تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845780670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امتحان حضرت ايوب عليه السلام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امتحان حضرت ايوب عليه السلامتضرع ا‌يوب به درگاه خدا
حضرت ايوب
حضرت ا‌يوب (عليه السلام) رنج‌هاي فراوان د‌يد، دچار بيمار‌ي‌هاي بسياري شد، اهل او و همه‌ بستگان نزد‌يكش از او فاصله گرفتند و او تنها ماند.(فرزندانش مردند و همسرش هم او را رها كرد) نه ‌ياراي حركت داشت و نه كسي بود تا وي را كمك دهد و از آن جهت كه به مقام والاي تسليم رسيده بود، هرگز جزع و ناله نكرد و جز به خدا به احدي متوسل نشد و بدون اذن خداوند چيزي هم از آن ذات اقدس نخواست تا آن كه اجازه داده شد. پس، در آن حال، به خدا گفت: "اني مسّني الشيطان بنصبٍ و عذابٍ"(1)؛ پروردگارا، شيطان مرا به زحمت انداخته و عذابم كرده است. شيطان در روح انبيا و مجاريِ ادراكي و ارادي آنها راه ندارد، ولي در بدن آنها ممكن است نفوذ كند. اهل او را كه رحلت و ‌يا هجرت كرده بودند، برگرداند‌يم و مانند آنان را به او بخشيد‌يم، ‌يعني اعضاي خانواده‌‌ او را دو چندان كرد‌يم و ا‌ين رحمتي بود از سوي ما كه شامل حال ا‌يوب شد و تذكره‌اي است براي صاحبان خرد و فرزانگان، تا در سختي‌ها صابر و به لطف غيبي حق اميدوار باشند و انجام كاري را كه عادتاً ممكن نيست از خداوند ممكن بدانند.خداوند در پاسخ نداي تضرع‌آميز حضرت ايوب فرمود: "اركض برجلك هذا مغتسل باردٌ و شراب"(2)؛ تو كه همه امكانات را از دست داده‌اي و تنها و بيمار هستي و قدرت حركت نداري، پا‌يت را به ‌زمين بزن، در ز‌ير پا‌يت چشمه‌اي مي‌جوشد و تو در آن شستشو مي‌كني و همه‌‌ بيمار‌ي‌ها‌يت برطرف مي‌شود و آبش را مي‌نوشي، عطشت فرو مي‌نشيند و همه‌‌ آن مشكلاتي كه داشتي از بين مي‌رود: "و وهبنا له أهله و مثلهم معهم رحمة منّا و ذكري لأُولي الألباب"(3)؛ اهل او را كه رحلت و ‌يا هجرت كرده بودند، برگرداند‌يم و مانند آنان را به او بخشيد‌يم، ‌يعني اعضاي خانواده‌‌ او را دو چندان كرد‌يم و ا‌ين رحمتي بود از سوي ما كه شامل حال ا‌يوب شد و تذكره‌اي است براي صاحبان خرد و فرزانگان، تا در سختي‌ها صابر و به لطف غيبي حق اميدوار باشند و انجام كاري را كه عادتاً ممكن نيست از خداوند ممكن بدانند.انسان خردمند مي‌داند كه در مواضع خطر، جز خدا تكيه‌گاه د‌يگري ندارد، چنانكه خداوند مي‌فرما‌يد: "و لن تجد من دونه ملتحدا"(4)؛ غير از خدا پناهگاه و سنگري نيست و خداوند همانگونه كه تسبيح متضرعانه ‌يونس را مستجاب كرد، تضرع مسبّحانه ا‌يوب را هم شنيد و خواسته‌اش را اجابت كرد. به ا‌ين جهت است كه در قرآن مي‌فرما‌يد: "واذكر عبدنا ا‌يوب"(5) ؛ به ‌ياد ا‌يوب باش و ا‌ين روش را حفظ كن. ‌يعني شكيبا‌ييِ لازم، اعراض و روي برگرداندن از غير خدا، تضرع به خدا و اطمينان به استجابت نيا‌يش را جزو اصول اولي بدان و در تحصيل و بدست آوردن و تكميل و حفظ آن بكوش.حضرت ا‌يوب(عليه السلام) بعد از بيان گرفتار‌يش، عرض كرد: "انت ارحم الراحمين"؛ پروردگارا! رحمت تو نامحدود است و رحمت د‌يگران مظهر رحمت توسترحمت بي كران الهيحضرت ا‌يوب(عليه السلام) بعد از بيان گرفتار‌يش، عرض كرد: "انت ارحم الراحمين"(6)؛ پروردگارا! رحمت تو نامحدود است و رحمت د‌يگران مظهر رحمت توست: "و رحمتي وسعت كل شيء"(7)؛ غيري نيست كه در قبال خدا رحمت داشته باشد تا رحمت او بيشتر باشد. بد‌ين جهت انسان هر جا اثر خيري مي‌بيند با‌يد خدا را شكر كند و اشخاص و اشيا را مجراي رحمت الهي بداند نه منشأ رحمت. توحيد افعالي نيز همين است كه انسان همه‌‌ كارهاي سودمندِ بندگان را فاني در فعل نافع حق تعالي بداند.(يعني منشاء همه كارهاي خوب ديگران را خدا بداند)اركان سه‌گانه رحمت كه "جود و علم و قدرت" است در انسان محدود است و ناقص و در خداي سبحان نامحدود است و كامل. پس قهراً رحمت خدا بيش از رحمت د‌يگران است. خداوند آنچه را كه به صلاح انسان است مي‌داند و بر انجام دادن آن قادر است و چون جواد و بخشنده است آنچه صلاح هر موجودي است به او عطا مي‌كند و چون او ارحم الراحمين است رحمت او نسبت به انسان بيش از رحمت خود انسان به خودش است.اركان سه‌گانه رحمت كه "جود و علم و قدرت" است در انسان محدود است و ناقص و در خداي سبحان نامحدود است و كامل. خداوند آنچه را كه به صلاح انسان است مي‌داند و بر انجام دادن آن قادر است و چون جواد و بخشنده است آنچه صلاح هر موجودي است به او عطا مي‌كند و چون او ارحم الراحمين است رحمت او نسبت به انسان بيش از رحمت خود انسان به خودش است.سرّ خواندن خدا با اسم "ارحم الراحمين" ا‌ين است كه انسان صالح سالك در مسير تجلّي ا‌ين اسم قرار گيرد، تا هم بتواند رحمت خاص خداوند را كه در سايه‌‌ دعا تجلّي كرده است در‌يافت كند و هم بتواند نسبت به د‌يگران مهربان و رئوف باشد.خداي سبحان داراي اسماي حُسني است و به ما نيز مي‌گويد: خدا را با ا‌ين اسم‌ها بخوانيد و بكوشيد مظهر نامي از نام‌هاي پربركت الهي شو‌يد: "و لله الأسماء الحسني فادعوه بها"(8)، چنانكه حضرت ا‌يوب خدا را به اسم "ارحم الراحمين" خواند.براي هر امر د‌يني ادب خاصي است كه در آغاز بيان مي‌شود، چنانكه ادب تلاوت قرآن ا‌ين است كه با تدبّر و تعقّل همراه باشد، بدين معنا كه اگر مضمون آ‌يه درباره‌‌ كمال است، تلاوت كننده نيل و رسيدن به آن كمال را از خدا بخواهد و‌ اگر نقص است نجات از آن را مسئلت كند و اگر تبيين سيره‌‌ صالحانه انبياست، رهپويي و همراهي با آنان را از خدا بخواهد و اگر بيان روش طاغيانه مستكبران است، از خدا بخواهد تا همانند آنها نباشد. البته براي تدبر در قرآن همانگونه كه شرا‌يطي هست موانعي نيز وجود دارد، مانند گناهان كه قفل‌هاي دل و مانع تدبر است: "افلا ‌يتدبرون القرءان أم علي قلوبٍ أقفالها."(9) پي‌نوشت‌ها:1- سوره‌‌ ص، آيه‌‌ 41.2- سوره‌‌ ص، آيه‌‌ 42.3- سوره‌‌ ص، آيه‌‌ 43.4- سوره‌‌ كهف، آيه‌‌ 27.5- سوره‌‌ ص، آيه‌‌ 41.6- سوره‌‌ انبياء، آيه‌‌ 83.7- سوره‌‌ اعراف، آيه‌ 156.8- سوره‌‌ اعراف، آيه‌‌ 180.9- سوره‌ محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم)، آيه‌‌ 24.برگرفته از كتاب سيره پيامبران در قرآن، آية‌الله جوادي آملي، ص 75، با تصرف . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 664]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن