تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820849682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اينترنت پرسرعت با كدام فن آوري بايد در كشور توسعه يابد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اينترنت پرسرعت با كدام فن آوري بايد در كشور توسعه يابد
سالهاست كه خبر اينترنت در كشور نقل رسانه ها و سر زبان مردم است و از سرعت كم آن گاه گاه شكايتهايي به گوش مي رسد و مسئولين و متخصصين صنعت فن آوري اطلاعات در كشور هرازچندگاهي مصاحبه و گفتماني مبني بر رفع اين نقيصه ارائه مي دهند و همه متفق القول هستند كه توسعه در زمينه اينترنت سرعت بالا يك نياز اصلي جامعه شده است .
با نگاه به آمار كشورهاي پيشرفته كه در راس جدول اينترنت پرسرعت مي بينيم جايگاه آخرين برازنده ما نيست لذا بايد نقشه راه (استراتژي ) براي اين توسعه داشته باشيم .
فن آوري هاي مطرح براي رفع اين نقيصه عبارتند از
. Asymmetric - Digital - Subscriber - Line : ADSL الف ـ
. Third Generation 3 G ب ـ تلفن همراه نسل سوم
. Worldwide Interoperability Microwave Access : WiMAX ج ـ
ADSL ) Asymmetric - Digital - Subscriber - Line الف ـ (
مي باشد و عهده دار ارائه باند باريك PAP و ISP سالهاست كه مخابرات ارائه دهنده شبكه ارتباطي صوتي كشور و نيز اپراتورهاي و پهن اينترنت در كشور است با توجه به تعداد تلفن ثابت كشور كه تا شهريور سال جاري تعداد 24327253 شماره است و كاربران اينترنت كم سرعت حدود 21 000 000 توسط شركت مخابرات ايران گزارش شده است يعني 86 درصد دارندگان تلفن ثابت از اينترنت در كشور بسيار ناچيز است . ADSL كم سرعت استفاده مي كنند و تعداد 42094 پورت دسترسي به اينترنت پرسرعت
در حال حاضر 300 هزار مشترك پورت پرسرعت در كشور وجود دارد . (نشريه ارتباطات شماره ICT بنا به گفته وزير ارتباطات 143 )
براي استفاده از پهناي باند وسيع در اينترنت اين فن آوري با سيم با توجه به شبك كابل مسي موجود گسترده در كشور مي تواند كه امكان حركت را به كاربر مي دهند جذابيت اين فن آوري را كم مي كند WiMAX و 3 G راه حلي باشد اما قابليتهاي فن آوري هايي نظير لذا بايد حساب شده به دنبال توسعه آن رفت و اگر سياست گذاري هاي توسعه مخابرات كشور بر گسترش باند وسيع است و مي خواهد كه از فن آوري روز نيز بهره ببرد (خواه ناخواه فن آوري هاي جديد مطلوب ترند) بايد در جلسات سياست گذاري اين مسئله مشخص گردد و صدور مجوزها بر اين اساس صورت گيرد تا سرمايه هاي ملي هدر نرود.
درنظر گرفته شده كه براي ADSL ضمنا بنا به گفته معاون فن آوري اطلاعات در سال جاري 500 تا 600 هزار پورت توسعه براي دو سال آينده اين فن آوري تا 5 ميليون كاربر خواهد داشت .
3 G ) Third Generation ب : فن آوري (
با توجه به توسعه تلفن همراه در كشور كه از سال 1372 آغاز شده است ; هم اينك مجموعا حدود 42 ميليون شماره توسط چهار كيش ) و پيمانكار تاليا با فن آوري نسل 2 و 5 2 ارائه شده KTC ـ ايرانسل ـ MTCE اپراتور و يك پيمانكار (همراه اول ـ اسپادان است .
و نيز محدود و كوچك بودن مونيتور تلفن همراه جذابيت اين 3 G با درنظر گرفتن ملاحظات اجتماعي و استفاده مناسب از فن آوري فن آوري براي مشتري جاي سئوال دارد.
استفاده MMS و GPRS SMS علاوه بر اينكه حدود 42 ميليون مشترك موجود با قيمت پائين مي توانند از امكان مكالمه نمايند لذا مطلوبيت اين كالا با قيمت بالاتر كه حدود 4 يا 5 برابر در ماه بايستي مشتري هزينه كند تا سرمايه گذاري توجيه اقتصادي داشته باشد . اين فن آوري نيز رتبه متوسطي براي توسعه و گسترش بدست مي آورد . براي اين فن آوري نيز حدود 17 ميليون كاربر در برنامه ديده شده است .
WiMAX ) Worldwide Interoperability Microwave Access ج ـ (
اين فن آوري حدود دو سال است به طور تجاري در دنيا مطرح گرديده است كه با استفاده از اين فن آوري امكان ارسال و دريافت داده بر روي ترمينال مشترك (نظير كامپيوتر خانگي ) فراهم گرديده است . 3 G و ADSL با سرعت بالاتر از فن آوري هاي موجود نظير
نيز با هزينه اجراي ناچيز قابل پياده سازي است . VOIP و VPN همچنين سرويس هاي نظير
امكان دسترسي به سرويس را براي مشتركين در حال حركت با سرعت تا208 .61 e با استاندارد EIMAX آخرين نسخه تجاري و هم ADSL 125 كيلومتر بر ثانيه را نيز امكان پذير ساخته است كه با استفاده از اين فن آوري ; مشترك مي تواند هم قابليتهاي را داشته باشد و مهم تر آنكه با استفاده از نوت بوك و استفاده از مانيتور بزرگتر استفاده از دانلود با باند پهن را معني دارتر3 G قابليتهاي مي كند (امكان دانلود تا 5 5 مگابيت در ثانيه ) و مثلا براي يك مهندس ناظر يا پزشك امكان هدايت پروژه ها و نظارت بر عمل جراحي از راه دور را امكان پذير مي نمايد.
در اين فن آوري نيز بايستي 10 ميليون مشتري يا كاربر داشته باشيم تا سرمايه گذاري توجيه اقتصادي داشته باشد .
لذا بررسي بيشتر در مورد انتخاب فن آوري در كشور مي تواند سرمايه گذاري را مناسب كند كه ورشكستگي هر كدام ازن اين اپراتورها به دليل انتخاب غلط فن آوري در حقيقت يك صدمه ملي به حساب مي آيد واز كيسه مردم هزينه مي شود. سه اپراتورها اين فن آوري نيز اگر ورشكسته شوند توسعه دچار مشكل مي شود كه اين روند مطلوب نخواهد بود.
اگر توسعه اينترنت پرسرعت در سه سال آينده را درنظر بگيريم خواهيم يافت كه كشور تاكنون حدود 300 هزار پورت مشترك WiMAX حدود 17 ميليون مشترك و براي 3 G حدود 5 ميليون مشترك و ADSL پرسرعت اينترنت دارد و در سه سال آينده اگر حدود 10 ميليون مشترك درنظر گرفته شود (مطابق مصاحبه ها و نظر كارشناسان مخابرات كشور) كه عملا اگر تعداد مشتركين هر سه فن آوري را جمع بنمائيم در كشور 75 ميليوني حدود 32 ميليون كاربر پرظرفيت در طول سه سال آينده خواهيم داشت يعني ضريب نفوذ خيلي كمتر از يك به ضريب نفوذ 43 خواهد رسيد . كه كمي تامل لازم دارد و اين رقابت به ورشكستگي سرمايه ها خواهد انجاميد . زيرا توسعه اينترنت پرسرعت نياز به توسعه فرهنگ استفاده از پهناي باند وسيع اينترنت را نيز مي خواهد.
وقتي در كشور كه بيش از يك دهه از عمر اينترنت مي گذرد شاهد ضريب نفوذ بسيار ناچيز در اينترنت پرسرعت هستيم چطور مي توان اين همه در اين بخش با فن آوريهاي قديمي سرمايه گذاري نمود و اميد بازگشت سرمايه را داشت لذا در اين برهه از زمان دو مسئله مهم شامل نوع فن آوري و نياز جامعه بايستي درنظر گرفته شود تا انشاالله توسعه رنگ و فرم پايدار پيدا كند وگرنه ظهور و افول فن آوريها ما را دچار زيان قابل توجهي مي نمايد و عادلانه است كه از فن آوري به هنگام تر استفاده گردد.
اصفهان ـ سيداحمد سجادي
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 503]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن