تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820266094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنبش دانشجويي طلايه‌دار تحقق گفتمان رهبري


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: جنبش دانشجويي طلايه‌دار تحقق گفتمان رهبري
قشر دانشجو با توجه به خصوصيات منحصر به فرد خود كه همانا عدم وابستگي مادي و معنوي و قرار گرفتن در شرايط سني آرمانخواهي است، مي تواند بعنوان بازوي مؤثر رهبري دراداره امور مملكت كارا باشد.


دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛

يكي از مشخصات اصلي جنبش دانشجويي در ايران همواره استقلال از گروه ها و احزاب سياسي و در عوض ارتباط تنگاتنگ با روحانيت و پيروي از رهبري بوده است.

* جنبش دانشجويي از ديدگاه مقام معظم رهبري:

"يك نكته مسئله جريان هاي دانشجويي است، حركت سياسي دانشجويان و كار سياسي در دانشگاه ها چيز مثبتي است. من سال ها پيش در همين حسينيه، يك جمله اي را گفتم كه آن وقت بعضي از مسئولان همه گله مند شدند. آن جمله راجع به تحرك سياسي دانشجويان در دانشگاه ها بود؛ اين لازم است؛ نه فقط براي اينكه دانشجو تخليه شود. بعضي خيال مي كنند كه تحرك سياسي دانشجويان در دانشگاه ها فقط فايده اش اين است كه اين جوان يك خرده تخليه شود؛ نه، اين جوان را ما براي فرداي اداره كشور لازم داريم. اين بايد سياست را بفهمد؛ مغزش در زمينه سياست، مغز پخته و كارآمدي باشد؛ والا فريبش مي دهند و زمينش مي زنند.

خوب، اين لازم است منتها آنچه كه لازم است، قدرت تحليل و فهم سياسي است؛ آن چيزي كه متأسفانه جريان هاي سياسي بيرون از دانشگاه- كه دائم براي پيشبرد مقاصد سياسي خودشان به دانشگاه ها دست اندازي كردند- مطلقاً به اين توجه نكردند. همان استثماري كه ما مدتهاي طولاني در زمينه اقتصاد و فرهنگ و سياست و... دچارش بوديم، متأسفانه جريان هاي سياسي به خصوص در سال هاي اخير اين، را نسبت به دانشجو در دانشگاه اعمال كردند اين غلط است؛ ليكن بايد فكر بكنيد تا اين جريانات سالم دانشجويي - چه انجمن ها، چه بسيج، چه تشكل هاي گوناگون ديگري كه بحمدالله امروز تشكل هاي دانشجويي خوبي در دانشگاه هست- در كنار حركت فكري علمي، به سمت يافتن قدرت تحليل سياسي كشانده شوند."

* وظايف جنبش هاي دانشجويي:

يكي از مشخصات اصلي جنبش دانشجويي در ايران همواره استقلال از گروه ها و احزاب سياسي و در عوض ارتباط تنگاتنگ با روحانيت و پيروي از رهبري بوده است.

نوع رابطه اي كه جنبش دانشجويي مي تواند با رهبري بعنوان عاليترين سطح تصميم گيري نظام داشته باشد، شايد يكي از خالص ترين و ناب ترين روابط بين تمام اقشار اجتماعي با رهبري باشد.

قشر دانشجو با توجه به خصوصيات منحصر به فرد خود كه همانا عدم وابستگي مادي و معنوي و قرار گرفتن در شرايط سني آرمانخواهي است، مي تواند بعنوان بازوي مؤثر رهبري دراداره امور مملكت كارا باشد.

از ديگر وظايف جنبش هاي دانشجويي در ارتباط با رهبري مي توان به بسط مواضع رهبري در تمامي امور اشاره كرد. با توجه به حجم بالاي امور اداره كشور در ساختار نظام ما، نياز به يك بدنه فعال و پويا جهت بسط سخنان و مواضع رهبري در لايه هاي زيرين اجرايي و عملياتي كشور احساس مي شود.

رهبري با توجه به نوع مدل سيستم ولايت فقيه كه تعيين كننده سياست هاي كلي نظام است، الزامي به ورود به مسايل جزئي كشور نداشته و تنها خط سير را مشخص كردند و بسط آن بايستي توسط جنبش هاي دانشجويي انجام گيرد.

مسأله عدالت، مبارزه با مفاسد اقتصادي، پيشرفت علمي، جنبش نرم افزاري، اسلامي شدن دانشگاهها و... از مواردي هستند كه دانشجويان بايد در پي بسط آن برآمده و با تعريف شاخصه ها و مصاديق، به اجرايي شدن اين سياست ها سرعت بخشند.

* سير گفتمان سازي و مطالبات رهبري در محيط دانش‌جويي:

گفتمان «عدالت و پيشرفت» با تأكيد بر «عدالت‌خواهي» به مثابه مهم‌ترين گفتمان انقلاب اسلامي همواره از سوي معظم‌له خطاب به لايه‌هاي گوناگون سياسي و اجتماعي به ويژه مسؤولان سه قوه، نخبگان، دانشگاهيان، روحانيّون و ... مطرح شده است.

به همين منظور، مقام معظم رهبري دو محور گفتماني "حفظ سيرت و صورت انقلاب" و "پيشرفت و عدالت" در دهه چهارم را به موازات يك‌ديگر به پيش برده‌اند؛ در هر دو محور دانشجويان را به استمداد طلبيده‌اند به ويژه با وقوع فتنه‌ 88، خرده گفتمان "مقابله با جنگ نرم دشمن" از سوي افسران جوان جنگ نرم (دانشجويان) جهت تحقق محور نخست گفتمان ايشان صورت مي‌گيرد.

چنانكه يكي از كاركردهاي "كرسي‌هاي آزاد انديشي" نيز براي تحقق همين وجه كليدي، طرح شده است.

هم‌چنين "تئوريزه كردن پايه‌هاي معرفتي عدالت، مطالبه‌ عدالت از مسؤولان در همه‌ ابعاد آن و ترويج فرهنگ مطالبه عدالت از مسئولان در جامعه" و تبديل كردن آن به گفتماني ملي، محورهاي وظايفي است كه مقام عظماي ولايت براي دانش‌جويان در تحقق گفتمان عدالت برشمرده‌اند.

از منظر رهبر انقلاب، عدالت‌خواهي شأن و تكليف هميشگي و ثابت جنبش دانش‌جويي است و بايد به گفتمان غالب محيط‌هاي دانش‌جويي مبدل شود همانطور كه مي فرمايند: "يك لحظه از درخواست و مطالبه‌ عدالت كوتاهي نكنيد؛ اين شأن شماست."

گفتمان عدالت‌خواهي با ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامي در سطح كلان تحت عنوان "گفتمان عدالت و پيشرفت" به گفتمان و خواست اصلي رهبر انقلاب به عنوان گفتمان آينده ساز كشور، مطرح شد و باز هم دانشگاه و جنبش دانش‌جويي محمل و ميزبان مطالبهي رهبر انقلاب شد.

پيام نوروزي رهبر انقلاب در فروردين 87 و پيام ايشان به مجلس هشتم به مناسبت آغاز به كار هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي سرآغاز گفتمان "پيشرفت و عدالت" كه همچون گفتمان عدالت‌خواهي در آغاز دهه‌ 80، جنبش دانش‌جويي مهم‌ترين نقطه‌ اميد ايشان براي تثبيت اين گفتمان بود.

* دست‌آوردهاي جنبش دانشجويي:

بازخواني و تكرار گفتمان امام(ره) و خط امام(ره) به صورت عيني، تئوري پردازي گفتمان عدالت، بررسي تحليلي بعضي موارد فسادزا، توليد محتوا، راه حل و مطالبه از مسوولين در آن حوزه، احساس مسئوليت در مقابل اصل 44 و خصوصي‌سازي‌هاي افسارگسيخته و طرح هدفمندي يارانه‌ها، زنده كردن آرمان‌هاي اصيل انقلاب اسلامي هم‌چون مسأله‌ فلسطين و بيداري اسلامي با تجمع‌هاي پي در پي مقابل سفارت خانه‌ كشورهاي عربي و غربي و فعاليت‌هاي گسترده و پرحجم شهري، در ايام محاصره و جنگ غزه، نقد بي پرواي درون گفتماني جناح‌ها و حاكميّت، مانند به صحنه آوردن هنر انقلابي و استفاده از پتانسيل نيروهاي انقلابي خارج از دانشگاه، تغيير روابط دروني تشكل‌هاي مختلف جنبش دانشجويي، شكستن انحصار و هژموني يك جناح سياسي خاص در دانشگاه‌ها، حل برخي مسايل اجتماعي مانند كارتون خوابي، مقابله با تخريب مزار شهدا و خصوصي شدن آموزش عالي، نظام سلامت، آموزش و پرورش و رواج فرهنگ مطالبه از مسئولين، مقابله با تجديد نظر طلبان و ساختار شكنان، مطالبه جدّي درباره‌ مفاسد اقتصادي و تجمع‌ها در برابر دستگاه قضا و ... عرصه‌هايي است كه محل ورود دانشجويان عدالت‌خواه بوده و نشان مي‌دهد جنبش دانشجويي در تحقق بخشيدن به گفتمان عدالت‌خواهي مصمم است.


دوشنبه|ا|18|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن