واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: لطف ویژه خدا به مسلمانان
حجتالاسلام عباس وطندوست در گفتوگو با خبرنگار آئین و اندیشه فارس با اشاره به معنای «قدر» گفت: قدر به معنای اندازهگیری است و خدا در شب قدر، مقدرات را تعیین میكند. از پیامبر (ص) روایت شده است كه تمام مقدرات مانند روزیها و مرك و میرها در این شب مقدر میشود. وی با تأكید بر این نكته كه شب قدر از ابتدای خلقت انسان وجود داشته است، ادامه داد: به فرموده پیامبر (ص) این شب از ابتدای خلقت وجود داشته است، اما لطفی كه خدا به پیامبر خاتم كرد این بود كه آن را بر وی عیان كرد. رسول مكرم اسلام (ص) میفرماید: این لطفی بوده كه خدا به پیروان من فرموده است تا از بركات آن بهرهمند شوند. وطندوست با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) كه از ایشان در مورد «خیرٌ من الف شهر» سئوال شده بود، گفت: امام در معنای این آیه فرمود: «العمل الصالح فیها من الصلوة والزكوة ... خیر من العمل فی الف شهر لیس فیها لیلةالقدر». یعنی اعمال در این شب، بهتر از اعمال در هزار ماهی است كه در آن لیلةالقدر وجود ندارد. این كارشناس مركز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با تأكید بر این نكته كه امتهای پیشین از زمان شب قدر اطلاع نداشتند، گفت: این شب متعلق به شب ولایت است، زیرا شب اول، شب ضربتخوردن بقیةالله الاعظم و ولیالله الاعظم یعنی امام علی (ع) است. وطندوست ادامه داد: امام صادق (ع) فرمود: با دشمنان ما كه اهل ولایت نیستند با سوره قدر محاجّه كنید و به آنها اثبات كنید كه اگر حجتی نباشد، مقدرات به قلب چه كسی نازل میشود. وطندوست با اشاره به گفته مرحوم میرزا جوادآقای ملكی تبریزی در مورد شب قدر گفت: مرحوم تبریزی در مورد اعمال شب قدر میگوید: سعی كنید پلهای پشت سرتان را كه خراب كردهاید، اصلاح كنید. در این صورت است كه خدا رابطهاش را با شما اصلاح میكند. یعنی حقالناس را ادا كنید تا رضایت خدا را به دست آورید. این مبلغ دینی در مورد فلسفه قرآن سر گرفتن گفت: با این كار ما قصد داریم معارف قرآنی در وجودمان نفوذ كند و با گوشت و خون ما مخلوط شود. خوشا به سعادت كسانی كه با قرآن انیس هستند و قرآن هم با آنها رفیق است. وطندوست با تأكید بر این نكته كه نباید دین را به دنیا فروخت، گفت: در حوادث سیاسی اخیر، برخی آخرت و ایمان خود را برای دنیای دیگران فروختند. علی (ع) میفرماید: خوشا به سعادت كسی كه آگاه به زمان باشد. وی ادامه داد: امام در جای دیگری میفرماید: «كسی كه زمانش را نشناسد، ایمانش به تاراج رفته است». جریاناتی كه پس از رحلت پیامبر (ص) به وجود آمد، ناشی از ناآگاهی بود و موجب مخلوط شدن حق و باطل شد. وطندوست با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) كه میفرماید، «علی العاقل أن یكون بصیراً بزمانه» گفت: عاقل كسی است كه به زمان خود آگاه باشد. امام علی (ع) میفرماید: هیچ ثروتی بزرگتر از عقل نیست و هیچ ناداری و فقری مانند جهل نیست. ابنملجم به خاطر جهل و عدم آگاهی به زمانش، امام علی (ع) را به شهادت رساند. این كارشناس مركز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با اشاره به سخنی از امام علی (ع) كه خود را معجزه امت معرفی میكند، گفت: امام میفرماید: همانطور كه ناقه صالح از كوه بیرون آمد و مردم ایمان نیاوردند، من هم از دیوار سنگی كعبه بیرون آمدم و معجره این ملت بودم، اما باور نكردند. وطندوست در پایان تصریح كرد: نكته جالب در این است كه ابنملجم، برادر همان كسی است كه ناقه صالح را پی كرد.تنظیم برای تبیان: شکوری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]