تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831386651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشکل سینمای کیمیایی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > بادی، نزهت  - خیلی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما که مورد علاقه ما هم هستند، چندین برابر فیلمهای کیمیایی خشونت، کشتار، درگیری و خون ریزی دارند اما ما هیچ وقت آنها را متهم به استفاده از فرهنگ لمپنی، لات بازی و خشونت گرایی نمی کنیم. اینکه می گویند مسعود کیمیایی نتوانسته خود را با جامعه معاصر هماهنگ کند و با زمانه جلو برود و نگاهش به مسائل بوی کهنگی می دهد، به نظرم درست نیست. اصلا مشکل سینمای کیمیایی وابستگی نوستالژیکش به چاقو کشی و رفیق بازی و ناموس پرستی نیست که بعد طرفدارانش بخواهند با اصرار از نمونه ها و مابه ازاهای واقعی در جامعه امروز مثال بیاورند و منتقدان کیمیایی را به موارد زیادی از زد و خورد با چاقو و دعواهای ناموسی که مدام در صفحات حوادث روزنامه ها می خوانیم ارجاع دهند. خیلی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما که مورد علاقه ما هم هستند، چندین برابر فیلمهای کیمیایی خشونت، کشتار، درگیری و خون ریزی دارند اما ما هیچ وقت آنها را متهم به استفاده از فرهنگ لمپنی، لات بازی و خشونت گرایی نمی کنیم. با وجود همه تغییرات زمانی ومکانی همچنان از هفت تیرکشی های قهرمانهای وسترن، شمشیربازی های سامورایی ها و آدمکشی های گنگسترها لذت می بریم و اصلا هم به نظرمان کهنه و عقب افتاده نمی آیند. پس مشکلمان با سینمای کیمیایی چیست؟مهم ترین مساله این است که فیلمساز بتواند در فیلمش تسلط و احاطه خود را بر تک تک اجزای مختلف نشان دهد و جهان مخصوص به خود را تحت کنترل درآورد، به طوری که اتفاقات و روابط و شخصیتها در چنین دنیایی متقاعد کننده به نظر برسند و منطق و انسجام درونی خود را حفظ کند.در چنین شرایطی دیگر اهمیت ندارد که چقدر جهان درونی فیلم به واقعیتهای بیرونی وفادار است و یا اصلا در چه دورانی می گذرد و تا چه میزانی با مابه ازاهای واقعی اش ارتباط دارد. چون فیلمساز توانسته ما را به درون جهان خودساخته اش ببرد و قانعمان کند که در چنین دنیایی شخصیتها و روابط و ماجراهایشان به همین شکلی است که فیلمساز نشانمان می دهد.بنابراین نقدی که به بخشی از آثار کیمیایی وارد است، هیچ ربطی به علاقه و سلیقه و دغدغه های شخصی او در ارائه دنیای دلخواهش ندارد، بلکه به نحوه چگونگی و پرداخت آن مربوط است. یعنی اگر همین دنیا از لحاظ دراماتیک درست نمایش داده شود، هیچ کسی نمی تواند کیمیایی را بخاطر استفاده مداوم از تم ها و عناصر موردعلاقه اش سرزنش کند. پس اینکه بگوییم یا دنیای آثار کیمیایی را دوست داریم یا نداریم، مواجهه درستی با فیلمهای او نیست. چون ممکن است ما این دنیا را دوست داشته باشیم اما انتظارمان این باشد که آن را در دل درام ببینیم و وقتی آن را در فیلمهای کیمیایی نمی بینیم و یا بطور ناقص و پراکنده می یابیم، ارتباطمان با آثار وی دچار اختلال می شود. درواقع مشکل سینمای کیمیایی از جایی شروع شد که به ارجاعات فرامتنی و پیام های اجتماعی بیشتر از اصل سینما توجه نشان داد و درام و شخصیت پردازی و موقعیت آفرینی را که اتفاقا خیلی هم خوب بلد است، فدای تعهدات اجتماعی کرد و خود را موظف کرد نشانه ها، ارجاعات و کدهایی در فیلمهایش قرار دهد که طرفدارانش از تکرار و کشف آنها لذت ببرند. اینکه او همواره مردمش را دوست دارد و دلش برای آنها می تپد، قابل احترام است اما فیلمهای شاخص و درخشان او مواردی هستند که وی توانسته احساسات و واکنشهایش نسبت به جامعه و مردمش را در یک قالب دراماتیک سینمایی ارائه دهد و برای قصه و مقتضیات آن بیش از پیام، ارجاع و شعار اهمیت قائل شود. درواقع هرجا او از این مساله رها شده و خودش را فقط در اختیار جادوی سینما گذاشته، موقعیتهای جانداری ساخته است که می توان در آن خون و انرژی و گرمایی را دید که فقط خود کیمیایی می تواند آن را خلق کند.بنابراین برخلاف تعبیر بعضی ها نمی توان سینمای کیمیایی را بخاطر اینکه هنوز دوست دارد به مفاهیمی چون رفاقت، خیانت، انتقام و مردمی از یک طبقه خاص بپردازد به کهنه گرایی و عقب گرد متهم کرد. او اگر به سینمای مورد علاقه اش یعنی والش و زینه مان و پکین پا برگردد، می تواند با همین مفاهیم، فیلم درجه یکی بسازد که در آن امکان نقد دنیای معاصر هم باشد. به هر حال او یکی از معدود کارگردانهایی است که می تواند قهرمان بسازد، آن هم قهرمانی که قدرت انتخاب و عمل کردن داشته باشد، هرچند بیشتر از روی احساس و غریزه اش باشد، نه نوعی درک و آگاهی عمیق و همه ما می دانیم که در این زمانه چقدر به بازگشت و احیای قهرمانهایمان در سینما نیاز داریم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن