تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819378157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از نشست خبري سومين نمايشگاه‌عكس ناصرتقوايي؛تقوايي: عكس‌هاي من از ايراني است كه ديگر وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست خبري سومين نمايشگاه‌عكس ناصرتقوايي؛تقوايي: عكس‌هاي من از ايراني است كه ديگر وجود ندارد
خبرگزاري فارس: ناصر تقوايي فيلمساز برجسته كشورمان درباره نمايشگاه عكس خود گفت: عكس‌هاي من از ايراني است كه ديگر وجود ندارد و نمونه آن زيباترين كوهستان مينياتوري دنيا در قشم است كه اكنون با بولدوزر به جانش افتاد‌ه‌اند تا آن را تبديل به گاراژ كنند.


به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، ناصر تقوايي شب گذشته در نگارخانه اعتماد در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره سومين نمايشگاه عكس خود صحبت كرد، بخش بسياري از صحبت‌هاي اين هنرمند درباره اهميت زيبايي‌شناسي بود كه نشست خبري نمايشگاه را به كلاس درس پرباري بدل كرد.

***عكاسي حرفه سوم من است

ناصر تقوايي در نشست خبري سومين نمايشگاه عكس خود از چشم‌انداز سرزمينمان ايران درباره فعاليت‌هايش در زمينه عكاسي گفت: به ياد نمي‌‌آورم كه عكاسي را از چه زماني شروع كردم، اما مثل شناكردن آن را از كسي ياد نگرفتم، من از كودكي عاشق سفر كردن بودم و از همان دوران هر وقت كه به همراه جمعي از دوستانم بيرون مي‌رفتيم،‌من هميشه عكاس اين جمع بودم، به هرحال تا زماني كه وارد سينما شدم، عكاسي شغل سوم من شد، من از نوشتن شروع كرده‌ بودم،‌ بعدها وارد سينما شدم و عكاسي حرفه سوم من شد.
وي افزود: علاقه به سفر كردن از همان دوران كودكي در روحيه من باقي مانده است، به همين دليل اغلب فيلم‌هايم را در شهرستان‌هاي مختلف ساخته‌ام و درجريان يافتن لوكيشن و سفر به شهرهاي مختلف بود كه عكس‌هاي بسياري گرفتم.

***عكس‌هايم از ايراني است كه ديگر وجود ندارد

تقوايي گفت:‌ اين عكس‌ها به اندازه‌اي رسيد كه تصور كردم مي‌تواند در قالب يك مجموعه عكس به نمايش گذاشته شود. بسياري از اين عكس‌ها از ايراني است كه ديگر وجود ندارد، من عكس‌هاي بسياري از تاريخ 50 سال گذشته ايران دارم كه اكنون ديگر وجود ندارد. از شهرهاي بي‌سكنه و مكان‌هايي كه امروز ديگر نيست و يا تغييرات بسياري پيدا كرده است. اغلب لوكيشن‌هاي فيلمهاي من امروز ديگر وجود ندارد، جزيره مينو ديگر نيست و نخلستان‌هاي فيلم من اكنون به بياباني بدون نخل تبديل شده است و بندري كه در فيلم ناخدا خورشيد ديده بوديد اكنون ديگر به آن شكل وجود ندارد.گاهي فكر مي كنم اگر قرار است جايي نابود شود،‌بهتر است من بروم و فيلمي از آن بسازم.

*** يك هشدار

اين فيلمساز با بيان اين كه هر شهري نابود شود،‌بخشي از حافظه تاريخي ما پاك مي‌شود، گفت:‌ اين يك هشدار است، ما با سرزمين چه كار مي‌كنيم و چرا ملتي با تاريخ چندهزار ساله حالا دارد دنبال هويت خود مي‌گردد.
تقوايي هدفش را از ثبت اين تصاوير وعكس‌ها را چنين عنوان كرد: تلاش كردم كه اگر در سفرهايم هيچ كاري نمي‌كنم دست كم يك عكس از واقعيت آن مكان بگيرم و امروز به پيشنهاد و اصرار دوستانم كه اين مجموعه آثار را ديده بودند و همچنين با توجه به رونقي كه امروز عكاسي در ايران يافته است، تصميم گرفتم اين آثار را به نمايش بگذارم.

***ديجيتال سينماي ما را سهل انگار كرده است

تقوايي با بيان اين كه همچنان با دوربين‌هاي آنالوگ كار مي‌كند درباره ورود تكنولوژي ديجيتال به دنياي عكاسي گفت: من هنوز هم آنالوگ كار مي‌كنم و با ابزار جديد آشنا نيست، اما به دليل محدوديت در چاپ عكس‌هاي آنالوگ از سيستم ديجيتال براي چاپ اين عكس‌ها استفاده كردم كه البته پاسخ راضي‌كننده‌اي برايم داشت. چرا كه بسياري از عكس‌هاي قديمي به مرور زمان دچار تغيير رنگ مي‌شوند و اكنون به كمك سيستم ديجيتال بسياري از عكس‌هايي را كه تصور نمي‌كردم بتوان احياء كرد،‌احياء كرديم.
تقوايي افزود: امكانات ديجيتال امكاني را براي احياي عكس‌ها به ما مي‌دهد و همين محدوديت‌ها بوده است كه عكاسي ما را به سمت ديجيتال برده است كه اميدوارم ورود تكنولوژي به عكاسي،‌سهل انگارانه نباشد، اما متأسفانه ديجيتال در سينماي ما سهل‌انگاري وحشتناكي را به بار آورده است.

***خاطرات جنگ را هم از بين مي‌برند

تقوايي در ادامه درباره سه نمايشگاهي كه از عكس‌هاي خود برپا كرده است توضيح داد: اولين نمايشگاه را در سال 74 برپا كردم كه شامل 70 قطعه عكس از معماري ايران و شهرهاي از دست رفته بود.
در دومين نمايشگاه سفري به آبادان داشتم و ديواري فلزي را اطراف پالايشگاه ديدم كه جاي حدود يك هزار گلوله بر آن نقش بسته بود و به نظرم ديواري به مراتب زيباتر از ديوار برلين بود، به دليل مواد شيميايي تركيبات عجيبي روي اين ديوار فلزي بود كه مرا سخت حيرت‌زده مي‌كرد، دوندگي‌هاي بسياري كردم كه اين ديوار باقي بماند و خراب نشود،‌اما حاصل آن اين بود كه همه فيلم‌هايم را گرفتند و پس ندادند.
وي افزود:‌ در سفر سوم كه براي فيلم چاي تلخ به آبادان رفتم با حقه عكس‌هايي را از آن ديوار گرفتم كه به نمايش گذاشتم. اين ديوار فلزي عليرغم تلاشي كه براي حفظ آن كردم،‌اكنون جمع شده و به كارخانه ذوب آهن اصفهان فرستاده شد كه اگر اين ديوار امروز باقي مانده بود، عجيب‌ترين خاطره ما از جنگ بود،‌ چرا كه جاي آن گلوله‌ها تنها بر تن ديوار نبود بلكه گلوله‌هايي بود كه بر تن بتچه‌هاي ما خورده بود و ما اين گونه خاطرات جنگ را از دست داديم.

***هنر كشف حقيقت از يك واقعيت ساده است

اين فيلمساز در ادامه درباره هنر عكاسي گفت:‌عكاسي سريع‌ترين هنري است كه با واقعيت تماس مي‌گيرد و شبيه‌ترين هنر به واقعيت است و زماني به هنر تبديل مي‌شود كه چيزي فراتر از واقعيت باشد.
تقوايي تصريح كرد: اگر از واقعيت،‌حقيقتي را كشف نكنيم، هيچ اثر هنري خلق نكرده‌ايم. حقيقت اثري دست‌يافتني و نزديك به ماست كه بايد در عكس داشته باشيم تا عكسمان هنري باشد.

***فيلمسازان ما با نگفتن و نشان ندادن حرفشان را مي‌زنند

ناصر تقوايي در ادامه صحبت‌هايش درباره كاربرد هنر در ايران امروز گفت:‌به دليل مشكلاتي كه در جامعه امروز داريم، هنر زبان خاصي پيدا كرده است كه به هنر هيچ جاي دنيا شبيه نيست. فيلمسازان ما به دليل شرايط موجود در جامعه عادت كرده‌اند كه با نمايش ندادن و نگفتن حرفشان را بزنند و همين است كه آنها را برجسته مي‌كند نه تكنولوژي. ما در سينما هنوز با تكنيك‌هاي پيش از انقلاب كار مي‌كنيم و همين سينماي ما را خاص كرده است.

***عكاسي ما در دوران جنگ رونق گرفت

تقوايي همچنين رونق عكاسي ايران را مربوط به دوران جنگ و دفاع مقدس دانست و گفت: عكاسي ما در دوران جنگ رونق گرفت وعكاسان ما عكس‌هايي از آن دوران گرفتند كه در بهترين مجلات خارجي دنيا به چاپ رسيد و به دنبال آن عكاسي هنري ما هم رونق گرفت. عكاسان ما خيلي سخت به اين عكس‌ها رسيدند. سوژه‌هاي آنها واقعيت مطلقي بود كه حقيقتي را نشان مي‌داد و من اميدوار هستم كه اين اتفاق براي ساير هنرهاي ما نيز بيفتد.

***زيباترين كوهستان مينياتوري دنيا در قشم از دست رفت

وي در ادامه با اشاره به عكس‌هايي كه از قشم گرفته است گفت: به اين عكس‌ها نگاه كنيد،‌اين زيباترين كوهستان مينياتوري دنياست كه در قشم قرار داشت اما اكنون بولدوزوري را به جانشان انداخته‌اند تا آن جا را تبديل به گاراژ كنند. اين كوهستان زيباترين پلاتويي است كه خداوند براي فيلمبرداري خلق كرده است،‌ كوهستاني كه در اطرافش دريا،نمكزار، جمنزار و ... هست. اين مكاني بود كه مي‌توانست بزرگترين تأسيسات سينمايي ما آن جا باشد.

***عكس‌هايم به فيلمسازان لوكيشن معرفي مي‌كند

تقوايي گفت:‌ اين مجموعه عكس‌ها مي‌تواند به فيلمسازان ما لوكيشن‌هاي بسياري را معرفي كند و شناخت اين لوكيشن كه همان وطن ماست مهمترين كار يك ايراني است تا براي حفظ و نگهداري آن تلاش كند.
تقوايي از بي‌تفاوتي و بي‌وطني ايرانيان گله كرد وگفت: چرا احساسات ناسيوناليستي در جامعه ما ضعيف شده است، چرا حتي يك سانت آن را از آن خود نمي‌دانيد تا براي حفظ ونگهداري آن تلاش كنيد. اين يعني بي‌وطني.
اين فيلمساز در ادامه با تأكيد بر بالا بردن سليقه جامعه گفت: كشف زيبايي سطح سليقه ما را بالا مي‌برد و باعث مي‌شود كه ما لذت بيشتري از زيبايي‌هاي اطرافمان ببريم.
وي همجنين درباره تفاوت وتشابه هنرها با يكديگر گفت: هنرها در ذاتشان از يكديگر متفاوت نيستند،‌ موضوع همه هنرها كشف حقيقت از يك واقعيت ساده است و اين ابزار هنرهاست كه آنها را از يكديگر متفاوت مي‌كند واين تفاوت ابزار شيوه‌هاي بياني آنها را متفاوت مي‌كند.

***من و هم‌نسلانم چند حرفه‌اي هستيم

تقوايي خود و هم‌نسلانش را آدم‌هايي چند حرفه‌اي توصيف كرد و گفت:‌ من وهم‌نسلانم از نوشتن شروع كرديم، وارد دنياي فيلمسازي شديم و در كنار آن عكاسي هم مي‌كنيم. ما را از هر دري كه برانند از پنجره ديگري وارد مي‌َشويم.

***بزرگ‌ترين مشكل سياستمدارن ما عدم ارتباط با هنر است

تقوايي در بخش ديگري از سخنانش درباره ارتباط زيبايي‌شناسي با سياست گفت:‌ اگر ما زيبايي‌شناسي‌مان رشد نكند،‌ توقعمان از سياست هم بالا نمي‌رود و نمي‌توانيم سياستمدار خوب را بشناسيم.
وي همجنين بزرگترين مشكل سياستمداران را عدم ارتباط با هنر دانست و گفت:‌ مشكل سياستمداران ما اين است كه هنر را نمي‌شناسند،با عكس،فيلم،كتاب، موسيقي و ...ارتباطي ندارند و به همين دليل بسيار زمخت هستند.
بر اساس اين گزارش،‌ تقوايي در سومين نمايشگاه عكس خود،‌ 30 قطعه عكس را با عنوان «ابر و باد و مه و مه» به نمايش گذاشته است كه سومين جشم‌انداز از سرزمين ايران است.
آثار اين نمايشگاه طي 50 سال گذشته از مناطق مختلف ايران گرفته شده است.
نمايشگاه عكس «ابروباد ومه و مه» از امروز جمعه 18 بهمن آماده بازديد علاقه‌مندان در نگارخانه اعتماد است.
انتهاي پيام/ا

جمعه|ا|18|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن