تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831141186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راز بلاهای خانمان برانداز


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راز بلاهای خانمان برانداز
راز بلاهای خانمان برانداز نويسنده:احمد شیرازیمنبع: مجله پرسمان چرا خدا حوادثی مثل زلزله را به وجود می‏آورد كه انسان‏ها از بین بروند; آیا می‏توان علت زلزبه را غضب یا خشم طبیعت دانست؟ در پاسخ به این پرسش باید توجه داشت كه بلاها و دشواری‏ها، علل و رازهای متعددی دارند . از این رو توجه به نكات ذیل شایسته است: 1 . زلزله را نمی‏توان شر دانست . شر دو معنی دارد: چیزی كه ملایم و هماهنگ باطبایع نیست; مانند حیوانات موذی و دیگری چیزهایی كه موجب فساد می‏شوند و در آن مصلحتی وجود ندارد . آن چه از خدا نفی می‏شود، قسم دوم است; بنابراین ما در عالم «بد مطلق‏» نداریم و هر چه كه لباس وجود و هستی پوشیده، به نحوی خیر دارد; گرچه بر ما پوشیده باشد . پس بد مطلق نباشد در جهان بد به نسبت‏باشد این را هم بدان زهر مار آن مار را باشد حیات نسبتش با آدمی باشد ممات (1)از دیدگاه یك خداپرست، خیر محض و آن چه كه خیرش بیشتر است، امكان وجود دارد، اما آن چه كه شر محض است‏یا شرش بیشتر از خیرش باشد، امكان وجودش از سوی خداوند نیست . 2 . این مصیبت‏ها و بلاها را می‏توان از منظر امتحان و آزمایش الهی نگریست و صبر در برابر این مصیبت‏ها ارزشمند است . خداوند می‏فرماید: «و قطعا شما را به چیزی از (قبیل) ترس و گرسنگی و كاهشی در اموال و جان‏ها و محصولات می‏آزماییم و مژده ده شكیبایان را» . 1 در آیه‏ای نیز بر امتحانی بودن شر و خیر گواهی می‏دهد; «و شما را از راه آزمایش به بد و نیك خواهیم آزمود» . (2) علامه مطهری در توضیح این آیه معتقد است كه «ای بسا یك چیزی خودش خیر است; نعمت است; ما كه به شما می‏دهیم، جنبه امتحانی دارد; ولی وقتی كه به شما دادیم، همین خیر بسا هست كه سبب فساد شما بشود; باز شر هم جنبه امتحانی دارد; ای بسا همین شر منشاء اصلاح شما بشود» . (3) 2 . مصیبت‏ها تربیت كننده فرد، بیدار كننده جامعه، هوشیار كننده انسان‏های خفته و تحریك كننده عزم‏ها و اراده‏هاست . بلا و مصیبت این گونه نیست كه اثرش بریدن و خمودی باشد; بلكه وجود سختی‏ها برای آن است كه استعداهای باطنی انسان بروز كند . بلاها هم فرد را تربیت می‏كند و هم به بیدار سازی جامعه می‏انجامد . درنگ در بی‏تابی‏ها، سوگ‏ها و ایثارهای زیبای ایرانیان، پس از واقعه بم گواه این مدعاست . در دل گرفتاری ها و مصیبت‏ها، سعادت و نیك‏بخی‏ها نهفته است . در دنیا كسی پیروز است كه قدرت شناوری داشته باشد . شناوری در امواج بلاها و سختی‏ها، و شناوری در میدان عمل و در عرصه مصیبت‏ها به دست می‏آید . (4) همه عمر تلخی كشیده است‏سعدی كه نامش برآمد به شیرین زبانی3 . بلا و مصیبت، صفت رضا به قضای الهی و خشنودی را به آن چه خدا پیش می‏آورد، ایجاد می‏كند و برای مردان خدا، صبر در برابر مصیبت‏ها همچون شهد شیرین است . (5) چون صفا بیند، بلا شیرین شود خوش شود دارو چو صحت‏بین شود برد بیند خویش را در عین مات پس بگوید اقتلونی یا ثقات4 . مشكلاتی كه بر مردان الهی وارد می‏شود نه از نوع عذاب، بلكه برای ترفیع مقام یا آزمایش است . جمله معروف «البلاء للولاء» ، مبین این اصل است . اگر با دیگرانش بود میلی چرا جام مرا بشكست لیلیبلا برای اولیای خدا از نعمت‏ها و هدایای بزرگ الهی است . امام صادق (علیه السلام) می‏فرماید: «خداوند بنده‏ای را كه دوست می‏دارد، او را در گرداب بلا فرو می‏برد; فرو بردنی‏» . (6) هر آدمی كه كشته شمشیر عشق شد گو غم مخور كه ملك ابد خون بهای اوستاز دست دوست هر چه ستانی شكر بود سعدی رضای خود مطلب چون رضا اوست> 5 . برخی از مصیبت‏هایی كه در مورد انسان‏های پاك، اما خطاكار پیش می‏آید، برای پاك‏سازی‏آنهاست; (7) مولوی می‏گوید: كه بلای دوست تطهیر شماستعلم او بالای تدبیر شماستمصیبت‏های وارده، ضمن فراهم آوری آمرزش گناه، زمینه تقرب بیشتر به خدا را فراهم می‏آورد . به فرموده امام كاظم (علیه السلام) «ناخوشی و سختی نعمتی است كه خداوند برای پاك‏سازی به انسان عنایت می‏كند» . (8) 6 . در پایان این نكته نیز لازم به ذكر است كه برخی دیگر از مصیبت هایی كه به بشر می‏رسد، زاییده انتخاب انسان است . خداوند هم بر این نكته تاكید دارد كه «هر گونه مصیبتی كه به شما برسد، به سبب دستاورد خود شماست‏» . (9) عدم رعایت اصول مهندسی در ساخت‏بناها و تلفات سنگین ناشی از این امر را از نظر نباید دور داشت . به راستی چرا زلزله‏های بالای 7 ریشتر در ژاپن تلفات بسیار اندكی داشته است؟ پی‏نوشت: 1 . جلال الدین بلخی . 2 . بقره (2): 155 . 3 . انبیاء (21): 35 . 4 . شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 4، ص 328 . 5 . همان، ص 311 . 6 . مجموعه آثار (عدل الهی)، ج 1، ص 176 . 7 . محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 15، ص 55 . 8 . محمد محمدی‏ری‏شهری، عدل در جهان بینی توحیدی، ص 141 . 9 . بحارالانوار، ج 78، ص 165 . 10 . شوری (42): 30; ر . ك: نساء (4): 79 .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن