محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827933147
اضلاع مثلث ایمان به خدا
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اضلاع مثلث ايمان به خدا
جمعي از آقايان ميگويند ايمان از ماده "امن" است و آن حالت آرامش و اطمينان خاطري است که در باطن انسان تحقق مييابد. بنابراين ميگويند ايمان در اسلام عبارت است از حالت باور معنوي و آرامش نفس. مطلبي که بسيار قابل توجه است و درباره آن هم بحث نشده اين است که آيا ايمان عقد قلبي صرف است و يا متضمن اقرار و شهادت به زبان و عمل به بدن نيز هست. در اين مورد عقيده عدهاي از علماي بزرگ قديم و جديد اين است که ايمان فقط عقيده قلبي است و بس؛ شهادت به زبان وعمل به بدن از شرايط ايمان است، به اين معني که کسي که ميخواهد ايمان به معناي تعاليم قرآن داشته باشد بايد در دل مؤمن و به زبان مقر باشد و در مقام عمل هم وظايف لازم را انجام دهد. قرآن شريف در اين آيات بعد از ايمان، عمل صالح را ميگويد. معلوم مي شود عمل صالح غير از ايمان است. اگر عمل صالح باشد خودش جزء ايمان و مجموع عقد قلب و عمل زبان يک خير و در آن صورت بايد بگوييم عمل صالح که خودش جزء ايمان است، عطف به نقش خود يعني ايمان شده، در حالي که عطف شيء به نفس خود از نظر ادبي غلط استکساني که عقيده دارند ايمان فقط عقد طلب است به آياتي استشهاد ميکنند. در يک آيه خداوند ميفرمايد : «کتب في قلوبهم الايمان »(س 58 ،آيه 22 )يعني ايمان در دلهاي آنها نوشته شده. در آيه ديگر( س 49 ،آيه 14 )ميفرمايد: کساني از اعراب گفتند ما ايمان آوردهايم. بگو ايمان نياوردهايد، بلکه اسلام آوردهايد و هنوز ايمان در دل هاي شما داخل نشده است. البته آيات ديگري هم در قرآن هست که کلمه ايمان در آنها آمده و آن را به عمل مستند و مرتبط کرده و در قرآن آيات شامل اين ارتباط بسيار است:«ان الذين آمنوا وعملوا الصالحات»( س 2 ،آيه 277 )؛و« بشر الذين آمنوا و عملوا الصالحات»( س 2 ،آيه 25 )؛و«العصر ان الانسان لفي خسر الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات »(س 103 ،آيه 1)قرآن شريف در اين آيات بعد از ايمان، عمل صالح را ميگويد. معلوم مي شود عمل صالح غير از ايمان است. اگر عمل صالح باشد خودش جزء ايمان و مجموع عقد قلب و عمل زبان يک خير و در آن صورت بايد بگوييم عمل صالح که خودش جزء ايمان است، عطف به نقش خود يعني ايمان شده، در حالي که عطف شيء به نفس خود از نظر ادبي غلط است و نميشود يک چيزي را به خودش عطف کنند و نسبت دهند؛ پس ناچار بايد بگوييم عمل صالح ايمان نيست تا بتوانيم بگوييم نسبت دادن عمل صالح به ايمان از نظر اصل ادبي درست است و به جاي اين يک خلاصه مختصر از بيان آقاياني است که عقيده دارند ايمان فقط به دل است و بس و ربطي به زبان ندارد و ربطي به عمل هم ندارد. اما در مقابل، آن آقايان هستند که ميگويند خير، ايمان هم عقد دل است و هم عمل بدن. در اينجا مطلبي را از شيخ طوسي(ره) ميآوريم که ايشان ايمان را هم عقيده قلبي ميداند و هم اقرار به زبان و عمل بدن. شيخ طوسي ميفرمايد: ايمان مرکب است از تصديق دروني و اقرار ظاهري؛ و استدلال ايشان براين اساس است که ميگويد اقرار به زبان تنها ايمان نيست، به دليل آيه" قالت الاعراب آمنا قل لم تومنوا "(س 49 ،آيه 14 ). اعراب ميگويند: ما ايمان آورديم؛ خدا نفي ميکند و ميگويد: ايمان نياوردهايد، چون در دلتان ايمان نيست. پس مؤمن نشدهايد. اينان به زبان که ميگويند، خدا ميفرمايد مقبول نيست. پس معلوم ميشود که ايمان در شرع مقدس فقط به زبان نيست. در مقابل، شيخ طوسي از نظر جنبه معنوي هم ميگويد اين قضيه تصديق قلبي هم بدون اقرار زبان ،ايمان نيست، و براي اثبات اين مطلب به يک آيه استشهاد ميکند و آن آيه مربوط به حضرت موسي است. (س 27 آيه 14)ميگويد معجزات موسي را ديدند. در دل يقين داشتند که موسي پيغمبر خدا است، اما به زبان انکار کردند. پس معلوم ميشود اگر آدمي در دل به نبوت موسي عليه السلام يقين داشته باشد اما آن را به زبان نياورد، به موسي ايمان نياورده. درباره پيغمبر اسلام هم قرآن مي گويد علماي يهود که آشنا به کتب سماوي هستند «يعرفونه کما يعرفون اماءهم»(س 2 آيه146 )،اينان پيغمبر را آن چنان خوب ميشناسند که فرزندان خودشان را . پس کساني که پيامبر اسلام را فرستاده خدا ميدانند و نبوت او را همانند شناختي که نسبت به فرزندان خويش دارند ميشناسند. اما عقيده قلبي خود را با زبان انکار ميکنند، ايمان ندارند. و آيات از اين گونه بسيار داريم. نمونه ديگري از يقين قلبي و در عين حال خودداري از اقرار، در ابوجهل است. ابوجهل مظهر شرک است. آدمي بسيار بد و سمبل کفر است. يک روز پيغمبر اکرم با بعضي از اصحاب خود در مکه از کوچهاي عبور ميکرد. ابوجهل هم با بعضي از رفقاي خود از آن جا ميگذشت.او در برابر پيغمبر قيافه تلخ، زننده، تند و بيادب به خود ميگرفت، اما اين دفعه استثنائاً با گشاده رويي پيش آمد و دست محکمي به پيغمبر داد و رفت. اين امر بسيار شگفتآور بود. رفقاي ابوجهل گفتند: عجبا، آيا او به پيغمبر گرويده ؟ پس جبهه ما ضعيف شد .مسلمانان گفتند: امري حيرتآور است. آيا ابوجهل قبول اسلام کرده؟ پس اسلام از قوت بيشتري برخوردار گرديد. او مردي بسيار نيرومند است. آن گاه به ابوجهل گفتند: اين چه بود؟ پاسخ داد:" قال و الله اني لا علم انه صادق و لکن متي کنا تبعاً لعبد مناف"( بحار جديد ، ج 7، ص 157).گفت : به خدا قسم من ميدانم که اين مرد صادق است و راست گو است، وليکن چه موقع چنين بوده که ما پيرو عبد مناف و فرزندان او باشيم؟ ملاحظه مي کنيد که ابوجهل آن چنان به پيغمبر ايمان باطني و اعتقاد واقعي دارد که هم قسم ياد ميکند و هم سخن خود را بالام تأکيد ميآورد، ولي با زبان صريحاً انکار ميکند. پس جلوهگاه کفر است. بنابراين همان طور که يهود ميدانستند موسي بن عمران فرستاده خداست و يقين باطني داشتند، اما چون به زبان انکار کردند، کافربودند. ابوجهل هم ميدانست که پيغمبر اسلام فرستاده خداست، ولي به زبان انکار کرد، بايد زبان با دل هماهنگ باشد. اگر کسي به دل معتقد باشد و عقيده قلبي را با زبان بگويد، اما در عمل از روي طغيان نسبت به امر الهي بي اعتنا باشد و مفاهيم باري تعالي را نفي ميکند وا پس مي زند و اعراض مي نمايد او هم داراي ايمان نيست زيرا اعراض از امر خدا و استکبار در مقابل فرمان آفريدگار جهان منافي با ايمان دل و منافي با اعتراف زبان است. نمونه اين امر، ابليس در جريان سجده آدم است. از آيات قرآن استفاده ميشود که ابليس به خدا ايمان داشت؛ آن چنان ايماني که در صف فرشتگان مقرب قرار گرفته بود.ايمان خود را هم به زبان ميآورد و حتي در مواقعي نام حضرت حق را با احترام بسيار ياد ميکرد، تا جايي که وقتي مطرود درگاه الهي شد و از قضيه آدم رنجيده خاطر گرديد، گفت:" صنريک لا عوينهم صمعي"( س 38، آيه 82 ).آن قدر در مقام بيان به خدا احترام کرد که به عزت او قسم ياد کرد. اما اين شيطاني که ايمان باطني داشت و به زبان هم اقرار ميکرد، در مقام عمل و اطاعت، از فرمان الهي سرکشي کرد و از امر خدا رويگردان شد. خدا به فرشتگان فرمود آدم را سجده کنند. ابليس از اطاعت امر خدا ابا کرد، در مقابل فرمان الهي استکبار نمود و زير بار اطاعت از فرمان خالق جهان نرفت. خدا تصريح ميکند به اين که ابليس با اين عمل به کفر گراييد و تمام اعمال گذشته اش برباد رفت. امام صادق (ع) در پاسخ به پرسش سائل فرموده است: تمام ايمان عمل است به اين معني که عمل روح قلب است ، عمل زبان اقرار است و عمل جوارح اطاعت از اوامر الهي است.بنابراين من حيث المجموع استفاده ميشود که ايمان دل زماني ارزش دارد که با انکار زبان مواجه نشود و همچنين ايمان دل زماني ارزنده است که به طغيان و سرکشي در عمل مواجه نگردد. اگردر دل بود، زبان هم معترف بود و بدن هم انجام وظيفه کرد، مجموع اين سه امر ايمان است و اين مطلب در کتب روايات آمده که به پاره اي از آنها اشاره ميشود. رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرموده است:" الايمان معرفه بالقلب و قول باللسان و عمل بالارکان" . " ميزان الحکم" (ج 1 ،ص 302 ) يعني ايمان گفتهاي است که به زبان آيد و عملي است که انجام شود و معرفتي است که در قلب مستقر گردد. ابوالصلت خراساني ميگويد: از حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام درباره ايمان سؤال کردم، در پاسخ فرمود: ايمان عقد واعتقاد به قلب است و لفظي است به زبان و عملي است به جوارح و ايمان نيست مگر آنچه گفتم. راغب در کتاب" مفردات " درباره ايمان ميگويد: سخن ايمان به اجتماع سه چيز است: اول باور قلبي، دوم اقرار به زبان، سوم عمل به جوارح . و به هريک از اين سه امر ايمان گفته ميشود و راغب به آيه 143 سوره بقره اشاره ميکند که خدا در آن آيه مي فرمايد:" و ما کان الله ليضع ايمانکم اي صلاتکم ". (خداوند ايمان شما را ضايع نميکند، يعني نماز شما را بياجر نميگذارد) . گفته راغب در معني کردن ايمان به نماز ضمن حديثي مفصل از امام صادق عليه السلام آمده است. از امام صادق (ع) سؤال شد درباره اين که آيا ايمان قول همراه با عمل است يا قول است بدون عمل؟ حضرت در پاسخ فرمود: تمام ايمان عمل است و اقرار قسمتي از آن است که از طرف باري تعالي وصيت شده، در کتاب الهي تبيين گرديده، نورش آشکار است و حجتش ثابت. قرآن شريف به اين امر شهادت ميدهد و مردم را به آن فرا ميخواند. آن گاه فرمود پس از آن که نبياکرم در نماز از بيتالمقدس متوجه کعبه شد و قبله تغيير کرد، مسلمانان گفتند: يا رسولالله، وضع ما در نمازهايي که به طرف بيت المقدس خواندهايم چه خواهد بود و هم چنين وضع در گذشتگان ما که نمازها را به سوي بيت المقدس خواندهاند چه مي شود؟ اين آيه نازل شد: "و ما کان الله ليضيع ايمانهم"( س 2 ،آيه 143)؛يعني خداوند ايمان آنها را ضايع نميکند .آن گاه امام صادق (ع) فرمود : پروردگار نماز را ايمان خوانده است.نتيجه بحث اين شد که ايمان مجموعه عقد قلب و اقرار به زبان و عمل به جوارح است و امام صادق (ع) در پاسخ به پرسش سائل فرموده است: تمام ايمان عمل است به اين معني که عمل روح قلب است ، عمل زبان اقرار است و عمل جوارح اطاعت از اوامر الهي است. اگر برادران و خواهران مسلمان بخواهند طبق گفته قرآن شريف ايمان داشته باشند، بايد از سه بعد مطلب را در نظر داشته باشند: از نظر معنوي مؤمن و داراي باور روحي باشند، از رحمت زبان اعتراف کنند و در مقام عمل، اوامر الهي را اطاعت کنند تا بتوانند جايگاه خود را در صف مردم با ايمان و مؤمنين راستين قرار دهند .برگرفته از بيانات استاد اخلاق و عرفان، آيت الله امجدتنظيم براي تبيان: شکوري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 512]
صفحات پیشنهادی
اضلاع مثلث ایمان به خدا
اضلاع مثلث ایمان به خدا-اضلاع مثلث ايمان به خداجمعي از آقايان ميگويند ايمان از ماده امن است و آن حالت آرامش و اطمينان خاطري است که در باطن انسان تحقق مييابد. بنابراين ...
اضلاع مثلث ایمان به خدا-اضلاع مثلث ايمان به خداجمعي از آقايان ميگويند ايمان از ماده امن است و آن حالت آرامش و اطمينان خاطري است که در باطن انسان تحقق مييابد. بنابراين ...
نويسنده: نواف الزرو اضلاع «مثلث مقدسات صهيونيستي»
نويسنده: نواف الزرو اضلاع «مثلث مقدسات صهيونيستي» خبرگزاري فارس: رواج چنين ... حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به. ... يك صهيونيست اصيل" شامل خدا، ارتش و سرزمين در وجود وي تجلي پيدا كرده است.» ...
نويسنده: نواف الزرو اضلاع «مثلث مقدسات صهيونيستي» خبرگزاري فارس: رواج چنين ... حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به. ... يك صهيونيست اصيل" شامل خدا، ارتش و سرزمين در وجود وي تجلي پيدا كرده است.» ...
نقش معنويت در زندگى و ميدان رزم
((تـا يـك نـوع مـعـنـويـت ، تـقـوا، خداترسى ، ايمان به خدا و سراى ديگر در طراحان ... با توجه به اعتقاد عام مسيحيت به تثليث و اين كه روح القدس يـكـى از اضـلاع مـثـلث ...
((تـا يـك نـوع مـعـنـويـت ، تـقـوا، خداترسى ، ايمان به خدا و سراى ديگر در طراحان ... با توجه به اعتقاد عام مسيحيت به تثليث و اين كه روح القدس يـكـى از اضـلاع مـثـلث ...
اقتصاد - عالينسب، مثلث طلاييدين، ايران، توسعه
... اقتصاد و صنعت ملي ايران و اسوه ايمان و آزادگي، عدالت و خدمت به محرومان ميباشد. او از جمله انسانهاي معدودي ميباشد كه به علت ويژگيهايي كه برشمرده شد، خاطره ايشان در .... هر يك از فعاليتها و دغدغههاي او را حول يكي از اضلاع اين مثلث سامان داد و تحليل كرد. ... و بالاخره حس وجود خدا در عرصه عملي زندگي و استشمام نسيم رحمت و نوازش او به هنگام ...
... اقتصاد و صنعت ملي ايران و اسوه ايمان و آزادگي، عدالت و خدمت به محرومان ميباشد. او از جمله انسانهاي معدودي ميباشد كه به علت ويژگيهايي كه برشمرده شد، خاطره ايشان در .... هر يك از فعاليتها و دغدغههاي او را حول يكي از اضلاع اين مثلث سامان داد و تحليل كرد. ... و بالاخره حس وجود خدا در عرصه عملي زندگي و استشمام نسيم رحمت و نوازش او به هنگام ...
معیار انتخاب
پس هر يک از اضلاع آن مثلث، اهميت ويژه ي خود را دارد. در مورد خواست ها و ميل ها، ..... به خدا و پيامبرش ايمان آوريد و در راه خدا با مال و جان بكوشيد». اگر مي گوييم ايدئولوژي مي ...
پس هر يک از اضلاع آن مثلث، اهميت ويژه ي خود را دارد. در مورد خواست ها و ميل ها، ..... به خدا و پيامبرش ايمان آوريد و در راه خدا با مال و جان بكوشيد». اگر مي گوييم ايدئولوژي مي ...
پرسپوليس و استقلال، اسير در گرداب حاشيهها
احادیث و روایات: امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا ... راهآهن يك - سايپا 2، گلزنان: پينتوس (راهآهن) و ايمان رزاقي راد و عيسي ترائوره (سايپا) ... سپاهان به عنوان يكي از اضلاع مثلث قدرت فوتبال ايران، ديروز در ورزشگاه فولاد ...
احادیث و روایات: امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا ... راهآهن يك - سايپا 2، گلزنان: پينتوس (راهآهن) و ايمان رزاقي راد و عيسي ترائوره (سايپا) ... سپاهان به عنوان يكي از اضلاع مثلث قدرت فوتبال ايران، ديروز در ورزشگاه فولاد ...
گزيده سرمقاله روزنامههاي امروز
عمّار بن ياسر، از پيشتازان ايمان به پيامبر عظيمالشأن اسلام و فرزند ياسر و سميه، نخستين مرد و زن مسلماني است كه در راه خدا به شهادت رسيدند. ..... در مورد قدرت هاي خارجي به ويژه آمريكا و انگليس و صهيونيسم بين الملل كه امروز اضلاع يك مثلث شوم را براي ...
عمّار بن ياسر، از پيشتازان ايمان به پيامبر عظيمالشأن اسلام و فرزند ياسر و سميه، نخستين مرد و زن مسلماني است كه در راه خدا به شهادت رسيدند. ..... در مورد قدرت هاي خارجي به ويژه آمريكا و انگليس و صهيونيسم بين الملل كه امروز اضلاع يك مثلث شوم را براي ...
خط مقاومت شاخص بورس در آستانه شکست
در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل با 221 واحد افزایش نسبت به روزکاری قبل، ... احادیث و روایات: امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است. .... با عمل به همين رهنمود و مقاومت هوشيارانه در برابر تلاش هاي مذبوحانه اضلاع اين مثلث شوم . ... با مقاومت وتوکل به خدا، رژيم به ظاهر شکست ناپذير اسرائيل را شکست دهند.
در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل با 221 واحد افزایش نسبت به روزکاری قبل، ... احادیث و روایات: امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است. .... با عمل به همين رهنمود و مقاومت هوشيارانه در برابر تلاش هاي مذبوحانه اضلاع اين مثلث شوم . ... با مقاومت وتوکل به خدا، رژيم به ظاهر شکست ناپذير اسرائيل را شکست دهند.
حجتالاسلاموالمسلمين هادوي تهراني: *شكوفاترين حوزهي ما فقه ...
29 ا کتبر 2008 – روحاني در فرهنگ مسيحي كسي است كه مردم به واسطهي او با خدا ارتباط مييابند. ... اضلاع اين مثلث دائما بر هم تأثير دارند و هيچ كدام از اضلاع آن نميتواند بدون ... او علاوه بر دادهها، ايمان دارد به آنچه ميداند و در رفتارش هم به آن پايبند است.
29 ا کتبر 2008 – روحاني در فرهنگ مسيحي كسي است كه مردم به واسطهي او با خدا ارتباط مييابند. ... اضلاع اين مثلث دائما بر هم تأثير دارند و هيچ كدام از اضلاع آن نميتواند بدون ... او علاوه بر دادهها، ايمان دارد به آنچه ميداند و در رفتارش هم به آن پايبند است.
همت و کار مضاعف براي منفعل کردن اقدامات دشمنان است
اين يك واقعيت غيرقابل انكار است كه اكنون آمريكا، عربستان و بعثي ها اضلاع مثلث . ... كلام و كلمه براي خدا كه شد- چندان كه دعاي هميشه مقتداي انقلاب است- به بار مي نشيند. ... کار خود را مد نظر داشته باشند، ايمان، انگيزه، تحرک و تلاش آنها مضاعف خواهد شد.
اين يك واقعيت غيرقابل انكار است كه اكنون آمريكا، عربستان و بعثي ها اضلاع مثلث . ... كلام و كلمه براي خدا كه شد- چندان كه دعاي هميشه مقتداي انقلاب است- به بار مي نشيند. ... کار خود را مد نظر داشته باشند، ايمان، انگيزه، تحرک و تلاش آنها مضاعف خواهد شد.
-
گوناگون
پربازدیدترینها