تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831093632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي چه‌ آمدم‌ و به‌ كجا مي‌روم‌؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: برای‌ چه‌ آمدم‌ و به‌ كجا می‌روم‌؟
هدف
«در بند آن‌ باش‌ كه‌ من‌ كیم‌ و چه‌ جوهرم‌؟ و به‌ چه‌ آمدم‌ و به‌ كجا می‌روم‌؟ و اصل‌ من‌ از كجاست‌؟ و این‌ ساعت‌ در چه‌ام‌؟ و روی‌ به‌چه‌ دارم‌؟» سلسله مباحث (فلسفه خلقت انسان) درصدد پاسخ به این سوالات مهم است. آیا فعل‌ خدا مطابق‌ با حكمت‌ و مصلحت‌ است‌ یا نه‌؟آیا افعال‌ خداوند حكیمانه‌ است‌ یا نه‌؟برای‌ بررسی‌ این‌ مسئله‌ باید در ابتدا معنای‌ حكمت‌ و مصلحت‌ را روشن‌ كرد و سپس‌ دید كه‌ آیا می‌توان‌ آن‌ معنا را بر افعال‌ الهی‌ صادِق دانست‌ یا نه‌؟ما انسانها، فعلی‌ را حكیمانه‌ می‌دانیم‌ كه‌ مبتنی‌ بر غرض‌ و هدف‌ است‌. به ‌بیان‌ دیگر، اگر فعلی‌ به‌ بهترین‌ صورت‌ ممكن‌ و براساس‌ طرح‌ و برنامه‌ای ‌صحیح‌ و منظم‌ كه‌ مشتمل‌ بر چیزی‌ باشد انجام‌ گیرد، می‌گوییم‌ آن‌ فعل‌حكیمانه‌ است‌. بنابراین‌ فعلی‌ حكیمانه‌ است‌ كه‌ متناسب‌ با نظامی‌ خاص‌ و موازینی‌ دقیق‌ انجام‌ پذیرد. مسئله‌مهم: این‌ نظام‌ چیست‌؟ یعنی‌ نظامی‌ كه‌ باید فعل و كار‌ ما مطابق‌ با آن‌ باشد كدام‌ است‌ و ما آن‌ را از كجا به‌ دست‌ می‌آوریم‌؟ این‌ نظام‌، همان‌ عالم‌ هستی‌ است‌ و هدف‌ فعلی‌ كه‌ مطابق‌ با آن ‌انجام‌ پذیرد حكیمانه‌ خواهد بود و اگر بر خلاف‌ آن‌ باشد غیر حكیمانه‌ خواهد بود. بنابراین‌ فعلی‌ حكیمانه‌ است‌ كه‌ مطابق‌ با نظام‌ حاكم‌ بر جهان‌ هستی‌ تحقق‌ پیدا كند.حكمت‌ در خدا به‌ این‌ معناست‌ كه‌ موجودات‌ را به‌ كمالات‌ وجودیشان‌ برساند. به‌ بیان‌دیگر حكمت‌ در فعل‌ اوست‌ نه‌ در ذات‌ او. سوال:در مورد خداوند هم‌ می‌توان‌ به‌ چنین ‌موضوعی‌ قایل‌ شد. یعنی‌ آیا می‌توان‌ براین‌ مبنا فعل‌ خداوند را حكیمانه ‌دانست‌ یا نه‌؟پاسخ‌ این‌ است‌ كه‌ فعل‌ خدا این‌ چنین‌ نیست‌، چرا كه‌ برای‌ خداوند نظامی‌خارج‌ از فعلش‌ وجود ندارد تا او فعل‌ خود را متناسب‌ با آن‌ انجام‌ دهد. برای ‌ما انسانها كه‌ نظامی‌ خارج‌ از ما و فعل‌ ما وجود دارد حكمت‌ چنین‌ معنایی‌ را پیدا می‌كند، اما در مورد خدا كه‌ كل‌ نظام‌ هستی‌ فعل‌ اوست‌ باید گفت‌ كه‌ فعل‌ او عین‌ حكمت‌ است‌ نه‌ مطابق‌ با حكمت‌، چرا كه‌ مفهوم‌ حكمت‌ را ما از نظامی‌ انتزاع‌ می‌كنیم‌ كه‌ آن‌ نظام‌ خود ساخته‌ شده خدا و در واقع‌ فعل ‌خداست‌، پس‌ صرفنظر از فعل‌ خدا و جدا از خلق‌ او، حكمت‌ معنا و مفهومی‌ پیدا نمی‌كند تا ما بخواهیم‌ افعال‌ او را در انطباق با آن‌، حكیمانه‌ یا غیرحكیمانه‌ بدانیم و این‌ هم‌ كه‌ گفته‌ می‌شود فعل‌ خدا مشتمل‌ بر مصلحت‌ و حكمت‌ است‌، به‌ این‌ معنا نیست‌ كه‌ تابع‌ حكمت‌ و مصلحت‌ باشد و امری‌خارج‌ از ذات‌ الهی‌، او را بر آن‌ دارد كه‌ فعل‌ را انجام‌ دهد، بلكه‌ معنای‌ آن‌ همان‌ است‌ كه‌ گفتیم‌، یعنی‌ فعل‌ خدا عین‌ حكمت‌ است‌. به‌ بیان‌ دیگر فعل‌ خدا تابع‌ حكمت‌ نیست‌، بلكه‌ حكمت‌ تابع‌ فعل‌ خداست‌. « لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَهُمْ یُسْأَلُونَ »او در برابر هیچ یک از کارهایی که می کند ، بازخواست نمی شود ولی مردم بازخواست می شوند (انبیأ 23)« إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ مَا یَشَاء »خدا هر چه بخواهد همان می کند (حج 18)« الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُن مِّن الْمُمْتَرِینَ » این سخن حق از جانب پروردگار تو است از تردید کنندگان مباش (آل‌ عمران‌ 60) دقت‌ در همین‌ آیه‌ كه‌ می‌گوید «الحق‌ من‌ ربك‌» و نمی‌گوید «الحق‌ مع‌ ربك‌» یعنی‌ حق‌ از ناحیه‌ خداست‌ و نمی‌گوید كه‌ حق‌ با خداست‌، نشانگر این‌ معناست‌ كه‌ حق‌ و باطل‌ از نظامی‌ اخذ می‌شود كه‌ آن‌ نظام‌ ساخته‌ شده‌ خداست‌ و اگر نظامی‌ خارج‌ از فعل‌ خدا وجود می‌داشت‌ تا خدا فعل‌ خود را با آن‌ مطابقت‌ دهد، در آن‌ هنگام‌ می‌گفت‌ «الحق‌ مع‌ ربك‌» ولی‌ چون ‌نظامی‌ غیر از نظام‌ و صنع‌ الهی‌ وجود ندارد، پس‌ حق‌ كه‌ امر مطابق‌ با واقع‌ است‌ از ناحیه‌ خداست‌. با این‌ بیان‌، معنای‌ حكمت‌ در حق‌ تعالی‌ غیر از آن ‌معنایی‌ است‌ كه‌ در انسان‌ هست‌. حكمت‌ در مورد انسان‌ به‌ این‌ معناست‌ كه ‌انسان‌ كاری‌ را برای‌ رسیدن‌ به‌ هدف‌ و كسب‌ كمال‌ انجام‌ دهد، اما حكمت‌ در خدا به‌ این‌ معناست‌ كه‌ موجودات‌ را به‌ كمالات‌ وجودیشان‌ برساند. به‌ بیان‌دیگر حكمت‌ در فعل‌ اوست‌ نه‌ در ذات‌ او.منبع:نصری، عبدالله، کتاب فلسفه خلقت انسان، با اندکی تصرف





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن