واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آهنگی برای شعر های مشیری
در شب مشیری عنوان شد خرم: امیدوارم روزی آهنگی روی شعرهای مشیری بنویسم همایون خرم گفت: نمیدانم چه طور شد كه با وجود این صمیمت هیچوقت آهنگی روی شعرهای مشیری كار نكردم و امیدوارم بتوانم روزی جبران این كمبود را بكنم و آهنگی روی یكی از شعرهای او بنویسم. شب «فریدون مشیری»، مضمون پنجاه و هشتمین شب از شبهای مجله بخارا بود كه شب پنج شنبه 29 شهریور در تالار ناصری خانه هنرمندان به مناسبت تولد 81 سالگی این شاعر برگزار شد. در این مراسم نه تنها جای خالی برای نشستن نبود بلكه جای ایستادن و نشستن روی زمین هم نبود. «هوشنگ مرادی كرمانی»، «صدیق تعریف»، «پروین سلیمانی»، «ترانه مسكوب»، «علیرضا رئیس دانا» مدیر نشر نگاه، «محسن باقرزاده» مدیر نشر توس ، «علی جعفریه» مدیر نشر ثالت، «كاوه كیائیان» نشر چشمه، «رضا یكرنگیان» مدیر نشر خجسته، «مخدره آموزگار»، «سپیده جدیری»، «علی عبداللهی»، «اصغر نوری»، «احمد وكیلیان» و گروهی از هنرمندان عرصه موسیقی و شعر و سردبیران نشریات از حاضرین این مراسم بودند. در آغاز برنامه «بیتا رهاوی» شعر همیشه ماندگار «كوچه» را با همراهی پیانوی «مانی باستانی پاریزی» دكلمه كرد و سپس «علی دهباشی» با عنوان زندگی سه نسل با شعر مشیری از این شاعر پرآوازه ایران سخن گفت: بیش از نیم قرن است كه شعر فریدون مشیری در فضای شعر ایران و فارسی زبانان جهان حضوری خاطره انگیز دارد. حضوری كه در هر برهه خاطرات خاص خود را برای ما تداعی كند. مشیری در بهترین توصیف از زمره شاعرانی است كه مستقیماٌ با عواطف آدمی سر و كار دارد و به شدت از نومیدی دوری میكند و به انسان امیدوار است. وی افزود:سروده هایش نگاه شاعری است كه رنج و دردش به ابعاد جهان وسعت و عمق دارد و بازتاب آن به لطافت اندیشه و زیبایی و روانی كلام آمیخته است. آشنایی مشیری با سنت های شعر فارسی كه با خلاقیت های نو در شعر فارسی همراه است وی را دارای زبانی شفاف، زلال و ساده كرده است كه در برخی از وجوه شعرهایش فاخر نیز هست. دهباشی درباره شعر مشیری تصریح كرد: شعر مشیری با موسیقی پیوندی تنگاتنگ دارد و آهنگ كلام و اوزان موسیقیایی عنصری اساسی در شعر وی به شمار می رود. لذا این جنبه شعر مشیری در میان شاعران نوپرداز كمتر بدیل داشته و حتی می توان ادعا نمود كه در كنار سایه یگانه است و به همین دلیل اشعار وی مورد استقبال ترانه پردازان قرار گرفته است؛ قریب به نیم قرن پیش مرحوم «امیر جاهد» نخستین كسی بود كه بر روی اشعار مشیری ترانه «در ملك ایران» را كه با صدای «قمرالمولك وزیری» اجرا شد آهنگ ساخت. از آن پس تا كنون بیش از بیست و هفت ترانه بر روی اشعار مشیری ساخته و یا اجرا شده است. سردبیر بخارا عنوان كرد: سه نسل با «پر كن پیاله را» ، «بهارم دخترم» ، «بوی باران» ، «آخرین جرعه» ، «دلاویزترین»، «از نگاه یاران»، «كوچه» ، «آخرین جرعه این جام تهی» و ترانههای دیگر زندگی كردند. در شخصیت مشیری ، بیش از هر چیز ، احساساتی لبزیر از عشق به ایران ، تاریخ ، هنر و فرهنگ ایران موج می زند . اشعاری كه به مناسبت های ملی ، حماسی و تاریخی سروده است گواه این شور و عشق وی است . «خروش فردوسی» ، «نیایش» ، «ریشه در خاك» و دهها نمونه دیگر از سروده های مشیری است كه سرشار از عشق شاعر به ایران و فرهنگ ایرانی است و دكتر عبدالحسین زرین كوب چه به درستی گفته است كه : به خاطر همین وجدان پاك انسانی ، همین عشق به حقیقت و همین علاقه به ایران و فرهنگ ایرانی است كه من فریدون را مخصوصاٌ در این سالهای اخیر ، هر روز بیش از پیش در خور آفرین یافتهام، به گمان من فریدون شاعری واقعی است، شاعر واقعی عصر ما. هنرمندی بی ادعا، شاعری خردمند، و فرزانهای كه ایرانی بودنش هم او را از دلواپسی برای سرنوشت انسان، برای آینده انسانیت و برای دنیای فردا مانع نمیآید. پس از قرائت شعر «تو نیستی كه ببینی چگونه عطر تو در عمق لحظه ها جاری است» كه مشیری آنرا به مناسبت مرگ یكی از عزیزانش سروده بود،توسط دهباشی، غلامحسین امیرخانی از فریدون مشیری چنین یاد كرد: ما امروز، در شرایطی كه هستیم شاید نیاز به نگاهی همه جانبه داشته باشیم تا بتوانیم جایگاه درست خود را پیدا كنیم و چوانها نیز بدانند چگونه باید راه خود را بیابند. همه ما از این نوع خاطرات شاد و در عین حال غم انگیز در ذهن خود داریم . گر چه در یاد و خاطره ی این عزیز و نبودنش غمگین میشویم اما در عین حال شادی و سروری هم در كنار این غم به وجود می آید و این نیست فقط به خاطر شخصیت این مرد نیك و او این روحیه شاد و جالبی كه داشته و همواره در همه محافل رفتارش با مهر و عطوفتی خاص آمیخته بود. او ادامه داد: در طی پانزده شانزده سال دوستی و معاشرت مسلماٌ خاطرات بسیاری از او دارم . خیلی از هنرمندان شخصیت های پیچیده ای دارند و گاه تمام كسانی هم كه در زمینه های اجتماعی كار كرده اند نمیتوانند تمامی این ویژگی ها را بازگویند و در فریدون مشیری ویژگی بسیار ارزشمندی هست . كلام ا و به قلب و عاطفه مخاطب نفوذ می كند . و امروز كه می بینم این همه جوان به اینجا آمده اند بسیار شادمان میشوم كه جوانان ما چنین ارج گذار هنر و فرهنگ ما هستند. سپس همایون خرم از ارتباط تنگاتنگ بین موسیقی ایرانی و شعر و ادبیات سخن گفت: این ارتباط در حقیقت بسیار تنگانگ است و اكثر مكمل یكدیگر می باشند . اغلب دیده ام كه آهنگی را روی شعری می گذارند كه شعر را خراب می كند ، مثل كاری كه این روزها با اشعار حافظ می كنند . وی افزود: فریدون مشیری بی آنكه من بدانم در همسایگی من زندگی می كرد و روزی موقعی كه از منزل خارج می شدم این را فهمیدم و سپس این آشنایی به دوستی انجامید و بعد كه هوشنگ ابتهاج شورای شعر را در رادیو راه اندازی كرد وشاعران دیگری چون سیمین بهبهانی ، فریدون مشیری ، نادر نادرپور در كنار هم جمع شدند كارهای اساسی در زمینه آهنگسازی انجام شد. ولی نمی دانم چه طور شد كه با وجود این صمیمت هیچوقت آهنگی روی شعرهای مشیری كار نكردم و امیدوارم بتوانم روزی جبران این كمبود را بكنم و آهنگی روی یكی از شعرهای او بنویسم. فرهاد فخرالدینی سخنران دیگر این مراسم از سال ها كار و دوستی با فریدون مشیری حكایت و ابراز كرد: قصد ندارم درباره شعر مشیری حرف بزنم ، همه ما او را به عنوان شاعر ارزشمند می شناسیم و بررسی شعر او را باید به محققین واگذار كرد . اما آشنایی من با فریدون مشیری به حدود سی سال پیش برمی گردد ، به سال هایی كه در رادیو همكار بودیم. در میدان ارك و آهنگ هایی را با هم كار كردیم.منبع : خبرگزاری فارسمطالب مرتبط :شب «فریدون مشیری» برگزار میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1104]