند قلم، كلمه و ... از زمان اغتشاشات بعدي مطلع مي‌شدم و در آن شركت مي‌كردم. در رابطه با روز عاشورا تصور من اين نبود كه وقتي براي آن تبليغ مي‌كنم كاري كرده باشم كه به توهين به اعتقادات ختم شود.نماينده‌ دادستان از متهم خواست دفاعيات تكميلي خود را با توجه به طولاني شدن دفاعيات در جلسه‌ بعدي ارايه كند.وي از متهم سوال كرد: شما ضمن اينكه اذعان داريد از مرحله‌اي به بعد براي تقابل با نظام جلو آمديد و از رسانه‌هاي بيگانه خط مي‌گرفتيد ولي در دفاعيات‌تان مي‌گوييد كه كار در حد يك اعتراض بوده است و اين توجيه قابل قبول نمي‌رسد كه متهم صحبت‌هاي نماينده‌ي دادستان را تاييد كرد.متهم پرونده‌ي اول در پاسخ به اين سوال نماينده‌ي دادستان كه پرسيد آيا اقرارهايي كه در چند بازجويي گذشته داشته‌ايد را قبول داريد؟ گفت: بله.فراهاني از متهم سوال كرد: آيا واقعا پشيمان هستيد و اگر پشيمان هستيد چه اشتباهي مرتكب شده‌ايد و براي جوانان ديگري كه همسن و سال شما هستيد چه مطلبي را داريد كه بگوييد؟متهم در پاسخ گفت: در رابطه با اينكه پشيمان هستم دليل آن اين است كه تعدادي از دوستانم كه از شهرستان آمده بودند و گفتند نتيجه‌ي انتخابات آنگونه كه ما فكر مي‌كنيم كه كانديداي خاصي بايد راي مي‌آورد نيست. خواهران من هم كه طرح پزشكي خود را در شهرستان طي مي‌كردند به اين نتيجه رسيده بودند. اين موضوع من را متوجه كرد كه همه‌ي كارهاي من غلط و كوركورانه بوده و من بدون تحقيق و بررسي با شنيدن حرف‌ها و القائات دشمنان، انتخابات را محكوم كردم. آن زمان ديگر كار از كار گذشته بود و من دستگير شدم.وي گفت: اين ظن هنوز در ذهن من وجود داشت كه بعد از دستگيري‌ها تجاوز، شكنجه، اعترافات زوري و قرص خوراندن وجود دارد و هيچكدام از حرف‌ها را باور نمي‌كردم. همين‌ها مبناي خيلي از اغتشاشات بود و من وظيفه‌ي خودم مي‌دانستم در اين اغتشاشات شركت كنم. وقتي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدم برخورد آنها به هيچوجه با من به صورتي كه فكر مي‌كردم نبود. برخوردها مودبانه و محترمانه بود و در زنداني كه من بودم وقايعي از اين دست كه گفتم صورت نگرفت. پرسنل زندان با من به بهترين نحو برخورد مي‌كردند و من خيلي راحت نظرات خودم را گفتم و من فكر مي‌كردم كه دستگاه قضايي بدون شنيدن حرف و اتهامات من برخورد قاطع و سنگيني خواهد داشت ولي با اين واقعيت روبه‌رو شدم كه با پرونده من بسيار همكاري شد.قاضي از متهم پرسيد: بعد از سخنراني ‌‌٢٩ خرداد مقام معظم رهبري شما با چه انگيزه‌اي در فتنه عاشورا شركت كرديد؟ متهم پاسخ داد: انگيزه‌ي من براندازي نظام بود. چون نظام را در اتفاقاتي كه صورت گرفت مقصر مي‌دانستم و فكر مي‌كردم وقتي كساني مثل محسن سازگارا كه قبلا خود از عناصر نظام بودند بعدا جدا شدند حتما ريگي به كفش نظام است. پس از هيچ اقدامي از جمله شركت و ارسال SMS در جهت تبليغ و اقدام عليه نظام فروگذار نكردم.متهم س – گ در پاسخ اين سوال كه آيا در تخريب‌ها، تمرد و درگيري با ماموران در روز عاشورا شركت داشتيد، گفت: در تخريب، سنگپراني و درگيري با ماموران نقشي نداشتم.قاضي صلواتي گفت: اما شما گفتيد به قصد مقابله با نظام آمديد كه متهم پاسخ داد من مي‌خواستم حضور خودم را نشان دهم اما من جايي را آتش نزدم و مبنايي كه بخواهد نظام را از طريق آن دچار اختلال كند اين نمي‌دانستم. من فكر مي‌كردم با گسترده‌تر كردن تجمع بتوانيم نظام را در سطح جهاني ظالم نشان دهيم. من مي‌خواستم حرف خودم را بزنم.قاضي صلواتي در ادامه درباره‌ي نحوه‌ي ارتباط متهم با سازمان ملل، نوري‌زاد و سايت سازگارا پرسيد كه متهم پاسخ داد: فكر مي‌كردم نظام نمي‌خواهد صداي مخالف خود را بشنود و سعي دارد صداي معترض را سركوب كند و چون گفته شده بود كه نظام همه‌ي رسانه‌هاي خارجي را از كشور اخراج كرده فكر مي‌كردم ما بايد دنيا را از وقايع كشور مطلع كنيم.پس از صحبت‌هاي وكيل، نماينده‌ي دادستان از متهم سوال كرد به نظر مي‌رسد شما تحت تاثير تبليغات اقداماتي انجام داديد كه بايد با تخفيف با آن برخورد حقوقي و قضايي شود و بازجويان مرحله‌ي تحقيقات و همكاران دادسرا براي شما تخفيف در نظر گرفته‌اند پس ما هم با وكيل شما موافق هستيم اما خودتان اذعان داشتيد كه تا يك مرحله‌اي معترض بوديد و خيلي صريح به سمت رويكرد تقابل با نظام حركت كرديد و آيا قبول داريد كه در اين چندين تجمع اخير و روز عاشورا با ارسال پيامك‌ها، ايميل و مصاحبه با بيگانه‌ها قصد براندازي داشته‌ايد؟در اينجا وكيل مدافع متهم تذكر داد كه سوال نماينده‌ي دادستان القاءآميز است.قاضي صلواتي از نماينده‌ي دادستان خواست كه به صحبت‌هايش ادامه دهد.نماينده‌ دادستان ادامه داد: من به هيچوجه چيزي را به متهم القاء نمي‌كنم. شما حقيقت را بگوييد كه چه كرديد و كجاي كارتان اشتباه است.متهم گفت: يك مقدار بله. اينكه ما از نظام خوشمان نمي‌آيد و با آن تقابل داريم و نسبت به آن اعتراض و نظرات بدي داريم در آن بحثي نيست.نماينده‌ي دادستان خطاب به وكيل، گفت: شما داريد مي‌بينيد.وكيل در پاسخ به نماينده‌ي دادستان، گفت: اين تقابل نيست بلكه او صرفا مي‌گويد خوشمان نمي‌آمده است.نماينده‌ي دادستان گفت: مواردي در پرونده وجود دارد. مفاد پيامك‌ها را مشاهده كنيد. شكوائيه‌اي كه متهم امضا كرده است را ملاحظه كنيد. با ادبيات حقوقي مشخص است كه متهم چه انگيزه‌اي داشته است.متهم در آخرين دفاع گفت: من فكر نمي‌كردم چنين اتفاقاتي در تجمعات رخ دهد و اين موضوع برايم اهميتي هم نداشت اما ناراحت هم نمي‌شدم ولي اينكه مطمئن باشم يا اميدوار باشم كه اقداماتي براي براندازي صورت مي‌گيرد خير. ديدگاه اصلي من اين نبود. ولي خوشحال بودم كه جمعيت اين موضوع را در نظر گرفته است.وي افزود: ديدگاهم اين بود كه نظام مجبور به عقب‌نشيني شود و به حرف ما عمل كند چون فكر مي‌كردم من جزو اكثريت هستم و بيشتر مردم مثل من فكر مي‌كردند. پس طرز فكر من در درجه‌ي اول تحت فشار گذاشتن و عقب‌نشيني نظام بود و اساسا رسيدن به اهداف خودمان را در همين مي‌دانستم تا حرف من به كرسي بنشيند چون اگر اين اتفاق مي‌افتاد به همه‌ي خواسته‌هاي خود رسيده بودم.قاضي صلواتي با فراخواندن متهم پرونده دوم اظهار كرد: اتهام شما اجتماع و تباني براي ارتكاب جرايم عليه امنيت كشور و فعاليت تبليغي عليه نظام است چه دفاعي داريد؟متهم پرونده دوم در دفاع از خود گفت: ‌حضرت امام (ره) دانشگاه را محور تحول‌ها مي‌دانستند و موتور سازنده در درون دانشگاه، دانشجو بود. دانشجو، جوان، ‌داراي استقلال و آرمان‌خواه است اگر اين موارد در مسير محوري خودش قرار نگيرد فاجعه مي‌آفريند.وي با تاكيد بر اين‌كه مقام معظم رهبري الگويي براي دانشجو ترسيم كردند كه اگر اين الگو اجرايي مي‌شد اين مسائل در كشور اتفاق نمي‌افتاد،گفت: فعاليت سياسي حق دانشگاه است اما متاسفانه ما در درون دانشگاه دچار افراط يا تفريط شديم.در حالي كه دانشگاه نياز به مداحي ندارد و نيازمند نقد مستمر است كه در حال حاضر در دانشگاه خودمان اين را نداريم. دانشگاه با يك انقلاب فرهنگي عظيم‌تر بايد روبرو شود كه يك بار اين كار را خوب شروع كرديم اما خوب ادامه نداديم.وي با انتقاد از اينكه جنبش نرم‌افزاري مورد تاكيد مقام معظم رهبري و كرسي نقد آزادانه در دانشگاه‌ها به وجود نيامده است، گفت: ما بصيرت‌مان را در ميانه راه گم كرده‌ايم اگر بصيرت تشخيص داده نشود بشر مبتلا به آزمون‌هايي مي‌شود. در روز تحليف رياست جمهوري، مقام معظم رهبري فرمودند "برخي خواص در امتحان شكست خوردند "وي گفت: وقتي سايت‌ها را نگاه مي‌كردم مي‌ديدم كه اين رسانه‌ها تبليغ سكولاريسم مي‌كنند و وقتي مساله عاشورا پيش مي‌آيد اينها از همه مذهبي‌تر مي‌شوند زيرا مي‌دانند كه اگر اتفاقي قرار باشد در كشور بيفتد ريشه تغييرات از عاشورا شروع مي‌شود. آنها مي‌دانستند كه در مقابل تحليل عاشورا و ارتباط منسجم با اعتقادات مردم كشور عاجر هستند.وي گفت: طبق آمار بازداشتي‌ها شركت‌كنندگان در اغتشاشات،‌منافقين، سلطنت‌طلب‌ها، وابستگان به فرقه‌هاي ضاله‌ و تمام كساني كه نظام ما در سال ‌١٣٥٧ دست آنها را از منافع ملي قطع كرده، هستند كه آنها بازيگردان‌هاي اصلي اين حادثه بودند.وي در ادامه گفت: آقاياني كه خوب بيانيه مي‌دهند بيايند و از منافقين، سلطنت‌طلبان، وابستگان به فرقه‌هاي ضاله، رقاصان خارج از كشور و مطربان اعلام برائت كنند و با هماهنگي وزارت كشور تجمعي را برگزار كنند اگر كسي آمد؟ اين شعارها، حمايت‌ها و ... به پايان مي‌رسد. دشمن در حوادث بعد از انتخابات از ما دولت وابسته نظامي مي‌خواست تا آخرين نظريه ساموئل هانينگتون محقق شود كه دست خدا بالاتر از دست آنها قرار گرفت چون نظام ما معنوي است. آنها مي‌خواهند كشور ما از نظر اقتصادي مصرف‌محور باشد و به خاطر فضاي سياسي كه در كشور ايجاد شده فكر مي‌كنم در اين زمينه موفق بودند. دشمن مي‌خواست سرمايه‌هاي اجتماعي ايران را بگيرد اگر جلوي اين فتنه را نگيريم ما در مساله اعتماد به نظام دچار خلاء مي‌شويم و در انتخابات بعدي نيز دچار مشكل مي‌شويم. آنها مي‌خواستند دموكراسي ديني شكست بخورد.وي افزود: به جاي رسيدگي به احكام امثال بنده و حاضرين جلسه احكام خواص جامعه بايد رسيدگي شود. در دوران فتنه به خاطر غبارآلود بودن حق از باطل را نمي‌توان تشخيص داد. گروهي كه سكوت مي‌كنند و گروهي كه آب به آسياب دشمن مي‌ريزند بايد محاكمه شوند. من نمي‌گويم روشنفكران را محاكمه كنيد اما فعل ارتكابي را مي‌توان محاكمه كرد.متهم پرونده دوم گفت: برخي خواص جامعه با بيانيه‌ها، مصاحبه‌ها و ميزگردها، پياده نظام و كارگزار دشمن بودند. امام (ره) فرمودند كه دو طبقه روشنفكران بي‌تعهد و مقدس مآب‌ها دست و پاي را مي‌بندند والا آمريكا نمي‌تواند كاري كند. اين دو جريان بايد گذشته‌ي خودشان را بازخواني كنند. حرف‌هايي كه من در دادگاه مي‌زنم براساس القائات نيست كه در بيرون از آن سوءاستفاده كنند.وي گفت: بسياري از دوستان من در خارج از اين دادگاه به اين نتايج نرسيده‌اند و شنيده‌ام براي ‌٢٢ بهمن برنامه دارند اما ‌٢٢ بهمن فصل‌ الخطاب است. ما براي آن بسيار شكنجه كشيديم و شهيد داديم. ما وابسته به نظامي هستيم كه تمام كوچه‌هاي آن به نام شهدا مزين است.متهم پرونده دوم افزود:‌ آقاي دادستان به من گفته است طوري حرف بزن تا بر آنهايي كه بيرون هستند تاثير بگذارد. اما من يك سوال دارم آقاي رييس‌ جمهور در مورد هولوكاست سوالي را مطرح كرد ببينيد چه جنجالي درست كردند. در پايان يك دعايي را دارم كه شيعياني نباشيد كه عاقبت يزيدي داشته باشيد.قاضي در مورد انگيزه متهم پرونده دوم در شركت در تجمعات سوال كرد كه متهم پرونده دوم گفت: من دنبال بهانه نيستم ما چون نيروي شناخته شده بوديم نمي‌توانستيم سنگ بيندازيم و شعار بدهيم. آقايان مي‌گويند اتفاقات پيش آمده حركت عكس‌العملي است اما در روز فوت آقاي منتظري كجا با شما برخورد شد كه شعار راديكال و ساختارشكنانه داديد. ما در تجمعات بوديم اما سازماندهي شده نبوديم و تحكيم وحدت هيچ تجمعي را سازماندهي نكرده است. اولا غيرقانوني بودن دفتر تحكيم وحدت را اعلام كنيم زيرا اين موضوع فقط از سوي وزير علوم غيرقانوني اعلام شده است.قاضي از متهم خواست تا صراحتا در مورد اقداماتش در روز عاشورا توضيح دهد كه متهم پرونده دوم گفت: حضورم در روز عاشورا براي تحليل فضاي سياسي در مدت ‌١٠ الي ‌١٥ دقيقه بود و فضا به شدت راديكال بود. بسياري از جواناني كه در دادگاه هستند اسير مصاحبه‌ها هستند و من به لحاظ انحراف فكري حاضرم به زندان بروم و تحمل حبس كنم.قاضي از متهم سوال كرد شما در دو مرحله جداگانه با صدور بيانيه و در يك مصاحبه با صداي آمريكا انتخابات را تحريم كرده بوديد چه توضيحي داريد؟متهم پرونده دوم گفت: تحريم انتخابات اشتباه بود و از روي عناد نبود بلكه ناشي از درگيري‌ها در مجموعه بود. زيرا من وابستگي به احزاب را درست نمي‌دانستم اما فراخوان عمومي براي تحريم انتخابات نداديم.قاضي از متهم خواست تا درباره انگيزه‌اش در صدور بيانيه‌هاي متعدد و مصاحبه با رسانه‌هاي بيگانه توضيح دهد و گفت: ‌٥ دقيقه قبل از دستگيري در حال مصاحبه با رسانه‌هاي بيگانه بودي انگيزه‌ات چه بود؟متهم پرونده دوم گفت:‌ انگيزه ما عناد نبود ما به دنبال اصلاحات هستيم. من به بازجويم گفتم كه راه‌هاي رسانه‌هاي داخلي به روي ما بسته است و ما مجبوريم با رسانه‌هاي خارجي مصاحبه كنيم. بازپرس هم گفت چرا اين اتفاق افتاد به او گفتم ما فرزندان پدري هستيم كه ما را از خانه بيرون كرده و بازپرس گفت وقتي پدرت بيرونتان كرد بايد به خانه دشمن پدر برويد كه در پاسخ به اين سوال جوابي نداشتم.وي گفت:‌ در حال حاضر فضا در داخل دانشگاه‌ها دو قطبي است و فكري بايد به حال اين وضعيت شود.قاضي از متهم پرسيد فردي به نام سيامك فريد كه خودش را از حقوق بشر بلژيك معرفي مي‌كرد از شما خواسته با تعدادي از نمايندگان اتحاديه اروپا در هتل لاله ديدار داشته باشيد اين موضوع با اظهارات شما مبني بر اينكه مخالف دخالت خارجيان در ايران هستيد تناقض دارد چه توضيحي داريد؟متهم گفت: من اين فرد را نمي‌شناسم و اين پيشنهاد را نپذيرفتم و قرار بود در آن جلسه در باره ابعاد حقوق بشري صحبت كنيم. اين صحبت‌ها با منافع ملي كشور سازگاري ندارد زيرا اطلاعات جمع‌آوري شده را براي تحريم عليه ايران به كار مي‌بردند اما من به اين پيشنهاد فكر كردم و گفتم دعوتنامه‌ اي از سوي وزارت امور خارجه براي من بفرستيد اما دستگيري سبب خير شد.قاضي صلواتي از وكيل متهم براي دفاع از موكلش خواست تا در جايگاه قرار گيرد.وكيل متهم پرونده دوم گفت: با عنايت به اينكه تا كنون ملاقات حضوري با موكل نداشتم در راستاي رعايت حقوق موكلم درخواست دارم او را ملاقات كنم تا دفاعياتم را ارائه كنم ضمنا موكلم دانشجو است براي ترم عادي بايد ثبت نام كند در صورت صلاحديد تمهيداتي در اين خصوص اتخاذ شود.قاضي صلواتي به وكيل متهم پرونده دوم سه روز مهلت براي ارائه لايحه‌اش داد.قاضي متهم پرونده دوم را به منظور اخذ آخرين دفاع فرا خواند و اتهام مندرج در كيفرخواست را به وي تفهميم كرد.متهم پرونده دوم گفت: دچار اشتباه شده‌ام در طول تحصيل حتي يك حكم از كميته انضباطي نداشتم و اكنون حضور در دادگاه انقلاب براي من سنگين است.وي گفت:‌ در برآورده كردن خواست نظام خوب عمل نكرديم و فرزندان و شاگردان خوبي براي نظام نبوديم.اين متهم افزود: دفتر تحكيم وحدت چه قانوني و چه غيرقانوني داراي يك ساختار حقوقي است دادگاه درباره بيانيه‌هاي صادره به صورت مجزا بايد تشكيل شود و مجموعه بايد از نظر حقوقي پاسخگو باشند و به اين قضيه به صورت سازماني نگاه شود.متهم پرونده دوم خطاب به دادگاه گفت: براي بسياري از كساني كه حتي تحت تاثير بنده بودند فرصت جبران در مسير رفتار تعالي بخش داده شود ضمن اينكه ما قبول داريم مرتكب جرم شده‌ايم اما زندان و فضاي بازداشتگاه جايي نيست كه ما بتوانيم رفتارمان را تغيير دهيم.اين متهم از قاضي خواست فكر و انديشه را در دادگاه محاكمه نكنند.در ادامه "الف.م" پس از تفهيم اتهام گفت: مادرم عضو گروه مادران صلح بود. پدرم در سال ‌٦٧ به اعدام محكوم شد و عمويم در سال ‌٦٣ به دلايلي از ايران خارج شد.وي افزود: من در جهت نقد كمونيسم بودم و تا كنون عضو هيچ گروه و انجمني نبودم، اما فعاليت نوشتن خود را در رسانه‌هاي داخلي و خارجي انجام مي‌دادم.الف.م درباره‌ي گروه اپوزيسيون خارج از كشور اظهار كرد: اين گروه دچار بحران هويت هستند، مانند چيزي كه در اردوگاه اشرف است، هويت‌طلب و معارضند. پس از فروپاشي كمونيسم ايراني، اين گروه شروع به مهاجرت به كشورهاي اروپايي كردند. به دل امپرياليسم رفتند و آن‌جا دوباره دچار بحران هويت شدند و امكان بازگشت هم نبود و كار به آن‌جايي رسيد كه اپوزيسيون خارج‌نشين پوسيده، نسخه‌هاي غيرواقعي براي ايران بپيچيند.متهم پرونده‌ي سوم، با بيان اين‌كه ‌٨٠ درصد اپوزيسيون خارج از كشور كمونيست مخالف انتخابات بودند، افزود: اين در حالي بود كه ما آن فضاي شاداب را پيش از انتخابات داشتيم.وي افزود: من در برخي از سايت‌ها مقاله داشتم. با برخي راديوها مصاحبه كردم. بعد از دوره‌ي زوالي كه گروه مذكور طي كردند تنها راه بازنمايي و بازتوليد هويت اينها رسانه‌هايي شد كه از كيفيت بالايي برخوردار نبودند. ما اينها را خوب مي‌دانيم و من منتقدشان بودم. من در مقاله‌اي نوشتم كه سابقه‌ي راديو لندن چه بوده است.وي ادامه داد:‌من به عنوان يك شبه انتقادي هميشه منتقد اين دسته بودم و دلم نمي‌خواست آينده‌ام با آن گذشته گره بخورد. به خاطر همين در مجلات ايران قلم زدم.وي افزود: اين را از من بپذيريد كه من ناچارا گرايش قلبي به پدرم دارم، اما حقيقت اين است كه آنهايي كه آن سوي آب ايستاده‌اند كه دوستان قديمي پدرم بودند به راحتي دوست دارند ما را ملعبه كنند به اسم خانواده‌ي جانباختگان.وي با اشاره به اين‌كه در صفحات انديشه چند روزنامه‌ي اصلاح‌طلب فعاليت داشته و مصاحبه‌هاي زيادي با روشنفكران انجام داده است، گفت: واقعيت اين بود كه اين عده به جاي آن‌كه زاده‌ي فرهنگ، تاريخ و اجتماع خود باشند، هميشه نگاه از بالا داشتند و نسخه‌پيچي مي‌كردند.وي درباره‌ي اتهامات خود عنوان كرد: مقالاتي كه من مي‌نوشتم اگرچه موضوعشان سياسي بود، اما كاملا يك گرايش فرهنگي داشتم. كار عمده‌ي من نوشتن بود. من تجمعات زيادي نرفتم و در تجمع عاشورا هم نه شعاري دادم و نه تخريبي انجام دادم. البته به خاطر اين‌كه چند ترمي حقوق خوانده‌ام مي‌دانم كه در آن هواي غبارآلود بين فرد معترض و كسي كه مستقيما شعارهاي ساختارشكن مي‌داد تفاوتي نبود. البته مقام معظم رهبري گفته‌اند مواظب نگفتن‌هايمان هم باشيم.در ادامه، قاضي صلواتي از متهم پرسيد آيا با انگيزه‌ي سياسي در تجمع عاشورا شركت كرديد؟ متهم پاسخ داد: من تنها جايي كه با دوستان و همفكرانم كار مي‌كردم سايت سرپيچ بود و بعد از انتخابات من هيچ مصاحبه‌اي با راديوهاي خارجي نداشتم. مصاحبه‌ي من با راديو همبستگي هم براي دفاع از شركت در انتخابات بود و با راديو زمانه هم مكالمه‌اي ‌٢ دقيقه‌اي داشتم كه گفتم در انتخابات شركت مي‌كنم و دلايل آن اقتصادي و نقد سياست‌هاي فرهنگي دولت نهم است.وي درباره‌ي نحوه‌ي حضور خود در تجمعات روز عاشورا عنوان كرد: در روز عاشورا با هماهنگي قبلي با پنج تن از دوستانم و بدون قصد سياسي مشخصي در تجمعات شركت كرديم. در مسيري كه از ماشين پياده شديم و حركت كرديم هيچ شعاري نداديم و فقط تماشاگر بوديم.متهم پرونده‌ي سوم در پاسخ به اين سوال قاضي صلواتي كه آيا شما دوستانتان را براي حضور در تجمعات عاشورا ترغيب كرديد؟ گفت: ماشين مال من بود، اما من دوستانم را ترغيب نكردم. اين‌طور نبود كه من سازمان‌دهنده‌ي اين پنج نفر باشم و حتي پيش از رسيدن به خيابان حجاب وقتي كه دوستانم تصميم گرفتند به خيابان آزادي بروند همه‌ي دوستانم اقرار كردند كه من نگذاشتم آنها در تجمعات شركت كنند. من از لحظه‌ي اولي كه وضعيت خيابان طالقاني را ديدم فهميدم مسائلي كه اتفاق مي‌افتد ربطي به عقايد، شعائر و عرف جامعه‌ي ما ندارد.الف.م در ادامه‌ي دفاعيات خود درباره‌ي انگيزه‌ي شركت در تجمعات عاشورا گفت: بخشي از اين محاكمه در واقع محاكمه‌ي من نيست. محاكمه‌ي رهبراني است كه حاضر نشدند به احزاب رسمي تن بدهند و فضا را باز گذاشتند تا رسانه‌هاي خارجي و اپوزيسيون خط و ربط تعيين كنند. چرا آنها پاسخگو نيستند؟ چرا كساني كه با ادعاي تقلب، اعلام تجمع كردند مسووليت كارشان را نمي‌پذيرند؟وي با بيان اين‌كه در زندان درباره‌ي انگيزه‌ام بيشتر فكر كردم، افزود: من ‌١١ صبح روز عاشورا در خيابان طالقاني بودم و وقتي به خانه رسيدم متوجه شدم كه چه اتفاقاتي افتاده است و هيچ برنامه‌ريزي نكرده بودم. پس آنهايي كه با بيانيه‌هاي خودشان كه احتمالا خيلي خوش‌نويس هم هست ما را سر شوق آوردند چه؟الف.م با بيان اين‌كه من به سياست‌هاي اقتصادي و فرهنگي دولت نهم انتقاد داشتم، افزود: من در روزنامه‌هاي رسمي فعاليت مي‌كردم.متهم پرونده‌ي سوم درباره‌ي نحوه‌ي بازداشتش گفت: ابتدا با احضار به دفتر پي‌گيري وزارت اطلاعات رفتم و آن‌جا بازداشت شدم.وي خاطرنشان كرد: من پس از انتخابات هيچ مصاحبه‌اي نداشتم و اگرچه در گذشته مصاحبه‌هايي داشتم و اين موضوع را تشخيص نداده بودم، ولي پس از انتخابات حاضر به مصاحبه نشدم و مقاله‌اي ننوشتم كه كسي را تحريك كنم و در ماه‌هاي اخير هم كاملا در روزنامه‌هاي رسمي مطلب نوشته بودم.وي با بيان اين‌كه زندان يك فرصت تأمل براي من بود، گفت: در فرصت ايجاد شده توانستم بدون لكنت صحبت كنم و هرچه بود گفتم و صادقانه به من كمك كردند.وي ادامه داد: من از زماني كه توانستم در انتخابات شركت كنم، در همه‌ي انتخابات‌ها شركت كرده‌ام و هيچ وقت دم از تحريم نزدم و وقتي راي دادم، فكر كردم جزو حماسه‌آفرينان هستم، ولي مي‌دانم در تجمع عاشورا از خط قرمزها گذشتم و آن‌چه كه در روز عاشورا اتفاق افتاد هيچ احترامي براي عقايد، تقوا و آرامش مردم قائل نبود و فقط دو سه روز بعد جوابش را گرفت.وي در ادامه با اشاره به اين‌كه بار اولي است كه بازداشت مي‌شود، خاطرنشان كرد: من در مقابل مردم سر تعظيم فرود مي‌آورم و از محضر مقام معظم رهبري و رياست دادگاه طلب عفو و بخشش دارم.در ادامه قاضي صلواتي با اشاره به اين‌كه وكيل متهم پرونده‌ي سوم اكنون در دادگاه حضور ندارد و لايحه‌اي براي دفاع از شما ضميمه‌ي پرونده كرده است، از متهم خواست تا آخرين دفاعيات خود را ارايه كند.اين متهم در آخرين دفاعيات خود با اقرار به اشتباه خود عنوان كرد: از دادگاه طلب عفو و بخشش دارم، شايد رأفت اسلامي بتواند مرا دوباره به جامعه برگرداند و فضاي قلم زدن به طور موثرتر را براي من ايجاد كند.در ادامه نماينده‌ دادستان به قرائت اتهامات متهم پرونده‌ي چهارم «پ.ف» ساكن تهران و بهايي پرداخت و گفت: اين متهم فعاليت تبليغي عليه نظام به نفع گروه‌هاي معاند از طريق شركت در اغتشاشات عاشورا داشته، هم‌چنين اتهام اجتماع و تباني عليه امنيت كشور و استفاده از تشكيلات دريافت ماهواره از جمله اتهامات وي است.وي افزود: فرقه‌ي بهاييت و بيت‌العهد كه در فلسطين اشغالي واقع است، علي‌رغم رويه‌ي گذشته‌اش كه همواره بهاييان را از شركت در انتخابات برحذر مي‌داشت، در انتخابات دهم با حمايت از كانديداي منتسب به جنبش سبز، هواداران خود را امر به شركت در انتخابات كرد و با فراهم كردن فضاي آشوب و اغتشاش از طريق سايت‌ها بهاييان را دعوت كرد كه با به اوج رسيدن هنجارشكني‌ها در عاشوراي حسيني، به گونه‌اي فعال در كليه‌ي تجمعات عاشورا و در همه‌ي نقاط شهر حاضر شوند و متهم حاضر يكي از آنهاست.نماينده‌ي دادستان خاطرنشان كرد: بر اساس اقارير صريح متهم و دعوت رسانه‌ها در ماهواره و گزارشات مراجع امنيتي، متهم در تاريخ ‌٦ /‌١٠ /‌٨٨ در تهران بازداشت شد و بر اساس مواد ‌٦١٠ و ‌٥٠٠ قانون مجازات اسلامي و ماده ‌٩ قانون ممنوعيت به‌كارگيري تجهيزات دريافت ماهواره، تقاضاي مجازات متهم را دارم.متهم به ارايه‌ي توضيحاتي درباره‌ي بيت‌العهد پرداخت و گفت: بيت‌العهد هيات ‌٩ نفره‌اي در كشور فلسطين اشغالي هستند كه تمام تشكيلات جامعه‌ي بهايي را در اختيار دارند و بهاييان بايد طبق اوامر آنها عمل كنند و معمولا پيام‌هايش را از طريق برگزاري ضيافت‌هايي به جامعه‌ي بهايي منتقل مي‌كنند و تا قبل از انتخابات مجلس هشتم، بيت‌العهد فعاليت سياسي را ممنوع اعلام كرده بود، اما در انتخابات مجلس هشتم به ما اجازه‌ي شركت دادند و پس از آن هم در انتخابات دهم اجازه‌ي شركت داشتيم.متهم گفت:من در انتخابات حضور داشتم و در تجمع ‌٢٥ خرداد از ميدان انقلاب تا آزادي به همراه يكي از دوستان بهايي‌ام شركت كرديم. در روز عاشورا نيز من از طريق شبكه‌ي بي‌بي‌سي انگليسي، صداي آمريكا و راديو فردا متوجه شدم كه قرار است تجمعي برگزار شود. از طريق يكي از دوستان جامعه‌ي بهايي نيز اس‌ام اسي دريافت كردم.وي افزود: در روز عاشورا ساعت ‌٩:30 صبح به يكي از دوستان بهايي‌ام زنگ زدم كه او گفت من با گروه خودم مي‌روم. در نتيجه من به همراه ‌٥ نفر ديگر در ميدان فاطمي قرار گذاشتيم و سپس به سمت پايين حركت كرديم. روي پل حافظ تجمع نيروي انتظامي را ديدم و زير پل اغتشاشگران بودند.وي با اشاره به اين‌كه در روز عاشورا شاهد درگيري اغتشاشگران با نيروي انتظامي در چهارراه ولي‌عصر بوده است، عنوان كرد: وقتي تجمع غيرقانوني برگزار مي‌شود، نيروي انتظامي مسووليت برقراري آرامش را بر عهده دارد.متهم پرونده‌ي چهارم در پاسخ به اين سوال قاضي صلواتي مبني بر اين‌كه بيت‌العهد چطور به شما اجازه داد كه در تجمعات عاشورا شركت كنيد؟ عنوان كرد: آنها احساس مي‌كردند در جمهوري اسلامي ايران حق آزادي‌هاي بيشتري دارند.هرچند به نظر من آزادي كامل در زمينه‌ي عقيدتي داشتند.وي در پاسخ به سوال ديگر قاضي صلواتي كه درباره‌ي نحوه‌ي تشكيلات ضيافت بود، گفت: تشكيلات ضيافت زير نظر بيت‌العهد است. هر منطقه چند ضيافت و يك ناظم ضيافت دارد. ضيافت ما حدود ‌٢٠ نفر عضو داشت و هدفشان اين بود كه حركت ضد ارزش‌هاي نظام انجام بدهند.وكيل مدافع اين متهم با حضور در جايگاه و با بيان اين‌كه مطالبي كه مي‌گويد جدا از بحث فرقه‌اي است كه متهم تابع آن است، گفت: بهاييان ساكن در ايران و تهران تابع هياتي در اسراييل هستند و اين تبعيت گاهي اختياري و گاهي اجباري است. در اظهارات متهم هم وجود دارد كه اگر از بيت‌العهد تبعيت نمي‌داشتيم از اين مجموعه مطرود مي‌شديم. پس عمل متهم يك عمل غيرارادي بوده است.وي با اشاره به اين‌كه متهم خود به حضور در تجمع عاشورا اقرار كرده است، گفت: اقرار در دعاوي به عنوان ام‌الدلايل مطرح مي‌شود، اما نكته‌اي كه مي‌خواهم اين است كه هم‌چنان كه وزارت اطلاعات خدمت بازپرس متهم مرقوم داشتند، به نظر مي‌رسد كه اين متهم همكاري خوب و بلاشائبه‌اي داشته كه موجب سهولت تحقيقات شده است و من با توجه به اوضاع و احوالي كه متهم در آن شرايط مرتكب جرم شدند، تقاضا دارم كه مجازات ايشان با توجه به رأفت اسلامي صادر شود.متهم «پ.ف» در پاسخ به اين سوال قاضي صلواتي كه با توجه به اين‌كه تشكيلات بهاييت توسط مراجع قانوني ممنوع شده است، چرا عضو آن بوديد و هم‌چنين با توجه به جدايي دين از سياست در آن فرقه، چطور شد كه شما وارد تجمعات سياسي شديد؟ گفت: ما قرار بود در سياست دخالت نكنيم، ولي اين سوالي كه شما مطرح كرديد سوال من هم هست. از چرايي آن اطلاع ندارم، اما براي اين‌كه سرپيچي كردن موجب مطرود شدن مي‌شد در تجمعات شركت كردم.اين متهم در آخرين دفاع خود ضمن تشكر از رفتار خوب بازجويان وزارت اطلاعات، اظهار كرد: با توجه به اين‌كه عملي كه انجام دادم ناخواسته بوده، ولي به هر حال بنا به اراده‌ام مي‌توانستم انجام ندهم، خواهشمندم در جرم من تخفيف قائل شويد.قاضي صلواتي اتهام ارتباط، هواداري و هواخواهي موثر با گروهك منافقين با مجازات محاربه را به متهم پرونده پنجم تفهيم كرد و گفت چه دفاعي داري؟ وي گفت: از ‌١٣ سالگي در تنها كتابخانه محل كه متعلق به سازمان منافقين بود با كتاب‌هاي آنها آشنا شدم و در همان زمان آموزگارمان را به لحاظ فعاليت با سازمان اعدام كردند و در سال ‌١٣٨٤ جذب سازمان منافقين شدم و با ايميل با آنها ارتباط برقرار كردم، آنها اسامي مختلفي چون رضا، موسي، رامين براي من انتخاب كردند و فعاليت هاي تبليغي داشته‌ام تا اواسط سال ‌٨٦ توسط ماموران اطلاعات بازداشت شدم، اما مورد رافت دستگاه قضايي قرار گرفتم و بعد از آن هيچ گونه ارتباطي با سازمان نداشتم.متهم خطاب به دانش آموزان و فرزندان معنوي‌اش گفت: پس از طي سه ماه محكوميت و شش ماه انفصال خدمت كه در واقع ‌٢ سال حقوق نگرفتم، منافقين با من تماس گرفتند كه اين موضوع را به حراست اطلاع دادم و محل زندگي ام را جابه جا و به پاكدشت رفتم، اما از سوي سيماي منافقين ايميل هاي متعددي براي من فرستادند و با آنها ارتباط برقرار كردم. آنها نام مستعار شهاب را براي من گذاشتند و سرپل ارتباطي جديدم مهري شد كه مرا ترغيب به شركت در تجمعات كرد، اما نتوانستم در تجمعات شركت كنم. تنها عكسي از تجمعات ‌١٦ آذر تهيه و براي آنها ارسال كردم و براي روز عاشورا فايلي حاوي ليست شعارها ، عكس مسعود و مريم رجبي برايم فرستادند و خواستند كه عكس ها را منتشر و آن را در بين تجمع كنندگان پخش كنم، سپس از آنها عكس گرفته و برايشان بفرستم.متهم پرونده پنجم گفت: روز عاشورا بدون اين كه موضوع را به خانمم بگويم با دختر كوچكم به زير پل كالج رفتيم كه موبايلم زنگ خورد و از سيماي منافقين از من درباره وضعيت آنجا سوال كردند كه من گفتم مردم شعار الله اكبر مي دهند ، جمعيت زياد است. انگار انقلاب‌٥٧ رخ داده ، سنگ پراني از بالاي پل مي شود، گاز اشك آور زدند و صداي تيراندازي مي آيد كه در اين زمان ارتباط تلفني قطع شد.وي گفت: فيلم كوتاهي از جمعيت گرفتم و زماني كه نيروي انتظامي وارد صحنه شد، مي خواستم به منزلم برگردم كه از سوي منافقين با من تماس گرفتند و گفتند به سمت وليعصر برو كه من باتري و سيم كارت موبايلم را درآوردم.متهم پرونده پنجم گفت: مسعود رجبي مدت ها پنهان بود، وقتي قضيه هرج و مرج پيش آمد در اردوگاه اشرف حاضر شد و با نيروهايش صحبت كرد و گفت: فضا براي ما باز شده. هدف ما سرنگوني است.وي با اشاره به اين‌كه آنها شعارهايي همچون مرگ بر ديكتاتور براي من در ايميل ارسال كرده بودند، گفت: بعد از عاشورا در تلويزيون چند خانم بدحجاب را ديدم كه شعارهاي منافقين را سر مي دادند و به جاي عكس مسعود و مريم پارچه سبز بالاي سرشان گرفته بودند.متهم در حالي كه گريه مي‌كرد، گفت: آمدند عاشوراي مارا به اين شكل درآوردند.وي گفت: بعد از روز عاشورا نامه‌اي از سرپل قبلي‌ام رسيد، مبني بر اين كه شيوا سرپل جديد است و پروسه جديدي را بيان كردند مبني بر اين كه در داخل تاكسي سوار شويد و به جاي ميدان وليعصر بگوييد به ميدان مصدق مي‌روم. سپس از اين موضوع فيلم بگيريد و براي ما بفرستيد.متهم پرونده پنجم در تصريح پروسه تعيين تكليف گفت: در اين پروسه خلاصه‌اي از جريانات مختلف دانشجويي، احزاب، جناح‌ها، صحبت‌هاي شخصيت‌هاي مختلف در جريان مناظره انتخابات و سخنان امام جمعه تهران جمع بندي و اين نتيجه را گرفته بودند كه شكاف عميقي به وجود آمده و نيروها در درون نظام ريزش مي‌كنند و ما بايد سوار اين موج شويم و آنها را به سمت دلخواه هدايت كنيم تا قضيه سال ‌٥٧ پيش نيايد و جريان از دست ما خارج نشود.متهم در بيان آخرين دفاع گفت: در وقوع جرم اعتراف دارم، اما در هيچ تجمعي شركت نكردم، جواب منافقين را ندادم، اگر مي‌دانستم روز عاشورا به اين شكل مي‌شود از خانه بيرون نمي‌رفتم. من شرمنده از خدا و مقام معظم رهبري به خاطر بچه‌هايم طلب عفو مي‌كنم.قاضي پس از اعلام ختم جلسه،گفت: جلسه چهارم رسيدگي به اتهامات متهمان روز عاشورا به زودي اعلام مي‌شود.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن