تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819795078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به مراسم برات در فرهنگ مردم خراسان جنوبي


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گزارش از: عليرضا حسيني مقدم به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، برات در لغت به معني حاجت روايي، اعمال نيک و خيرات، برائت و نيز وارهيدگي و سلامت از گناه و عيب مي باشد. در اصطلاح عاميانه، جمله به دل برات شدن به مفهوم حلول شدن يا دريافت کردن يک نداي آسماني مي باشد. از آنجا که ولادت حضرت مهدي (عج) در روز 15 شعبان مي باشد، لذا در برخي شهر هاي ايران سه روز و در برخي ديگر از شهرها، يک روز قبل از سالگرد ولادت حضرت قائم (عج) ، مردم در قالب يک حرکت خودجوش و نمادين با مراجعه به قبور درگذشتگان، ضمن قرائت فاتحه و ادعيه، به توزيع خيرات در قالب اغذيه در بين فقرا و نيازمندان مي پردازند. در خراسان جنوبي مردم از نخستين ساعات بامداد روز چهاردهم شعبان به مزار رفتگان و درگذشتگان خود مي روند و به شست و شوي سنگ قبر و محوطه اطراف مزار عزيزان خود مي پردازند. بعد از خشک نمودن سنگ مزار، پارچه اي زري دوزي شده و يا قاليچه اي دستباف بر روي آن پهن مي کنند. در مرحله بعد خوراکي هايي که قبلا در منزل طبخ شده است، بر روي مزار به زيبايي چيده مي شود. در خراسان جنوبي علاوه بر ميوه جات، شکلات، نقل، خرما، حلوا و گلاب، بانوان خوراکي هايي نظير نان لوله اي، کماج و نان روغني را که خود در منزل طبخ کرده اند نيز بر روي مزار رفتگان خود مي چينند. فقرا و نيازمندان نيز ضمن مراجعه به مزار يک يک رفتگان، از بازماندگان آنان طلب پول و اغذيه مي کنند. البته در سالهاي اخير، سنت حسنه برات دچار تغييراتي شده که شرح آن قابل توجه متوليان فرهنگي استان مي باشد. مشاهدات خبرنگار ايرنا از بهشت متقين (قبرستان) بيرجند حاکي است: با وجود آنکه از چند روز قبل مرکز بهداشت استان اعلام کرده بود شهرندان از آوردن هر گونه خوراکي به داخل محوطه قبرستان خودداري کنند، اما مردم بي توجه به اين موضوع علاوه بر آنکه خوراکي هاي سنتي و دست پخت خود را آورده بودند، اقدام به حمل کيک و آب ميوه با کارتن به اين محوطه نموده بودند. برخي خانواده ها نيز چند کارتن کيک، کلوچه، آبنبات، شکلات، ليوان، بشقاب، ميوه، کارد بر سر قبور درگذشتگان آورده و براي نشستن، فرش و موکت در اين مکان پهن کرده بودند. آنان حتي براي تزيين مزار عزيزان از دست رفته خود، از گلهاي مصنوعي استفاده کرده بودند و اين در حالي بود که يک خودرو وانت اقدام به توزيع گل طبيعي مي نمود. متکديان نيز که بازارشان گرم بود، از گوني هاي بزرگ براي حمل خوراکي هاي خيراتي استفاده مي کردند و محلي را نيز براي انباشت کيسه هاي پر شده انتخاب کرده و فردي را به عنوان نگهبان برآن گماشته بودند. ماموران زحمت کش و رفتگران شهرداري نيز با فرغون و جارو به صورت مداوم، مشغول نظافت محوطه بزرگ قبرستان بودند. تمام 7491 /664




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 618]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن