واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - معاون هنری وزیر ارشاد در یک گفتوگوی مفصل درباره وضعیت و شرایط کنونی هنر به ویژه تئاتر به برخی سوالات و ابهامات پاسخ داد. حمید شاهآبادی که شاید از جمله نخستین مدیران هنری است که به طور مستقیم در سیاستگذاریها و امور اجرایی مدیران زیر مجموعه خود دخالت می کند، در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت دخالت و تصمیمگیری یک معاون وزیر در این سیاستگذاریها و شیوهها اساسا شان اصلی معاون هنری است، بنابراین او در سیاستگذاریها دخالت میکند. او روز جمعه پس از بازبینی نمایش «نوشتن در تاریکی » به کارگردانی محمد یعقوبی در طول مسیر برگشت خود در راهروهای تئاتر شهر به سئوالات مهر پاسخ داد که بخشی از پاسخ های او را در زیر میخوانید: معاون هنری وزیر ارشاد درباره قرارداد نداشتن گروههای تئاتر در ماههای اخیر و بلاتکلیفی آنان، گفت بسته نشدن قرارداد با گروههای نمایشی به دلیل دوران گذار و انتقال تئاتر است و تأکید کرد در تصمیمگیریها برای سیاستگذاریها جدید تئاتر دخالت میکند. شاهآبادی ادامه داد: «اینکه خبرنگاران دوران گذار و انتقال تئاتر را به دقت رصد میکنید و با آمار عددی آن را مطرح میکنید جای خوشحالی دارد. زیرا هم ما و هم مدیران ما باید بدانند که در پس یک مجموعه با اتاق دربسته ننشستهایم تا هر تصمیمی را بگیریم و همه متعهد باشند این تصمیمات را اجرا کنند. امروز در یک دوره انتقال از مدیریت قدیم به مدیریت جدید هستیم و در این دوره انتقال ساز و کارهای جدید در حال شکلگیری است.» به گفته معاون هنری کشور، اتفاقی که در این دوره گذار افتاده این است که با اختیارات تام و تمامی که مدیرکل دارند به بعضی از نمایشها بر اساس همان توافق اجازه اجرا دادهاند. این توافق به این منظور است که نمیشود حوزه تئاتر و سالنی بیدلیل متوقف بماند، چون ضابطههای آنان کاملا مشخص نشدهاند. شاه آبادی افزود: «ما از بالاترین سرمایهمان که همان اعتماد و ارتباط مخاطب و تعامل بین مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و صاحبان اثر است استفاده کردیم و بر اساس این ضابطه تعدادی از آثار در دوران گذار فعلی بدون قرارداد روانه اجرا شدند.» او درباره توافق با گروه های نمایشی برای اجرا هم توضیح داد: «ممکن است این توافق مکتوب نباشد ولی توافقات کلی وجود دارد. تصور میکنم درباره همین چند اثری که با همکاری صاحبان آثار و ادارهکل انجام گرفته ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت. مجموعه انجمن هنرهای نمایشی موظف شده به تدریج تمام کارهای نمایشی باقیمانده از گذشته را تسویه کند تا به امروز برسد و تا زمانی که این روند به روز برسد قرارداد گروههای کنونی هم به انجام میرسد و به توافقات اجرایی عمل میشود. تصور میکنم اگر کمی تأمل شود انشاءالله تا پایان آبانماه کار به سرانجام خواهد رسید.» معاون هنری در پاسخ به این که شما در حوزه تئاتر و در تمام امور و جزییات اعم از بودجه و اجرای آثار نمایشی نظارت دارید و در این بین مدیرکل هنرهای نمایشی تصمیم گیرنده نیست. حتی شنیده شده برای اجرای اثری در تماشاخانه سنگلج وقتی دستاندرکاران آن به شورای نظارت و ارزشیابی مراجعه کرده بودند گفته شده که شما باید تأیید کنید اثر اجرا بشود یا نه؟ تنها به این پاسخ بسنده کرد: « اگر این اتفاق بیفتد یعنی دیگر ادارات کل تعریفی ندارند و معاونت هنری به معاونت تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی تبدیل میشود. در صورتی که ادارات کل معاونت هنری باید در حوزه تخصصی خود تصمیم گیرنده باشند و فعالیت کنند.»شاهآبادی ادامه داد: «حالا اگر کار به دست یک معاون بیکار افتاد که دلش خواست که همه کارها را تا آخر حتی بودجه دریافتی گروهها را در نظر بگیرد خوب است یا بد؟» به گفته معاون هنری وقتی قراردادها بسته نشده و بودجهها هم به گروهها پرداخت نشده نشانگر این است که این روند نتیجه مثبتی نداشته است. او همچنین این نقل قول را که با کسی قراردادی بسته نشده و پولی پرداخت نشده نادرست دانست و گفت: «اجازه بدهید ما طبق مسیر و مقرراتی که ابلاغ میشود عمل کنیم. اگر منظور از دخالت و تصمیم گیری یک معاون وزیر این است که در این سیاست گذاریها و شیوههای جدید دخالت میکند، من اساسا نه تنها در سیاست گذاریها دخالت میکنم معتقدم این شان اصلی معاونت هنری است.» شاهآبادی در بخش دیگری از این گفتگو درباره ساز و کار جدید مدیریتیش توضیح داد: «وظیفهای که باید در ساز و کار جدید انجام بگیرد تدوین مجموعه مقرراتی است که این مقررات به نحوه انعقاد قرارداد، چگونگی حمایت از آثار، چگونگی پرداخت وجوه و چگونگی نظارت بر کار میانجامد. آنچه در معاونت هنری امروز در حال انجام است و تفاوتش با گذشته در همین است. شاید جایی باشد که کل امور را بدون ابلاغ ضوابط به یک ادارهکل میسپارد و به ادارهکل میگوید بدون تعیین ضابطهای از طرف معاونت وارد عمل شود و مدیرکل را در گردابی میاندازد که خود به تنهایی همه کارها را انجام دهد، ما به صورت بنیادی با این روند مخالفیم.» او با بیان این مطلب که در شرایط جدید همه بارها روی دوش یک نفر نیست و معاون وزیر که جای خود دارد حتی مدیرکل هم نباید پاسخگوی تکتک درخواستها و حوزهها باشد، افزود: «به محض اینکه ساز و کار جدید ابلاغ شد تکتک ارکان تئاتر وظیفه خود را میدانند.» شاهآبادی گفت: «در ساز و کار جدید آنچه که اتفاق میافتد این است که شیوه و گردش کار بر اساس ضوابط و اختیارات معین میشود. ما وقتی که موضوعی به عنوان مثال تخصیص بودجهای معین برای حمایت از شهرستانها را میخواهیم انجام دهیم قطعا این را در ضابطهای معین و در قالب یک آییننامه اجرایی که شرح وظیفه مدیرکل استان، مدیرکل هنرهای نمایشی و تکتک بخشها را مشخص کرده باشد، انجام میدهیم.» او ادامه داد: «در حال حاضر در حال انجام این روش هستیم. بنابراین با ابلاغ آییننامه شورای حمایت و با ابلاغ آییننامه استقرار گروههای تئاتری و مواردی از این قبیل معاونت هنری در شیوه کار و گردش امور دخالت و تصمیمگیری میکند و امور را بدون قاعده و ضابطه رها نمیکند.» معاون هنری درباره قرارداد های تیپ که چند ماهی است اجرا نمی شود ، توضیح داد: «قرارداد تیپ به طور کامل در تمام محاسبهها و برنامهریزیها قابل تأیید است و هیچگونه محدودیتی برای اجرای قرارداد تیپ وجود ندارد. به محض اینکه آیین نامه شورای حمایت ابلاغ شد نحوه انتخاب و ضوابط در مقرراتش نوشته میشود.» او درباره اعضای شورای جدید خود توضیحی نداد و تنها گفت: «در حال حاضر در صدد انتخاب افراد نیستیم بلکه در صدد ابلاغ ساز و کاری هستیم که اعضا شورای حمایت را تعیین میکند. در آییننامه شورای حمایت که انشاءالله در آبانماه اعلام میشود نحوه انتخاب افراد و چگونگی افراد مشخص میشود.» شاهآبادی در توضیح بیشتر افزود: «آییننامه شورا با کمک ادارهکل و با برنامهریزی حوزه مشاوران در حال انجام است. قطعا در مراحل برنامهریزی و تصمیمگیری از نظرات کارشناسان تئاتر استفاده میشود و بعد از آن آیین نامه ابلاغ میشود.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]