تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835379143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به سريال شيدايي


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: نگاهي به سريال شيدايي
نگاهي به سريال شيدايي
علي فرزين فرد
شبكه سوم سيما، در ادامه توليد آثار داستاني و نمايشي با محوريت مسائل جوانان، سريال شيدايي را ارائه داد. سريال شيدايي به كارگرداني مهدي عسكر پور و نويسندگي سعيد
نعمت الله توليد شده كه پيش از اين حاصل همكاري اين دو را در سريال موفق جراحت از همين شبكه به تماشا نشسته ايم. اين بار هم موضوع، شيدايي و طلب وصال جواناني است كه بر سر راه خود، موانع متعدد خانوادگي و اجتماعي را
مي بينند. موانعي كه مولود حب و بغض ها، زياده خواهي ها، پنهان كاري ها و سوء تفاهم هاست.
در بُعد فيلمنامه نويسي اثر، مي توان به راحتي گفت كه
نعمت الله، بعد از نگارش چندين سريال كه همگي سويه اجتماعي و خانوادگي داشته اند، صاحب لحن و سبك خاص نگارشي خود شده است. لحن و امضايي كه شايد براي بيننده عادي نيز قابل تشخيص باشد. ايده اصلي و خط داستاني سريال، چندان تازه و بديع نيست ( علاقه مندي جواني داراي بيماري قلبي به زني مطلقه) اما نويسنده توانسته با نحوه نگارش خاص خود از همين ايده تكراري، فيلمنامه اي جذاب و پر كشش و پر تعليق بسازد. (طاها) يي كه هر لحظه مخاطب در تعليق و اضطراب است كه مبادا قلب بيمار او از كار بيفتد، (حميد) ي كه هر لحظه بيم آن مي رود كه بر اثر انديشه حذف رقيبان فرزندش براي رسيدن ارثيه پدربزرگ به او، دست به عملي تخريبي و خطرناك بزند و رازهايي كه هر لحظه بيم افشاي آنها مي رود، همه و همه بر كشش و جاذبه داستاني افزوده اند. اين همه در شرايطي است كه تقريبا هيچ كدام از شخصيت هاي داستان - حتي حميد - منفي و سياه به معناي مطلق كلمه نيستند.
در فضايي كه در بسياري از فيلم ها و سريال ها گمان مي رود كه وفور شخصيت هاي منفي، كژتاب و منحرف بر جذابيت اثر مي افزايد و متاسفانه شاهد افراط كاري هاي فراواني در خلق اين شخصيت ها حتي در آثار طنز هستيم، در شيدايي بر عكس شاهديم كه تقريبا همه شخصيت ها، در چارچوب فكري و شخصيتي خود، صلح طلب، منصف و خوش نيت هستند و در عين حال اين امر چيزي از جاذبه هاي داستاني سريال كم نكرده است و اين خود در اين وانفساي وفور شخصيت هاي منفي و بعضا تمسخر
شخصيت هاي مثبت در بعضي از آثار، امر كم اهميتي نيست. در كنار اين، شيوه گفتگونويسي نعمت الله كه مي توان آن را شيوه سهل و ممتنع نامگذاري كرد بر جاذبه هاي اثر افزوده است. ديالوگ ها در شيدايي، نه آنچنان روزمره اند كه هيچ توجهي را جلب نكنند و نه آنچنان اديبانه و شاعرانه كه گفتار را نمايشي و اغراق آميز
جلوه گر كنند بلكه چيزي هستند بين اين دو؛ هم طبيعي و هم جذاب و هيجان انگيز. از نقطه نظر كارگرداني، شيدايي نمره قابل قبولي
مي گيرد. كارگردان توانسته به مدد تجربه هاي پيشين سريال سازي و فيلمسازي اش، در بخش هاي مختلف كار كارگرداني، موفق ظاهر شود. از حيث انتخاب و هدايت بازيگران، كار نقطه ضعفي ندارد و مي توان گفت عموم بازي ها يكدست و باورپذير از كار در
آمده اند. انتخاب بازيگر جديد و كمتر شناخته شده براي نقش طاها كار
هوشمندانه اي بوده كه با موفقيت همراه است. در دكوپاژ و تصويربرداري نيز نگاه سينمايي كارگردان در اثر، خود را نشان مي دهد و از نماهاي شلخته، بي دقت و استفاده نابجا از تكنيك دوربين روي دست خبري نيست. تنها در پلان هايي از اين تكنيك استفاده شده كه داستان تحرك و شدت عمل را اقتضا مي كرده مانند صحنه درگيري حميد با عده اي از جوانان در اتوبان.
در بُعد توليدي و سخت افزاري سريال، واضح است كه تهيه كننده و كارگردان در تامين و اجراي مقتضيات فيلمنامه در حد توان
كوشيده اند و نخواسته اند با چاره انديشي هاي اقتصادي و توليدي
صحنه هاي گوناگون را با كم هزينه ترين شكل، سر هم بندي كنند. به عنوان مثال صحنه اي كه حميد با موتور، همسر خودرو سوارش را تعقيب مي كند و مي دانيم كه اجراي اين چنين صحنه هايي با امكانات فيلمسازي ما دشوار و زمان بر است و مي شد كه با صرف نظر از آن در وقت و هزينه صرفه جويي كرد اما خوشبختانه اين چنين نشده است. در حقيقت در شيدايي در كمتر بخشي شاهد اهمال، سهل انگاري، ساده انديشي و نگاه از توليد به مصرف هستيم و وسواس و دقت سازندگان را حتي در بخش كم اهميت فرض شده اي مانند تيتراژ مي شود ديد كه حقيقتا جاي تقدير دارد. به هر صورت مي توان شيدايي را اثري موفق و تاثيرگذار در حوزه توليدات سريالي سيما در سال حاضر به شمار آورد.

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن