محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830396433
رهبری و نقش اجتماعی زنان
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مقام معظم رهبری و نقش اجتماعی زنانبا توجه به آنکه اکنون با معرفی سه زن به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی، بحث فعالیتهای سیاسی و اجتماعی زنان مورد توجه اندیشمندان و رسانه ها قرار گرفته است، بر آن شدیم به بازخوانی متن کامل سخنرانی مقام معظم رهبری که به این موضوع نزدیک است و در شهریور ماه سال 1375 در جمع گروهی از زنان شهر ارومیه بیان شده، بپردازیم. بسماللَّه الرّحمن الرّحیم
الحمدللَّه ربّ العالمین. والصّلوة والسّلام على سیّدنا، ابىالقاسم محمّد و على آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیّین.براى من، منظره بسیار جالب و زیبایى است كه مشاهده مىكنم بانوان این استان، اجتماعى را با این عظمت تشكیل دادهاند. بحمداللَّه، شما قشرهاى مختلف بانوان این استان، از شهرهاى مختلف گرد آمدهاید و این مجمع با شكوه را تشكیل دادهاید. آنچه كه امروز مناسب مىدانم در این مجموعه بزرگ عرض كنم، دو، سه مطلب اساسى در خصوص مسائل زنان است:مطلب اوّل این است كه امروز معضل بزرگى در ارتباط با قشر زن، نه فقط در ایرانِ ما، بلكه در سراسرِ جهان وجود دارد. آن معضل این است كه نسبت به حقوق و شخصیت بانوان، در بعضى از بخشهاى زندگى، كوتاهى یا تعرّض انجام مىگیرد. یعنى به زنان ظلم مىشود.بعضى تصوّر مىكنند این ویژگى، مخصوص كشورهاى شرقى یا اسلامى است. این تصوّر، اشتباه است. ظلم به زنان، در كشورهاى غربى - با همه ادّعاهایى كه نسبت به زنان دارند - اگر بیشتر از كشورهاى اسلامى و شرقى نباشد، كمتر نیست. آمارهایى مبنى بر آزار زنان در خانواده از طرف مردان - چه شوهر، چه پدر و چه برادر - وجود دارد كه من این آمارهاى تكاندهنده را دیدهام. واقعاً انسان را دچار تعجّب مىكند!پس، معضلى كه به آن اشاره شد، در همه جاى دنیا وجود دارد. این معضل، باید حل شود. البته در كشور ما، به هنگام مقدّمات پیروزى انقلاب كه زنان در میدانهاى عظیم مبارزه سیاسى حضور پیدا كردند و نقش خودشان را به اثبات رساندند، وضع تا حدود زیادى عوض شد.من اینجا در جمع شما بانوان عزیز و خواهران و فرزندان خودم، عرض مىكنم كه نقش اجتماعات زنان در پیروزى انقلاب، به احتمال زیاد از اجتماعات مخصوص مردان بیشتر بود. یعنى حضور زنان در مبارزات عمومى و سیاسى، یك نقش چند گانه داشت. مرد یك نفر بود و خودش مىآمد در مبارزات یا در اجتماعات و راهپیماییها شركت مىكرد. همین و بس! اما وقتى زنِ خانه، خود را در مبارزه سهیم مىدانست و وارد میدان مىشد، در واقع خانهاى را كه در آن، مرد و زن و فرزندان هستند، به صحنه مىآورد و خانوادهاى را در میدانِ مبارزه حاضر مىكرد. در جنگ نیز همین طور بود. یعنى اگر خانوادههاى شهدا - مادران و همسران - صبر نمىكردند، جنگ دچار مشكلات بسیار بزرگى مىشد. در آن مقطع، نقش زنان، بسیار برجسته بود. انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهى و رشد سیاسى برخوردار كرد. زن، وقتى با سواد باشد و از آگاهى سیاسى برخوردار شود، كسى نمىتواند به آسانى به او زور بگوید و حقّش را پایمال كند. اینها غنیمتهایى بود كه در انقلاب براى زنان پیش آمد. این، نكته اوّل.خواهش مىكنم دختران جوان و تحصیلكرده و بانوان آگاه و هوشمند به نكتهاى كه مىخواهم بگویم، درست توجّه كنند: زن را از سه دیدگاه مىشود مورد ملاحظه قرار داد تا بینش اسلامى نسبت به او آشكار شود. یکی (دیدگاه اول) نقش زن به عنوان انسانى در راه تكامل معنوى و نفسانى است كه در این دیدگاه، زن و مرد با یكدیگر هیچ تفاوتى ندارند. در تاریخ، زنان بزرگ و برجستهاى حضور داشتهاند؛ همچنان كه مردان بزرگ و برجستهاى بودهاند. در قرآن، وقتى خداى متعال مىخواهد براى مؤمنین مثال بزند، از زن مثال مىزند: «و ضرب اللَّه مثلاً للّذین آمنوا امرأت فرعون(1).» زن به عنوان عنصر مؤمنِ برجستهاى كه نظیر او در میان انسانهاى آن روز هم نبود یا كمیاب بود، حضور دارد. این، از دیدگاه اوّل.اگر كسى با استناد به بینش اسلامى بخواهد زن را از كار علمى محروم كند، از تلاش اقتصادى باز دارد، یا از تلاش سیاسى و اجتماعى بىنصیب سازد، به خلاف حكم خدا عمل كرده استدیدگاه دوم، در زمینه فعالیتهاى اجتماعى، سیاسى، علمى و اقتصادى است. از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمى و اقتصادى و سیاسى براى زنان، كاملاً باز است.اگر كسى با استناد به بینش اسلامى بخواهد زن را از كار علمى محروم كند، از تلاش اقتصادى باز دارد، یا از تلاش سیاسى و اجتماعى بىنصیب سازد، به خلاف حكم خدا عمل كرده است. زنان به قدرى كه توان جسمى و نیازها و ضرورتهایشان اجازه مىدهد، مىتوانند در فعّالیتها شركت كنند. آنها هر چه مىتوانند، تلاش اقتصادى و سیاسى و اجتماعى كنند. شرع مقدّس، مانع نیست. البته چون از لحاظ جسمانى زن ظریفتر از مرد است، لذا ضرورتهایى دارد. تحمیلِ كار سنگین بر زن، ظلم به زن است. اسلام این را توصیه نمىكند؛ چنان كه منع هم نمىكند. البته از امام علىبن ابىطالب علیهالصّلاة و السّلام نقل است كه فرمود: «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانه(2).» یعنى زن گل است، قهرمانه نیست. «قهرمان» یعنى پیشكار و خدمتگزارِ آبرومند. خطاب به مردان مىگوید كه زنان در خانههاى شما مثل گلى لطیفند كه باید نسبت به آنها با كمال ظرافت و دقّت رفتار كرد. زن، پیشكار شما و خدمتگزار شما نیست كه خیال مىكنید كارهاى سنگین را باید به او محوّل كرد. این، مسأله مهمّى است.
در گزارشى كه اخیراً به من دادند، آمده است كه در بعضى از مناطق آذربایجان غربى، هفتاد درصد كارهاى روزمرّه را زنان و سىدرصد بقیه را مردان انجام مىدهند! این ظلم است. این به خلاف نظر اسلام است. اینكه بعضى مردان وقتى مىخواهند ازدواج كنند، شرط قائل مىشوند كه زن باید حتماً كار كند و شغل و درآمدى داشته باشد، خطاست. گرچه خلاف شرع نیست، اما اسلام به چنین كارى هم توصیه نمىكند. اینكه ما بگوییم «زن را از فعالیت اقتصادى و اجتماعى ممنوع كنیم»، به استنادِ نظرِ اسلام، غلط است. اسلام چنین حرفى نگفته است. اما از آن طرف، این را هم كه زن را مجبور به انجام كارهاى سنگین و تلاشهاى دشوار اقتصادى، اجتماعى یا سیاسى كنند، اسلام توصیه نكرده است. نظر اسلام، یك نظر میانه است. یعنى زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، بچهدارى مانع او نگردد، شوق و علاقه و نیرو و توان جسمانى داشته باشد و بخواهد وارد فعالیتهاى اجتماعى، سیاسى یا اقتصادى شود، مانعى ندارد. اما اینكه او را مجبور كنند و بگویند باید حتماً شغلى بپذیرى، روزى فلان قدر كار كنى تا با درآمد آن بتوانى در تأمین هزینه خانوار، سهمى به عهده بگیرى، نه. این را هم اسلام از زن نخواسته است. این را هم یك نوع تحمیل بر زن به حساب مىآورد.پس، به طور خلاصه، در دیدگاه دوم، نظر اسلام این است كه در میدان فعّالیت علمى، اقتصادى، اجتماعى و سیاسى، نباید بر زن تحمیل و اجبار كرد؛ چنان كه به سد كردن راه او هم نباید پرداخت. اگر خانمها مىخواهند وارد فعّالیتهاى اجتماعى و سیاسى شوند، مانعى نیست. البته فعّالیت علمى، خیلى خوب است و بر سایر فعّالیتها ترجیح دارد.من به خانوادهها توصیه مىكنم كه اجازه دهند دخترهایشان درس بخوانند. مبادا پدر و مادرى، از روى تعصّبِ دینى، خیال كنند كه باید جلوِ دختر را بگیرند تا تحصیلات عالیه نكند! نه؛ دین چنین چیزى نگفته است. دین، براى تحصیل علم، میان دختر و پسر فرقى نمىگذارد. اگر پسر شما تحصیلات عالیه مىكند، بگذارید دختر شما هم به تحصیلات عالیه بپردازد. بگذارید دختران جوان ما درس بخوانند، علم بیاموزند، آگاهى پیدا كنند، به شأن خودشان واقف شوند و قدر خود را بدانند، تا بفهمند كه تبلیغات استكبار جهانى در خصوص زن، چقدر بىپایه و اساس و پوچ است. در سایه سواد، مىشود اینها را فهمید.امروز متدیّنترین، انقلابىترین، پاكترین و با ایمانترین دختران و زنان جوان ما، در میان قشرهاى تحصیلكرده هستند. كسانى كه اهل تجمّل و چسبیدن به زر و زیورآلات هستند و یا كوركورانه و چشم بسته مىخواهند از الگوهاى غربى در لباس و پوشاك و وضع زندگى تقلید كنند، غالباً از سواد و معلومات و معرفت كافى بهره ندارند. كسى كه معلومات داشته باشد، مىتواند رفتار خود را كنترل كند و آن را با هر چه حقّ و حقیقت و خوب است، تطبیق دهد. بنابراین، در میدان علمى، همه راههاى فعّالیت باید براى زنان باز باشد. دختران، حتّى در روستاها هم درس بخوانند. توصیه من به پدران و مادران این است كه بگذارند دختر بچههایشانْ به مدرسه بروند و سواد بیاموزند. اگر آنها استعداد دارند و مایلند پس از طىّ مراحل ابتدایى به تحصیلات عالیه و دانشگاهى بپردازند، ممانعت نكنید. بگذارید در جامعه اسلامى ما آنها جزو انسانهاى با سواد و داراى معلومات شوند. این هم از دیدگاه دوم. چون از لحاظ جسمانى زن ظریفتر از مرد است، لذا ضرورتهایى دارد. تحمیلِ كار سنگین بر زن، ظلم به زن است. اسلام این را توصیه نمىكند؛ چنان كه منع هم نمىكند. البته از امام علىبن ابىطالب نقل است كه فرمود: «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانه.» یعنى زن گل است، قهرمانه نیست. دیدگاه سوم، نگاه به زن، به عنوان یك عضو در خانواده است كه این از همه مهمتر به نظر مىرسد. عزیزان من! در اسلام به مرد اجازه داده نشده است كه به زن زور بگوید و امرى را بر او تحمیل كند. براى مرد در خانواده، حقوق محدودى قرار داده شده است كه از روى كمال مصلحت و حكمت است. این حقوق، براى هر كس گفته و تشریح شود، مورد تصدیق قرار خواهد گرفت. همچنین، براى زن نیز در خانواده، حقوقى معیّن شده است كه آن هم از روى مصلحت است. مرد و زن، هر كدام طبیعت، اخلاق، روحیّات و غرایزى دارند كه ویژه خودشان است. آنها اگر از خُلقیّات ویژه خود به طور صحیح استفاده كنند، در خانواده، زوجى كامل و هماهنگ و مساعد تشكیل مىدهند. اگر مرد زیادهروى كرد، تعادل به هم مىخورد. اگر زن هم زیاده روى كرد، تعادل به هم مىخورد.اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه یك در، دو چشم در چهره انسان، دو سنگرنشین در جبهه نبرد زندگى و دو كاسبِ شریك در یك باب مغازه قرار داده است. هر كدام از این دو، طبیعت، خصوصیات و خصلتهایى، هم در جسم و روح و فكر و هم در غرایز و عواطف دارند كه ویژه خودشان است. این دو جنس، اگر با همان حدود و موازینى كه اسلام معیّن كرده است در كنار هم زندگى كنند، خانوادهاى ماندگار و مهربان و با بركت و پرفایده خواهند داشت.
امروز در دنیاى غرب، خانواده، بنیان بسیار سستى دارد. خانوادهها - بخصوص زنان - از جدایى و تلاشى رنج مىبرند. اگر خانوادهاى، خداى ناكرده، متلاشى شود، هم مرد و هم زن، هر دو، سرگردان و آواره و ناراحت مىشوند و رنج مىبینند. اما در این میان، زن بیشتر رنج مىبیند. امروز در دنیاى غرب، زنان دچار این رنجند؛ چون خانوادهها به آسانى به هم مىخورند، متلاشى مىشوند و از بین مىروند. گاهى خودِ زنان اقدام به فروپاشى كانون خانواده مىكنند؛ اما خود آنها هم، چوبش را بیشتر مىخورند.نكته مهمّ این است كه در محیط خانواده - همانطور كه گفتم - این دو عنصر و دو موجود، ضمن برخوردارى از خصوصیاتشان، با یكدیگر هماهنگى و همزیستى دارند. لكن زن از لحاظ جسمى، ظرافت بیشترى دارد و مرد، قویتر و گردنكلفتتر است. با این حال، اگر قانون از زن دفاع نكند، ممكن است مرد، نسبت به او تعرّض كند. لذا، قانون، در حمایت از بانوانى كه خانواده تشكیل دادهاند و درون محیط خانوادگى خودشان هستند، وظایف بسیار سنگینى دارد. مطلبى كه ما در كشورمان باید با جدیّت دنبال كنیم، حمایت اخلاقى و قانونى از زن است؛ تا مرد در محیط خانواده نتواند زورگویى كند. گرچه پس از انقلاب، اصلاحات زیادى در قوانین ازدواج و حمایت از خانواده شده است، اما كافى به نظر نمىرسد. لذا، توصیه ما به همه دستاندركاران - چه آنهایى كه در مجلسند، چه آنهایى كه در دستگاه دولتى هستند و چه آنهایى كه بر منابر خطابه و وعظ هستند - و به خود زنان، این است كه چنین مطلبى را مجدّانه دنبال كنند. این همان نقطه اساسى است كه اسلام مهمترین كار را در این بخش انجام داده است. این همان نكتهاى است كه در دنیاى غرب، مغفول مانده و امروز زنان دچار مظلومیت شدیدى هستند. بعضى كسان كه ظاهر بینند، به محیط اجتماعى در غرب مىنگرند و مىبینند زنان بدون هیچ پروایى، در جوامعْ ظاهر مىشوند. لذا، خیال مىكنند كه آنها در داخل خانواده هم چنین بىپروایى را دارند. در حالىكه این تصوّر اشتباه است و در محیط خانواده به زنان خیلى ظلم مىشود.اما اسلام، مانع از چنین ظلمى در حقّ زن است. امروز اگر ما در جامعهمان كمبودى در این زمینه داریم، باید مرتفع شود و حمایت قانونى از زن، با كمال قوّت و شدّت انجام گیرد. البته در محیط اجتماعى، خدمات و مشاركتهایى وجود دارد كه زنان در آن فعّالترند. خوب است به مناسبت «روز پرستار»، به مسؤولیت پرستارى، كه از سابق، زنان در این مسؤولیتْ بیشتر از مردان تلاش و فعالیت مىكردند و كار بسیار مهمّى هم هست كه ارزش والایى دارد، اشاره كنم:نظر اسلام، یك نظر میانه است. یعنى زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، بچهدارى مانع او نگردد، شوق و علاقه و نیرو و توان جسمانى داشته باشد و بخواهد وارد فعالیتهاى اجتماعى، سیاسى یا اقتصادى شود، مانعى نداردبانوان عزیز و خواهران گرامى! مسأله مهمّ این است كه امروز اسلام با قوانین و معارف خود، كمر به حمایت از همه قشرهاى جامعه ما - اعم از زن و مرد، روستایى و شهرى، قشرهاى مختلف و مخصوصاً قشرهایى كه ضعیفند - بسته است. از یك دیدگاه دیگر، مىتوان چنین گفت كه نظام اسلامى و احكام اسلامى، كمر به دفاع از مظلومین در همه دنیا بسته است. به خاطر همین دیدگاه است كه امروز استكبار، علیه نظام جمهورى اسلامى توطئه مىكند. اكنون كمتر ماهى مىگذرد كه استكبار با دستگاهها، كمپانیها، مغزهاى مزدور و مؤسّسات طرّاحىاش - كه دائماً مشغول طرّاحى توطئه علیه ملتها و دولتهاى آزاد هستند - در صدد ضربه زدن و توطئه علیه نظام جمهورى اسلامى نباشد. این توطئهها، حتّى بعضاً هر هفته و هر روز شكل مىگیرد و به طور مستمر ادامه دارد. اما به فضل پروردگار و به خاطر همین اجتماعات، همین همدلیها، همین همبستگیها و همین آگاهیهایى كه بحمداللَّه زن و مرد در كشور ما از آن برخوردارند، همه تلاش استكبار علیه جمهورى اسلامى، ضایع و باطل شده و در میدان مقابله با این ملت بزرگ، بارها و بارها بینى او به خاك مالیده شده است. مسلّماً بیش از همه عوامل در این زمینه، آگاهى مردم و حضورشان در میدانهاى مهمّ اجتماعى و سیاسى نقش داشته است و شما زنان، در این مورد، تأثیر زیادى داشتهاید و باز هم دارید.امروز، بحمداللَّه، در همه كشور، دانشگاه و حوزه علمیه وجود دارد و دختران جوان، در بخشهاى مختلف این دو نهاد و مركز علمى، آگاهى كسب مىكنند و به علمآموزى مىپردازند. تا وقتى این روحهاى جوان، پرشور، داراى آگاهى، با اراده وبا محبّت، در جامعه ما بحمداللَّه فراوان است، استكبار، امریكا و دشمنان ریز و درشت این ملت، هیچ غلطى نسبت به این كشور نمىتوانند بكنند. توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است كه معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر كنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلاى روز و اهتمام به كارهاى دینى، جزو وظایف حتمى و مسلّمى است كه امروز زنان كشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستید كه فرزندان صالح مىپرورید و همسران خود را براى ورود به میدانهاى مثبت، تشجیع مىكنید. بسیارى از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتى مىكنند و آنها را از مشكلات دنیا و آخرت نجات مىدهند. كار و تلاش زن و آگاهى و موضعگیرى او، چنین ارزشى دارد.از خداى متعال مىخواهیم كه همه شما را مشمول لطف و فضل خود قرار دهد. از همه شما خواهران گرامى تشكّر مىكنم كه از راههاى دور و نزدیك آمدید و این اجتماع بسیار با شكوه و پرعظمت را به وجود آوردید و نشان دادید كه زن آذربایجانى، مصمّم و مؤمن و فعّال و پر تلاش و با همّت است و از آگاهى لازم برخوردار است. همه شما را تحسین مىكنیم؛ برایتان از خداوند متعال، لطف و فضل روزافزون او را مسألت مىنماییم و به خدایتان مىسپاریم.والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته.منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]
صفحات پیشنهادی
رهبری و نقش اجتماعی زنان
رهبری و نقش اجتماعی زنان-مقام معظم رهبری و نقش اجتماعی زنانبا توجه به آنکه اکنون با معرفی سه زن به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی، بحث فعالیتهای سیاسی و ...
رهبری و نقش اجتماعی زنان-مقام معظم رهبری و نقش اجتماعی زنانبا توجه به آنکه اکنون با معرفی سه زن به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی، بحث فعالیتهای سیاسی و ...
نقش حجاب در تکامل زن از منظر آيت الله العظمي خامنه اي
نقش حجاب در تکامل زن از منظر آيت الله العظمي خامنه اي- نقش حجاب در تکامل زن از منظر آيت ... (29) 2- قلمرو و تکامل اجتماعي رهبر معظم انقلاب، قلمرو دوم حضور زن را حضور ...
نقش حجاب در تکامل زن از منظر آيت الله العظمي خامنه اي- نقش حجاب در تکامل زن از منظر آيت ... (29) 2- قلمرو و تکامل اجتماعي رهبر معظم انقلاب، قلمرو دوم حضور زن را حضور ...
همايش نقش زن در توسعه اجتماعي برگزار شد
همايش نقش زن در توسعه اجتماعي برگزار شد همايش نقش زن در توسعه اجتماعي به همت ... از سخنان خود گفت: اكنون در جهان امروز زنان علاوه بر نقش سنتي خود وارد عرصه رهبري ...
همايش نقش زن در توسعه اجتماعي برگزار شد همايش نقش زن در توسعه اجتماعي به همت ... از سخنان خود گفت: اكنون در جهان امروز زنان علاوه بر نقش سنتي خود وارد عرصه رهبري ...
نقش و کارکرد زنان در عرصه ي سياست و مديريت اجتماعي
نقش و کارکرد زنان در عرصه ي سياست و مديريت اجتماعي-نقش و کارکرد زنان در عرصه ي ... حمايت از رهبر خود، امام حسين(ع) و پس از شهادت ايشان، امام سجاد (ع)؛ 2- محافظت از ...
نقش و کارکرد زنان در عرصه ي سياست و مديريت اجتماعي-نقش و کارکرد زنان در عرصه ي ... حمايت از رهبر خود، امام حسين(ع) و پس از شهادت ايشان، امام سجاد (ع)؛ 2- محافظت از ...
استاندارگلستان: انقلاب اسلامي احياگر نقش زنان درعرصههاي اجتماعي بود
27 نوامبر 2008 – استاندارگلستان: انقلاب اسلامي احياگر نقش زنان درعرصههاي اجتماعي ... بااشاره به نقش زنان عرصههاي جامعه و نقش كليدي و رهبري زنان در بنيان اصلي ...
27 نوامبر 2008 – استاندارگلستان: انقلاب اسلامي احياگر نقش زنان درعرصههاي اجتماعي ... بااشاره به نقش زنان عرصههاي جامعه و نقش كليدي و رهبري زنان در بنيان اصلي ...
بررسي نقش زنان در تاريخ معاصر ايران در آخرين شماره از نشريه ...
بررسي نقش زنان در تاريخ معاصر ايران در آخرين شماره از نشريه «پگاه ... ولي با توجه تلاش اين مقاله در رونمايي وقايع تاريخي كه نقش سياسي اجتماعي توده زنان مسلمان در ... كه امامخميني(ره) و مقام معظم رهبري به آنان داشتهاند، در صحنه عمل پاسخ مثبت دادهاند.
بررسي نقش زنان در تاريخ معاصر ايران در آخرين شماره از نشريه «پگاه ... ولي با توجه تلاش اين مقاله در رونمايي وقايع تاريخي كه نقش سياسي اجتماعي توده زنان مسلمان در ... كه امامخميني(ره) و مقام معظم رهبري به آنان داشتهاند، در صحنه عمل پاسخ مثبت دادهاند.
نقش زن در زمينه سازي ظهور(2)
نقش زن در زمينه سازي ظهور(2) نويسنده: ريحانه هاشمي 4. زمينهسازي اجتماعي و نقش زنانمعرفت اجتماعي از مهمترين اموري است كه رغبت عمومي را تشكيل ميدهد[67] و چنآنچه ...
نقش زن در زمينه سازي ظهور(2) نويسنده: ريحانه هاشمي 4. زمينهسازي اجتماعي و نقش زنانمعرفت اجتماعي از مهمترين اموري است كه رغبت عمومي را تشكيل ميدهد[67] و چنآنچه ...
نشست هايي درباره نقش زنان در جهاد اقتصادي برگزار مي شود
نشست هايي درباره نقش زنان در جهاد اقتصادي برگزار مي شود-مينو اصلاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: برگزاري نشست هاي سياسي و اقتصادي ويژه زنان، ... رهبر معظم انقلاب: باید بطور صریح مبانی غلط غرب در مقوله زن .
نشست هايي درباره نقش زنان در جهاد اقتصادي برگزار مي شود-مينو اصلاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: برگزاري نشست هاي سياسي و اقتصادي ويژه زنان، ... رهبر معظم انقلاب: باید بطور صریح مبانی غلط غرب در مقوله زن .
نقش زنان در مديريت شهري
نقش زنان در مديريت شهري-ذبيح اله ميقاني عضو شوراي شهر گرگان در اين باره اظهار ... وي افزود: از آنجا كه در بسياري از كشورها بستر فعاليت شبكههاي اجتماعي سنتي كه در ... وي ادامه داد: بهطور كلي تجربه درگير شدن و رهبري زنان در سياستهاي محلي عموماً ...
نقش زنان در مديريت شهري-ذبيح اله ميقاني عضو شوراي شهر گرگان در اين باره اظهار ... وي افزود: از آنجا كه در بسياري از كشورها بستر فعاليت شبكههاي اجتماعي سنتي كه در ... وي ادامه داد: بهطور كلي تجربه درگير شدن و رهبري زنان در سياستهاي محلي عموماً ...
رسانه ها بيشترين نقش را در تحرك اجتماعي دارند
رسانه ها بيشترين نقش را در تحرك اجتماعي دارند-حبيب الله زراعي يكشنبه شب در بازديد از غرفه ... پيروي از فرمايشان مقام معظم رهبري نقش اصلي در ارتقاي وحدت دارد . ... وي هندوستان را پايتخت خودكشي زنان در جهان و بعد از آن بيشترين آمار خودكشي .
رسانه ها بيشترين نقش را در تحرك اجتماعي دارند-حبيب الله زراعي يكشنبه شب در بازديد از غرفه ... پيروي از فرمايشان مقام معظم رهبري نقش اصلي در ارتقاي وحدت دارد . ... وي هندوستان را پايتخت خودكشي زنان در جهان و بعد از آن بيشترين آمار خودكشي .
-
گوناگون
پربازدیدترینها