واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - نوشتاری از آیتالله جعفر سبحانی درباره نحوه صحیح فرستادن صلوات ************* فرستادن درود بر والاترین انسانها، عملی خدا پسندانه است که خداوند، خود بر این کار سبقت گرفته و فرشتگان و مؤمنان را فرمان داده است که بر او درود بفرستند؛ چنان که میفرماید: «إِنَّ اللّهَ وَملائِکتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَبِیّ یا أَیُّها الّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً».[1] «خدا و فرشتگان بر پیامبر (ص) درود میفرستند. ای کسانی که ایمان آوردید بر او صلوات و سلام بفرستید». ذکر صلوات در هر زمان و در تمام حالات، امری مستحب است و آیه مبارکه بدون آن که زمان و مکان خاصی برای آن تعیین کند، به آن فرمان میدهد، به خصوص زمانی که انسان به هنگام اذان و یا خواندن قرآن نام او را بشنود یا بر زبانش جاری گردد. کیفیت صلوات بر پیامبر(ص)، در حدیث عبدالرحمان بن ابی لیلی، از کعب بن عجزه، از نبی مکرَّم اسلام وارد و در صحیحترین کتب حدیثی از نظر اهل سنت نقل شده است که به ترجمة بخشی از آن میپردازیم: کعب بن عجزه خطاب به عبدالرحمان گفت: آمادهای حدیثی را که از پیامبر(ص) شنیدهام به عنوان هدیهای به تو اهدا کنم؟ عبدالرحمان: حاضر و آمادهام. کعب بن عجزه گفت: به پیامبر(ص) عرض کردیم، بر شما اهل بیت(ص) چگونه درود بفرستیم، در حالی که از کیفیت دادن سلام آگاهیم. پیامبر اسلام(ص): بگویید: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِمُحَمَّد، کَما صَلَّیْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَعَلى آلِ إِبْراهیمَ إِنَّکَ حَمیدٌ مَجِیدٌ، اللّهُمَّ بارِکْ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ مُحَمَّد کَما بارَکْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَآلِإِبْراهیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ».[2] از این بیان روشن میشود که در موقع فرستادن صلوات، باید آل محمد را نیز ذکر کنیم تا صلوات کامل شود و این که عدهای امروزه در سخنرانیها و نوشتهها، تنها بر پیامبر (ص) درود میفرستند و میگویند: «صلّی اللّه علیه و سلم»، کاملاً بر خلاف دستور رسول خدا (ص) است. ابن حجر هیثمی (899ـ 974) از پیامبر (ص) نقل میکند که آن حضرت فرمود: پیامبر (ص) فرمود: «برای من درود مقطوع و بریده نفرستید، عرض شد مقصود شما چیست؟ فرمود: نگویید: «اللهمّ صلّ علی محمّد»، وسکوت کنید، بلکه لازم است بگویید: اللّهمّ صلّ علی محمّد وعلی آل محمّد.»[3] از این رو صلوات شیعه، صلوات کامل و با روایت صحیح بخاری که اصح کتب حدیثی اهل سنت مطابق است. البته شایسته است که پس از ذکر صلوات، جمله «کَما صَلَّیْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَآلِ إِبْراهیم» گفته شود، ولی گاهی به جهت اختصار این جمله ترک میشود، چنان که خود پیامبر(ص) در روایت دوم به آن بسنده کرد. گذشته از این، میتوان گفت جمله «کَما صَلَّیْتَ عَلی إِبْراهیمَ وَآلِإِبْراهیم» جزء صلوات نیست، بلکه تعبیری است برای تعلیم آن؛ یعنی همان طور که بر ابراهیم و آل او صلوات میفرستید بر محمّد و آل او نیز صلوات بفرستید، و این دو را از هم جدا نسازید و شگفت آن که در صحیحین و دیگر کتابها، نامی از صحابه به میان نیامده، در صورتی که اهل سنت به هنگام فرستادن درود کامل، صحابه را بر آل، عطف میکنند و میگویند: «وعلی آله وصحبه». [1] . احزاب/56. [2] . صحیح بخاری:4/118، کتاب بدء الخلق، و ج6/27 ، باب تفسیر سوره احزاب، و ج7/157، کتاب الاموات. [3] . الصواعق المحرقه، 146. منبع مرکز خبر حوزه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]