تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816464669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن امام یا مصحف عثمانی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قرآن امام یا مصحف عثمانی
قرآن
قرآن كاتبانی داشت كه وقت نزول، یا حاضر بودند و یا برای كتابت آن فراخوانده می‌شدند؛ تا در حضور پیغمبر اكرم (ص) و با القای شفاهی ایشان كه به ترتیل- یعنی شمرده و بی شتاب - خوانده می شد، آن را بنویسند. به ندرت قرآن را بر روی كاغذ و غالباً به دلیل كمبود آن بر روی تخته پاره‌ها، استخوان های پهن، پوست ها و لوح های سنگی می‌نوشتند. تنظیم سوره‌ ها و نظم آیات به دستور پیغمبر اكرم (ص) بود. نام سوره‌ ها را پیامبر خود معین می‌كرد. صندوق یا محفظه‌ای برای نگهداری پاره های قرآن مكتوب نبود؛ بلكه این مجموعه زیر بالش حضرت كه - كیسه‌ای پر از كاه بود- نگهداری می شد. نظم آیات قرآن از حیث تقدم و تأخر، بر اوقات نزول وحی، منطبق نبود و پس از پیامبر(ص) كسی جز علی(ع) تقدیم و تأخیر زمانی آیات را نمی دانست. سوای از كاتبان وحی، گروه‌های بسیاری از صحابه نیز بخش هایی از قرآن را در حافظه داشتند. چون هفتاد تن از این حفّاظ و قرّاء، در بئر معونه شهید شده بودند، بیم آن می‌رفت كه اگر قرآن همانند كتابی محفوظ در میان دو جلد، فراهم نشود، ضایعاتی به بار آید. پس از رحلت پیغمبر اكرم (ص)، خلیفه اول، به فكر انجام این كار افتاد؛ لذا محور كار را زید بن ثابت قرار داد.زید در آغاز از دست زدن به این كار مهم، ابا داشت، به این گمان كه فرا هم ساختن قرآن بدعت است. خلیفه بر اساس سیاستی كه بر مبنای دور نگه داشتن علی (ع) و خاندان پیغمبر (ص) از صحنه استوار بود، امیرالمؤمنین (ع) را برای انجام این مهم دعوت نكرد. نظم آیات قرآن از حیث تقدم و تأخر، بر اوقات نزول وحی، منطبق نبود و پس از پیامبر(ص) كسی جز علی(ع) تقدیم و تأخیر زمانی آیات را نمی دانست. برای ثبت هر آیه از روی همان فیش های مكتوب در زمان پیغمبر (ص) می نوشتند؛ اما جهت اطمینان یافتن افكار عمومی، برای ثبت هر آیه می‌بایست دو شاهد بر استماع آن از پیغمبر(ص) گواهی می‌داد. به هر حال این نسخه قرآن پس از جمع و تدوین، تا چندین سال در خانه حفصه، همسر پیغمبر(ص)، حفظ و نگهداری می‌شد. چون فتوحات اسلام گسترش یافت، حذیفه بن یمان، صحابی پیغمبر در ارمنستان، متوجه شد كه اختلاف قرائات تا جایی رسیده كه دیگر خطرناك است، پس با شتاب خود را به مدینه رساند و به عثمان خلیفه سوم، هشدار داد تا در اسرع وقت این آسیب را مهار كند و از این همه اختلاف در قرائت جلوگیری به عمل آورد. عثما ن قبول كرد و چند تن از صحابه را با زید بن ثابت برای این كار مأمور ساخت. مصحف موجود در نزد حفصه و دیگر نسخه‌های شخصی را فراهم آوردند؛ البته بعضی نیز مانند ابن مسعود از دادن نسخه خود سر باز زدند. در مجموع با مطابقت مصحف موجود و شهادت شهود و اطلاعات به دست آمده، «قرآن امام» یا «مصحف عثمانی» را جمع و نامگذاری و پنج نسخه از آن استنساخ نمودند و چون آن نسخه‌ها فاقد اعراب و به روایتی نقطه بودند و در آنها بعضی اختلاف قرائات به صورت نسخه بدل ثبت شده بود، برای جبران به همراه هر نسخه، یك قاری آشنا به قرائت صحیح، به شهرهای بزرگ اسلامی یعنی: شام، كوفه، مصر، یمن، مكه و مدینه اعزام و باقی نسخ متفرق را آتش زدند تا منشأ اختلاف نشوند. نویسنده : مرحوم آیت الله سیدعلی كمالی دزفولیتنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 475]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن