تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846108166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسی عناصر نمایشی داستان حضرت یوسف (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بررسی عناصر نمایشی داستان حضرت یوسف (ع)   
بررسي عناصر نمايشي داستان حضرت يوسف (ع
  کتاب «حکمت، هنر زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع)» اثری نظری است که نشان دهنده این است که داستان حضرت یوسف (ع) دارای ظرفیت ها و ویژگی های دراماتیک است.       کتاب «حکمت، هنر زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع)» اثری نظری است که نشان دهنده این است که داستان حضرت یوسف (ع) دارای ظرفیت ها و ویژگی های دراماتیک است. به گزارش ستاد خبر انتشارات سوره مهر، دکتر محمد علی خبری؛ مولف این کتاب درباره این اثر گفت:«برای نگارش این کتاب حدود دو سال در کلاس های تفسیر سوره یوسف (ع) آیت الله جوادی آملی شرکت کردم.»خبری که دارای مدرک دکتری پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس است گفت:«این کتاب تلخیصی از رساله دکتری ام است که با راهنمایی دکتر حبیب الله آیت اللهی انجام گرفته است.»وی ادامه داد:«در این کتاب ۶ عنصر نمایش ارسطویی را مبنای تحلیل قرار دادم و انطباق نمودار روایی داستان حضرت یوسف (ع) را با نمودار نمایش اوجگاهی یا دراماتیک را بررسی کرده ام.»این نویسنده با بیان اینکه منظورش از ظرفیت های نمایشی در داستان حضرت یوسف (ع) امکان بالقوه تبدیل پذیری این داستان از نظر محتوا و شکل به اثر نمایشی است ادامه داد:«در این کتاب ابتدا زاویه دید در داستان یوسف در قرآن کریم را مورد توجه قرار دادم و در خلال همین توجه مطالعه نقش دانای کل به عنوان راوی مورد تحلیل قرار گرفته است.»وی همچنین توضیح داد:«شخصیت پردازی در این داستان هم با تکیه بر گفت وگو، رفتار و اعمال به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت گرفته که در شخصیت پردازی مستقیم برای معرفی شخصیت ها و ابلاغ اندیشه و پیام آنها از جملات خبری و توقیفی استفاده شده است. اما در شخصیت پردازی غیر مستقیم وجوه مختلف شخصیت پردازی در گفت و گوها و اعمال معرفی می شود.»کتاب «حکمت، هنر زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع)» تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است که در ۲۷۱ صفحه قطع رقعی و در تیراژ ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. ● داستان یوسف (ع) تمام ویژگی های یک طرح داستانی را داراست دکتر محمد علی خبری مولف کتاب :حکمت، هنر، زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف(ع) در قرآن کریم» با بیان اینکه در نگارش این کتاب شش عنصر نمایش ارسطویی را مبنای تحلیل خود قرار داده می گوید:«در این پژوهش انطباق نمودار روایی داستان حضرت یوسف (ع) با نمودار نمایش اوجگاهی یا دراماتیک را بررسی کرده ام.»دکتر خبری که در کتاب خود نشان داده داستان حضرت یوسف (ع) دارای ظرفیت ها و ویژگی های دراماتیک فراوانی است ادامه می دهد:«برای نگاشتن کتاب «حکمت، هنر، زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع) در قرآن کریم» حدود دو سال در کلاس های تفسیر سوره یوسف آیت الله جوادی آملی شرکت کردم.»وی در مورد انواع رویکردهای هنری نسبت به قرآن توضیح می دهد:«در یک تعریف کلی باید گفت که برخوردهای هنری متفاوتی با قرآن وجود دارد که البته همه آن ها را نمی توان پذیرفت، به عنوان مثال ممکن است در برخورد با قرآن کریم فقط بر یافته های خود تاکید داشته باشیم یا در صدد تحمیل باورهای خویش به آیات قرآن با منظورهای خاص باشیم که در این صورت دست انسان از نعمت هدایت و معنویت قرآن خالی خواهد ماند. در نوع دیگر، نگاه ساختاری هنری قرآن بر پیام آن اولویت پیدا می کند. این نوع نگاه به صورت طبیعی پیام قرآن را معرفی نمی کند و نمایی زیبا اما فاقد محتوا ارائه می شود. آثار هنری ای که چنین برخوردی با قرآن دارند به ورطه سطحیت می افتند و از اندیشه الهی خالی خواهند بود. چهارمین نوع رویکرد به قرآن کریم، برخوردی است که از نبود شناخت نسبت به قرآن و هنر نشات می گیرد، به این معنا که افرادی بدون هیچ گونه شناخت نسبت به قرآن و هنر تلاش می کنند تا پیامی را که نمی فهمند با ابزاری که نمی شناسند به دیگران انتقال دهند.آخرین برخوردی که با قرآن کریم وجود دارد پیام هنر همان ارزش حاکم بر کلام خداوند است. در این رویکرد می توان هنر را واسطه فیض الهی و رسانیدن پیام معنوی قرآن کریم به مخاطبان دانست.»این نویسنده می افزاید:«در مواردی دیده می شود که هنرمندانی زبان هنر را می شناسند اما زبان قرآن را درک نکرده اند به همین دلیل هنرمندی که برای ارائه اثر هنری به قرآن مراجعه می کند باید در زمینه علوم قرآنی نیز تا حدی متخصص باشد. در زمانی که بدانیم آنچه باید برای صلاح و اصلاح معنوی انسان گفته شود به وسیله آیات الهی بیان شده است می توان هنرمند را از بهترین مبلغان حقایق فضیلت آور قرآن دانست.»دکتر خبری درباره کیفیت و ویژگی های داستان گویی در قرآن کریم می گوید:«اگر قرار باشد با نظریه ها و نگرش های انسانی به سراغ قرآن برویم و بخواهیم ویژگی های روایی قرآن را بررسی کنیم، ره به خطا رفته ایم، چون این قصه ها نه با هدف داستان گویی بلکه برای عبرت و آموزش انسان در قرآن آورده شده است. شیوه های هنری بدیع روایی در قرآن فی نفسه دارای ارزش نیست چون این شیوه ها با هدف خلق اثر هنری جامع و دارای قواعد زیبایی شناسیک به وجود نیامده اند؛ هر چند که کلام قرآن در اوج زیبایی است، اما چرا که اولا این زیبایی از نگاهی انسانی قابل تحلیل نیست و دوم آنکه هدف اصلی داستان های قرآن انتقال پیام است.»  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3355]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن