تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817557114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مبتذل‌نویسی در ایران حرفه‌ای شده است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جمال میر صادقی معتقد است مهمترین موانع حرفه‌ای نشدن نویسندگی در ایران نبود بازار کتاب مناسب و عدم رغبت مردم به کتابخوانی است. این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان این مطلب گفت: در ایران هیچگاه بستر مناسبی برای نویسندگی حرفه‌ای وجود نداشته است و در آینده هم فکر نمی‌کنم این امکان به وجود آید چرا که ما مشکلاتی بنیادین داریم که ریشه‌کن کردن آنها نیازمند برنامه‌های طولانی مدت است. وی افزود: هنوز کتابخوانی به صورت وسیع در کشور مورد توجه قرار نگرفته است و اغلب مردم هیچ رغبتی به کتابخوانی نشان نمی‌دهند . از سوی دیگر پایین بودن شمارگان کتاب عامل دیگری است که سد راه نویسندگی حرفه‌ای شده است. با این شمارگان کتاب هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند بدون دغدغه خاطرهمه وقتش را صرف نویسندگی کند. میرصادقی در ادامه با بیان اینکه سطح سلیقه مخاطبان در ایران بسیار پایین است تصریح کرد: متاسفانه در ایران کتابهای مبتذلی مثل "بامداد خمار" پرفروش می‌شود. درحالی که کسی سراغ کتابهای جدی نمی‌رود همین امر نشان‌دهنده پایین بودن سطح سلیقه کتابخوانی در کشور است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در مدت زمان کوتاهی سطح سلیقه‌ها ارتقا پیدا کند. نویسنده کتاب "عناصر داستان" ادامه داد: البته رواج مبتذل نویسی تنها به ایران منحصر نمی‌شود در همه جای دنیا این قبیل آثار مخاطب دارد، اما در آنجا نویسندگان جدی مخاطبان گسترده‌ای دارند درحالی که در اینجا مبتذل‌نویسان بیش از نویسندگان جدی مخاطب دارند و این یک آفت بزرگی برای ادبیات ماست. وی در ادامه فقدان بازار کتاب را از دیگر موانع حرفه‌ای شدن نویسندگی در ایران خواند و گفت: نویسندگان ایرانی بازاری برای فروش کتابهایشان ندارند و اغلب آثارشان در بازار می‌ماند و فروش نمی‌رود. حتی حق‌التالیف کتابهایشان را با تاخیر دریافت می‌کنند. در چنین شرایطی نویسنده با چه امیدی به خلق آثارش بپردازد؟ میرصادقی با بیان اینکه در کشور ما قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود تا نویسنده از منافع آن بهرمند شود اضافه کرد: در غرب هر نویسنده‌ای در قبال هر داستانش که در مطبوعات منتشر می‌شود حق‌التالیف می‌گیرد، همچنین در قبال فیلمی که از روی آن ساخته می‌شود پول می‌گیرد. از راه نقد و ترجمه آثارش هم پول دریافت می‌کند. برای همین است که می‌بینیم نویسنده‌ای مثل سلینجر که تعداد آثارش به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد و سالهاست نویسندگی را کنار گذاشته از راه فروش آثارش زندگی می‌کند. نویسنده کتاب "بادها خبر از تغییر فصل می‌دهند" با اشاره به سوابق کاری‌اش در آغاز نویسندگی اظهار داشت: من زمانی که رمانی می‌نویسم با حق التالیف آن تنها چند ماه زندگی می‌کنم. برای همین همواره در کنار نویسندگی برای تامین زندگی‌ام شغلهای دیگری داشته‌ام. تا سال 55 کارمند سازمان اسناد ملی ایران بودم و بعد از آن بازنشسته شدم و برای تامین زندگیم به معلمی روی آوردم . تا دو سال گذشته هم در دانشگاههای مختلف تدریس می‌کردم اکنون نیز با تدریس در کلاسهای داستان نویسی روزگارم را می گذرانم. وی عنوان کرد: در ایران تنها نویسنده‌ای مثل احمد محمود به دلیل پرفروش بودن آثارش از راه نویسندگی امرار و معاش می‌کرد. امروز هم محمود دولت آبادی و تا اندازه‌ای اسماعیل فصیح از راه فروش آثارشان زندگی می‌کنند. بقیه نویسندگان ناگزیرند در کنار شغلی که دارند در ایام فراغت به نویسندگی بپردازند که آن هم به دلیل وقت کم نمی‌توانند از تمام خلاقیتهایشان بهره ببرند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن