محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826668844
گستره خلاقيت در هنري انساني
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گستره خلاقيت در هنري انساني
نمايشگاه آثار هنرمندان معاصر ارامنه كه از اواسط آذر ماه امسال و در آستانه سال نو ميلادي در مركز فرهنگي هنري صبا آغاز به كار كرد، يكي از رويدادهاي قابل توجه عرصه تجسمي است كه با تلاش دست اندركاران و مسئولان هنري فرهنگستان هنر و همكاري موزه هنرهاي معاصر، مجموعه كاخ موزهها و مساعدت 8 مجموعه دار خصوصي، شكل گرفته است. اين نمايشگاه كه با حضور جمعي از هنرمندان تجسمي و نيز علاقهمندان و هنرمندان ارامنه در 2بخش عكاسي و نقاشي گشايش با شكوهي داشته، بيش از 500اثر نقاشي متعلق به 3نسل از نقاشان ارامنه در سبكها و گرايشهايي متنوع از هنر مدرن (از جمله نمونههايي منحصر به فرد از جنبش هنر سقاخانه در ايران با نمايش آثار بزرگاني چون ماركو گريگوريان، سيراك ملكونيان و...) و 250اثر عكس در ژانرهاي مختلف عكاسي خبري، ورزشي، معماري، هنري و... از عكاسان معاصر ارامنه را در گالريهاي اين مركز به معرض ديد گذاشته است.
آثار به نمايش درآمده كه به زعم خيليها چشم نواز است، نشانگر ابعاد گوناگون فرهنگي و هنري اين قوم ايراني است، كه تاريخي پر فراز و نشيب را پشت سر گذاشته است و حال ميتواند با اتكا به وحدت و يگانگي با اقوام ديگر ايراني و احراز قابليتهايي ارزشمند نسبت به تاثيرگذاري بر هنر معاصر ايران، عرض اندام كند و صاحب ناماني چون ماركو گريگوريان و نيكول فريدني و... را با مباهات بيشتري در ذهنها زنده نگاه دارد. گزارش زير به چند و چون اين برپايي و مرور پارهاي تحليلها از قول مسئولان برگزاركننده آن، نگاهي اجمالي دارد كه در ادامه ميخوانيد:تماشاي آثار نقاشي و عكاسي نقاشان معاصر ارامنه در نگارخانههاي صبا از سويي مرور نزديك به 6دهه فعاليتهاي جدي هنري در اين عرصه است و از نگاهي ديگر نوعي ورق زدن مقاطعي تاثيرگذار از گنجينه هنر معاصر ايران به حساب ميآيد، كه توسط قومي هنر دوست و دلبسته به مبناهاي انساني شكل گرفته و حال در تعامل با ديگر اقوام و اقبال به نگرشهاي اصيل هنر ايراني، مجالي براي جلوهگري يافته است.در اين آثار قبل از هر چيز پويايي و رشد هنرمندان در گسترههاي محتوايي و تكنيكي هنر نقاشي و عكاسي نمايان است و اينكه هنرمندان ارامنه به حضوري جدي در بيان هنري جامعه معاصر ميانديشند.در نمايشگاه اخير كه به لحاظ هارموني و ابعاد، چيدماني قابلقبول ارائه شده، بخشهاي اوليه مانند گالري مرحوم مميز و...به نمايش آثار پيشكسوتاني چون ماركو گريگوريان، سيراك ملكونيان و...اختصاص يافته و در قسمتهاي بعدي نگارخانهها، كارهاي جوان ترها به روي ديوار رفته است.آثار به نمايش درآمده كه به زعم خيليها چشم نواز است، نشانگر ابعاد گوناگون فرهنگي و هنري اين قوم ايراني است، كه تاريخي پر فراز و نشيب را پشت سر گذاشته است و حال ميتواند با اتكا به وحدت و يگانگي با اقوام ديگر ايراني و احراز قابليتهايي ارزشمند نسبت به تاثيرگذاري بر هنر معاصر ايران، عرض اندام كند و صاحب ناماني چون ماركو گريگوريان و نيكول فريدني و... در آثار نقاشي اين نقاشان عرصههاي وسيعي از هنر مدرن جهان با رويكردي انديشمندانه به سير فرهنگي و اجتماعي تحولات تاريخ معاصر ايران نهفته است، اين عرصهها زواياي ظرافت و دقت هنرمندان را در خلق موقعيتهاي حساس اجتماعي و فردي به روشني در برابر ديدگان مخاطبان ميگشايد و بيان هنري كه ميكوشد خلاقيت و حرفهاي بودن را از نظر دور ندارد، انسان و جايگاه معنوي او را در جايجاي گوناگون حضورش از اقليم و جغرافيا گرفته تا تنهاييها و خلوتهايش، در موقعيتهاي هنرمندانه، خلق و گوشزد كرده است.
سهراب هادي، نقاش معاصر و دبير اين نمايشگاه درباره نوع نگاه به حضور انسان در آثار نقاشان ارامنه ميگويد: آثار هنرمندان معاصر ارامنه بازگوكننده پايبنديهاي اقوام ارامنه به معناي تعالي انسان و نيز بيانگر پيوند عميق فرهنگي با ديگر اقوام ايراني است كه زمينه پيوندهاي اجتماعي و رشد و ايجاد مناسبات و همگراييهاي آنان را در جامعه معاصر فراهم ميآورد.هادي، در بيان ارزشهاي هنري و معنوي نقاشان ارامنه اينگونه توضيح ميدهد: هنر تجسمي در بين ارامنه بيتوجه به ايسمها و جريانات هنر غرب و با نگاهي هوشيارانه به هنر سنتي ايران، چشم هنرمندان آگاه بر زمان را بر حقيقتي نو گشود كه ترسيم تاريخي و افق حال و آينده آن را با حضور و آثار هنرمنداني چون ماركو گريگوريان، گارنيك هاكوپيان، سيراك ملكونيان، سركيس واسپور، ليليت تريان، سروژ بارسقيان، آرمينه تيموريان، هوسيك وارطان زياديان، جاغيك هوسپيان و... در اولين نمايشگاه ارامنه شاهديم.اين هنرمند كه در ادامه به ويژگيهاي آثار هنري اين نمايشگاه اشاره دارد و آنها را به ابراز مقام انساني متعهد توصيف ميكند، معتقد است: اين نمايشگاه ميتواند تجربهاي نو و سنگ بنايي نوين باشد در ارائه آثار هنرمنداني كه انسان مداري جوهر خلاقيت هنريشان است.آثار هنرمندان معاصر ارامنه بازگوكننده پايبنديهاي اقوام ارامنه به معناي تعالي انسان و نيز بيانگر پيوند عميق فرهنگي با ديگر اقوام ايراني است كه زمينه پيوندهاي اجتماعي و رشد و ايجاد مناسبات و همگراييهاي آنان را در جامعه معاصر فراهم ميآورد.دبير نمايشگاه ارامنه از حضور عكاسان بزرگي چون آرمان استپانيان، آلفرد يعقوب زاده، آرموند آيوازيان، نيكول فريدني، سورن سپاهيان، آرا جهاني، ژينت زاكاريان، نارك هارطونيان، كوريون سركيسيان، آرا اصلانيان، هويك ماليان، شاكه پطروسيان، آرمن قره بيگي و هنرمندان جوان شركتكننده ياد كرد.در نمايشگاه اخير رياست افتخاري را خانم ليليت تريان هنرمند پيشكسوت نقاش و مجسمه ساز معاصر بر عهده دارد و دبير بخش نقاشي سروژ بارسقيان و دبير بخش عكس آرمان استپانيان، است كه او را در راهروهاي نگارخانههايي كه با عكسهاي منتخب نمايشگاه مزين شدهاند، ميبينيم و اين عكاس از چند و چون داوري و ويژگيهاي آثار عكاسي برايمان توضيح ميدهد:در اين مجموعه 49 عكاس شركت داشتند و 250 عكس انتخاب شده است و معيار گزينش هم بيشتر براساس ديدگاههاي هنري بوده و ما از تمام ژانرهاي عكاسي مانند خبري، مستند اجتماعي، معماري، طبيعت و... دراين نمايشگاه داريم.البته ژانر مستند اجتماعي در ايران كم داشتيم و در برخي ژانرها البته دستمان بسته بود.
استپانيان كه سير هنر عكاسي را در ايران بسيار موفق توصيف ميكند، ميگويد: به جرات و بدون اغراق ميگويم كه در جهان تنها اسپانيا، فرانسه، آمريكا و ايران در عكاسي حرف اول را ميزنند و فقط اين چهار مملكتند كه عكاس صادر ميكنند و ارامنه شايد به جهت قوميت خاص ظرافت، دقت و خلاقيت را در كار بهطور ويژه در نظر ميگيرند.دبير عكس نمايشگاه ارامنه كه از برپايي نمايشگاه و آثار عكاسي به نمايش گذاشته شده، بسيار راضي و خرسند است، ظرفيتهاي پرداختن به هنر عكاسي را در ميان ارامنه بسيار بالا ميداند و معتقد است: ما در ايران 50هزار نفريم و از هر 1000نفرمان يك نفر عكاس است و اين تعداد نشاندهنده فرهنگ و هنر هنرمندان ارامنه در ايران است.در ميان انبوه نقاشيهاي آويخته بر ديوارهاي گالري خيال كه گويي هر كدام دريچههايي از تاريخ و شهر و مكانهايي آشنا و ناآشنايند، وارطان واهرميان را ايستاده مقابل پنج، شش تابلوي نقاشياش كه در حال و هواي سوررئاليستي خلق شده اند، ميبينيم.اين نقاش كه با خوش برخوردي در بيان ويژگيهاي نمايشگاه حوصله به خرج ميدهد، ابتدا از مسئولان برپايي نمايشگاه تشكر ميكند و ميگويد: مسئولان برگزاري نمايشگاه واقعا زحمت كشيدند، چون بسياري از هنرمندان توان برپايي نمايشگاههاي انفرادي را ندارند و با چنين نمايشي به ادامه كار و توليد هنري دلگرم ميشوند.وي در پاسخ به سؤالي درباره سطح هنري كارها توضيح ميدهد: در اين كارها كپي يا تقليد ديده نميشود و اكثرا اوريژينال است.اين نقاش كه با اشتياق خاصي درباره نقاشي صحبت ميكند، معتقد است: مهم است كه ديدگاه يك ملت دانسته شود. شما بايد بدانيد كه ارامنه اينگونه كار ميكنند و لازم است بدانيم كه مثلا چه فضايي را دوست دارند و به چه موضوعاتي اهميت ميدهند.او در پاسخ به اين سؤال كه تا چه حد نگرشها و فرهنگ ارامنه در آثار شان منعكس است، ميگويد: مسلما آثار هنري بايد از اين حيث متفاوت باشند و طبيعي است كه ديدگاهها، نگرشها و فرهنگ و تاريخي كه هنرمند در آن رشد كرده و نيز خوشيها و غمگينيهاي قومي و فردي در كار تاثيرگذار خواهد بود و اين اختصاصات فرهنگي بايد نمود ويژه خود را در كار داشته باشد.واحد خاكدان و هادي جمالي، كه از اعضاي هيات علمي نمايشگاه هستند، نيز نقطه نظراتي را درباره گزينش و سطح كيفي آثار ارائه ميكنند.خاكدان، كه علاوه بر در نظر داشتن ملاكهاي حرفهاي به محدود بودن آثار نيز اشاره دارد، توضيح ميدهد: تا جايي كه ميشد سعي كرديم كه كارها براساس معيارهاي حرفهاي انتخاب شوند. منتها بهدليل كم تعداد بودن هنرمندان ارامنه مجبور بوديم يك سري از انتخابها را هم با ملاحظاتي انجام دهيم. به همين خاطر ممكن است همه آثار حائز ملاكهاي حرفهاي نباشند.اين نقاش معاصر به سؤالي درباره چگونگي طرح مسائل فرهنگي ارامنه در آثارشان اينگونه پاسخ ميدهد: طبيعي است كه براي ارزيابي آثار هنري، اين مسئله كه هنرمند متعلق به چه اقليمي است، چندان نقشي بازي نميكند، ولي طبيعي است كه اين قوم آثار تاريخي و اعتقادات بهخصوصي دارد كه حتما در كارش تاثيرگذار است؛ مثل مكانهاي تاريخي عكاسي شده و فضاهاي نقاشي كه اين فرهنگ در آنها نمود دارد.
با محمد فرنود، عكاس نام آشنا نيز كه در حال تماشاي آثار عكاسي است، دقايقي به گفتوگو ميايستيم. او كه برپايي نمايشگاه آثار عكس و نقاشي ارامنه را در كنار هم، اتقاق قابل تحسيني ميداند، ميگويد: اين حركت بسيار خوب و هدفمند است و من به آقاي استپانيان تبريك ميگويم و از مسئولان مؤسسه صبا كه چنين امكاني را براي نمايش آثار اقليتها فراهم آوردهاند، تشكر ميكنم.اين هنرمند در توصيف محتوا و ژانر آثار عكاسي ميگويد: تقريبا همه ژانرهاي عكاسي در اين كارها مشاهده ميشود .بالاخص عكسهاي قديم كه سياه و سفيد هستند و در آنها قدرت عكاسان قديمي ارامنه بيشتر به چشم ميآيد.وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا سير زماني منظمي ميتوان در عكسها پيگيري كرد يا خير، توضيح ميدهد: اينها تك عكسهاي پراكندهاي هستند كه هركدام گوشهاي از فرهنگ خودشان را در تصوير نشان دادهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 476]
صفحات پیشنهادی
گستره خلاقيت در هنري انساني
گستره خلاقيت در هنري انساني-گستره خلاقيت در هنري انسانينمايشگاه آثار هنرمندان معاصر ارامنه كه از اواسط آذر ماه امسال و در آستانه سال نو ميلادي در مركز فرهنگي هنري ...
گستره خلاقيت در هنري انساني-گستره خلاقيت در هنري انسانينمايشگاه آثار هنرمندان معاصر ارامنه كه از اواسط آذر ماه امسال و در آستانه سال نو ميلادي در مركز فرهنگي هنري ...
جنگ آینده، جنگ جذب نیروی انسانی خلاق و توانمند است
دکتر خوارزمی در ابتدا به تعریف خلاقیت و تاثیرات آن در. ... در جایی دیگر عنوان می کند : " گستره دامنه خلاقیت انسان به عرصه " حیات مادی " محدود نمی شود و در ... پیچیده ترین اختراع انسان3) هنر، پردامنه ترین و زیباترین تجلی خلاقیت انسان مترجم کتاب ...
دکتر خوارزمی در ابتدا به تعریف خلاقیت و تاثیرات آن در. ... در جایی دیگر عنوان می کند : " گستره دامنه خلاقیت انسان به عرصه " حیات مادی " محدود نمی شود و در ... پیچیده ترین اختراع انسان3) هنر، پردامنه ترین و زیباترین تجلی خلاقیت انسان مترجم کتاب ...
گستره و گسترش فرهنگها
درباره جوامع انساني، فرهنگ به آداب، رسوم و رفتارهاي رايج و فراگير اطلاق مي شود. ... بر باورهاي معنوي و و خردمندي كه محصولش خلاقيتهاي علمي فلسفي، ادبي، هنري و مانند ...
درباره جوامع انساني، فرهنگ به آداب، رسوم و رفتارهاي رايج و فراگير اطلاق مي شود. ... بر باورهاي معنوي و و خردمندي كه محصولش خلاقيتهاي علمي فلسفي، ادبي، هنري و مانند ...
گستره شيطان پرستي (2)
(5) تا به اين ترتيب هم آرمان ها و ارزش هاي متعالي انساني را ضايع و بي آبرو كنند و هم ... به سرچشمه خلاقيت هنري و م هار انرژي جوانان و بازگشت آرامش به جامعه تبديل گشت.
(5) تا به اين ترتيب هم آرمان ها و ارزش هاي متعالي انساني را ضايع و بي آبرو كنند و هم ... به سرچشمه خلاقيت هنري و م هار انرژي جوانان و بازگشت آرامش به جامعه تبديل گشت.
گستره مفهومي نور
همچنين نور در تقسيم زمان زيستي و شيوه كار و استراحت انسان نقش مهمي دارد. از سويي، جنبه .... كار هنر در به كار بردن نور، كاري است بسيار دشوار، خلاقانه و تعيينكننده.
همچنين نور در تقسيم زمان زيستي و شيوه كار و استراحت انسان نقش مهمي دارد. از سويي، جنبه .... كار هنر در به كار بردن نور، كاري است بسيار دشوار، خلاقانه و تعيينكننده.
شاخصهای هنر پسامدرن
شاخصهای هنر پسامدرن-از دیدگاه مدرنیستها هنر گستره--ای است که در آن می--توان به ... در دوران رنسانس فلاسفه بر این باور بودند که انسان موجودی اندیشمند و خرد محور است ... در این دوران خلاقیت و تخیل در خلق یک اثر هنری مورد توجه قرار گرفت و در واقع هنر ...
شاخصهای هنر پسامدرن-از دیدگاه مدرنیستها هنر گستره--ای است که در آن می--توان به ... در دوران رنسانس فلاسفه بر این باور بودند که انسان موجودی اندیشمند و خرد محور است ... در این دوران خلاقیت و تخیل در خلق یک اثر هنری مورد توجه قرار گرفت و در واقع هنر ...
نويسنده: عليرضا باونديان معرفت شناسي هنري(2)
حضرت نبىاكرم(ص)انسان كاملى است جامع جمال و جلال الهى و صاحب مقامولايت كه مىتوان او .... هنر نوعي شايستگي جسمي يا روحي است كه در گستره تاريخ در تعادل، تكامل و ... و ارتباط شفاف با خالق جهان وآفريدههاي اوست كه به خلاقيت هنري ميتوان دست يافت.
حضرت نبىاكرم(ص)انسان كاملى است جامع جمال و جلال الهى و صاحب مقامولايت كه مىتوان او .... هنر نوعي شايستگي جسمي يا روحي است كه در گستره تاريخ در تعادل، تكامل و ... و ارتباط شفاف با خالق جهان وآفريدههاي اوست كه به خلاقيت هنري ميتوان دست يافت.
خلاقيت و نظريه پردازي
خلاقيت و نظريه پردازي نويسنده: عبدالحميد واسطي شناسنامه و چکيده ي بحث:موضوع بحث: ... سطوح فهم و ادراك: در فضاي علم حصولي، انسان دو گونه اطلاعات را در خود مي يابد: اطلاعات .... (10)آيا در گستره ي آسمانها و زمين و آن چه خداي آفريده است، ننگريسته اند. ..... كارگردان پيشكسوت تئاتر از كليشه شدن بازيگران هنرهاي نمايشي انتقاد كرد ...
خلاقيت و نظريه پردازي نويسنده: عبدالحميد واسطي شناسنامه و چکيده ي بحث:موضوع بحث: ... سطوح فهم و ادراك: در فضاي علم حصولي، انسان دو گونه اطلاعات را در خود مي يابد: اطلاعات .... (10)آيا در گستره ي آسمانها و زمين و آن چه خداي آفريده است، ننگريسته اند. ..... كارگردان پيشكسوت تئاتر از كليشه شدن بازيگران هنرهاي نمايشي انتقاد كرد ...
تاثير ISI بر گستره علمی ايران
تاثير ISI بر گستره علمی ايران مقام معظم رهبري: كشور بايد به عزت علمى برسد. .... [18]» بررسي «وضعيت رشته هاي علوم انساني در نمايه هاي بين المللي» نشان ميدهد كه كشور ايران در رشتههاى علوم انسانى، هنر و علوم اجتماعى در دوره بيست ... و به دور از قوه خلاقيت و ابتكار عمل به راههايي جهت بالا بردن تعداد مقالات تاييدشده و گاهي حتي خريد ...
تاثير ISI بر گستره علمی ايران مقام معظم رهبري: كشور بايد به عزت علمى برسد. .... [18]» بررسي «وضعيت رشته هاي علوم انساني در نمايه هاي بين المللي» نشان ميدهد كه كشور ايران در رشتههاى علوم انسانى، هنر و علوم اجتماعى در دوره بيست ... و به دور از قوه خلاقيت و ابتكار عمل به راههايي جهت بالا بردن تعداد مقالات تاييدشده و گاهي حتي خريد ...
جامعه شناسی و روانشناسی هنر
... آسان نیست. در این نوشتار مهمترین نكاتی كه در این دو گستره معرفتی بسط می یابن. ... ج) تولید هنری فعالیتی معنادار است و با آن می توان خلاقیت انسانی را درك نمود.
... آسان نیست. در این نوشتار مهمترین نكاتی كه در این دو گستره معرفتی بسط می یابن. ... ج) تولید هنری فعالیتی معنادار است و با آن می توان خلاقیت انسانی را درك نمود.
-
گوناگون
پربازدیدترینها