تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829224560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارت گرافيكي و AGP چيست؟ -


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: t=6622">كارت گرافيكي و AGP چيست؟ salmanclever 03 بهمن 1382, 04:12سلام كامپيوترهاي پيشرفته قادر به انجام عمليات گرافيكي زيادي مي باشند. سيستم هاي عامل با رابط كاربر گرافيكي ، بازيهاي كامپيوتري ، انيمشن و طراحي سه بعدي و ... از جمله مواردي هستند كه انجام آنها نيازمند وجود سيستمي با توان بالاي گرافيكي است . در صورتي كه از كامپيوتر در مواردي نظير تايپ ، صفحات گسترده ، كاربردهاي ساده تجاري و ... استفاده مي كنيد لزومي به داشتن سيستمي با توان گرافيكي بالا نخواهيد داشت . كارت هاي گرافيك را مي توان با استفاده از يكي از روشهاي زير در كامپيوتر نصب كرد: OnBorad . تراشه گرافيك بر روي برد اصلي قرار دارد. PCI . كارت گرافيك در يكي از اسلَت هاي PCI نصب مي گردد. AGP . كارت گرافيك در اسلَتي نصب خواهد شد كه مخصوص كاربردهاي گرافيكي طراحي شده است . به منظور ارسال تصاوير ويديوئي ، نمايش بازيهاي كامپيوتري ، به كارت هائي با بازدهي بمراتب بيشتر از PCI نياز است . در سال 1996 شركت اينتل (AGP(Accelerator Graphics Port را كه نسخه اصلاح شده اي از گذرگاه هاي PCI است ، عرضه نمود. هدف از طراحي تكنولوژي فوق ارائه تصاوير ويدئويي و انجام عمليات گرافيكي با سرعت بالا است .شكل زير معماري بكارگرفته شده در يك سيستم پنتيوم سه را كه از AGP استفاده مي كند ، نشان مي دهد كارت هاي گرافيك كه قبل از ارائه تكنولوژي AGP توليد مي شدند، از يك گذرگاه براي ارتباط با پردازنده استفاده مي كردند. گذرگاه يك كانال ارتباطيو يا مسير بين عناصر سخت افزاري موجود در يك كامپيوتر است . تكنولوژي AGP مبتني بر تكنولوژي PCI است و برخي اوقات "گذرگاه AGP " ناميده مي گردد .البته تكنولوژي فوق يك گذرگاه سيستم نيست بلكه يك اتصال نقطه به نقطه (Point-to-Point) است . به عبارت ديگر در تكنولوژي فوق تنها دستگاهي كه از طريق AGP به پردازنده و حافظه مرتبط مي گردد ، كارت گرافيك است . در مسير مربوطه هيچگونه توقفي وجود نداشته و نمي توان ادعا نمود كه AGP يك گذرگاه اشتراكي است . مزيت هاي تكنولوژي AGP نسبت به PCI عبارتند از : كارائي سريعتر دستيابي مستقيم به حافظه شكل زير يك كارت گرافيك AGP را نشان مي دهد AGP بمنظور افزايش كارآيي خود از چندين روش استفاده مي كند : - AGP يك گذرگاه 32 بيتي با سرعت 66 مگاهرتز است . اين بدان معني است كه در يك ثانيه مي توان 32 بيت داده را 66 ميليون مرتبه انتقال داد. - بر روي گذرگاه AGP دستگاه ديگري وجود ندارد بنابراين كارت گرافيك اجباري به اشتراك گذرگاه نخواهد داشت . در چنين حالتي كارت گرافيك قادر به عمليات خود با حداكثر ظرفيت و پتانسيل خواهد بود. - AGP از روش Pipelining براي افزايش سرعت استفاده مي كند. در روش فوق براي بازيابي داده ها از مدلي مشابه فرآيندهاي موجود در خط توليد استفاده مي گردد. كارت گرافيك در پاسخ به يك درخواست ( سيگنال ) چندين بلاك داده را دريافت خواهد كرد. روش Pipelining مشابه سفارش غذا در يك رستوران است . فرض كنيد غذاي مورد علاقه خود را در رستوران سفارش دهيد .پس از سفارش و آماده شدن، غذاي مورد نظر در اختيار گذاشته مي گردد در ادامه مجددا" غذاي بعدي مورد علاقه خود را سفارش و منتطر آماده شدن خواهيد ماند. در مدل فوق فرآيند تكراري : سفارش غذا (داده) و انتظار براي تامين خواسته بصورت تكراري انجام خواهد شد. مي توان روش ثبت سفارش خود را تغيير و در ابتدا تمامي خواسته هاي خود را مشخص كرد. بديهي است در چنين مواردي زمان انتظار بين سفارشات متعدد حذف خواهد گرديد. در تكنولوژي AGP از روشي مشابه فوق براي بازيابي داده استفاده مي گردد. يكي ديگر از علل افزايش كارائي تكنولوژي AGP ارتباط مستقيم آنها با حافظه است . ويژگي فوق از خصايص بسيار مهم AGP است . Texture Map مهمترين عنصر موجود در يك كارت گرافيك بوده و حجم بالائي از حافظه يك كارت گرافيك را اشغال مي كند. با توجه به اينكه قيمت حافظه كارت هاي گرافيك بالا بوده و از لحاظ ظرفيت نيز داراي محدوديت هائي هستند ، ميزان و تعداد Textures استفاده شده در كارت هاي گرافيك اوليه محدود بود . در سيستم هاي مبتني بر AGP با استفاده از قابليت هاي حافظه سيستم، مي توان اطلاعات مورد نظر را در حافظه كارت گرافيك ذخيره كرد. در يك سيستم مبتني بر PCI هر Texture Map دو مرتبه ذخيره مي گردد. در ابتدا از هارد به حافظه سيستم منتقل و در آنجا مستقر خواهد شد. زمانيكه مي بايست از داده فوق استفاده گردد، از طريق حافظه سيستم در اختيار پردازشگر گذاشته خواهد شد. در ادامه نتايج از طريق گذرگاه PCI براي كارت گرافيك ارسال مي گردند. در اين حالت اطلاعات مجددا" در FramBuffer كارت گرافيك ذخيره خواهند شد. در حقيقت هر Texture Map پس از پردازش دو مرتبه ذخيره مي گردد ( يكي توسط سيستم و ديگري توسط كارت گرافيك ) AGP صرفا" يك مرتبه Texture Map را ذخيره مي كند. امكان فوق با استفاده از يك بخش خاص با نام Graphics Address Remapping Table GART) موجود بر روي تراشه AGP تحقق مي گردد. GART ، بخشي از حافظه سيستم را بمنظور نگهداري Texture maps استفاده مي نمايد. در چنين حالتي كارت گرافيك و پردازنده اين تصور را خواهند داشت كه Texture در FramBuffer كارت گرافيك مي باشد. همانگونه كه ذكر شد در يك كارت فاقد تكنولوژي AGP هر texture دو مرتبه تكرار و.پردازنده مجبور به انجام عمليات اضافه است . اندازه و تعداد texture نيزمحدود به FrameBuffer است . تمام عوامل فوق در كارت هاي مبتني بر AGP بهبود يافته است . بدين علت كارآئي آنها بمراتب بالاتر از انواع ديگر است . انواع AGP سه نوع مشخصه متفاوت براي AGP وجود دارد : AGP 1.0 AGP 2.0 AGP Pro AGP 2.0 كه شامل AGP 1.0 نيز مي باشد از سه حالت (يك سرعته ، دو سرعته ، چهار سرعته) متفاوت براي عمليات استفاده مي نمايد.در سه حالت فوق از سرعت 66 مگا هرتز استفاده مي گردد ولي كارت هاي گرافيك 2x ، در هر سيكل دو مرتبه اطلاعات خود را ارسال و يك كارت گرافيك 4x در هر سيكل چهار مرتبه داده ها را ارسال مي نمايد.جدول زير ويژگي هر يك از حالات فوق را نشان مي دهد. Transfer Rate (MBps) Approximate Clock Rate Mode 266 MBps 66 MHz 1x 533 MBps 133 MHz 2x 1,066 MBps 266 MHz 4x 2,133 MBps 533 MHz 8x AGP Pro بر اساس مدل AGP 2.0 ايجاد شده و از اسلات بزرگتري استفاده و داراي امكانات ويژه براي استفاده حرفه اي از كارت هاي گرافيك است . كامپيوترهاي كه داراي اسلات از نوع AGP Pro و يا AGP 2.0 مي باشند قادر به استفاده از كارت هاي AGP 1.0 و AGP 2.0 مي باشند. اسلات AGP 1.0 با ساير مدل هاي فوق سازگار نخواهد بود. AGP 8 X فناوري جديد كارت هاي گرافيكي مي باشد كه معمو لاً از آنها براي كار هاي گرا فيكي سنگين استفاده مي شد و با ورود آن به بازار هاي عمومي كامپيوتري شركت ها مخصوصاً شركت هاي سازنده بازي رو به اين كارت گرافيكي آورده اند به طوري كه حدود 80 % از شركت هاي سازنده بازي در حال ساختن يا عرضه بازي ها يي با قدرت و گرا فيك بالا يي هستند كه با فناوري اين كارتهاي گرافيكي كار مي كنند. از كارت گرافيكي 64 به بالا و حتي مي توان گفت كه تمام كارتهاي گرافيكي بدون وجود AGP 8 غير قابل اجرا و قرار گرفتن بر روي مادر بورد هاي معمولي و بدون اين فناوري هستند. وضعيت گذرگاهها قبل از AGP اولين گذرگاه كامپيوترهاي شخصي، هشت بيتي و با سرعت 4.77 مگاهرتز(ميليون سيكل در هر ثانيه ) بود. گذرگاه فوق قادر به ارسال هشت بيت داده در هر سيكل بود. در سال 1982 گذرگاه فوق تغيير وبصورت شانزده بيتي با سرعت 8 مگاهرتز مطرح گرديد. گذرگاه فوق ISA نامگذاري گرديد. طراحي گذرگاه فوق بگونه اي بود كه امكان ارسال داده را با سرعت 16 مگا بايت در هر ثانيه فراهم مي كرد. كارت هاي گرافيك اوليه از كارت هاي MonoChrome ( ارائه شده در سال 1980 ) تا كارت هاي SVGA ( ارائه شده در سال 1990) از يك اسلات ISA موجود بر روي برد اصلي استفاده مي كردند. به موازات افزايش رنگ و وضوح تصوير در نمايشگرها، كارت هاي گرافيك ISA كند شدند. گذرگاه هاي از نوع ISA قادر به تزريق مناسب داده هاي گرافيكي براي پردازنده ، با سرعت مناسب نمي باشند. در ادامه استاندارهاي ديگري در رابطه با گذرگاه ها مطرح گرديد . گذرگاه هاي EISA)Extendede Industry Standard Architecture ) (سي و دو بيتي و سرعت 8 مگا هرتز ) VL-BUS)Vesa Local Bus) نمونه هائي در اين زمينه مي باشند.در اين زمان استانداري براي ارائه SVGA با قابليت 16/8 ميليون رنگ و وضوح تصوير 768 * 1024 ارائه گرديد. كارت هاي فوق در يك اسلات خاص موجود بر روي برد اصلي نصب مي گرديدند. در چنين حالتي گذرگاه گرافيك بصورت يك "گذرگاه محلي" بوده و مستقيما" به پردازنده متصل بوده و مي بايست در مجاورت پردازنده قرار گيرد. VL-BUS بصورت 32 بيتي بود و با سرعتي معادل " گذرگاه محلي " فعاليت مي كرد و تمايل به ارتباط مستقيم با پردازنده را داشت . وضعيت فوق در موارديكه صرفا" يك دستگاه و يا حتي دو دستگاه استفاده مي گردد مي تواند تحقق يابد ولي زمانيكه بيش از دو دستگاه به VL-BUS متصل گردد، كاهش كارآئي را بدنبال خواهد داشت . بدين منظور VL-BUS صرفا" براي اتصال يك كارت گرافيك ( يا دستگاهي كه نيازمند سرعت بالا باشد ) استفاده مي گردد. كارت هاي VL-BUS با سرعتي معادل كلاك پردازنده با پردازنده مرتبط خواهند شد. مثلا" اگر پردازنده داراي سرعتي معادل 100 مگاهرتز باشد، كارت گرافيك قادر به ارسال داده بصورت 32 بيت و با سرعت 100 ميليون مرتبه در ثانيه است . در رابطه با رويكرد فوق دو مسئله وجود دارد : توليدكنندگان كارتهاي گرافيك شناختي نسبت به سرعت سيستم كاربران ندارند( ايده اي ندارند) تمايل به ارتباط مستقيم با پردازنده باعث كاهش عملكرد و كارآئي پردازنده خواهد شد. در ادامه تكنولوژي PCI مطرح گرديد. PCI تركيبي از تكنولوژي هاي ISA و VL-Bus است . در تكنولوژي فوق از ارتباط مستقيم دستگاه هاي نصب شده با حافظه استفاده شده است . براي ارتباط با پردازنده از يك " پل ارتباطي " استفاده شده است . در اين حالت سرعت و كارائي نسبت به VL-BUS افزايش يافته بدون اينكه مشكلاتي را از بعد كارآئي براي پردازنده ايجاد نمايد. در هنگام خريد مادربرد بايد حتما به AGP مادربورد توجه نمود زيرا كارت گرافيك هاي جديد و مخصوصا 64 به بالا فقط با AGP 8 كار مي كنند كه خيلي از دوستان در هنگام خريد مادر بورد به اين مسئله اصلاً توجهي نمي كنند . كه بعد ها دچار مشكل مي شوند. از كارت هاي گرافيكي معروف مي توان به : GEFORCE-NVIDIA-ATI-ASUS و... اشاره نمود . AGP داراي كارآيي بمراتب بالاتري نسبت به PCI است .AGP يك تكنولوژي گرافيكي بوده كه همچنان توسط طراحان مربوطه در جهت تكامل و افزايش عملكرد گام بر مي دارد. موفق باشيد سلمان...




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1745]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن