تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816436568
انسان و دين - قسمت اول دین چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انسان و دينقسمت اول: دين چيست؟
انسان و دين يكى از مباحث مهم فلسفه دين، موضوع انسان و دين و چگونگىرابطه آنها است. رابطه انسان و دين زمانى درست ترسيم مىشود كهحقيقت دين و حقيقت انسان به خوبى شناخته شود، وقتى حقيقت دين وانسان، درست تبيين گرديد، پيوند انسان و دين نيز به خوبى روشنمىشود. سرّ اينكه در آغاز بحثبايد حقيقت دين و انسان تبيين شود آناست كه اولا شناخت هر مجموعه اي در گرو شناخت اجزاء آن است وثانيا با شناخت طرفين ارتباط، روشن مىشود كه دين چگونه انواع روابط انسان، يعنى رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با انسانهاى ديگر، رابطه انسان با طبيعت و جهان آفرينش و رابطهانسان با خود را تنظيم مي كند. از اين رو در آغاز اين سخن لازم است به تعريف دين پرداخته و حقيقت دين تبيين گردد. تعريف دين آنچه كه امروز به نام دين شناخته مىشود از تنوع فراوانىبرخوردار است، توحيد و يكتاپرستى، اعتقاد به قدرتهاى جادويى،اعتقاد به تقدس برخى حيوانات و اشياء و اشكال گوناگون بت پرستى و حتى مكاتبى چون ماركسيسم و اومانيسم را دين مىنامند و در شاخههاى مختلف علوم، نظير فلسفه دين، جامعهشناسى دين و روانشناسى دين مورد بررسى و كاوش قرار مىگيرند. اين تنوع وگستردگى موجب شد تا عدهاى مدعى شوند امكان تعريف واحدى از دين ممكن نيست و ارائه تعريفى كه جامع افراد و مانع اغيار باشد امكانپذير نمي باشد. اکنون به لحاظ اينكه زمينه تعريف دين را فراهم كنيمتذكر نكاتى چند لازم و ضرورى است. 1- مراد ما از دين، دين وحيانى و الهى است نه هر چه كه نام دين بر او نهاده مىشود. توضيح مطلب آن كه در يك تقسيم بندى كلى دين را به دو دسته الهى و وحيانى و بشرى تقسيم مىكنند. اديانىكه ساخته انسان است و ريشه در نيازهاى آدمى دارد و انسان بهدليل برخى نيازهاى روانى يا اجتماعى به پيروى از باورها وعقايد و رفتارهايى، كشانده شده است. دينى كه بر پايه بت پرستىيا اعتقاد به نيروهاى جادويى و مانند آن تشكيل شده است دينىبشرى است. مراد ما از دين، دين وحيانى و الهى است نه هر چه كه نام دين بر او نهاده مىشود.اما اديان الهى و وحيانى، اديانى هستند كه ريشه در غيب دارند پايه و اساس آنها بر وحى و پيام الهى استوار است، و انسان نهسازنده دين بلكه دريافت كننده پيام الهى است كه بايد به آناعتقاد پيدا كرده و به محتواى وحى ملتزم شده و
سلوك فردى واجتماعى خود را بر آن اساس تنظيم كند. مراد ما در اين نوشتار،دين الهى و وحيانى است نه دين بشرى. 2- در تعريف دين بايد از خلط بين دين و تدين، دين و ايمان اجتناب كرده چنانكه در نوشتهها گاهى دين را به باور و اعتقاد تعريف كردهاند چنانکه بعضى در تعريف دين گفتهاند: دين اعتقاد به هستيهاى روحانىاست و يا گفتهاند: دين نظام يك پارچهاى از باورداشتها و عملكردهاى مرتبط به چيزهاى مقدس است كه از طريق آنها گروهى ازآدمها با مسائل غايى زندگى بشرى كلنجار مىروند و يا برخىگفتهاند: دين اعتقاد به خدايى سرمدى است. يعنى، اعتقاد به اينكه حكومت و ارادهاى الهى بر جهان حكم مىراند، خدايى كه با بشرداراى مناسبات اخلاقى است و بعضى مىگويند: جوهر دين عبارت استاز احساس وابستگى مطلق. در اين گونه از تعاريف بين ايمان و دين و نيز ديندارى با دين خلط شده است در حالى كه ايمان و تدين با دين متفاوت است. زيرا تدين و ايمان وصف انسان است در حالى كه دين حقيقتى است كه خداوند آن را به صورت پيام در اختيار انسان قرار مىدهد. عدم امكان تعريف ماهوى از دينتعريف ماهوى از دين ميسر نيست زيرا تعريف ماهوى از چيزى به بيان ماهيات و ذاتيات آن چيز است. حقايقى كه به جنس و فصل ياجنس و رسم، به حد تام يا حد ناقص تعريف مىشوند تعريفشان تعريفماهوى است اما دين به دليل اين كه ماهيت ندارد و چيزى كه ماهيتندارد جنس و فصل ندارد پس تعريف دين به حد تام يا ناقصامكانپذير نيست. اما به لحاظ اينكه دين مفهوم است مىتوان تعريف مفهومى از آن ارائه داد. و به عبارت ديگر براى دين نمىتوانتعريف منطقى كه مركب از جنس و فصل باشد ارائه داد، اما ارائهتعريف مفهومى از آن ممكن است و لذا در تعريف دين مىگوييم: «مجموعه عقايد و قوانين و مقرراتى كه هم به اصول فكرى بشر نظردارد؛ و هم در باره اصول گرايشى وى سخن مىگويد؛ و هم اخلاق و شئونزندگى او را تحت پوشش قرار مىدهد» و به ديگر سخن، «دين مجموعهعقايد و اخلاق و قوانين و مقرراتى است كه براى اداره جامعه انسانى و پرورش انسانها در اختيار انسان قرار دارد».با توجه به تعريف فوق روشن مىشود دينى كه مبتنى بر وحى است از بخشهاى گوناگون تشكيل مىشود يك بخش آن عقايد است يعنى حقايق و واقعياتى كه باور و اعتقاد به آنها از مسلمانان خواسته شدهاست مانند خدا، وجود قيامت و معاد، نبوت و بهشت و دوزخ و امثال آنها.بخش ديگر آن اخلاقيات است يعنى تعاليمى كه فضائل و رذايلاخلاقى را به انسان شناسانده و راه تهذيب نفس از رذايل و تخلقبه فضائل را به وى ارائه داده است.بخش ديگر آن شريعت و مناسك و احكام و مقررات است كه چگونگىتنظيم روابط اجتماعى حقوقى و مدنى و سلوك اجتماعى و كيفيتروابط اقتصادى و سياسى و نظامى در اين بخش قرار مىگيرد.تعريف ماهوى از دين ميسر نيست زيرا تعريف ماهوى از چيزى به بيان ماهيات و ذاتيات آن چيز است.اقسام دين دين در يك تقسيم ابتدايى به دو قسم حق و باطل منقسم مىشود. زيرا مجموعه عقايد و مقررات اخلاقى يا حق است و يا باطل و ياممزوج از حق و باطل است. ناگفته نماند اگر مجموعه عقايد و اخلاقو مقررات حق باشد آن را دين حق مىگويند و در غير اين صورت آنرا دين باطل گويند. و نيز دينى كه مجموعه حق و باطل باشد،دينى باطل است. قرآن كريم ره آورد انبياء را دين حق مىداند چراكه عقايد و اخلاق و مقررات آن مطابق
با حق است زيرا آنچه كه مطابق نظام هستى و محصول خداى سبحان است، حق است. قرآن مىفرمايد: «الحق من ربك» حق از پروردگار سرچشمه مىگيرد و درجاى ديگر فرمود: «ولايدينون دين الحق» ، به دينى كه دين حق است متدين نمىشوند. دين الهى كه ره آورد همه انبياست، اسلام است چنان كه فرمود: «انالدين عنداللهالاسلام» و اسلام دين حقى است كه غير آن دين از كسى مقبول نيست «و من يبتغ غيرالاسلام دينا فلن يقبل منه» هر كس آئينى غير ازاسلام را انتخاب كند از او پذيرفته نخواهد شد. اما دين باطل ره آورد طاغوت و طاغوتيان است، قرآن وقتى ازفرعون سخن مىگويد مىفرمايد: فرعون به قومش گفت: «انى اخاف انيبدل دينكم او ان يظهر فى الارض الفساد» من مىترسم موسىكليم(ع)دين شما را عوض كرده يا در سرزمين شما فساد ايجاد كند ولذا بايد او را بكشيم. يعنى موسى مىخواهد آيينى كه در كشور مصرحكومت مىكند و بر افكار و انديشه مردم سايه افكنده، دگرگونسازد. آنچه كه بر مردم مصر حكومت مىكرد مجموعه عقايد و اخلاق وقواعد و مقررات اجتماعى و نظامى و سياسى بود و محصول انديشهبشر طاغى كه قرآن از آن به دين ياد مىكند. گرچه دين باطل است. ادامه اين مطلب را در شماره آينده با عنوان : «چهار علت دين» پي بگيريد. دانشمند بزرگ حضرت آيهالله جوادى آملى تهيه براي تبيان: گروه دين و انديشه – حسين عسگري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]
صفحات پیشنهادی
انسان و دين - قسمت اول دین چیست؟
انسان و دين - قسمت اول دین چیست؟-انسان و دينقسمت اول: دين چيست؟ انسان و دين يكى از مباحث مهم فلسفه دين، موضوع انسان و دين و چگونگىرابطه آنها است. رابطه انسان و ...
انسان و دين - قسمت اول دین چیست؟-انسان و دينقسمت اول: دين چيست؟ انسان و دين يكى از مباحث مهم فلسفه دين، موضوع انسان و دين و چگونگىرابطه آنها است. رابطه انسان و ...
جامعیت و كمال دین( قسمت اول)
جامعیت و كمال دین( قسمت اول)-جامعیت و كمال دین( قسمت اول) دكتر احمد ... و اما نعمت چیست كه اگر این حادثه نبود، ناتمام مىماند و عینا مانند نماز یا روزهاى بود كه مكلف، آن را ... عقل حجّت درونى انسانها است كه آنها را در مسير كمال راهبر است و دين و شريعت .
جامعیت و كمال دین( قسمت اول)-جامعیت و كمال دین( قسمت اول) دكتر احمد ... و اما نعمت چیست كه اگر این حادثه نبود، ناتمام مىماند و عینا مانند نماز یا روزهاى بود كه مكلف، آن را ... عقل حجّت درونى انسانها است كه آنها را در مسير كمال راهبر است و دين و شريعت .
تربیت دینی چیست؟ (آسیب شناسی تربیت دینی جوانان 3)
مقصود از تربیت دینى چیست؟ ... در چند نوشتار تقدیمتان میگردد كه در قسمت اول آن دین گرایی در ایران و در قسمت دوم، نقض در .... نظام مدرسه نمىتواند انسان تربیت كند.
مقصود از تربیت دینى چیست؟ ... در چند نوشتار تقدیمتان میگردد كه در قسمت اول آن دین گرایی در ایران و در قسمت دوم، نقض در .... نظام مدرسه نمىتواند انسان تربیت كند.
حذف دين از زندگى دنيوى بشر (قسمت اول)
حذف دين از زندگى دنيوى بشر (قسمت اول)-حذف دين از زندگى دنيوى بشر (قسمت اول) نويسنده: محمدتقى ... ثانيا: اصل نظريه ارسطو چنين است: أ- زندگى برتر چيست؟
حذف دين از زندگى دنيوى بشر (قسمت اول)-حذف دين از زندگى دنيوى بشر (قسمت اول) نويسنده: محمدتقى ... ثانيا: اصل نظريه ارسطو چنين است: أ- زندگى برتر چيست؟
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت پنجم)
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت پنجم)-تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت پنجم) ... موجوداتى كه فقط قابليت هدايت تكوينى داشته اند، از هدايت تكوينى بهره مند گرديده و موجوداتى چون انسان كه شايستگى هدايت تشريعى نيز .... شدن حقيقت در حقيقت را منشاء پيدايش هفتاد و بلكه صد فرقه مى داند چيست . ..... [ آرشیو کل دین و اندیشه ] ...
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت پنجم)-تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت پنجم) ... موجوداتى كه فقط قابليت هدايت تكوينى داشته اند، از هدايت تكوينى بهره مند گرديده و موجوداتى چون انسان كه شايستگى هدايت تشريعى نيز .... شدن حقيقت در حقيقت را منشاء پيدايش هفتاد و بلكه صد فرقه مى داند چيست . ..... [ آرشیو کل دین و اندیشه ] ...
جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)
جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)-جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)دكتر احمد ... جامعیت و كمال دین در چیست؟ ... دنیایى كه از آن به عنوان راه آخرت و وسیله رشد و تزكیه و استكمال انسانها مورد ... خاطر اهمیتى كه دارند، ضمن اینكه درقلمرو دین هستند، در درجه اول اهمیت قرار دارند. ... دینى كه حتى مساله مضمضه و استنشاق و ازاله موهاى زاید و ناخنها و نظافت بدن را ...
جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)-جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)دكتر احمد ... جامعیت و كمال دین در چیست؟ ... دنیایى كه از آن به عنوان راه آخرت و وسیله رشد و تزكیه و استكمال انسانها مورد ... خاطر اهمیتى كه دارند، ضمن اینكه درقلمرو دین هستند، در درجه اول اهمیت قرار دارند. ... دینى كه حتى مساله مضمضه و استنشاق و ازاله موهاى زاید و ناخنها و نظافت بدن را ...
تجربهي ديني چيست؟
در این مفهوم جدید، دین، معنایی بسیار گسترده یافته که از ابتداییترین جلوههای ... که در آن به نظر میرسد خداوند را به گونهای بر انسان آشکار یا متجلّی ساخته است. ... نهایت این که این شناخت مستقیم، گاهی به خود خدا تعلق میگیرد (در نوع اول)، گاهی .... دلایل تاری دید چیست-ام اس بیماری ای است که تمام قسمت های مغز و اعصاب را درگیر می کند.
در این مفهوم جدید، دین، معنایی بسیار گسترده یافته که از ابتداییترین جلوههای ... که در آن به نظر میرسد خداوند را به گونهای بر انسان آشکار یا متجلّی ساخته است. ... نهایت این که این شناخت مستقیم، گاهی به خود خدا تعلق میگیرد (در نوع اول)، گاهی .... دلایل تاری دید چیست-ام اس بیماری ای است که تمام قسمت های مغز و اعصاب را درگیر می کند.
معرفت، از وظايف جوان منتظر ( قسمت اول)
معرفت، از وظايف جوان منتظر ( قسمت اول) حال که دانسته شد جوانان نقش کليدي در دولت جوان ... المکارم با توج به آيات و روايات بيش از هشتاد وظيفه براي انسان منتظر بيان نموده است. ... ابونصر مي گويد: (مقصود شما چيست؟) ... تمامي زواياي دين را بشناسد و به قوانين آن آگاهي کامل داشته باشد؛ با تفسير آيات قرآن و .... [ آرشیو کل دین و اندیشه ] ...
معرفت، از وظايف جوان منتظر ( قسمت اول) حال که دانسته شد جوانان نقش کليدي در دولت جوان ... المکارم با توج به آيات و روايات بيش از هشتاد وظيفه براي انسان منتظر بيان نموده است. ... ابونصر مي گويد: (مقصود شما چيست؟) ... تمامي زواياي دين را بشناسد و به قوانين آن آگاهي کامل داشته باشد؛ با تفسير آيات قرآن و .... [ آرشیو کل دین و اندیشه ] ...
جاهلیت؛ از گذشته تا حال - قسمت اول
جاهلیت؛ از گذشته تا حال - قسمت اول-جاهلیت؛ از گذشته تا حال - قسمت اول نويسنده:اسماعيل حاجيان مقدمهاز طلوع حيات انسان تا كنون، بشر همكاروان درد و رنج، ... (16)اما اينكه منظور از جاهليت اولي چيست؛ ظاهرا همان جاهليتي است كه مقارن عصر ... انديشه و تفقّه در دين، به كار نبردن گوهر خرد در خداشناسي، ميراثدار فرهنگ منحط گذشته ... #دین و اندیشه# ...
جاهلیت؛ از گذشته تا حال - قسمت اول-جاهلیت؛ از گذشته تا حال - قسمت اول نويسنده:اسماعيل حاجيان مقدمهاز طلوع حيات انسان تا كنون، بشر همكاروان درد و رنج، ... (16)اما اينكه منظور از جاهليت اولي چيست؛ ظاهرا همان جاهليتي است كه مقارن عصر ... انديشه و تفقّه در دين، به كار نبردن گوهر خرد در خداشناسي، ميراثدار فرهنگ منحط گذشته ... #دین و اندیشه# ...
تربیت و آموزش دینی كودكان ( قسمت اول )
تربیت و آموزش دینی كودكان ( قسمت اول )-تربیت و آموزش دینی كودكان ( قسمت اول ) كاربر محترم شما می توانید این مطلب را در شش قسمت مطالعه نمایید. ... انسان، خانواده، تربیت ... قسمت اول(دانه دانه های دین)زمینه ی رشد دینی کودک را تقویت کنیماگر زمینه برای ... عوامل و مباني پويايي و نشاط در تربيت ديني، بخصوص كودكان و نوجوانان چيست؟
تربیت و آموزش دینی كودكان ( قسمت اول )-تربیت و آموزش دینی كودكان ( قسمت اول ) كاربر محترم شما می توانید این مطلب را در شش قسمت مطالعه نمایید. ... انسان، خانواده، تربیت ... قسمت اول(دانه دانه های دین)زمینه ی رشد دینی کودک را تقویت کنیماگر زمینه برای ... عوامل و مباني پويايي و نشاط در تربيت ديني، بخصوص كودكان و نوجوانان چيست؟
-
گوناگون
پربازدیدترینها