تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831147924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همانند ناپذیری سوره كوثر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آفتاب آمد دلیل آفتاب
قرآن كریم
مانند ناپذیری سوره كوثرسوال: سوره‌ای كه در مقابل سوره كوثر ساخته شده، چه اشكالی دارد؟ سوره این است: «انا اعطیناك الجواهر* فصل لربك و هاجر* إن شانئك هو الكافر» یعنی به نظر شما آیا این سوره مثل سوره كوثر یا سوره‌های دیگر نیست؟جواب:باید دانست كه معارضه آداب مخصوص خود را دارد و  نمی‌توان به هر گفته معارض اطلاق كرد. در معارضه با یك كلام باید یه چند نكته توجه داشت:1- روش كاملا باید فرق كند؛ بنابراین همان طور كه قرآن روش جدیدی آورده، گفته‌های معارضان نیز باید روش جدید داشته باشد؛ یعنی نه شعر باشد و نه نثر مسجع؛ بلكه دارای سبكی ناشناخته باشد.مقایسه چنین گفته‌های ضعیف و بی محتوایی با كلام مبین و معجزه الهی جایی ندارد و تنها فایده آن روشن‌تر شدن زیبایی‌ها و چهره‌های فرا بشری قرآن است2- معارض نباید از واژه‌های كلامی كه می‌خواهد مقابل [آن را] بیاورد، استفاده نماید و تنها یكی از دو كلمه آن را تغییر دهد؛ چرا كه در این صورت معارضه نیست؛ بلكه یك دزدی آشكار است.3- معارض باید به معنای كلامی كه می‌خواهد با آن معارضه كند توجه داشته باشد؛ بنابراین اگر كلامی كه می‌خواهد مقابل آن را بیاورد از جهت معانی، مافوق سطح معمولی كلام مردم باشد، باید كلام وی نیز این چنین باشد؛ نه این كه فقط به روش و یا به واژه‌های كلام توجه داشته باشد؛ برای نمونه یك نوع معارضه را مطرح می كنیم: جریر شاعر، بنی تمیم را این گونه مدح می‌كند:اذا غضبت علیك بنو تمیم  حسبت الناس كلهم غِضاباً«اگر بنی تمیم بر تو غضب كنند، گویی همه مردم غضبناك شده‌اند» ابو نواس شاعر نیز در همین راستا چنین می‌سراید:لیس علی الله بمستنكر  ان یجمع العالم فی واحد«برای خدا دور نیست كه عالمی را در یك جا جمع كند»باید دانست كه معارضه آداب مخصوص خود را دارد و  نمی‌توان به هر گفته معارض اطلاق كرد. چنان كه ملاحظه می‌كنید، ابونراس علاوه بر این كه از واژه‌های كاملا تازه بهره جسته، یك مطلب را از جهت معنا، بر معنای كلام جریر افزوده است و آن این كه جریر، بنی تمیم را گویی همه مردم پنداشت ؛ ولی ابونواس، همه عالم را در بنی تمیم دید و این مدح، بلیغ تر، قوی تر و رساتر است.(1)اما در مورد عبارتی كه در برابر سوره كوثر در پرسش آمده : «انا اعطیناك الجواهر، فصل لربك و هاجر، ان شانئك هو الكافر» باید گفت سازنده این عبارت علاوه بر این كه روش آن را از سوره كوثر دزدیده و  از كلمات این سوره نیز كاملا استفاده كرده (انا اعطیناك، فصل لربك، إن شانئك) با تعویض بعضی از كلمات، معنای آن را به حضیض ذلت و بی مایگی كشانیده و به شدت نزول داده است.تمام فقرات این جمله‌ها، بر اثر تعویض كلمات آن به مشكل برخورده و معانی درهم و برهمی ساخته كه جای تعجب است. واقعا گوینده این جملات چگونه آن را در مقابل سوره كوثر ارائه داده است؟!باید پرسید: منظور از «الجواهر» چیست؟ و «ال» آن، چه وجهی دارد؟ اگر منظور از «جواهر» سنگ قیمتی و یا به تعبیر دیگر امكانات مادی باشد، چه احتیاج به مهاجرت است (وهاجر) و آن، چه ارتباطی  به تكفیر دارد؟ اگر مقصود امكانات مادی باشد، آیا باید در مكان و وطن خود بماند و از امكانات مادی –كه وجودش در امر تبلیغ بسیار مهم است- كاملا استفاده كرده، از عقاید و افكار خویش دفاع كند؟ یا مانند كسانی كه هیچ ندارند، كوچ كرده و در دیاری دیگر و به امید موفقیت مسكن گزیند؟ از طرفی اگر مقصود جواهر باشد، چرا امر به نماز (فصلّ) می‌شود؟ آیا مال و منال دنیا این قدر مهم است كه برای آن و به شكرانه آن نماز گذارد؟ درست مانند كسی كه قبله و آرزو و مقصد و هدفشان دنیا است و برای رسیدن به آن  حاضرند حتی بر ابلیس سجده كنند! چرا كه از امر به نماز، تاكید بر این مطلب استفاده می‌شود؛ اگر منظور از «جواهر» حقایق باشد، باز پرسیده می‌شود چه ارتباطی بین این حقایق و هجرت وجود دارد؟ آیا كسی كه حقایقی دارد، باید در آن را آشكار و از آن دفاع كند یا صرفا هجرت كند و مخالفان را در گمراهی و ظلالت باقی بگذارد! از اینها گذشته، چه تناسبی با اعطای خدا و تشنیع كافر وجود دارد و خدا چگونه مدعی نبوت دفاع كرده است؟! تمام فقرات این جمله‌ها، بر اثر تعویض كلمات آن به مشكل برخورده و معانی درهم و برهمی ساخته كه جای تعجب است. واقعا گوینده این جملات چگونه آن را در مقابل سوره كوثر ارائه داده است؟!حال به «ال» «الجواهر» بپردازیم: اگر «ال» عهد باشد، چیزی در كلام نداریم تا مرجع آن را مشخص كند و اگر «ال» برای عموم جواهرات باشد، می‌گوییم این یك دروغ بسیار بزرگ است؛ چرا كه خداوند همه جواهرات را به مخاطب این جملات (مدعی دروغگو) نداده است!بنابراین، مقایسه چنین گفته‌های ضعیف و بی محتوایی با كلام مبین و معجزه الهی جایی ندارد و تنها فایده آن روشن‌تر شدن زیبایی‌ها و چهره‌های فرا بشری قرآن است.منبع: جواهری، سید محمد حسن، پرسمان علوم قرآنی پی نوشت:1- ر.ك: جعفر سبحانی، الهیات فی الكتاب و السنه، ج 3، ص356-357  مطلب گذشته:اعجاز ادبی قرآن





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 505]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن