تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838135556
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان نويسنده: امير علي خليليان مقدمهبافت قديم شهرها مجموعه تکامل يافته و ارگانيک تمامي فضاهاي معماري و شهري در کالبدي بسيار باارزش هستند که بهترين نمونه براي نشان دادن فرهنگ غني و تفکرات انديشههاي دوران خود است. فضاهاي مختلف معماري و شهري بازتاب خصوصيات مذهبي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و تاريخي يک جامعه هستند که از کارايي مناسب براي زندگي در آن برخوردار بوده است. اين فضا با عملکردهاي متفاوت، محلات، گذرها، فضاهاي مسکوني، بازار، مساجد، تکيهها، امامزادهها و... را شامل ميشود.بافت قديم سمنان گواه روشن و سند گوياي از فرهنگ و تمدن آن شهر است. با توجه به ميراث گذشتگان و پتانسيلهاي بالقوه، بافت از لحاظ آثار و عناصر باارزش تاريخي - فرهنگي و موقعيت عملکردي در منطقه و شهر، متأسفانه بسيار ضعيف ميباشد. اين بافت بر اثر وجود حجم وسيعي از ابنيه متروکه، مخروبه، فضاي خالي و کمبود تجهيزات، امکانات شهري و انتظارات نسل جديد از فضاهاي معماري و شهري باعث مهاجرت اکثر اهالي از بافت قديم به بافت جديد شده است اما ميتوان با روشهاي مناسب بافت را ساماندهي و احيا کرد. يکي از بهترين روشها توسعه فضاي مذهبي حرم مطهر حضرت يحيي بن موسي (ع) در مجاورت محور فرهنگي شهر سمنان و گلزار شهدا با 270 شهيد در ضلع شمالي و متصل به بقعه متبرکه ميباشد.آستانه مبارک مکاني مقدس و داراي ارزش تاريخي و مذهبي بوده و توسعه بازسازي آن نياز به توجه به بافت قديم و ابنيههاي باارزش اطراف آن دارد و بايد نگاهي دقيق به معماري اسلامي داشت به طوري که باعث رونق فرهنگي و تکامل کالبد هسته اوليه شهر سمنان شود.شکل گيري بافت تاريخي سمنانشهر سمنان يکي از قديميترين شهرهاي ايران است که برخي از مورخان اين شهر را از دوره مادها و برخي ديگر جزو دوره پارتها به حساب آوردهاند. در دوران بعد از اسلام به نام سرزمين قومس يا کومش معروف بوده و در اواخر دوره قاجار به نام سمنان تغيير نام پيدا کرده است.در دوران قبل از اسلام، سمنان از سه محله مجزا از هم به نامهاي اسفنجان، ناسار و کديور (معروف به محلات ثلاثه) تشکيل شده بود. پس از فتوحات اسلام، مسجد جامع شهر در همان قرون نخست در قلب محله اسفنجان بنا شد. محلههاي مسکوني در پيرامون مسجد جامع رشد يافته و با رونق داد و ستد بازارها به مرکزيت مسجد جامع در جهات چهارگانه بخصوص به سمت شمال در محله ناسار و در جوار کهندژ توسعه يافتهاند. در حمله مغولان شهر نيمه ويران شده ولي بعدها حيات خود را بازيافت و در عصر تيموريان موقعيت شهر تداوم يافت به طوري که ميرزا ابوالقاسم بايرشاه تيموري در اين شهر تاجگذاري کرد. دو تکيه بزرگ در محور راسته بازار به نامهاي تکيه ناسار در محله ناسار و تکيه پهنه در انتهاي بازار جنب بارگاه مطهر امامزاده يحيي (ع) قرار دارند. موقعيت بازرگاني و مواصلاتي شهر در عهد صفويان رونق بيشتري يافت. وجود کاروانسراهاي متعدد شاه عباس صفوي در اين شهرستان مؤيد توجه اين حکومت به ناحيه سمنان است. حصار بافت داراي چهار دروازه به نامهاي دروازه عراق در سمت غرب شهر، دروازه شاه خراسان در سمت شرق، دروزاه چوب مسجد در سمت جنوب و دروازه ناسار در سمت شمال که آثار برخي از اين دروازهها هنوز موجود است. در دوره قاجاريه ارگ مستحکم و باشکوهي در قسمت شمال با روي شهر و مسجد بزرگي به نام مسجد سلطاني (مسجد امامي)، و ميداني در مرکز شهر و در جوار بازار بنا نهاده شد.شرح حال امامزاده يحيي بن موسيدر مرکز شهر سمنان و در انتهاي بازار حضرت، بقعه و بارگاه رفيع و مجلل حضرت يحيي (ع) واقع شده است. صاحب بقعه فرزند موسي بن جعفر عليهالسلام و يکي از مرشدان راه حق و حقيقت بوده که در سال 98 هجري قمري هنگام مسافرت حضرت علي بن موسي الرضا (ع) از مدينه به مرو جزو ملتزمين رکاب بوده و وقتي به سمنان ميرسد حضرت رضا (ع) جهت ارشاد مردم اين سامان برادر خود حضرت يحيي بن موسي (ع) را در سمنان مأمور اين امر مينمايد. بعد از شهادت حضرت امام رضا (ع) به تحريک مأمون خليفه عباسي حضرت يحيي (ع) نيز در سمنان به شهادت ميرسد و در محل کنوني به خاک سپرده ميشود. در اين زمان حاکم سمنان شخصي به نام سياه گوش بوده است. به شهادت ابن شهر آشوب در مناقب و صاحب عمدةالطالب و کشف الغمة و کتب ديگر، صاحب بقعه فرزند بلافصل حضرت موسي بن جعفر (ع) امام هفتم شيعيان است. وي در سن جواني در گرمابه مظلومانه به فيض شهادت نائل و در مکان کنوني به خاک سپرده شد.بقعه وي قريب به شش صد سال پيش ساخته شده و در سال 1408 مرمت و کاشيکاري شده. اين بارگاه داراي گنبد عظيم و ايواني به ارتفاع 5 / 12 متر و شامل چهار طاق نماي کاشيکاري و يک ايوان ورودي حرم است. دو راهرو شمالي و جنوبي، ايوان را به صحن مرتبط ميسازد. حرم مطهر مربع شکل و به ضلع 7 متر است که در وسط آن، ضريح فلزي بسيار زيبا و ارزشمندي وجود دارد که در سال 1369 به همت هيأت امنا در اصفهان ساخته شده است. کاشيکاري گنبد عظيم بقعه که بالاي حرم بر روي چهار فيلپوش استواراست پيازي شکل ميباشد و داخل آن با کاربندي و گچبري و آينهکاري تزيين شده و نماي خارجي آن را کاشيهاي فيروزهاي پوشانده است.اصول و مباني توجيهي طرحبرنامه ريزي طرحتوسعه يک مجموعه باارزش مانند حرم يحيي بن موسي (ع) و بافت و عناصر شهري مهم تاريخي اطراف آن از حساسيت مضاعف برخوردار بوده و مستلزم نهايت دقت و توجه است که هم تک تک عناصر طرح در جايگاه مناسب خود از تناسب، کارآيي و کيفيت کافي برخوردار باشند و هم در رابطه با عناصر ديگر شهري اعم از عناصر تاريخي و معماري مکمل يکديگر باشند و نقش همديگر را تقويت نمايند که در نهايت مجموعهاي متوازن، هماهنگ و مؤثر را به وجود آورند تا ضمن ايجاد رابطهاي مناسب و متعادل با محيط شهري اطراف، داراي ويژگي فضاي عبادي مذهبي و در عين حال فرهنگي و اجتماعي باشد. در اين رابطه علاوه بر مطالعات فراوان در زمينههاي تاريخي، کالبدي و اجتماعي و جغرافيايي مصاحبه و مشاوره با رياست محترم سازمان ميراث فرهنگي استان سمنان و اعضاي هيأت امناي حرم مطهر، مديريت کل محترم اداره کل اوقاف استان، و رياست بنياد شهيد استان صورت گرفته که بدين ترتيب طرح توسعه حرم از جامعيت کافي برخوردار است.سازماندهي طرحمجموعه با توجه به ظرفيتهاي موجود در راستاي تأمين نيازها و اهداف برنامهريزي، سازماندهي شده است. مهمترين مسأله سازماندهي اين مجموعه، تداوم محور فرهنگي و احياي بافت قديمي سمنان است. مجموعه حرم مطهر يحيي بن موسي (ع) که از نقاط مهم هسته مرکزي شهر است خود عامل سازماندهي طرح ميباشد. شکلگيري و نظم هندسي طرح که در جهت تداوم بافت و دسترسي آسان به حرم مطهر بسط و گسترش يافته است و در واقع به هندسه در آمدن صحن اصلي و همينطور ريتم منظم ساختار گلزار شهدا که حرم مطهر را در ضلع شمالي و شرقي احاطه کردهاند از عناصر مهم شکلگيري فضاهاي مجموعه است. ايجاد سلسله مراتب دسترسي از طرف بافت مسکوني و يا از طرف بازار و تکيه پهنه از مسائل مهم سازماندهي مجموعه به شمار ميرود. فضاهاي سرپوشيده و شبستانها که دو ضلع غربي و جنوبي حرم را دربرميگيرد باهندسه منظم سازماندهي شده است. به طوري کلي شکلگيري مجموعه به صورت قطبي و ايجاد تداوم و احياي بافت قديم و سلسله مراتب دسترسي سازماندهي شده است.احياي بافتاز مسائل مهم طرح توسعه حرم، بازسازي و احياي قسمتي از بافت است که اکنون از بين رفته و ناهنجاريهايي در بافت تاريخي به وجود آورده وعناصر شهري موجود، جايگاه عملکرد خود را از دست دادهاند و ميبايد با تدابيري پويايي و کارآيي اين عناصر را دوباره زنده کرد.با زنده سازي ادامه بازار بعد از حسينيه از مقابل صحن حرم ميگذرد و احياي هشتي ورودي که از قديم آنجا بوده فضاي تعريف شدهاي مقابل ايوان اصلي به وجود ميآورد و از طرفي حسينيه پهنه موقعيت خود را در دل بازار به عنوان يک عنصر شهري پيدا ميکند. همين طور با بازسازي راه ارتباطي از حسينيه به درون مجموعه حرم ورودي تعريف شدهاي از حسينيه به گلزار شهدا به وجود ميآيد و احياي اين ورودي در دسترسيهاي بافت نقش مهمي را ايفا ميکند.احيا و هماهنگ کردن بناها و نماهاي اطراف مجموعه آستانه حرم يحيي بن موسي (ع) از ديگر تدابير اين طرح است. بازسازي و طراحي باغ مسجد جامع، با توجه به اصول باغ سازي ايراني از نکات مهم هماهنگي طرح با عناصر اطراف است. از مسائل ديگر احياي بافت نماسازي و طراحي شهري خيابان از امام به ابوذر در ضلع شرقي و بناهاي اطراف حرم است به طوري که يک هارموني و هماهنگي مناسب بين مجموعه حرم و بناهاي پيرامون به وجود آيد. اين نماسازي بايد طوري طراحي شود که نه تنها خدشهاي به نماهاي بافت قديم وارد نگردد بلکه الگوي مناسب براي قسمتهاي ديگر بافت باشد.ويژگيهاي عمومي طرحعلاوه بر حرم مطهر يحيي بن موسي (ع) که نقش سازماندهي طرح و توسعه را به عهده دارد، در جهت تأمين هماهنگي اجزاي مختلف چه از نظر عملکردي و چه از نظر معنوي و روحيه معماري به طور جدي مورد توجه قرار گرفته است. مجموعه طرح توسعه يحيي بن موسي (ع) از يک هندسه منظم و تداوم منطقي، ريتم، وحدت، درونگرايي در طراحي بخشهاي متفاوت مجموعه به عمل آمده. هماهنگي بين نماها و پلانها و کيفيت فضايي، الگو گرفته از هندسه و معماري اسلامي است. محورهايحرکتي طراحي شده در مجموعه حرم و بافت اطراف بر اثر يک رابطه منطقي و ضروري متقابل به وجود آمده است. اين طرح، حفظ و تقويت و تداوم حرکتهاي شهري موجود و تأمين رابطه مناسب حرکتهاي شهري با محورهاي حرکتي داخل مجموعه و با وروديهاي مناسب را برقرار ميکند و در جهت مسيرهاي حرکت، قسمتهاي مختلف فضاهاي باز و بسته ايجاد شده که مناظر و پرسپکتيوهاي مناسب در فضاهاي مذهبي را به وجود آورده است.نحوه به کارگيري امکانات تکنيکي و استفاده از مصالح و تکنولوژي جديد و روشهاي اجرايي نوين، نقش عمدهاي در هماهنگي و پيوستگي فضايي بين بخشهاي قديم و جديد را بر عهده دارد.ارتفاع بناهاي طراحي شده داراي ارزش خاصي است. احترام به معماري گذشته باعث ميشود که بناهاي جديد در مقابل بناهاي تاريخي خضوع داشته و قد و قواره آنها از بناهاي قديمي بالاتر نرود. بر اساس همين فلسفه کليه بناهاي طرح توسعه داراي يک طبقه و با زيرزمين در دل زمين بوده تا ارادت خود را نسبت به مسجد جامع و مسجدالحرام امام و ايوان و گنبد قديمي حرم يحيي بن موسي (ع) داشته باشد. از طرفي نمايان بودن منار و گنبد مسجد جامع و بناهاي مسجد امام در هر کجاي مجموعه مهيا باشد تا اين بناهاي با ارزش تاريخي هميشه مورد توجه قرار گيرد طوري که هماهنگي و پيوستگي و کليت واحد رامجسم سازد.نحوهي شکل گيري طرحالگو و ايده طرح ريشه در اصول و مباني معماري اسلامي و ايراني دارد که در آن از شاخصهاي چون محور گرايي، هندسه، ريتم، سلسله مراتب نسبت فضاي باز و بسته، درونگرايي استفاده کرده است. و اما در بعد ارتفاع بنا، خضوع و احترام به حرم مطهر و ابنيه اطراف چون مسجد جامع بسيار با اهميت ميباشد. حرم مطهر در مرکز با دو ورودي اصلي در غرب و شرق و در امتداد آکس گنبد و بارگاه قرار گرفته وروديهاي فرعي از داخل بازار و ورودي ديگر در آکس خيابان جديد الاحداث (محور امام به ابوذر) قرار گرفته است.فضاهاي جانبي بر اساس نيازها، برنامه فيزيکي شکل گرفته است و تقسيمبندي فضاي باز (صحن)جهت نورگيري، تنفس، تجمع، تقسيم،... و در کنار وروديهاي اصلي و فضاهاي بسته بر اساس خواستههاي طرح واقع شده است. مرکزيت و محوريت حرم مطهر در اولويت اول و نسبت فضاهاي باز صحنها با فرم کاملا هندسي که در کنار فضاهاي بسته با توجه احياي بافت قديم و فضاهاي روز مانند آمفيتئاتر، زايرسرا و امکان رفاهي ديگر در اولويت بعدي قرار گرفته است.مکان يابي عناصر طرحشبستانبه دليل مساحت کم شبستان موجود و ازدحام زايران در روزهاي خاص نارساييهايي در انجام فرايض ديني و مراسم عبادي احساس ميشود، لذا لازم است شبستانهايي در اطراف حرم پيشبيني شود. توسعه و طراحي اين شبستانها حول ضلع غربي سازماندهي شده که با دسترسي ورودي جنوبي ميتواند فضايي در بالاسر آقا جهت مراسم عبادي و خواندن زيارتنامه در نظر گرفته شود.گلزار و موزه شهدامسأله گلزار شهدا از موارد مهم در طراحي و توسعه اين مجموعه ميباشد زيرا که مکان آن از پيش تعيين شده و پيکر پاک شهدا در اين مکان به خاک سپرده شده است. ضمنا با توجه به يافتن اجساد شهدا (مفقودالاثر) در جنگ تحميلي و به شهادت رسيدن بعضي از جانبازان عزيز توسعه گلزار شهدا پيشبيني شده است و از موارد مهم ديگر گلزار شهدا، طراحي موزه شهدا در اين مجموعه ميباشد.بخش فرهنگي (کتابخانه، سالن اجتماعات)با توجه به بافت قديم و محدود اطراف حرم مطهر که يک منطقه مسکوني است کمبود فضاهاي فرهنگي به خصوص کتابخانه در اطراف آن احساس ميشود. بدين لحاظ کتابخانه در دو قسمت خواهران و برادران با زير فضاهاي مربوطه درضلع شمال مجموعه طراحي شده است. سالن اجتماعات براي پذيرايي 100 نفر جهت برگزاري مراسم مسابقات قرآن محلي و منطقهاي و ديگر مراسم در شمال غربي در طبقه اول قرار گرفته است.وروديها و فضاهاي جنبيهدف از طراحي اين مجموعه ايجاد سلسله مراتب فضايي محيط بيرون با درون مجموعه و همچنين ايجاد رابطه فيزيکي فضاهاي دروني مجموعه ميباشد. مجموعه داراي فضاهاي خدماتي است که کليه فضاهاي جنبي مانند سرويسهاي بهداشتي، کفشکنها و اطاقهاي کنترل و غيره را نيز شامل ميشود. بنابراين علاوه بر عملکرد واسطهاي و تأمين دسترسي مجموعه، سعي در برطرف کردن نيازهاي اوليه مراجعان نيز شده است.صحن مجموعهمجموعه مذهبي يحي بن موسي (ع) داراي سه صحن شمالي، شرقي و غربي است. صحن شرقي با طراحي فضاهاي اطراف و نماي تاريخي با ايوان رفيع در طرف ضلع شرقي به صورت يک حيات تعريف شده با هشتي ورودي که در راه بازار بازسازي شده صورت ميگيرد يک فضاي بسيار جذاب و داراي اهميت معماري پديد ميآيد. در قسمت شمالي صحن، گلزار شهدا واقع است که دسترسي به آن از طريق همين ضلع صورت ميگيرد. صحن شمالي به نام صحن شهدا در جوار مزار شهدا قرار گرفته که با ورودي قديمي که در اين طرح ورودي هشتي احيا شده است و راه ارتباطي بين صحن شهدا و تکيه پهنه برقرار خواهد شد. و صحن غربي در طرح توسعه گودال باغچه و رواقهاي مربوطه طراحي شده است.بخش اداري و خدماتي رفاهيجهت رفاه حال زايران محترم ميبايد کليه امکانات و اقدامهاي لازم را انجام داد تا بدون مانعي زايران و مسافران جهت استراحت موقت تحت عنوان زايرسراي خواهران و برادران به استراحت و فرايض عبادي و مذهبي خود بپردازند به همين خاطر سازماندهي بخش خدمات اهميت خاصي پيدا ميکند. در سازماندهي و برنامه طرح سعي بر اين است که اکثر فضاهاي واحد خدماتي به زيرزمين انتقال يابد تا ازنظر عموم دور باشد همين طور سرويسهاي بهداشتي و سيستم نظافتي مجموعه به گونهاي غير مستقيم بدون ديد از فضاهاي اصلي و با سهولت دسترسي به آن طراحي گردد.نتيجه گيرييکي از اهداف کلان در طرح بارگاه مطهر امامزاده يحيي (ع)، باز زندهسازي و تجديد حيات در محلههاي بافت قديم و ابنيههاي با ارزش تاريخي و فرهنگي سمنان است. با توجه به نقش بسيار مهم مذهبي و فرهنگي امامزاده در حفظ و احياي ارزشها، سنتها، رفتارها و تعليمات ديني بين افراد و مخصوصا نسل جوان و با توجه به قرارگيري شهر سمنان در مسير زيارتي مشهد مقدس ميتوان از طريق ايجاد کالبد و ساماندهي و گسترش فضاي مناسب به اين اهميت و ارزش رسيد.در اين راستا طرح ساماندهي و توسعه امامزاده در سال 1374 توسط مديريت وقت اداره کل اوقاف و امور خيريه استان سمنان جناب محمد صالح سالار مطرح و با سازمان ميراث فرهنگي سمنان و هيأت امناي امامزاده هماهنگي به عمل آمد و مطالعات ميداني و کتابخواني شروع شد.پس از تحقيقات، بررسي، برنامهريزي و مطالعات، طرح ساماندهي و توسعه امامزاده توسط ميراث فرهنگي مرکز به تصويب و جهت اجرايي شدن نقشهها به مشاور ابلاغ گرديد.پروژه به مساحت تقريبي 9000 متر مربع به سه قسمت جهت اجرا تقسيمبندي شد:- قسمت اول تحت عنوان فاز يک به مساحت 2000 متر مربع در يک سطح (همکف) با زير فضاي:بناي حرم مطهر، شبستان قديم، شبستان جديد در جوار حرم، گلزار شهدا، صحن شهدا، ورودي فرعي از بازار، رواقها، صحن شرقي و ورودي شرقي؛- قسمت دوم تحت عنوان فاز دو به مساحت تقريبي 3000 متر مربع در دو سطح (همکف و زيرزمين) با زير فضاي: طبقه همکف: شبستان جديد، ادامه شبستان جديد فاز يک، کتابخانه، موزه شهدا، ايوان صحن غربي، کفشکنها، ورودي فرعي امتداد خيابان جديدالاحداث، سرويسهاي بهداشتي حسينيه مردانه، اتاق هواساز و زيرزمين: سرداب قديم، سرداب جديد، آشپزخانه، اتاق تأسياست، انبار؛- قسمت سوم تحت عنوان فاز سه به مساحت تقريبي 4000 متر مربع در دو سطح (همکف و زيرزمين) با زير فضاي: طبقه همکف: سالن اجتماعات، حسينيه، اتاق توليت، صحن غربي، رواقها، ورودي اصلي غربي؛زيرزمين: مهمانسرا يا زايرسراي خواهران با آبدارخانه و فضاي ارتباطي، مهمانسرا يا زايرسراي برادران با فضاي جنبي، سفرهسرا، سرايداري، ادامه سرداب، اتاق توليت (اداري)، سرويسهاي بهداشتي عمومي مردانه و زنانه، انبارهاي مجموعه و فضاهاي ارتباطي.در حال حاضر فاز يک تماما اجرا شده و در قسمت فاز دو و سه با حول و قول الهي و با حمايت اداره کل اوقاف و امور خيريه استان سمنان و پيگيري، پشتکار مستمر هيأت امناي محترم در حال اجراست.در نهايت طرح توسعه و سازماندهي بارگاه مطهر امامزاده يحيي (ع) در احياي بافت قديم سمنان ميتواند بسيار تأثيرگذار باشد که ميتوان به صورت خلاصه چنين بيان کرد:- به وجود آوردن مکاني براي تعاملات مذهبي، اجتماعي؛- جلوگيري از فرسودگي لجام گسيخته بافت قديم؛- احيا و حفظ ارزشها و فعاليتهاي انساني، معنوي و سنتها؛- احيا کردن برخي از فضاهاي کالبدي از دست رفته ولي با ارزش (مسجد جامع، بازار، حسينيه و...)؛- باز زنده سازي و تجديد حيات در محلههاي قديم؛- بازسازي و بهسازي بناهاي مخروبه و متروکه؛- مرمت و تغيير کاربري بناهاي اطراف امامزاده در راستاي نياز منطقه؛- ارزش و اهميت جذب و پذيرش توريست در بافت قديم شهر؛- تأمين نيازها و تجهيزات و امکانات شهري؛- امنيت و آسايش بيشتر مردم در بافت قديم؛- ايجاد فضاي فرهنگي و هنري در مقياس شهري و منطقه و حرکت جديد در بافت؛- طراحي و احداث فضاهاي شهري مانند فضاي سبز و پارکينگ در راستاي رفاه و تفريح زايران؛- تشويق به سرمايهگذاري بخش خصوصي در بافت قديم و ارتقاي وضعيت اقتصادي در بافت؛- جلوگيري از توسعه بيرويه شهر و اسکان در بافت قديم.منبع:ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2132]
صفحات پیشنهادی
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان-توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان نويسنده: امير علي خليليان مقدمهبافت قديم شهرها مجموعه تکامل يافته و ...
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان-توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان نويسنده: امير علي خليليان مقدمهبافت قديم شهرها مجموعه تکامل يافته و ...
در طرح هاي توسعه حرمين اين شهر، دسترسي به مساجد و اماكن ...
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان حصار بافت داراي چهار دروازه به نامهاي دروازه عراق در سمت غرب شهر، دروازه شاه ... شکلگيري و نظم هندسي طرح که در جهت تداوم ...
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان حصار بافت داراي چهار دروازه به نامهاي دروازه عراق در سمت غرب شهر، دروازه شاه ... شکلگيري و نظم هندسي طرح که در جهت تداوم ...
مرمت آثار تاريخي يكي از اولويت هاي ميراث فرهنگي كردستان است
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان بافت قديم سمنان گواه روشن و سند گوياي از فرهنگ و تمدن آن شهر است. با توجه به ميراث گذشتگان و پتانسيلهاي بالقوه، ...
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان بافت قديم سمنان گواه روشن و سند گوياي از فرهنگ و تمدن آن شهر است. با توجه به ميراث گذشتگان و پتانسيلهاي بالقوه، ...
نگاهي به مراسم برات در فرهنگ مردم خراسان جنوبي
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان - اضافه به علاقمنديها بافت قديم سمنان گواه روشن و سند گوياي از فرهنگ و تمدن آن شهر است. ... بازسازي آن نياز به توجه به ...
توسعه فضاي مذهبي و احياي بافت قديم سمنان - اضافه به علاقمنديها بافت قديم سمنان گواه روشن و سند گوياي از فرهنگ و تمدن آن شهر است. ... بازسازي آن نياز به توجه به ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها