تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849827678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشق نويسندگي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: مشق نويسندگي


مي‌پرسم: پس حساب حكايت‌ها و قصه‌هاي كوتاه يا لطيفه‌ها چه مي‌شود، چون در اين گونه متن‌ها همه چيز به سرعت اتفاق مي‌افتد و نويسنده ناچار است كه در فرازي كوتاه گره‌افكني و گره‌گشايي را انجام دهد؟

مي‌گويد: نكته‌اي كه گفته شد ربطي به كوتاه يا بلند بودن متن ندارد، چون گاهي اوقات در يك عبارت كوتاه و جمع وجور جهاني عظيـــم نهفته است، كه اگرچه در يك زمان كوتاه خوانده مي‌شود، اما تا مدت‌ها ما را درگير مي‌كند و حتي زماني كه موفق مي‌شويم پرده از راز آن برداريم مي‌بينيم كه گره ديگري هويدا مي‌شود.

مي‌پرسم: مثالي در اين رابطه به ياد داريد؟

مي‌گويد: حكايت موسي و شبان سروده مولانا از اين دست متن‌هاست كه به نظر من حكايت مولف و مخاطب نيز مي‌تواند باشد. شبان به زبان خودش و با نشانه‌هايي آشنا رابطه خود و خدا را توصيف مي‌كند. و موسي كه بهره‌اي از شخصيت يك رسول دارد، اما در مجموع آفريده ذهن مولاناست به عنوان يك عنصر فرهيخته و به اصطلاح روشنفكر چنين توصيفي را اشتباه مي‌داند و حتي شبان را سرزنش مي‌كند. شبان چون نقد موسي را نمي‌فهمد رنجيده خاطر مي‌شود و مي‌گريزد. در اين حالت خداوند موسي را سرزنش مي كند كه چرا به جاي وصل كردن شبان او را گريزان كرده است. موسي سر در پي‌شبان مي‌گذارد و از او دلجويي مي‌كند: «هرچه مي‌خواهد دل تنگت بگوي». اما پاسخ شبان به او تكان دهنده است، چون خلاف آنچه كه از يك مخاطب ساده دل انتظار مي‌رود، او به موسي مي‌گويد:

گفت اي موسي از آن بگذشته‌ام

من كنون در خون دل آغشته‌ام

اين جريان، حاكي از تغيير حال شبان و حركت او در مسير كمال است.

مي‌پرسم: قضيه حل نشده يا گره‌هاي اين حكايت چه بود، چون در ظاهر همه چيز رو به راه مي‌شود؟

مي‌گويد: نه اين‌طور نيست. چون بعد از اين كه خواندن اين حكايت منظوم تمام مي‌شود، يا آن كه برخورد تند موسي با شبان مورد نقد قرار گرفته، اما در عين حال نمي توان ناديده گرفت كه در نتيجه همين برخورد است كه شبان به بازنگري در انديشه‌هاي خود دست مي‌زند. در اينجا آشكار است كه روش برخورد تند موسي با شبان مورد پسند مولف يعني مولانا نيست، چون از زبان خداوند آن را نقد مي‌كند، اما در عين حال قابل انكار نيست كه در نتيجه همين چالش است كه تعادل ذهني شبان به هم بريزد و به دستاوردهاي جديد مي‌رسد، در اين صورت تكليف ما در چنين وضعيتي چه مي‌شود؟ چون از يك طرف نبايد مخاطب خود را سرخورده كنيم و از يك طرف هم بايد آنها را به وضعيتي جديد برسانيم كه در آن رشد و تعالي پيدا كند؟

از طرفي اين حكايت نشان مي‌دهد كه مولف يا موسي در مقطعي خودش حكم مخاطب را پيدا مي‌كند و در مقابل نيز مخاطب به جايگاه مولف راه مي‌يابد. به تعبير ديگر در آنجا كه موسي بايد حرف شبان را بشنود او در جايگاه مخاطب است. و چون كليدي براي ورود به جهان شبان ندارد، با او برخورد دفعي مي‌كند و شبان نيز كه بنا به ذوق دروني در قد و قواره يك مولف ظاهر شده، حرف‌هاي ناپخته بر زبان مي‌راند و چون توانايي دفاع مستدل از ديدگاه‌هايش را ندارد، در مواجهه با نخستين نقد جدي به هم مي‌ريزد و سر به بيابان مي‌گذارد. در مقابل موسي نيز هنگامي كه در جايگاه مولف قرار مي گيرد بدون در نظر گرفتن وضعيت مخاطب خويش يافته‌هاي دروني خودرا بيرون مي‌ريزد و تعادل او را بر هم مي‌زند.

مي گويم: حالا اين طور فكر مي‌كنم كه ميان مولف و مخاطب ديوار چين قرار نگرفته و انگار كه ما دائم در حال عوض كردن نقش خود هستيم، گاهي مخاطب و گاهي مولف! و گويي اگر كسي مخاطب خوبي نباشد، مولف خوبي نخواهد بود.

مي‌پرسد: منظورت اين است كه حتي نويسنده در همان حال كه مولف يك متن است، مخاطب ديگراني است كه او را به خلق اثر وادار كرده‌اند؟

مي‌گويم: نمي‌دانم؛ شايد؟...

پايان مشق




 پنجشنبه 5 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن