تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855357463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفسر واقعی از نظر امام خمینی(ره)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مفسر واقعی از نظر امام خمینی(ره)
امام خمینی
از دیدگاه امام «ره‏» تفسیر قرآن كریم كار آسانى نیست كه از عهده هركس برآید[1] واین صحیفه الهى برتر از آن است كه مفسران بتوانند آن را چنانكه باید تفسیر كنند[2] و مفسران طراز اول جهان اسلام اعم از خاصه و عامه كه در طول تاریخ اسلام‏تفاسیر فراوانى نوشته‏اند، تنها پرده‏اى از معانى قرآن كریم را به نمایش گذاشته‏اند وشبهى از این كتاب آسمانى را نشان داده‏اند[3].وى ضمن ارج گزارى بر تلاشهاى مفسران و خوب توصیف نمودن برخى از آنهابه صراحت اعلام مى‏دارد كه: «قرآن عبارت از آن نیست كه آنها نوشته‏اند»[4] ومعتقد است، «این تفسیرهایى كه بر قرآن نوشته شده است از اول تا حالا، اینها تفسیرقرآن نیستند. اینها البته یك ترجمه‏هایى; یك بویى از قرآن بعضى‏شان دارند و الاتفسیر این نیست كه اینها نوشته‏اند»[5].در منظر امام خمینى، مفسر واقعى كسى است كه «مقصد نزول‏» را بفهماند; نه‏سبب نزول رااین نظریه امام از یك سو مبتنى است‏بر عظمت قرآن كه كلام خالق و اقیانوسى‏ژرف و ناپیدا كرانه و فراتر از افق فكر و درك بشرى است[6] و از سوى دیگر مبتنى‏است‏بر این مطلب كه مفسران - با آن كه زحمتهاى فراوانى را متحمل شده‏اند ومساعى آنان قابل تقدیر و تجلیل است - اغلب در تفسیر قرآن به مقصد اصلى نزول‏توجه شایسته و بایسته نكرده‏اند.بسیارى از مفسران در تفسیر خود به جنبه‏هاى ادبى یا بلاغى یا تاریخى و...پرداخته‏اند. گویا كه تفسیر آنان، یك كتاب ادبى یا بلاغى یا تاریخى است و در واقع‏بجاى پرداختن و توجه تام به هدف اصلى، بیشتر به اهداف فرعى توجه نموده‏اند; درحالى كه ازنظر امام «ره‏» مقصد این كتاب آسمانى نه بلاغت و فصاحت است و نه‏صرف و نحو و نه تاریخ و نه امثال این امور. شیوه مطلوب تفسیر، این نیست كه‏همچون سكاكى و شیخ طوسى در لابلاى آیه‏هاى قرآن به دنبال كشف و تبیین‏جنبه‏هاى فصاحت و بلاغت و محسنات لفظى و معنوى بود و یا همانند سیبویه وخلیل به تبیین تصاریف كلمات و دستور زبان آن همت گمارد و یا مانند مسعودى وابن خلكان به شرح و بسط وقایع و بیان جزئیات حوادث تاریخى پرداخت.امام از مفسرانى كه استفاده از قرآن را منحصر به ضبط و جمع اختلاف قرائات ومعانى لغات و تصاریف كلمات و محسنات لفظى و معنوى و وجوه اعجاز قرآن ومعانى عرفى مى‏دانند و از دعوات قرآن و جهات روحى و معارف الهى آن غافلند، به‏شدت انتقاد كرده است[7].بعلاوه از یكسو نگرى در تفسیر قرآن گله و شكوه دارد و از تفسیر نگاران یك سونگر كه قرآن كریم را تنها بر پایه تخصص ویژه و مشرب خاص خویش تفسیر نموده‏و به تخطئه مشربهاى دیگران پرداخته‏اند، خرده مى‏گیرد[8].در منظر امام خمینى، مفسر واقعى كسى است كه «مقصد نزول‏» را بفهماند; نه‏سبب نزول را[9]،[10]------------------------1. امام خمینی(ره)، تفسیر سوره حمد، ص 93.2. همان، ص 95.3. همان و صحیفه نور، ج 17، ص 251.4. همو; صحیفه نور، ج 19، ص 27.5. همو; صحیفه نور، ج 19، ص 27.6. همو; آداب الصلوة، ص 182.7. همان و 171 و 194 و شرح حدیث جنود عقل و جهل ص 11.8. همو; صحیفه نور، ج 1، ص 235.9. همو; آداب الصلوة 193-192.10.محمدعلى تجرى، فهم قرآن از دیدگاه امام خمینى (ره)   





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن