تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827865094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ترانه مادری ؛ توقف در جذابیت‌های اولیه ملودرام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "ترانه مادري"؛ توقف در جذابيت‌هاي اوليه ملودرام
ترانه مادري
مجموعه "ترانه مادري" ساخته حسين سهيلي‌زاده نتوانست فراتر از جذابيت‌هاي بالقوه ملودرام‌هاي روتين تلويزيون حرکت کند و وجهي تازه به اينگونه آثار بيفزايد.  "ترانه مادري" دومين مجموعه روتين است که با تکيه بر جذابيت بالقوه گونه ملودرام براي مخاطب عام، حرکتي مطمئن را براي گرفتن همراهي وي در پيش مي‌گيرد.حرکتي که بيش از هر چيز متکي است بر بازتاب گسترده مجموعه ملودرام روتين "نرگس" بين مخاطبان و البته تأثيرگذاري که ملودرام همواره و هميشه داشته و دارد. به نظر مي‌آيد همين امتيازهاي بالقوه و حرکت بر مسير قابل پيش‌بيني موفقيت، موجب شده که توجه به بسياري از وجوه در "ترانه مادري" به حداقل برسد.شايد بتوان مهمترين کاستي مجموعه "ترانه مادري" را در پرداخت شخصيت‌ها، شيوه اطلاعات‌دهي و البته جلو بودن هميشگي مخاطب از روند داستان دانست که بالاخره در قسمت پايان کاراکترهاي پويا (محسن افشاني) و بهرام (سياوش خيرابي) با گذر از پيچ و خم‌هاي بسيار به مخاطب مي‌رسند و متوجه مي‌شوند که برادر هستند! معمولاً اين شيوه اطلاعات‌دهي (روشن شدن پايان کار براي مخاطب در قسمت‌هاي آغاز) وقتي مي‌تواند کارکرد پيدا کند که رسيدن به اين پايان براي نويسنده و کارگردان در اولويت اهميت قرار نداشته باشد، بلکه چگونگي رسيدن به پايان و در واقع اتفاقات عرض مسير است که از نگاه آنها بايد بتواند مخاطب را جذب کند. اگر فرض را بر وجود اين پيش‌فرض براي سازندگان "ترانه مادري" بگذاريم، پس بايد چگونگي فاش شدن اين راز براي پويا و بهرام بر بستر روابط خانوادگي اهميتي خاص و البته پرداختي ويژه پيدا کرده باشد. واقعيت اين است که با اين رويکرد شخصيت پردازي کاراکترها و جزئيات روابط است که مي‌تواند گذشته و بازخورد اين راز را در زمان حال با اهميت کند. اما با توجه به پرداخت شخصيت‌ها در زمان حال به نظر نمي‌آيد اين وجه مورد توجهي ويژه قرار گرفته باشد و در همين مورد که بايد نگاه و پرداخت خاص کار وارد شود، تکيه بر جذابيت‌هاي بالقوه ملودرام همه چيز را به سمت و سوي اولين انتخاب‌ها و تکيه بر تضادهاي نمادين برده است.  "ترانه مادري" دومين مجموعه روتين است که با تکيه بر جذابيت بالقوه گونه ملودرام براي مخاطب عام، حرکتي مطمئن را براي گرفتن همراهي وي در پيش مي‌گيرد.به عنوان نمونه پويا و بهرام با بزرگ شدن در خانواده خاله و دايي خود بدل به دو شخصيت کاملاً متفاوت و متضاد شده‌اند و قرار است کنار هم قرار گرفتن آنها بر اساس اين قرينه پردازي جذابيت پيدا کند. وقتي مخاطب از قهرمانان قصه که بايد جذابيت همراهي کردن را داشته باشد، جلوتر است تکيه کردن بر اين وجوه ساده شخصيت پردازانه به نظر ساده‌انگارانه مي‌آيد.از اينجا کار به جاي پرداخت دقيق و حساب‌شده به حال و هواي روايت‌هاي معروف به بر سر دوراهي مجله‌هاي زرد مي‌رود و هر جا لازم شده نيز به پيام‌هاي اخلاقي روي مي‌آورد. در واقع مسيري که فرخ (دانيال حکيمي) براي بدنام کردن پويا انتخاب مي‌کند چيزي از بدمن‌هاي کليشه‌اي کم ندارد، اما به اصرار سازندگان پويا حدس و گماني درباره اين بدخواهي به خود راه نمي‌دهد.هر چند تلاش شده با تکيه بر خاستگاه پويا، پدر و مادر بي‌حاشيه و رشد کردن در فضاي شهرستان، تبديل شدن او به جواني چشم و گوش بسته منطقي جلوه کند، اما ساده‌دلي يک چيز است و ساده‌انگاري چيز ديگر. به نظر مي‌آيد اين شيوه پرداخت هم بيش از هر چيز رنگ و بوي ساده‌انگاري دارد تا لزوم شخصيت پردازي يا تمهيدات فيلمنامه‌اي. همانطور که با اين نگاه قرار است در يک قسمت با جمع شدن قصه و تحول همه کاراکترهاي موجود نيز ماجرا به سرمنزلي تثبيت شده برسد. شکلگيري يک مثلث عشقي در روابط دانشجويي در مجموعه "ترانه مادري" از مواردي است که بي‌اختيار مخاطب را به ياد سلف اين موقعيت در مجموعه‌هاي تلويزيون و از سردمداران اين رويکرد؛ مجموعه "در پناه تو" مي‌برد. اما يک نگاه گذرا کافيست تا بتوان نتيجه گرفت که در "ترانه مادري" روح روابط دانشجويي و عشق‌هاي چندگانه که متأثر از موقعيت و همجواري مکاني است، نتوانسته وارد فضاي کار شود و مانند بسياري از وجود ديگر در حد نمايشي از صورت مسئله باقيمانده است.  مجموعه "ترانه مادري" هر چند دومين مجموعه ملودرام روتين در عرصه تلويزيون است اما نمي‌تواند فراتر از جذابيت‌هاي بالقوه اين گونه آثار حرکت کرده و وجه تازه‌اي به دومين بودن در اين فهرست بيفزايد. مجموعه اي که با يک پايان خوشبينانه و اصلاح همه کاراکترها خيال مخاطب خود را راحت نگه مي‌دارد.  مجموعه "ترانه مادري" به کارگرداني حسين سهيلي‌زاده و تهيه‌کنندگي ايرج محمدي و مهران مهام از اول تابستان در 50 قسمت از شبکه سه پخش شد و شنبه نهم شهريور با پخش آخرين قسمت به پايان رسيد. هما روستا، فاطمه گودرزي، مينا لاکاني، امير دژاکام، الهام پاوه‌نژاد، محمد حاتمي، حسين سحرخيز، بيتا سحرخيز، سياوش خيرابي، محسن افشاني بازيگران مجموعه بودند.منبع : مهر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن