تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820349191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون اوباما و سفري پر حرف و حديث به عراق


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون اوباما و سفري پر حرف و حديث به عراق
سياسي. خارجي. بايدن. سفر
بغداد - حوزف بايدن معاون باراك اوباما رييس جمهوري منتخب آمريكا كه طي روزهاي آينده رسما وارد كاخ سفيد مي‌شود، هفته گذشته سفري غيرمنتظره به بغداد داشت! سفري كه شايد به دليل بحران غزه چندان مورد توجه محافل رسانه اي منطقه قرار نگرفت.

بر اساس گزارش‌هاي رسمي منتشره، وي در طول اقامت سه روزه در عراق، ابتدا جلال طالباني رييس جمهوري، سپس با عادل عبدالمهدي معاون رييس جمهوري و نيز برهم صالح و رافع العيساوي معاونان نخست وزير عراق ديدار كرد.

وي در ادامه برنامه‌هاي سفرش با نوري المالكي نخست وزير و دست آخر با طارق الهاشمي معاون رييس جمهوري عراق ديدار كرد.

بايدن كه تمامي اين ديدارها را در حضور رايان كروكر سفير آمريكا و ريموند اودرنو فرمانده نظاميان آمريكايي در عراق انجام داد، سه شنبه گذشته درحالي كه از روز قبل زمزمه آن در رسانه‌هاي عراقي پيچيده بود، به كركوك شهر مناقشه انگيز شمال عراق رفت تا به ظن و گمان‌هاي بيشتر در خصوص اين سفر دامن بزند.

كارشناسان و صاحبنظران سياسي در عراق اين سفر را از چند منظر مورد ارزيابي قرار مي‌دهند.

گروهي از اين صاحبنظران، اين سفر را كه در آستانه ورود اوباما به كاخ سفيد انجام شد، سفري مطالعاتي دانسته و آن را به اين موضوع مرتبط دانسته و مي‌گويند روساي جمهوري آمريكا هنگام ورود به كاخ سفيد و سخنراني سنتي و معروفي كه در مقابل افكار عمومي صورت مي‌گيرد، برنامه كامل خود را دربخش‌هاي مالي و پولي، مديريتي در داخل و سياست خارجي و روابط بين المللي آمريكا ارائه مي‌دهند.

از همين رو شايد سفر بايدن را بتوان يك سفر مطالعاتي با هدف دستيابي به يك جمع بندي در خصوص اوضاع امنيتي عراق، اطلاع از آخرين وضعيت نيروهاي آمريكايي و موضوع توافقنامه امنيتي، ويژه سخنراني اول اوباما در كاخ سفيد دانست .

برخي ديگر از كارشناسان نيز اعتقاد دارند كه بايدن ماموريت داشته تا با جمع آوري اطلاعات و آگاهي از نقطه نظرات رهبران عراق در خصوص شكل روابط آتي دو كشور و توافقنامه امنيتي، به اوباما در اجراي برنامه‌هاي احتمالا اصلاحي‌اش كه قاعدتا به محض ورود به كاخ سفيد بايد آغاز شود، كمك كند.

در عين حال سفر بايدن، در آستانه يك اتفاق مهم در عراق نيز صورت گرفته و آن همزماني با داغ شدن رقابت‌ها براي كسب كرسي‌هاي شوراهاي استاني در عراق است .

اكنون خيلي از عراقي‌ها اعتقاد دارند كه آمريكايي‌ها بصورت نامحسوس و غير آشكارا تلاش دارند تا در اين انتخابات تاثير بگذارند .

از جمله گفته مي‌شود كه واشنگتن تمايل زيادي دارد كه احزاب حاكم فعلي آرام آرام و بدون ايجاد حساسيت از قدرت كنار زده شوند و جاي آنان به لائيك ها و شخصيت‌ها و احزاب غير ديني كه عمدتا ملي گراها هستند، داده شود.

با توجه به اينكه جزييات بيشتري از سفر بايدن در رسانه‌ها منتشر نشده، گمانه زني در اين خصوص هنوز زود است.

با اينحال آنچه در سفر بايدن به عراق ابهام انگيز جلوه كرد، سفر وي به شمال عراق و شهر نفت خيز كركوك، بدون ديدار با مسعود بارزاني رييس منطقه كردستان بود.

او كه طرح معروف تقسيم عراق به سه منطقه فدرالي شيعه ، سني و كرد، با اختيارات وسيع و دولت مركزي با اختيارات محدود را در سال ‪ ۲۰۰۶‬ارائه كرده است ، به شهري سفر كرد كه اختلافات كردها با تركمن‌ها و عربها بر سر اداره و در اختيار گرفتن آن از ‪ ۲۰۰۳‬تاكنون حل نشده است .

منابع محلي كركوك هنگام ديدار سه شنبه شب بايدن با مقامات محلي و اعضاي شورا
هاي استاني از هر سه قوميت، از تسليم پيامي از سوي مقامات آمريكايي براي رهبران محلي اين شهر توسط بايدن خبر دادند.

بايدن بدون اشاره به جزييات اين پيام ، اين نكته را به شخصيت‌هاي كركوك گفت كه رهبران جديد آمريكا نظر ويژه به كركوك و سرنوشت آن دارند.

از طرف ديگر، درگزارش‌هاي رسانه‌اي اشاره‌اي به اينكه بايدن با مسعود بارزاني، در اربيل يا كركوك، ديدار كرده باشد، نشده است و البته هنوز هم معلوم نيست كه ديداري صورت نگرفته باشد.

با توجه به اينكه كردها موضوع كركوك را با حساسيت بالا و مصرانه جهت انضمام آن به استان‌هاي كردنشين دنبال مي‌كنند، ديدار و يا عدم ديدار با مسعود بارزاني مي‌تواند داراي پيام‌هاي متفاوتي براي كردها و كل عراق باشد.

آنچه كارشناسان سياسي نسبت به اين سفر پر حرف وحديث نظر دارند، اين است كه سفر بايدن به كركوك و عدم ديدار وي با بارزاني شايد حامل اين پيام باشد كه آمريكايي‌ها با وجود روابط گرم با كردها، ديگر تمايلي به انضمام كركوك به استان‌هاي كردنشين عراق ندارند و رويكرد واشنگتن نسبت به مساله كركوك تغيير كرده است .
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن