واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، نمايش تك نوبتي - سانس- فيلم هاي ايراني كه پيشتر به عنوان نسخه درمان درد يادشده بخصوص براي آثار فرهنگي و مخاطب خاص ارايه گرديد، در ماه هاي اخير با واكنش هاي متفاوت سينماگران روبه رو شد، خوشبختانه در سال 90 اعمال نخواهد شد. اين شيوه نمايش علاوه بر آنكه به بنيان نه چندان مستحكم اقتصاد سينما ضربه وارد مي كرد، تماشاگران را نيز با تنگناهاي زيادي روبه رو كرده بود كه مهمترين آن يافتن سانس فيلم مورد علاقه خود در سينمايي نزديك بود. به عنوان مثال مي توان به ماه پاياني پاييز و اكران بيش از 12 فيلم اشاره كرد كه بسياري از آنها در اين بين سوخت شده و عملا اكران سينماها به فيلم سوزي تغيير كاربري داده بود!. آن هم فيلم هايي كه با هزينه هاي بسيار توليد شده و چشم به گيشه براي تامين هزينه هايشان داشتند.به عنوان نمونه مي توان از فيلم ناسپاس ساخته حسن هدايت و ... ياد كرد كه با شكست تجاري سنگيني به كار خود پايان داد. ديگر فيلم هاي روي پرده مانند: فاصله ساخته كامران قدكچيان، كارناوال مرگ ساخته حبيب الله كاسه ساز كه اساسا به سينماي بدنه گرايش داشته اند نيز با بحران كمبود مخاطب روبه رو شده و با فروش هايي نازل دل به بازار نمايش خانگي بستند. اين گونه بود كه فيلم هاي روي اكران يكي پس از ديگري با گيشه هايي سرد رو به رو شده و عملا تماشاگران بسياري را از دست دادند. در اين ميان روش ناكارآمد نمايش تك سانس كه جز هرج و مرج در اكران نتيجه ديگري دربرنداشت،نقش مهمي در اين بحران ايفا كرد. قشر سينمارو با انبوهي از فيلم هايي در گونه هاي مختلف رو به رو شد كه براي اطلاع از ساعت نمايش هريك مي بايست چندين و چند بار تماس تلفني برقرار كند. در اين بين بسياري از فيلم ها كه اغلب به سينماي مخاطب خاص اختصاص داشت،چنان بي سروصدا نمايش داده مي شد كه بسياري از مخاطبان بالقوه خود را از دست مي داد. نمايش اين چنيني فيلم هاي ياد شده كه بيشتر به رفع تكليف شباهت داشت، فضا را براي يكه تازي كمدي هاي ضعيف و سطحي فراهم كرد و به مرور پاي تماشاگران نخبه را از سينما بريد و پاي دستگاههاي نمايش خانگي نشاند. ساخت و توسعه پرديس هاي سينمايي با سالن هاي متعدد به خوراك نياز دارد،نيازي كه در تشديد مورد يادشده بي تاثير نبود و چنين بازار آشفته اي را به وجود آورد كه نهايت به صنعت سينماي كشور لطمه سنگيني وارد كرد. پس از اين آزمون و خطاي پرهزينه بود كه جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نمايش نوبتي فيلم را از سال پيش رو حذف كرد. حذف اين شيوه نمايش نيز پرسش هايي همچون چگونگي اكران فيلم هاي به تعبيري مخاطب خاص و يا فرهنگي را به همراه دارد كه پاسخ به آنها در سال 90 مي تواند براي افزايش اكران فيلم گره گشا باشد. از: محمد جليلوند فراهنگ**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 627]