تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816884750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرعت انتقال مفاهیم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سرعت انتقال مفاهیم   
كاریكاتور
خوانندگان یك روزنامه یا نشریه امكان دارد در نگاه اول فقط تیترهای اصلی و فرعی را بخوانند و در چشم به‌هم‌زدنی نشریه را كنار بگذارند، اما همه آنها كاریكاتور چاپ شده را تمام و كمال می‌بینند و واكنش نشان می‌دهند.همین نكته در كاریكاتورهای الكترونیكی و اینترنتی نیز صادق است؛ چرا كه كاریكاتور سریع‌ترین شكل انتقال مفهوم به مخاطب عنوان می‌شود.درك سرعت انتقال كاریكاتور وقتی مشخص می‌شود كه آن را با گرافیك یعنی بهترین رسانه هنری مقایسه كنیم. مخاطب بعد از دیدن یك پوستر به یك احساس درونی می‌رسد و شاید به نكته‌ای در آن پی ببرد، اما وقتی می‌خواهد برای دیگری از پوستر یاد كند، فقط به ذكر موضوع آن بسنده می‌كند. در صورتی كه بارها شاهد بودیم كه مردم جزئیات كاریكاتوری را به خاطر سپرده و موضوع، نحوه اجرا و طنز موجود در كاریكاتور را درك كرده و قادرند برای دیگران بازگو كنند و در مواردی حتی از آن لطیفه یا سكانسی از یك فیلم كمدی بسازند.كاریكاتور مطبوعاتی،  تابع خود مطبوعات در 2 دهه اخیر اشكال متفاوتی پیدا كرده اما در هر شكلی كه باشد، ارتباط به روز و بی‌واسطه‌ای با مردم دارد. همان‌طوركه با مرور مطبوعات گذشته تا به امروز می‌توانیم به شناختی مردم‌شناسانه برسیم و نوع زندگی انسان‌ها را در دوران‌های مختلف كشف كنیم، با دیدن كاریكاتورها به زندگی درونی مردم و طنز رایج در میان آن رسیده و نحوه زندگی و ارتباط با یكدیگر از گذشته تا امروز را درك می‌كنیم.اهمیت كاریكاتور مطبوعاتی وقتی بیشتر می‌شود كه بدانیم بعد از مرور و بررسی كاریكاتورهای ادوار مختلف می‌توان شكل مشاركت مردمی در حكومت، انتقادپذیری از دولتمردان و شیوه مختلف اعتراض به اعمال قدرت را در دوره‌های مختلف یك كشور یا جامعه شناخت. این شناخت وقتی كامل می‌شود كه طرز تفكر و عقاید و شیوه زندگی كاریكاتوریست‌ها در كنارش موجود باشد تا بدانیم چه كسی، چگونه انتقاد خود را به دیگران به شیوه طنز اعلام می‌كرده است. متأسفانه تاریخ كاریكاتور مطبوعاتی ما در 2 دهه اخیر دچار چالش‌های فراوان بوده و بنگاه‌های مطبوعاتی و ناشران روزنامه‌ها كمتر به دسته‌بندی و حفظ سوابق همكاران كاریكاتوریست‌شان اقدام كرده‌اند.روزنامه همشهری اولین نشریه‌ای است كه هر روز در صفحه‌ای ثابت، اقدام به چاپ كاریكاتورهای رنگی كرده و این در تاریخ مطبوعات ایران بی‌سابقه بود. گروه كاریكاتوریست‌های روزنامه همشهری از بدو تاسیس تاكنون  از  شیوه‌های مختلف از جمله شخصیت، موضوع، روایت و تمثیل كاریكاتور كشیده و توانسته‌اند آثار خود را در صفحات هنری، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی فارغ از نام ستون كاریكاتور و در جهت معرفی بهتر مقالات و گزارش‌ها به چاپ برسانند.اسد بیناخواهی، علی جهانشاهی، علی مریخی، علی جلوه، افشین سبوكی، داود كاظمی‌و... از جمله پایه‌گذاران گروهی بودند كه امروز همكاران‌شان هر روز در صفحه 3 و در اندازه‌ای ثابت، افكار و نظرشان را به اشكال گوناگون و با لحنی طنز به مخاطب آشنای خود می‌گویند.بهمن عبدی، داود كاظمی، جمال رحمتی، ابوالفضل محمدی، علی درخشی، نوید شریفی، رسول آذرگون، ثنا حسین‌پور و  مهدی كاظمی كاریكاتوریست‌هایی هستند كه حاصل یك سال نگاه خود به موضوعات متنوع روز را كه در روزنامه همشهری به چاپ رسیده‌اند، در قالب نمایشگاهی با عنوان «كاریكاتورهای 85 همشهری» در نگارخانه دائمی كاریكاتور به نمایش گذاشته‌اند. این آثار نیز با شیوه‌های متفاوتی دیدگاه‌ها و ایده‌های طراحان آنها را بیان می‌كنند و هر یك به نوعی مخاطب را درگیر با موضوع و با خود همراه می‌سازند.آنچه حائز اهمیت است، تداوم فرهنگ چاپ كاریكاتور است كه به زودی به میراث فرهنگی همشهریان تهرانی بدل می‌شود.منبع : همشهری  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن