تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815430554
فیلمی که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فيلمي که شبيه هيچ فيلم ديگري نيست
فيلمي که شبيه هيچ فيلم ديگري نيست؛ نگاهي به فيلم "آن جا" فيلم "آن جا" به کارگرداني عبدالرضا کاهاني واجد زاويه ديد خاص فيلمساز به موقعيتهايي است که به نظر عادي و عام ميآيند. همين وجه موجب شده جنس و لحن خاص آن شکل بگيرد و شبيه فيلمي ديگر نباشد. کاهاني در فيلم "آن جا" مي کوشد با محور قرار دادن موضوع عام مهريه، به نوعي نقبي بزند به روانشناسي آدمهاي قصه و در اين ميان آنچه بيش از هر چيز مورد توجه و بسط قرار گرفته تم اصلي فيلم است که به ستايش جريان زندگي برخاسته است.کاهاني پس از تجربه ساخت فيلم "آدم" با فضايي سوررئال، بکر و روستايي که به نوعي ستايش مرگ از زندگي را به تصوير مي کشد، در فيلم "آن جا" به قصه اي معاصر و رئال از آدم هاي روز اجتماع پرداخته که ملموس بودن موضوع محوري فيلم يعني مهريه، در کنار ساختار ويژه تصويري، روايت و ... به نوعي جنس اين دو فيلم را از يکديگر مجزا و متفاوت مي کند.تمرکز بر تفاوت هاي اين دو فيلم در وهله اول اين وجه را پررنگ مي کند که خوشبختانه کاهاني از آن دسته فيلمسازان جوان نيست که براي آنها تنها و تنها يک تعريف از پيش تعيين شده درباره سينما و فيلمسازي وجود دارد. او به نوعي راه تجربه و آزمون و خطا کردن را براي خود باز نگه مي دارد و خودش را وابسته به فرمول هاي امتحان پس داده نمي کند.يک خطي فيلم "آن جا" را مي توان اين گونه طرح کرد که زن و شوهري جوان (ليلا و پيمان) در آستانه جدايي، به واسطه مسائل برآمده از بازپرداخت مهريه دچار بحراني جدي مي شوند و آنچه را از ياد مي برند اين است که زماني عاشق هم بوده اند. فيلمنامه براي تمرکز بر مقطعي حساس از اين بحران، چند مولفه دراماتيک را وارد کار کرده که به نوعي تمهيدات فيلمنامه اي کار را شکل مي دهند و ضرب الااجلي کارکردي براي روند اوج و فرود قصه هستند.10 روز زندگي پيمان (مزدک ميرعابديني) و ليلا (شهرزاد سخنسنج) به گونهاي محور قرار ميگيرد که علاوه بر بازپرداخت مهريه، ضربالاجل پيمان براي رفتن به آمريکا و تمديد گرين کارت هم مزيد بر علت ميشود تا اين رابطه پيچيدهتر شود. پيمان بايد برود و ليلا تا زمان پرداخت مهريه به او اجازه خروج نميدهد. تضاد نيازهاي دراماتيک اين دو کاراکتر به گونهاي طراحي شده که متأثر از شخصيتپردازي کلاسيک باشد بدون آنکه ساختار کلي فيلمنامه چندان به اصول کلاسيک محدود بماند.چگونگي تنيده شدن اين دو نياز در کنار هم به نوعي ساده به نظر مي آيد ولي آنچه مي تواند آن را از يک پرداخت متعارف و از پيش تعيين شده متفاوت کند، همان تم اصلي است که از مراحل ابتدايي بر فيلمنامه هم رسوخ کرده و ساختار شکست زماني را به آن اختصاص داده است.فيلمنامه به گونه اي طراحي شده که اين 10 روز سرنوشت ساز از زندگي پيمان و ليلا با رفت و برگشت هاي متوالي از روايت خطي فاصله بگيرد و ... طبعاً اولين پرسشي که در ذهن مخاطب شکل مي گيرد، چرايي انتخاب اين ساختار و نفس کاربرد آن براي روايت قصه اي اين چنيني است؟از آنجا که تب روايت مدرن و متقاطع در سينماي ايران بالا گرفته، به نظر مهم مي آيد که در همين اولين گام اين نکته مشخص شود که انتخاب اين شيوه براي روايت فيلم "آن جا" برخاسته از نياز داستاني و متأثر از تم اصلي است که در زيرلايه کار جريان دارد. همانطور که اشاره شد تم جريان زندگي و نوعي تقديس زندگي در زمان حال، اصلي ترين وجه در فيلم است که به ساختار کار هم وارد شده است.شکستن تداوم زماني به گونه اي در فيلم صورت مي گيرد که در واقع بر هم زننده نقطه اي به نام ثبات و تعادل در روند داستاني زندگي جاري در فيلم است. از اينجاست که فيلم طبق انتظار در سکانسي که به نظر مي آيد پيمان تصميمش را گرفته و با وجود داشتن مجوز سفر، مي ماند و به روند جاري زندگي خود تن مي دهد، تمام نمي شود.سکانسي که با پيانو نواختن دختر بچه (آيه) و نمايي از درختان حياط که از پنجره خانه ديده مي شود، نوعي آرامش و ثبات را به همراه دارد و مي تواند در شکل معمول، کلاسيک و قابل انتظار آن، پايان دهنده فيلم باشد. اما درست سکانس بعد از آن شاهد صحنه اي به جا مانده از روند قصه هستيم که اتفاقاً يکي از دو تقابل پيمان و ليلا را به تصوير مي کشد؛ ليلا براي بردن گذرنامه خود به خانه آمده و پيمان نمي تواند ديالوگي با او برقرار کند.اين نوع چينش که در کليت فيلم رعايت شده و کنش جاري در هر سکانس در سکانس هاي قبلتر لو رفته، فقط و فقط مي تواند در جهت يک مفهوم قرار بگيرد و آن اينکه در همه اين جار و جنجال و درگيري هاي پيش آمده، آنچه در حال از دست رفتن است، زندگي زمان حال است. چيزي که تصميم گيري هاي مقطعي در زندگي هم نمي تواند جلوي جريان آن را بگيرد و در واقع ثبات نداشتن هر چيزي جز زندگي برجسته مي شود.فيلم "آن جا" يک وجه تشابه جرئي تر هم با فيلم "آدم" دارد که به نوعي مي تواند به ديدگاه فيلمنامه نويس و کارگردان بازگردد. وجود جنسي خاص از طنز و کمدي که در "آدم" با حضور کاراکتر مأمور جديد اداره ثبت (حامد بهداد) برجسته شد، اين بار در فيلم "آن جا" به نوعي کمدي هجو گونه مي انجامد که جدايي لبخند و زهرخند در موقعيت هاي طنز را امکان ناپذير مي کند.لحظات حضور مأمور اداره ثبت و قاچاقچي آدم واجد نگاه خاص نويسنده و فيلمساز به کمدي است و آنچه ميتواند به موقعيتها عمق ببخشد، بزرگنمايي نکردن کنش و واکنشهاست که خود به خود خالق طنزي ناب است. وقتي تورج (مهران احمدي) به پيمان قول ميدهد او را از پشت گمرگ رد کند و سه روزه به آمريکا برساند، مخاطب همزمان با پيمان در ذهن خود در پي دنبال الگوي آشناي اين کار ميگردد و جواب پيمان همان چيزي است که در ذهن مخاطب شکل گرفته (اين که مال دهه هفتاد و هشتاد است!).
فيلم "آن جا" در کنار اين ساختار روايي مي تواند با انتخاب رنگ سياه و سفيد و فيلمبرداري خاص، اين ساختارمندي را وارد وجوه تصويري فيلم هم کند و از تمهيداتي ويژه براي ايجاد انگيزه در مخاطب که نظاره گر داستاني با پرداخت خاص و بدون رنگ در تصوير است، ايجاد کند که از آن جمله مي توان انتخاب زاويه هاي متنوع و غير تکراري، استفاده از دود سيگار در پسزمينه براي تنوع بصري و ... نام برد.شخصيتهاي فرعي فيلم هم هر چند متعددند، اما حضور آنها در هر سکانس و هر بار حضور کارکرد دارد و به روند اين بحران در هم پيچيده کمک ميکند. شخصيت هايي چون مدير استوديو ضبط موسيقي، دوست و وکيل پيمان، مأمور اداره ثبت، تورج، مانا دوست خانوادگي پيمان و ... حضور آنها در کنار دو شخصيت اصلي ميتواند نقاط خالي را پر کند که بيش از هر چيز مديون کنار هم قرار گرفتن دو نفري آدمهاست و اين زوجهاي مختلف هستند که با توزيع اطلاعات ماجرا را به شکل خاص خود پيش ميبرند.در واقع مي توان اين نکته مهم را در کليت فيلم "آن جا" مورد توجه قرار داد که زاويه ديد خاص فيلمنامه نويس و فيلمساز به موقعيت هايي که به نظر عادي مي آيند، باعث شده جنس و لحن خاص فيلم شکل بگيرد. فيلمي که درباره موضوعي عام مانند مهريه است، ولي شبيه هيچ فيلم مشابه نيست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]
صفحات پیشنهادی
فیلمی که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست - اضافه به علاقمنديها
فیلم "آن جا" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی واجد زاویه دید خاص فیلمساز به موقعیتهایی است که به نظر عادی و عام میآیند. همین وجه موجب شده جنس و لحن خاص آن شکل بگیرد ...
فیلم "آن جا" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی واجد زاویه دید خاص فیلمساز به موقعیتهایی است که به نظر عادی و عام میآیند. همین وجه موجب شده جنس و لحن خاص آن شکل بگیرد ...
فیلمی که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست - vazeh.com :: واضح ...
فیلمی که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست-فيلمي که شبيه هيچ فيلم ديگري نيستفيلمي که شبيه هيچ فيلم ديگري نيست؛ نگاهي به فيلم آن جا فيلم آن جا به ...
فیلمی که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست-فيلمي که شبيه هيچ فيلم ديگري نيستفيلمي که شبيه هيچ فيلم ديگري نيست؛ نگاهي به فيلم آن جا فيلم آن جا به ...
جشنواره فیلم فجر موفق است، چون شبیه خودش است
جشنواره فیلم فجر موفق است، چون شبیه خودش است-فرهنگ > سینما - گفتوگو با مجید ... همین است، ولی جشنواره فجر شبیه هیچ جشنوارهای در هیچ نقطه دنیا نیست. ... به دلیل نوع حمایتهایشان از سینما، بعضیها به دلیل مشاغل دیگری که در جامعه دارند و.
جشنواره فیلم فجر موفق است، چون شبیه خودش است-فرهنگ > سینما - گفتوگو با مجید ... همین است، ولی جشنواره فجر شبیه هیچ جشنوارهای در هیچ نقطه دنیا نیست. ... به دلیل نوع حمایتهایشان از سینما، بعضیها به دلیل مشاغل دیگری که در جامعه دارند و.
کاهانی: «هیچ» فیلمی پوچگرایانه نیست
کاهانی: «هیچ» فیلمی پوچگرایانه نیست-فرهنگ > سینما - کاهانی در نشست ... اصغر فرهادی همواره بازیگران را شبیه شخصیتهایی که در ذهن دارد انتخاب میکند، اما کاهانی ... مسئله دیگری که نباید در مورد فیلم «هیچ» فراموش کرد، حضور مهدی هاشمی است.
کاهانی: «هیچ» فیلمی پوچگرایانه نیست-فرهنگ > سینما - کاهانی در نشست ... اصغر فرهادی همواره بازیگران را شبیه شخصیتهایی که در ذهن دارد انتخاب میکند، اما کاهانی ... مسئله دیگری که نباید در مورد فیلم «هیچ» فراموش کرد، حضور مهدی هاشمی است.
فیلمهایی که نامزد هیچ جایزهای نشدند!
به گزارش خبر آنلاین فیلمهای «یک گزارش واقعی» داریوش فرهنگ، «طهران تهران» ... می شود که حتی یک نت از موسیقی آن شبیه هیچ اثر دیگری نیست که کسی شنیده ...
به گزارش خبر آنلاین فیلمهای «یک گزارش واقعی» داریوش فرهنگ، «طهران تهران» ... می شود که حتی یک نت از موسیقی آن شبیه هیچ اثر دیگری نیست که کسی شنیده ...
نمایش فیلم در فرهنگسراها شبیه شوخی است
نمایش فیلم در فرهنگسراها شبیه شوخی استكارگردان باغ فردوس پنج بعد ازظهر اظهار ... كافی نیست باید در قوانین اكران یك تجدید نظری بشود و دفاتر دیگر پخش به وجود ... نگرانی از این جهت بود كه دكترها به صورت اعم و روانشناسان به صورت اخص هیچ وقت ...
نمایش فیلم در فرهنگسراها شبیه شوخی استكارگردان باغ فردوس پنج بعد ازظهر اظهار ... كافی نیست باید در قوانین اكران یك تجدید نظری بشود و دفاتر دیگر پخش به وجود ... نگرانی از این جهت بود كه دكترها به صورت اعم و روانشناسان به صورت اخص هیچ وقت ...
زیر درخت هلو مثل فیلمهای كمدی دیگر نیست
زیر درخت هلو مثل فیلمهای كمدی دیگر نیست-ایرج طهماسب :زیر درخت هلو مثل فیلمهای كمدی دیگر نیست ایرج طهماسب گفت:« زیر درخت هلو» شبیه كارهای گذشتهی من نیست، ... در بین افراد یك خانوادهی بزرگ شخصیتی وجود دارد كه از هلو بدش میآید هیچ كس حق ...
زیر درخت هلو مثل فیلمهای كمدی دیگر نیست-ایرج طهماسب :زیر درخت هلو مثل فیلمهای كمدی دیگر نیست ایرج طهماسب گفت:« زیر درخت هلو» شبیه كارهای گذشتهی من نیست، ... در بین افراد یك خانوادهی بزرگ شخصیتی وجود دارد كه از هلو بدش میآید هیچ كس حق ...
گفتگو با فرامرز قريبيان: مردي شبيه باران
گفتگو با فرامرز قريبيان: مردي شبيه باران-فرامرز قريبيان سال1320 در تهران ... براي افرادي مثل من، با روحيه من كه اصلاً روحيه اداري نيست و سازگاري با كار اداري را ... الان ديگر اصرار ندارم در فيلم خودم حتما بازي كنم ولي دوستاني كه با من همراه ... شما هم از سال 78 تاكنون هيچ فيلمي نساختهايد و اين موضوع ميتواند براي شما هم مهم بوده باشد؟
گفتگو با فرامرز قريبيان: مردي شبيه باران-فرامرز قريبيان سال1320 در تهران ... براي افرادي مثل من، با روحيه من كه اصلاً روحيه اداري نيست و سازگاري با كار اداري را ... الان ديگر اصرار ندارم در فيلم خودم حتما بازي كنم ولي دوستاني كه با من همراه ... شما هم از سال 78 تاكنون هيچ فيلمي نساختهايد و اين موضوع ميتواند براي شما هم مهم بوده باشد؟
عجایب اسکار از آغاز تا امروز!!
او هنگامی که نامش را به عنوان برنده بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شنید از ... عمر هشتاد و یک ساله زمان کوتاهی برای تجربه کردن لحظههای مختلف نیست. ... این که شبیه عمو اسکار من است! .... متن فیلم را گرفت و این یعنی فیلمهای دیگر چاپلین مثل دیکتاتور بزرگ هیچ وقت نتوانستند سطح توقعات اعضای آکادمی اسکار را برآورده کنند.
او هنگامی که نامش را به عنوان برنده بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شنید از ... عمر هشتاد و یک ساله زمان کوتاهی برای تجربه کردن لحظههای مختلف نیست. ... این که شبیه عمو اسکار من است! .... متن فیلم را گرفت و این یعنی فیلمهای دیگر چاپلین مثل دیکتاتور بزرگ هیچ وقت نتوانستند سطح توقعات اعضای آکادمی اسکار را برآورده کنند.
افشای روایت پنهان و مغرضانه دموکراسی تو روز روشن به روایت رجا
در این گونه فیلم ها که تعداد آنها هم متاسفانه كم نيست، همیشه خانواده های مذهبی دچار ... نشود و دیگری فرشته ای که مخصوص گرفتن جان رزمنده هایی که سرگذشتشان شبیه به .... می آموزد که مسئولین نظام تحت هیچ شرایطی تحمل شنیدن انتقاد دیگران را ندارند و ...
در این گونه فیلم ها که تعداد آنها هم متاسفانه كم نيست، همیشه خانواده های مذهبی دچار ... نشود و دیگری فرشته ای که مخصوص گرفتن جان رزمنده هایی که سرگذشتشان شبیه به .... می آموزد که مسئولین نظام تحت هیچ شرایطی تحمل شنیدن انتقاد دیگران را ندارند و ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها