تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820578583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت آيين‌نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس را اصلاح كرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: دولت آيين‌نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس را اصلاح كرد
ايران > انتخابات - براي آن دسته از كاركنان دولت يا نيروهاي مردمي كه به صورت داوطلبانه براي رأي‌گيري، قرائت و شمارش آرا با هيئت هاي اجرايي يا هيئت هاي نظارت بر انتخابات همكاري مي‌كنند، براي هر دوره بنا به پيشنهاد مشترك وزارت كشور و شوراي نگهبان در سقف اعتبارات مصوب حق الزحمه پرداخت مي شود.

هيئت وزيران آيين‌نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را اصلاح كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت كشور و به استناد ماده (93) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي ـ مصوب 1378- اصلاح آيين نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را تصويب كرد كه بر اساس آن ميزان حق‌الزحمه براي آن دسته از كاركنان دولت يا نيروهاي مردمي كه به صورت داوطلبانه براي رأي‌گيري، قرائت و شمارش آرا با هيئت هاي اجرايي يا هيئت هاي نظارت بر انتخابات همكاري مي‌كنند، براي هر دوره بنا به پيشنهاد مشترك وزارت كشور و شوراي نگهبان در سقف اعتبارات مصوب مربوط به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.

بر اين اساس ، پرداخت هرگونه وجهي خارج از چارچوب اين بند تحت هر عنوان ممنوع مي‌باشد.

همچنين فرماندار يا بخشدار يا رئيس هيئت نظارت مي‌تواند براي قدرداني از تلاشهاي مجريان يا ناظران انتخابات تقديرنامه كتبي صادر كند و تقديرنامه‌هاي صادر شده از سوي رؤساي هيئت‌هاي نظارت استان و شهرستان از نظر برخـورداري از مزاياي اداري به ترتيـب معادل تشويق‌نامه استاندار و فرماندار است.

بر اساس اين اصلاحيه، داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي براساس ماده (45) قانون و تبصره‌هاي (1) و (2) آن ظرف مهلت مقرر قانوني به فرمانداري يا بخشداري مركز حوزه انتخابيه و يا وزارت كشور و در خارج از كشور به سفارتخانه‌ها، كنسولگريها و نمايندگيهاي سياسي جمهوري اسلامي ايران مراجعه و آمادگي خود را براي شركت در انتخابات اعلام مي‌كنند.

بر اين اساس ، هيئتهاي اجرايي فرعي به استناد ماده (44) قانون مي‌توانند براي مناطق صعب‌العبور، كوهستاني و مسافت هاي دور و نقاطي كه تأسيس شعب ثابت اخذ رأي مقدور نيست، با اطلاع هيئت نظارت و تصويب هيئت اجرايي مركز حوزه، شعب اخذ رأي سيار در نظر بگيرند.

بر اين اساس ، هيئت اجرايي مربوط بايد مسير تردد شعب اخذ رأي سيار (اعم از بيمارستان، پادگان، روستاها، دهستانها و غيره) را تعيين كند و اعضاي شعب، حق خروج از مسير تعيين شده را ندارند و حركت شعب اخذ رأي در صورتجلسه نتايج آراي شعبه در پايان اخذ رأي توسط نماينده هيئت نظارت قيد و تأييد مي شود.

همچنين شعب اخذ رأي سيار جهت شمارش آراي صندوق پس از انقضاي مهلت اخذ رأي بايد به محل فرمانداري يا بخشداري (حسب مورد) يا مكاني كه از قبل توسط فرمانداري يا بخشداري (حسب مورد) تعيين شده است، مراجعه كنند.
بر اساس اين اصلاحيه، پس از تعيـين و معرفي كتـبي ناظر يا ناظران براي هـر يك از شعب ثبت نام و اخذ رأي حوزه انتخابيه از طرف هيئت نظارت مركز حوزه انتخابيه، فرمانداران و بخشداران نسبت به اعزام آنان به محل شعـبه ثبت نام و اخذ رأي اقدام كنند.

بر اساس اين مصوبه، نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي با لحاظ ماده (55) قانون، مي‌توانند نماينده يا نمايندگان خود را جهت حضور در شعب اخذ رأي با ارائه فهرست مشخصات سجلي و يك قطعه عكس سه در چهار به هيئت نظارت حوزه انتخابيه معرفي كنند.

بر اين اساس،نماينده نامزد در شعبه اخذ رأي حداقل پنج روز قبل از شروع اخذ رأي بايد معرفي شود و تأمين نيازهاي نماينده نامزد در روز اخذ رأي بر عهده نامزد مربوط است
بر اساس اين مصوبه، نمايندگان نامزدها مي‌توانند بدون دخالت در انجام وظايف ساير مسئولان شعبه، تا پايان زمان اخذ رأي، شمارش آرا و تنظيم صورتجلسه در شعبه حضور داشته باشند.

همچنين نمايندگان نامزدها در صورت مشاهده تخلف، بايد مراتب را به صورت كتبي به مسئولان شعبه يا هيئت‌هاي اجرايي و نظارت اعلام كنند و چنانچه نماينده نامزد در شعبه اخذ رأي له يا عليه نامزدي تبليغ نمايد، برابر مقررات مربوط با وي رفتار خواهد شد.

بر اساس اين مصوبه، برنامه ثبت نام، اخذ رأي و قرائت و شمارش آرا به اين روال است كه؛ اعضاي شعب ثبت نام و اخذ رأي بايد حداقل يك ساعت قبل از شروع اخذ رأي در محل شعبه حاضر شده و ابتدا هرگونه آگهي و آثار تبليغاتي نامزدها را كه در اطراف محل شعبه نصب شده است، امحا و بعد از آن نسبت به ثبت اسامي هيئت رئيسه، ناظران، نماينده فرماندار، بازرس وزارت كشور (در صورت حضور) در صدر فرم صورتجلسه نتيجه اخذ رأي شعبه اقدام و حاضران آن را امضا كنند و سپس صندوق اخذ رأي بايد در حضور نماينده هيئت نظارت بر حوزه انتخابيه و نماينده فرماندار يا بخشدار و بازرس وزارت كشور (چنانچه نمايندگان فرماندار يا بخشدار و بازرس وزارت كشور حضور داشته باشند) باز و پس از حصول اطمينان از خالي بودن صندوق، آن را با بسته هاي انتخاباتي مخصوص اجرايي و نظارت (با همكاري ناظران) در محلهاي مشخص پلمب نموده و نمايندگان هيئت نظارت موضوع را در صورتجلسه گواهي كنند و برنامه اخذ رأي و قرائت آرا در شش مرحله انجام مي‌پذيرد.

بر اين اساس، پس از پايان ساعت رأي‌گيري، تمام افرادي كه جهت دادن رأي داخل صف قرار دارند، به داخل شعبه هدايت شده و درب شعبه بسته مي شود و مسئولان شعبه پس از بستن درب شعبه، اجازه ورود به هيچ شخصي را جهت اخذ رأي نخواهند داد.
اين مصوبه از سوي معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن