واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا عياري مي خواهد تهيه کننده باشد ؟
سريال «روزگار قريب» به کارگرداني، نويسندگي و تهيه کنندگي کيانوش عياري به يکي از مثال هاي درخشان سريال سازي در تلويزيون ايران تبديل شد.در ميان حرف هايي که درباره روزگار قريب زده مي شود و نقدهايي که به زيور چاپ آراسته شده، يک پرسش مهم، کمتر به آن پرداخته شده و اينکه چرا از ميان اين همه چهره هاي قابل تاملي که به مانند عياري از سينما به تلويزيون آمده اند، در اين سال ها به مانند او موفق به ساخت اثري ماندگار در قد و قواره «روزگار قريب» نشده اند.عياري به اين نکته اشاره دارد که نمي تواند با تهيه کننده ها کار کند، چون مي ترسد آنها را ورشکسته کند.گرچه عياري بر سر ساخت سريال «روزگار قريب» از لحاظ مالي چندان چيزي عايدش نشد و براين نکته همگي واقف هستند، لااقل صاحب اعتباري قابل تامل شد. شايد راز اين پرسش مهم را خود عياري بهتر از هرکس ديگري مي داند که تاکيد دارد اگر قرار است در تلويزيون ايران کار کند، خودش تهيه کننده هم باشد. عياري با رندي به اين نکته اشاره دارد که نمي تواند با تهيه کننده ها کار کند، چون مي ترسد آنها را ورشکسته کند. در پس اين حرف عياري به نظرم نکته ظريف تر ديگري نهفته است. همان نکته يي که باعث شده اغلب کارگردان هاي سينما وقتي به تلويزيون مي آيند، در ورطه سقوط مي افتند. عياري به خوبي مي داند برخي از تهيه کنندگان تلويزيوني مهم ترين عامل به ثمر نشستن يک کار خوب هستند. گرچه قضيه مالي در اين زمينه اهميت و نقش بالايي دارد، اما سليقه هاي پيش پا افتاده و کليشه يي تهيه کنندگان تلويزيوني و به قول معروف اين کاره نبودن شان، همه آن چيزي است که مانع ساخت اثري به مانند «روزگار قريب» مي شود.
به عبارتي دقيق تر بخشي از اين دست از تهيه کنندگان، بيش از آنکه به کيفيت کار توليد شده فکر کنند، نگران خوش آمدن يا نيامدن مديراني هستند که قرار است به آنها کار بدهند يا ندهند. گرچه عياري بر سر ساخت سريال «روزگار قريب» از لحاظ مالي چندان چيزي عايدش نشد و براين نکته همگي واقف هستند، لااقل صاحب اعتباري قابل تامل شد. چيزي که به گمانم نام او را به يکي از مثال هاي درخشان سريال سازي در تلويزيون ايران در کنار نام هايي چون علي حاتمي، ناصر تقوايي و داوود ميرباقري قرار گرفت. اين اعتبار را عياري اگر مي خواست در سايه يکي از تهيه کنندگان معمول تلويزيون به دست بياورد، آرزويي محال بود. به حتم هستند کارگردان هايي که آرزوي ساخت سريالي ماندگار مانند «روزگار قريب» را در سر مي پرورانند، اما مگر در شرايطي که برخي از تهيه کنندگان فراهم مي کنند و اعمال نظرهايي که از همه سو بر سر آنها آوار مي شود، واقعاً مي توان به اميد کاري خوب نشست؟سريال «روزگار قريب» به کارگرداني، نويسندگي و تهيه کنندگي کيانوش عياري به يکي از مثال هاي درخشان سريال سازي در تلويزيون ايران تبديل شد. بگذريم از اين نکته که از اتفاق اغلب تله فيلم هايي که به برخي از کارگردانان صاحب نام در تلويزيون به عنوان تهيه کننده سپرده شد، کارهاي بي مقداري از آب درآمد. اينجاست که باز هم مي توان بر اين نکته تاکيد کرد که اهميت کار عياري در «روزگار قريب»، قبل از هر چيز به اراده و ايمان او براي ساخت اثري هنري برمي گردد. اراده يي که به اين راحتي ها حاضر نمي شود، اعتبار هنري اش را فداي دل بستن به الگوهاي تهيه کنندگي رايج بکند. شايد بهتر بود تلويزيون بودجه يي را که به عنوان تهيه کننده در اختيار اين دست از کارگردان ها قرار مي دهد، تنها براي توليد اثر خودشان بود و نه اينکه بخواهد از اين طريق، برايشان درآمدزايي کند و آنها نيز به دنبال عواملي باشند که بتوانند يک پروژه را با بودجه کمتري بسازند. البته اين يادداشت بدين معني نيست که در تلويزيون ايران تهيه کننده يي که بتواند تمامي شرايط را براي ساخت يک اثر هنري ماندگار فراهم کند، کم داريم. براي اثبات اين مساله مي توان مثال هاي ديگري از مجموعه هاي موفقي چون «مدار صفر درجه»، «ميوه ممنوعه»، « او يک فرشته بود»، «پاورچين»، «ساعت شني»، «صاحب دلان»، «دوران سرکشي»، «اولين شب آرامش»، «متهم گريخت» و... نام برد که در همين سال ها ساخته شد و بي شک بخش مهمي از موفقيت آن مرهون تهيه کنندگان شان بوده است، اما باز هم پرسش نخست ما بر سرجاي خود باقي است که به راستي چرا عياري هنوز هم دلش مي خواهد خودش تهيه کننده باشد؟ و چرا اين اصرار چيز بي موردي نيست و همگي حق را به عياري مي دهيم.حسن محمودي ( اعتماد) مطالب مرتبط :عياري و ثبت غمبادهاي اجتماعي در حرفهي پزشكي گزارش تصويري تقدير از سازندگان سريال روزگار قريب روزگار قريب چندان غريب نيست...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 602]