تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833537526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باور من همچون گاو مش حسن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زمانیان، علی  - آن کس که در برابر نقد دیگران برمی آشوبد، آن کس که حاضر نیست باورهایش را در ترازوی سنجش و داوری بگذارد، آن کس که از گفتگوی با دیگران هراس دارد تا مبادا باورهایش، با پرسش و شک مواجه شود، وقتی هویت و چیستی اش را مجموعه ای از همین اموال و دارایی ها تشکیل می دهد، راه هر گونه نقد را می بندد  ۱) چرا نقد ناپذیریم؟                    وقتی کسی می گوید"من باور دارم به"، منظورش این است که آن "باور داشتن به"، یک نوع سرمایه، دارایی و ملک او حساب می شود. او در واقع از رابطه ی مالکانه اش با باورهایش پرده برمی دارد.  من همان گونه که ماشین دارم، همسر دارم، مدرک دارم، دوستانی دارم، "باورها"یی نیز دارم. این "داشتن"های من است. این ها گویی اسباب و اثاثیه ای است به دست آورده ام و جزوی از زندگی من محسوب می شوند.          ماشین ام را از دست نمی دهم. اگر کسی متعرض ماشین ام شود، حتی ممکن است به قیمت جانم آن را حفظ کنم. ماشین من باید از حرامیان و دزدان در امان باشد، حتی اگر آن ماشین، نقایص بسیاری داشته باشد. حتی اگر آن ماشین، بارها در بدترین شرایط، در بزرگراه ها و یا خارج شهر خراب شده باشد و مرا تنها در بیابان به سختی و رنج افکنده باشد. "باور"م نیز این چنین است. من ماشین ام را از دست نمی دهم، چون مال من است. ماشین ام فرسوده است، می دانم. اما ماشین من است. "باور"م دچار انواع ضعف ها و کاستی ها است ( شاید) می دانم. اما باورهایم را از دست نمی دهم چون آن باورها مال من و باورهای من هستند. پس باید به هر قیمتی حفظ شان کنم. مهم نیست کدام باورها باشد، چه باورهای مذهبی، چه باورهای سیاسی و چه باورهای ساده ی فرهنگی و روزمره، چه فرقی می کند.        آن کس که در برابر نقد دیگران برمی آشوبد، آن کس که حاضر نیست باورهایش را در ترازوی سنجش و داوری بگذارد، آن کس که از گفتگوی با دیگران هراس دارد تا مبادا باورهایش، با پرسش و شک مواجه شود، وقتی هویت و چیستی اش را مجموعه ای از همین اموال و دارایی ها تشکیل می دهد، راه هر گونه نقد را می بندد، زیرا نقد را توهین به هویت و خطری برای بودنش، تلقی می کند. به واقع، نقد بر امنیت هستی شناسی او، لطمه وارد می کند. آری چنین شخصی، رابطه ای مالکانه با همه چیز برقرار کرده است. در این گونه رابطه، خوب و بد و صدق و کذب، راه ندارد. همه چیز تا وقتی مال من است درست و زیبا و خوب است.           وقتی رابطه ی مالکانه به افراط کشیده می شود، اتفاق عجیبی می افتد. و آن اتفاق این است که رابطه ی مالکانه، معکوس می شود. ( و چقدر انسان هایی که از این رابطه ی معکوس در رنج اند.) مالک جایش را با مملوک عوض می کند به گونه ای که مالک بتدریج و بی آن که آگاه شود، از مالک بودنش عزل شده و مملوک، مالک او می گردد. حالا دیگر او در خدمت دارایی هایش قرار می گیرد. او می دود، عرق می ریزد، کار می کند و رنج فراوان می برد تا آن دارایی هایی که اینک مالک او شده اند هر روز فربه تر گردند. به جای آن که پول در خدمت آسایش او باشد، او برای افزایش و انباشتن و آسایش پول، از هیچ چیز دریغ نمی کند. او ماشین اش و پولش و باورهایش را چنان می بیند که گویی در آنها تجلی یافته است. اگر از دست بروند، او از دست رفته است. او، ماشین اش می شود. او، خانه اش می شود. او، "باور"ش می شود. همان گونه که مش حسن ( در فیلم گاو) هویتش را با گاوش تعویض کرد و او "گاوش" شد. وقتی گاوش می میرد، روان گسیخته می شود. او خود را گم می کند. با مردن گاوش، خود را از دست رفتن می بیند. زیرا"خودش" را همان گاوش می دید. گاوش که مرد، گویی مش حسن مرده است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن