واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : open gl چیست ؟؟؟ robert06-09-2007, 08:41 PMسلام دوستان !! علیرغم اینکه بنده حدود چهار سال هست که شب و روزم پشت کامپیوتر هست ولی الان بواسطه یه اتفاق ساده تازه فهمیدم که در زمینه ساخت کارت گرافیک و درایور های مربوطه چیزی وجود داره بنام open gl :20: راستش تا به حال به همه چیز جزئیات یک کارت گرافیکی دقت کرده بودم الا این یکی !!!:31: بنابر این اگه لطف کنین و یه توضیحی کوچولو در این یه مورد بدین تا من از گمراهی در بیام !!!!:27: بزرگواری خودتونو ثابت کردین !!! در ضمن میخواستم بدونم این open gl به خود کارت گرافیک بستگی داره یا به درایور آن و دیگر اینکه کارت گرافیکی بنده geforce 6200 agp 256mb از چه نوع و ورژن این open gl ساپورت میکنه یا اینکه اصلا ساپورت میکنه یا نه ؟؟؟:27: ممنونم :11: chaos theory07-09-2007, 12:26 AMOpenGL دقیقا به عنوان یک "رابط نرم افزاری برای سخت افزار گرافیکی" تعریف شده است. OpenGL در ماهیت خود یک کتابخانه مدل سازی و گرافیک سه بعدی میباشد که بسیار سریع و قابل انتقال است. با استفاده از OpenGL شما میتوانید تصاویر سه بعدی زیبا و جذابی طراحی کنید. بزرگترین فایده استفاده از OpenGL اینست که فوق العاده از یک ردیاب نور (ray tracer ) سریعتر است. OpenGL از الگوریتمهایی استفاده میکند که توسط شرکت Silicon Graphics توسعه یافته و بهینه شده است. SGI یک رهبر تائید شده در دنیای گرافیک کامپیوتری و انیمیشن میباشد. OpenGL یک زبان برنامه نویسی مانند c یاc++ نیست. OpenGL بیشتر شبیه کتابخانه زمان اجرای C می باشدکه یک سری توابع از پیش بسته بندی شده را تدارک دیده. در عمل چیزی به نام برنامه OpenGL وجود ندارد. وقتی ما میگوییم این یک برنامه OpenGL است یعنی در ساختار این برنامه از OpenGL به عنوان API گرافیکی اش استفاده کرده است همانطور که ما از توابع APIویندوز استفاده میکنیم تا بتوانیم به فایلها و امکانات شبکه ای و غیره ویندوز دسترسی پیدا کنیم. همین طور هم ما از توابع OpenGL استفاده میکنیم تا بتوانیم گرافیک سه بعدی بلادرنگ طراحی کنیم. IRIS GL در ابتدا یک کتابخانه دوبعدی بود که پیشرفت کرد و به OpenGL تبدیل شد. در حقیقت OpenGL نتیجه تلاشی بود که شرکت SGI برای اصلاح و بهبود IRIS GL کرد. OpenGL استاندارد به سازندگان شخصی سخت افزار گرافیکی این اجازه را میدهد که قابلیت های افزودنی خودشان را با عنوان Extension تهیه کنند که ممکن است بعضی از محدودیت های توابع OpenGL را کم کند یا راحت تر کند و یا اینکه قابلیت های جدیدی را به آن بیفزاید. Extension ها از توابع و ثابت های جدیدی ساخته شده اند که قابلیت های جدیدی را به OpenGL استاندارد می افزایند. هر سازنده سخت افزار گرافیکی یک اختصار الفبایی مخصوص به خود برای نامگذاری Extension های خودش دارد. برای مثال شرکت NVIDIA از حروف اختصاری NV برای نامگذاری Extension هایی که درست میکنند استفاده میکنند. OpenGL 2.0 توسط شرکت 3D Labs ایجاد شد که نگران راکد ماندن و نداشتن یک مدیریت قوی برای OpenGL بود. . این شرکت قابلیت های جدیدی را به OpenGL اضافه کرد که پر اهمییت ترین آنها زبان سایه زنی GLSL بود. این قابلیت برنامه نویسان را قادر میساخت که خطوط لوله تکه و راس تابع ثابت OpenGL را با سایه زن های نوشته شده در زبانی شبیه به C تعویض کنند. محور آموزشهای این وبلاگ نیز همین ورژن میباشد به امید خدا در پست بعدی طرز کار OpenGL را به شما می آموزیم. منبع : کتاب OpenGL SuperBible 3rd Edition سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1107]