تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827736126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انکارهای بیجا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انکارهای بیجا
پنجره
کتاب بیست گفتار اثری است از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، خرید این کتاب سودمند را از فروشگاه اینترنتی تبیان به شما عزیزان توصیه می کنیم. متن زیر تکه برگزیده از این کتاب است. انکار های بیجاحدیث معروفی است كه علم سه پله و سه مرحله دارد. انسان همینكه به‏ مرحله اول آن می‏رسد مغرور می‏شود و تكبر می‏كند، معلوماتش در نظرش جلوه‏ می‏كند، خود را از همه چیز و همه كس برتر و بالاتر می‏بیند (این مرحله‏، مرحله علم بینی و خودبینی است). تا به مرحله دوم می‏رسد. در این مرحله‏ بر معلوماتش افزوده می‏شود، عظمت خلقت و آفرینش در برابرش نمودار می‏شود، خود را و معلومات خود را در برابر دستگاه عظیم آفرینش كوچك‏ می‏بیند و حالت تواضع در او پیدا می‏شود (این مرحله مرحله واقع بینی و جهان بینی است، از علم بینی به جهان بینی می‏رسد)، به جای آنكه به‏ معلومات خود نظر افكند به جهان نظر می‏كند و با آن معلومات جهان را اندازه می‏گیرد. تا آنكه قدم به مرحله سوم می‏گذارد. در این مرحله می‏فهمد كه هیچ چیز نمی‏داند («علم انه لا یعلم شیئا») این مرحله، مرحله بهت‏ و حیرت است. در این مرحله همین قدر می‏فهمد كه مقیاسهای فكری و متر و شاقولهای فكری كه او در كیسه فكر خود تهیه كرده كوچكتر و نارساتر از این است كه بتواند جهان عظیم را با آنها متر كند و اندازه بگیرد. می‏داند و می‏فهمد كه مقیاسهای علم و فكر او برای یك محیط محدود زندگی‏ خودش فقط صحیح است به كاربرده شود نه بیشتر. گمان می‏كنم این بیت از مولوی باشد در دیوان شمس:                           حاصل عمرم سه ســـخن بیش نیست              خــام بدم ، پخته شــــدم ، ســـوختم  این مرد عارف دوره سلوك روحانی و عقلانی خود را مجموعا در سه مرحله‏ خلاصه كرده : دوره خامی، دوره پختگی، دوره سوختگی. دوره خامی و غرور و تكبر و علم بینی را بسیاری دارند، ولی آیا كسی به دوره پختگی و به دوره‏سوختگی برسد مطلب دیگری است.  گاهی غرور علم بر انسان مسلط می‏شود و یك نوع جنون بر او مستولی‏ می‏كند، با این فرق كه جنون ثروت و قدرت، از ثروت زیاد و قدرت زیاد پیدا می‏شود و جنون علم، از علم كم و ادراك ضعیف. غرور علم ناقص همان طوری كه انسان گاهی به مال خود مغرور می‏شود و جنون ثروت او را می‏گیرد، خیال می‏كند مال و ثروت كه به چنگ آورده او را از همه چیز بی‏ نیاز می‏كند و می تواند او را در دنیا مخلد سازد "«یحسب أن ماله أخلده‏"، یا گاهی به جاه و مقام خود مغرور می‏شود، جنون جاه و مقام‏ بر مغزش مستولی می‏گردد، به طغیان و فساد در روی زمین می‏پردازد، كوس "«أنا ربكم اععلی»" می‏زند، همین طور هم گاهی غرور علم بر انسان مسلط می‏شود و یك نوع جنون بر او مستولی‏ می‏كند، با این فرق كه جنون ثروت و قدرت، از ثروت زیاد و قدرت زیاد پیدا می‏شود و جنون علم، از علم كم و ادراك ضعیف. می‏گویند هر چیزی‏ وجود ناقصش بهتر است از عدم محض، مگر علم كه هیچ نداشتنش از ناقص‏ داشتنش بهتر است، زیرا علم ناقص جنون آور و سكر آور و مست كننده‏ است، البته مال و جاه هم جنون آور و سكر آورند، اما جنون اینها از زیادی پیدا می‏شود بر خلاف سكر علم و جنون علم كه از كمی و نقص آن بر می‏خیزد نه از زیادی، و همین سكر و مستی منشأ تكذیبهایی به حقایق می‏شود.  جهت خرید کتاب بیست گفتار کلیک نمایید.                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.جهت خرید کتب تاریخی کلیک نمایید.جهت خرید کتب سیاسی کلیک نمایید. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن