تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816887316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتفاقات مهم امروز ۲۳دی – ۱۸صفر – 13 January در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ویج: اتفاقات مهم امروز ۲۳دی – ۱۸صفر – ۱۳ January در جهان



تظاهرات نمایشی در چنین روزی در سال ۱۳۵۶ ه ش و پس از واقعه نوزدهم دی ماه  ، عده ای از کارمندان و اعضای حزب رستاخیز با به راه انداختن تظاهراتی نمایشی سعی کردند که وانمود کنند روشنفکران ایران اعتراضات روحانیان  قم را محکوم می کنند . تظاهر کنندگان نمایشی  سوار بر اتوبوس ها راهی قم شدند و طی یک راهپیمایی به حمایت از شاه پرداخته و جاوید شاه گویان به سمت حرم حضرت معصومه س  حرکت کردند . رژیم می خواست  به این طریق قدرت نمایی و افکار عمومی را از رهبری امام راحل ره منحرف سازد .
اشغال تبریز
در چنین روزی شهر تبریز توسط نیروهای آلمان و امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول (۱۲۹۳ ش)
تشکیل شورای سلطنت درچنین روزی در  سال۱۳۵۷هجری شمسی ،  شاه شورای سلطنت را تشکیل داد. وی قصد داشت با تشکیل چنین شورایی و در واقع ایجاد نوعی عوام فریبی ، چهره ای دموکراتیک از خود نشان دهد . محمد رضا با تشکیل شورایی مرکب از افرادی چون  شاپور بختیار – نخست وزیر ، دکتر جواد سعید – رئیس مجلس شورای ملی  ، دکتر محمد سجادی – رئیس مجلس سنا ، ارتشبد قره باغی ، سید جلال الدین تهرانی ، محمد علی وارسته ، علیقلی اردلان – وزیر دربار ، دکتر علی آبادی – دادستان سابق کل کشور و عبدالله انتظام حکومت را شورایی قلمداد کند و خود به عنوان ناظر نهایی قرار گیرد .
رییس شورای سلطنت سید جلال الدین تهرانی بود که خواستار ملا قات با امام خمینی ، رهبر کبیر انقلاب اسلامی شد. حضرت امام خمینی ، مانند گذشته اعلام کرد ؛ در صورتی که  از این سمت استعفا دهد وی را می پذیرد . تهرانی  با اعلام استعفای خود از شورای سلطنت رهسپار پاریس شد . رهبر تیز بین و آینده نگر و مصمم انقلاب اسلامی با تدبیری دقیق و با موضعی کار آمد ، بازیگران  این میدان  را مات کرد و قدمی دیگری  در رسید ن به اهداف انقلاب اسلامی بر داشت.
اولین حمله و بمباران شیمیایی عراق علیه ایران در جریان جنگ تحمیلی (۱۳۵۹ ش)
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ش، رژیم بعث بارها با استفاده از سلاح‏های میکربی، شیمیایی و کشتار جمعی، قوانین و مقررات بین‏المللی را نقض نمود. ناکامی ارتشِ تا دندان مسلح عراق در تأمین اهداف سردمداران رژیم بعثی، فرماندهان این ارتش را بر آن داشت تا پس از مشورت با کارشناسان عالی‏رتبه دولت‏های استکباری به خصوص کارشناسان شیمیایی شوروی سابق، استفاده از سلاح‏های شیمیایی را نیز در کنار دیگر سلاح‏های جنگی و مرگبار خویش مورد توجه قرار دهند. سابقه اولین حمله ثبت شده شیمیایی عراق به ۲۳ دی ماه ۱۳۵۹ ش باز می‏گردد که نیروهای ایرانی را در پنجاه کیلومتری غرب ایلام، با گلوله شیمیایی، مورد حمله قرار داد و شماری را مصدوم کرد. از آن پس، عراق به استفاده از این سلاح ادامه داد.
با ادامه این روند، ایران طی نامه‏های متعدد رسمی به دبیر کل سازمان ملل، با اعلام کاربرد سلاح‏های شیمیایی توسط عراق، تقاضای اعزام گروه کارشناسی برای بررسی موضوع نمود. هرچند دبیر کل این موضوع را به شورای امنیت ارجاع داد و گروه کارشناسی پس از سفر به ایران این حملات را تأیید کرده و عراق را محکوم نمودند، با این حال، اولاً شورای امنیت عکس‏العمل مناسب و کافی در برابر این نقض مقررات بین‏المللی نشان نداد و بدین وسیله، راه را بر تکرار این جنایت بازگذاشت. در ثانی، از کشورِ به کارگیرنده سلاح‏های شیمیایی نامی نبرد و موضوع را با کل مسأله جنگ مرتبط ساخت. در نتیجه عدم اقدام فوری و جهانی سازمان ملل متحد، رژیم عراق از آن پس، بارها نیروهای ایرانی را مورد حمله شیمیایی قرار داد که به شهید و مجروح شدن ده‏ها هزار نفر انجامید و با گذشت سال‏ها از پایان جنگ، اثرات این سلاح‏های کشنده، هنوز قربانی می‏گیرند.
تظاهرات گسترده در کشور درچنین روزی در  سال۱۳۵۷هجری شمسی درشهرهای مختلف کشور  تظاهرات گسترده ای علیه رژیم پهلوی برگزار شد که در پایان به در گیری  شدید میان نیروهای نظامی و مردم انجامید .  درهمین روزدانشجویان دانشگاههای  تهران هم به مناسبت گشایش دانشگاه تهران ، با برپایی تظاهراتی خواستار نابودی رژیم پهلوی شدند .
عملیات کربلای ۶ درچنین روزی در  سال۱۳۶۵هجری شمسی ،  عملیات کربلای شش با رمز”یا زهرا” درمنطقه عمومی سومارآغازشد. این عملیات را رزمندگان جان برکف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور آزادسازی ارتفاعات شمال سومارانجام داد ند.  جغرافیای طبیعی نفت شهر و ارتفاعات مرزی منطقه این شهر را از موقعیت نظامی مستحکم تری بر خوردار کرده است . در آغاز هجوم ارتش عراق مدافعان اندک نفت شهر با اتکا به این ارتفاعات بیش از ۴۸ ساعت مقاومت کردند . نفت شهر در دوم مهر سال ۱۳۵۹ اشغال شد و تا آخر جنگ در اشغال دشمن ماند . در عملیات کربلای ۶ برای آزادی نفت شهر و تصرف نفت خانه عراق تلاشی صورت گرفت اما نتیجه ای حاصل نشد . در این عملیات  گروهانهای   پیاده ،  زرهی و هوابرد  ارتش جمهوری اسلامی  ایران حضور داشتند  . در این  عملیات همچنین ۳هزار نفر از افراد دشمن  کشته و زخمی شدند . همچنین تعداد ۲۰ تانک و نفربر از دشمن بعثی نابود شد .
در گذشت هرمز چهارم درچنین روزی درسال ۵۸۹ میلادی هرمزچهارم  بیست و دومین پادشاه ساسانی درگذشت . وی مرد جباری بود که سردارخود بهرام چوبین ( ورهران  ) را به سختی آزرد . آنگاه  بهرام بر او شورید و هرمز حکومت را رها کرد و گریخت . وی در سال ۵۸۹ میلادی در چنین روزی  به دست یکی از خویشاوندان خود به نام بیستام  به قتل رسید. پس از مرگ وی خسرو پرویز به حکومت ایران رسید . خسرو نیز سرزمین های ایران را به اندازه هخامنشایان گسترش داد .
خلیج العربی !!!! در چنین روزی در سال ۱۳۵۴ میلادی یکی از خبرگزاری ها ی کشورهای عربی به نام ” خلیج العربی”  نامگذاری شد که این امر با مخالفت شدید مقاات ایرانی مواجه گردید . امروزه نیز کشور های حوزه خلیج فارس بی علاقه نیستند که خلیج فارس را خلیج العربی بنامند . ایران همواره بر نام خلیج فارس به عنوان نام همیشگی خلیج فارس  تاکید کرده است . عنوان خلیج فارس از زمان های دور مشهور  و بر نقشه های کهن جغرافیایی ثبت شده است .
نام خلیج فارس از سوی سازمان های بین المللی نیز به رسمیت شناخته شده است و پشتوانه بسیار قدیمی ، تاریخی وحقوقی و مستند دارد. غیر این نام  استعماری ، جعلی و متاخر است و با هدف های خاص جعل شده است.   چندی پیش در یک اقدام مذبوحانه نشریه نشنال جئوگرافی برای بار دیگر نام خلیج عربی را به جای خلیج فارس به کاربرد که مورد اعتراض گسترده قرار گرفت . موسسه نشنال جئوگرافی به اعتراض گسترده ایران واکنش نشان داد و از این پس واژه مجعول خلیج عربی برای خلیج فارس به کار گرفته نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در پی اعتراضات از سوی منابع دولتی و غیر دولتی ایران مبنی بر به کار گیری نام مجعول خلیج عربی برای خلیج فارس،  موسسه نشنال جئوگرافیک در بیانیه ای که بر روی سایت اینترنتی خود ثبت کرده، آورده است: مرجع ذیل خلیج عربی در نقشه های نشنال جئوگرافی به این شکل اصلاح شده است: از لحاظ تاریخی و عموما به خلیج فارس شناخته می شود.
این بخش از آب از سوی برخی، خلیج عربی نامیده می شود. به نوشته سایت اینترنتی نشنال جئوگرافیک در ادامه درباره اصلاحات انجام شده بر روی نقشه های این موسسه آورده است : برداشتن عناوین جزایر ابوموسی و تنب که هنوز میان ایران و امارات مورد بحث و گفتگو است، به کار بردن نام کیش برای جزیره ای که در ایران به این نام معروف است و نام مدرن این جزیره محسوب می شود و علامت یک فرودگاه بین المللی روی این جزیره اضافه شده است. همچنین نام شیخ شعیب به عنوان نام دوم جزیره لاوان نیز حذف گردیده است. گفتنی است سایت اینترنتی نشنال جئوگرافی همچنین در ادامه پاسخ به اعتراضات ایران برای اشتباه فاحش صورت گرفته پیشین درباره خلیج فارس لینکی را بر روی این سایت قرار داده است که مربوط به ریشه تاریخی خلیج فارس می باشد.
لایحه اختیارات فوق العاده دکتر مصدق در چنین در سال ۱۳۳۱ میلادی ، مجلس شورای ملی دو فوریت لایحه اختیارات فوق العاده  دکتر مصدق را تصویب کرد. دکتر مصدق از مجلس شورای ملی در تاریخ هجدهم دی ماه سال ۱۳۳۱ ه ش  طی نامه ای و تحت یک ماده واحده ، تقاضای  یکسال اختیارات خاص نمود اما وقتی نامه نخست وزیر به وسیله وزیر دارائی قرائت شد ناگهان مکی نماینده مجلس ، از جا برخاست و از نمایندگی استعفا داد. استعفای مکی موجب تشنج شدید شد .
آیت الله کاشانی  در نامه ای  به مجلس شورای ملی  اعلام نمودند که لایحه اختیارات مخالف قانون اساسی است و به دستور صریح قدغن می نمایم که از طرح آن در جلسات علنی مجلس خودداری شود،( اطلاعات، ۲۸/۱۰/۱۳۳۱). همچنین  دکتر شایگان در یک مصاحبه مطبوعاتی در تاریخ بیستم دی ماه همان سال گفت: اطلاع موثق داریم که انگلیسی ها منتظرند دولت دکتر مصدق تا یک ماه دیگر بعد از خاتمه اختیارات شش ماهه سقوط کند هیتلر و دکتر مصدق را نمی توان با یکدیگر مقایسه کرد زیرا مجلس هر موقع که بخواهد می تواند دکتر مصدق را به خانه بفرستد. سرانجام دو فوریت لایحه تمدید یکسال اختیارات دکتر مصدق تصویب شد و لایحه تمدید اختیارات دکتر مصدق نیز در سی ام دی ماه سال ۱۳۳۱ به تصویب رسید
تاسیس نخستین رادیو در چنین روزی در سال ۱۹۰۶ میلادی ،  نخستین فرستنده رادیویی تاسیس شد . این فرستنده   که برای  پخش آگهی در نظر گرفته شده بود ، نزدیک به ۱۶۰۰ متر برد داشت .
کنفرانس لندن درچنین روزی در  سال۱۹۴۱میلادی  و در آغاز جنگ جهانی دوم کنفرانس بزرگ متفقین  برگزارشد. سر وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان به منظور جهت دهی اهداف کشور های مختلف اروپایی و نزدیک کردن انگیزه های آنان به یکدیگر در مبارزه با فاشیسم و نازیسم ،  سران کشورهایی چون هلند، بلژیک، لوگزامبورک، فرانسه، یونان، نروژ، دانمارک، بلغارستان، چک و اسلواکی و یوگسلاوی  را به این کنفرانس فراخواند .
سرکوب اخوان المسلمین در چنین روزی در سال ۱۹۵۴ میلادی دولت مصر به منظور مهار جمعیت اخوان المسلمین بیش از سیصد تن از فعالان این گروه را دستگیر و زندانی کرد . اخوان المسلمین جمعیتی با خط مشی اسلامی است که در  سال ۱۹۲۹ میلادی  در شهراسماعیلیه مصر با تلاش های  حسن البناء و با هدف  تجدید حیات و احیای شعائر دینی ،  رجعت به اصول اسلامی و ایجاد وحدت اسلامی تاسیس شد . این جمعیت دربرخی از  کشورهای اسلامی  شعبه دارد . شمار  اعضاء این جمعیت در پایان جنگ جهانی دوم حدود دو میلیون نفر بود. دولتهای عربی بویژه دولت مصر تحت تاثیر و نفوذ این جریان سیاسی قرار گرفتند.
دولت مصر به دلیل این که  جمعیت مزبور نقشه هایی  برای قتل برخی از شخصیت های سیاسی مصر کشیده بود   ، اقدام به تعطیل  فعالیتهای این جمعیت کرد و در نتیجه رئیس جمعیت و عده ای از اعضاء آن کشته شدند . این جمعیت ابتدا از تحولات سیاسی سال ۱۹۵۲ میلادی  مصر پشتیبانی نمود ولی بعدها با تصمیمات دولت مصر در زمان جمال عبدالناصر  در زمینه  ایجاد روابط بهتر با غرب مخالف کرد و خواستار انطباق سیاست مصر با هدف های اخوان المسلمین شد. پس از انحلال جمعیت اخوان المسلمین و مصادره  اموال آن توسط دولت مصر در سال ۱۹۵۴ میلادی  ، دفتر جمعیت ، مرکز خود را از قاهره به دمشق آورد
نخستین فرماندار سیاهپوست آمریکا در چنین روزی در سال ۱۹۹۰ میلادی  و در طول تاریخ آمریکا ،  داگلاس وایلدر به عنوان نخستین فرماندار سیاهپوست  در ایالت  ویرجینیا کار خود را آغاز کرد.
اختراع آکاردئون در چنین روزی در سال ۱۸۵۴آنتونی فاس در فیلادلفیای  آمریکا ، ساز آکارد ئون را اختراع کرد .
تشکیل حزب کارگر در چنین روزی در سال ۱۸۹۳ میلادی حزب مستقل کارگر بریتانیا به عنوان حزب  زمینه ساز  حزب کارگر کنونی در این کشور برای نخستین بار آغاز به کار کرد . کییر هاردی نخستین رهبر این حزب بود .
در دفاع ازدریفوس در چنین روزی در سال ۱۸۹۸ میلادی کتاب “من متهم می کنم”  امیل زولا در دفاع از ناخدا دریفوس در پاریس چاپ و منتشر شد . جنجال دریفوس در فرانسه معروف است. وی را به اتهام جاسوسی برای آلمان  بازداشت ، محاکمه و محکوم کردند. موضوع دریفوس سبب انشقاق  در جامعه فرانسه شده بود.
زلزله شدید در ایتالیا در چنین روزی در سال ۱۹۱۵ میلادی ، بر اثر زلزله ای مهیب در منطقه اوزانوی ایتالیا، بیش از سی هزار نفر جان باختند .
زبان آلمانی در چنین روزی در سال ۱۹۰۰ میلادی امپراطور فرانز ژوزف دستور داد که زبان آلمانی باید زبان ارتش این امپراطوری برای حمله به کشور چک باشد .
خود روی پلاستیکی در چنین روزی در سال ۱۹۴۲ میلادی هنری فورد، اتو مبیل پلاستیکی خود را اختراع کرد . این اتومبیل سی در صد از خودروی های معمولی سبکتر بود  .
عذر خواهی از کره در چنین روزی در سال ۱۹۹۲ میلادی ژاپن از کره عذر خواهی کرد . این کشور در طول جنگ جهانی دوم ، هزاران تن از زنان کره ای را به منظور استفاده  جنسی ، به زور و اجباردر اختیار سربازان ژاپنی قرار داد.
توافق ژاپن و سنگاپور در چنین روزی در سال  ۲۰۰۲ میلادی ژاپن و سنگاپور یک معاهده آزاد تجاری با یکدیگر امضا کردند که بر اساس  آن تعرفه های  جاری تقریبا تمامی کالاهای میان دو کشور ، حذف می شد .
کشف قمر چهارم مشتری در چنین روزی در سال  ۱۶۱۰ میلادی گالیلیو گالیله قمر چهارم مشتری را با نام کالیستو کشف کرد .
آتش سوزی بزرگ در لهستان در چنین روزی در سال ۱۸۸۳ میلادی بر اثر یک آتش سوزی بزرگ در سیرکوس فرونی در لهستان بیش از چهار صد نفر جان خود را ازدست دادند .
انقلاب در سیسیل در چنین روزی در سال ۱۸۹۴ میلادی انقلاب در سیسیل (جزیره ای در جنوب غربی ایتالیا)  با فشار  نیروهای دولت ایتالیا فروکش کرد .
حمله به داردانل در چنین روزی در سال  ۱۹۱۵ میلادی وینستون چرچیل نقشه خود را برای حمله به تنگه داردانل اعلام کرد . تنگه داردانل یکی از تنگه های حیاتی ترکیه  است . این تنگه در واقع دروازه آسیا به جهان غرب به شمار می رود و به همین دلیل انگلیسی ها نقشه تصرف آن را در سر می پروراندند .
وفد ؛ بیشترین کرسی در چنین روزی در سال ۱۹۲۴ میلادی حزب ملی گرای وفد مصر در انتخابات پارلمانی این کشور بیشترین کرسی را از آن خود کرد .
پایان جنک مکزیک و آمریکا در چنین روزی در سال ۱۹۲۷ میلادی ایالات متحده آمریکا و مکزیک جنگ خود را برای تصرف  منابع نفتی میان دو کشور خاتمه دادند .
روابط تجاری با فرانکو در چنین روزی در سال ۱۹۳۹ میلادی  نخست وزیر وقت بلژیک معاهده بورگوس را به منظور ایجاد روابط تجاری با رژیم دیکتاتور فرانکو در اسپانیا منعقد کرد  .
جنگ علیه تمام جهان در چنین روزی در سال ۱۹۴۳ میلادی آدولف هیتلر اعلام کرد که جنگ علیه تمام جهان آغاز شده است . وی عبارت جنگ مطلقه را به کار برد .  هیتلر این اخطار  را  باتوجه به ناکامی هایش در جبهه های روسیه و شمال آفریقا اعلام کرده بود .
حمله به دون در چنین روزی در سال ۱۹۴۳ میلادی نیروهای مهاجم روسی تحت فرماندهی ژنرال گلیکوف به منطقه دون حمله ور شدند .
آزمایش های هسته ای را متوقف کنید در چنین روزی در سال  ۱۹۵۸ میلادی نه هزار دانشمند از ۴۳ کشور جهان در عرض حالی از سازمان ملل متحد خواستند که موجبات منع استفاده و آزمایش سلاحهای هسته ای را در جهان فراهم آورد.
کودتا در توگو در چنین روزی در سال  ۱۹۶۷ میلادی در توگو کودتا رخ داد . همچنین در همین روز در سال ۱۹۸۰ میلادی قانون اساسی این کشور به مرحله اجرا در آمد . همه ساله نیز چنین روزی به عنوان روز آزادی در توگو گرامی داشته می شود .  کشور توگو با مساحتى نزدیک به ۵۷ هزار کیلومتر مربع درغرب قاره پهناور آفریقا واقع شده است. این سرزمین با کشور های  جمهورى بورکینافاسو،  بنین و جمهورى غنا مرز مشترک دارد. توگو سرزمین نسبتا  هموارى است . مطابق جدیدترین گزارش سازمان جهانى بهداشت توگوبیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد .
مردم توگو در اصل وابسته به ۳۷ قبیله بزرگ آفریقایى هستند و کمتر ازیک درصد از آنها اقلیتى اروپایى اند. بیش از نیمی از آنان  معتقد به ادیان ابتدایى ، ۲۹  درصد مسیحى هستند و بقیه  به دین مبین اسلام معتقدند. زبان رسمى توگو، فرانسه است، ولى عامه مردم به لهجه قبایل( اِوه ) و(مینا) از گروه هاى قومى آفریقاى جنوبى صحبت مى کنند. شهر لوم پایتخت  جمهورى توگوست . توگو بیست  هفتم  آوریل ۱۹۶۰  میلادى پس از یک دوره مبارزه موفق شد که اززیر نفوذ گروه هاى فرانسوى و انگلیسى خارج شود و به استقلال برسد. درحال حاضر، ژنرال “ایاد ما” رییس جمهور و دکتر “کوجو” نخست وزیر توگو هستند.
خروج قطار از ریل
در چنین روزی در سال ۱۹۸۵ میلادی بر اثر از ریل خارج شدن یک ترن سریع السیر در اتیوپی ۴۲۸ نفر جان خود را ازدست دادند  .
دیدار با صدام در چنین روزی در سال  ۱۹۹۱ میلادی خاویر پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد  با صدام حسین دیکتاتور عراق دیدار و گفتگو کرد .
استعفای دولت ایتالیا درچنین روزی در سال  ۱۹۹۴ میلادی دولت چیامپی در ایتالیا استعفا کرد .
ریاست جمهوری سوارز
در چنین روزی در سال ۱۹۹۱ میلادی ماریو سوارز ریس جمهور پرتغال برای بار دوم به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد .
روزرهایی درغنا همه ساله چنین روزی به عنوان  روز رهایی درغنا گرامی داشته می شود . کشور غنا بابیش از دویست هزار  کیلومتر مربع وسعت ،  در نیمکره شمالی ،  درغرب قاره آفریقا، درکنار اقیانوس اطلس و در همسایگی کشورهای ساحل عاج در غرب، ولتای علیا در شمال و توگو در شرق واقع شده است. این کشوردر قرن پانزدهم به ساحل طلا مشهور بود. به همین علت ابتدا  پرتغالی ها و سپس  انگلیسی ها بر این کشور چنگ انداختند . در دهه پنجاه قرن بیستم  تمایلات استقلال طلبانه مردم ساحل طلا منجر به چند شورش ملی شد. در سال۱۹۵۱ بریتانیا قانون اساسی تازه ای برای این مستعمره وضع کرد که طبق آن، نوعی استقلال  در امور داخلی به این مستعمره داده شد و پس از آن نخستین  انتخابات عمومی برگزار شد. ابتدا قوام نکرومه حکومت را در این کشور به دست گرفت .
پس از وی  در سال ۱۹۶۶ ، نظامیان با کودتایی  قدرت را در دست گرفتند وشورایی به ریاست ژنرال ژوزف آنکرا بر کشور حاکم شد. پس از استعفای آنکرا، ژنرال آکواسی  به قدرت رسید. پس از او  ادواردآکوف آدوی حقوقدان به حکومت رسید، ودر سال ۱۹۷۲سرهنگ آچیمپونگ با یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت. او این روز را روز رهایی در این کشور نام نهاد .
تولد پروسپر ژولیو دو کربیون در چنین روزی در سال ۱۶۷۴ میلادی کربیون شاعر فرانسوی به دنیا آمد . ” آتره و تیست “عنوان مهمترین  اثر اوست .
تولد هوراشیو آلجر جی آر در چنین روزی در سال  ۱۸۳۴ میلادی آلجر جی آر، نویسنده آمریکایی به دنیا آمد .” گمشده در دریا” و “کار و پیروزی ” عناوین مهمترین آثار ادبی اویند .
تولد کارل بلایبترو در چنین روزی در سال  ۱۸۵۹ میلادی کارل بلایبترو  نویسنده آلمانی به دنیا آمد . ” مادام لوتیا” ،” حیات مونیخ ” و” ایزا چه چیزی را می خواند ” از مهمترین آثار اویند .
تولد ویلهلم کی د بیلو وین
در چنین روزی در سال  ۱۸۶۴ میلادی وین فیزیکدان آلمانی به دنیا آمد . وی در سال ۱۹۱۱ میلادی جایزه نوبل  را از آن  خود کرد .
تولد ویم باری در چنین روزی در سال  ۱۹۲۹ میلادی ویم باری نویسنده  ، بازیگر و کارگردان تئاتر آلمان  متولد شد .” بچه های خوب”  عنوان مهمترین اثر اوست .
در گذشت جیمز جویس
در چنین روزی در سال  ۱۹۴۱ میلادی جویس یکی از بزرگترین نویسندگان جهان ادبیات دار فانی را وداع گفت . اولیس شاهکار ادبی اوست . وی در سن ۵۸ سالگی در زوریخ سوییس در گذشت . “تصویر هنرمند در جوانی” ، “خواهرها ” و”  دوبلینی ها”  از دیگر آثارمشهور اویند .  جویس در سال  ۱۸۸۲ در دوبلین ایرلند به دنیا آمد . وی پس از انجام تحصیلات مقدماتی در مدرسه ای شبانه روزی ، وارد  دانشگاه دوبلین شد و به آموختن زبان های جدید پرداخت . جویس سپس برای تحصیل در رشته پزشکی به پاریس رفت . او در سال  ۱۹۱۶ رمان ” دوبلینی ها”  را به عنوان نخستین اثر بلند داستانی اش منتشر کرد .
وی همچنین همان سال رمان دوم خود با نام “تصویر هنرمند در جوانی”  منتشر  کرد. کتاب” اولیس”  او سالها به عنوان کتابی ضاله در جهان نگریسته می شد و کمتری ناشری حاضر به چاپ آن بود .  کتاب وی سرانجام در فوریه ۱۹۲۲  میلادی در پاریس منتشر شد و بی درنگ در همه  کشورهای انگلیسی زبان ممنوع اعلام شد. موریس دارانتیه  پس از آن دوهزار نسخه از کتاب را که جان رادکر در پاریس برای نشر اگوییست سفارش داده بود، چاپ کرد. یک چهارم این تیراژ محدود در اداره  پست نیویورک لو رفت و توقیف شد. تمامی چاپ دوم آن که توسط نشر اگوییست در پانصد نسخه انجام گرفته بود،  توقیف شد. وضعیت ده سال تمام به همین شکل ماند.  این رمان بعدها در ۱۹۳۳ در آمریکا و در ۱۹۳۶ در انگلیس اجازه انتشار یافت. جیمز جویس نام این کتاب را ازنام قهرمان اودیسه، اثر بزرگ حماسی هومر، شاعر یونانی، اخذ کرده  است. وی با انتشار رمان اولیس شهرتی جهانی را از آن خود کرد.
در گذشت الکساندر پاپف درچنین روزی در  سال۱۹۰۶میلادی ،  الکساندرپاپف فیزیکدان روسی درگذشت. وی در سال ۱۸۹۵میلادی ضبط صوت  را به جهان عرضه کرد .
در گذشت آلبرت سورل در چنین روزی در  سال ۱۹۰۶ “آلبرت سورل “یکی ازداشمندان فرانسوی دار فانی را وداع گفت . .وی استاد تاریخ دیپلماسی و عضو آکادمی فرانسه بود.
در گذشت توماس پی کارگ در چنین روزی در سال ۱۹۱۳ میلادی کارگ نویسنده و رمان نویس نروژی در سال ۱۹۱۳ میلادی به دنیا آمد . “جان گرااف “و ” الوف ران”  عناوین مهمترین آثار اویند . وی در سن ۴۴ سالگی دار فانی را وداع گفت .

۲۳ دی ۱۳۹۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ویج]
[مشاهده در: www.iranvij.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن