تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820604138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لذت کشف زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر  - نمایش «شام آخر،پرده آخر» به زندگی زن و مردی امروزی می پردازد که نگاه​شان به زندگی متضاد است. مهدی نصیری: «شام آخر، پرده آخر» عنوان نمایشی  است که امیدرضا میر آن را نوشته و مهدی تقی‌زاده کارگردانی کرده و در دومین روز جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال در تالار گلستان کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه رفته است. این نمایش که به عنوان اثر منتخب از جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر (بوشهر) به دبیرخانه تئاتر فجر معرفی شده، براساس ساختار داستانی و طرحی دراماتیک که تابع قواعد ساختار است، روایت می‌شود. زن و شوهر امروزی به واسطه تضاد نگاه​شان نسبت به زندگی دچار اختلاف‌هایی شده‌اند که به شدت بر زندگی آن‌ها تأثیر گذاشته است. مرد که یک نویسنده است همین زندگی را به گونه‌ای دیگر در نمایشنامه‌‌ای که به تازگی نوشته بازسازی کرده است و...‌‌ نمایش به خوبی قراردادهای ساختار را طراحی و اجرا می‌کند. بر این اساس داستانی روایت می‌شود که بدون خروج از قواعد ساختار کلاسیک در محدوده‌ای که کاملا متکی به طرح و توطئه و چالش آفرینی است، به اجرا در می‌آید و با محمل قرار دادن تاثیر همین تعلیق و پیچش داستان، تماشاگر را به خود نزدیک و با قصه‌اش درگیر نگه می‌دارد. اما در عین حال ویِژگی‌هایی هم در پردازش متن وجود دارد که باعث می‌شود نمایش تماشاگر را با لذت کشف و درک رمزها نیز درگیر سازد: نویسنده نمایشنامه‌ای نوشته است و این نمایشنامه را با کمک همسر و دوستانش تمرین می‌کند. در واقع هر چیزی که در زندگی واقعی شخصیت‌ها دیده می‌شود، نمونه‌‌ای مشابه در قصه و نمایشنامه پیدا می‌کند و به تحلیل و قیاس گذاشته می‌شود. همین تطابق داستان و لذت کشف نقاط مشترک مهمترین شگردی است که در درجه اول قصه و متن و در وهله دوم اجرا برای جلب و جذب مخاطب به کار بسته است. البته در کنار این محاسن، کاستی‌هایی هم وجود دارند که در برخی فصول باعث قطع ارتباط مخاطب از نمایش می‌شوند. برخی ویژگی‌ها مثل پرگویی در پردازش متن؛ روایت مطول و دارای اطناب در کنار بخشی از ضعف‌های طراحی صحنه، عناصری هستند که به کار تقی‌زاده لطمه زده‌اند. در واقع طراحی صحنه شلوغ و دکور پر از صحنه افزار «شام آخر، پرده اخر» نه تنها کمک زیادی به فرایند اجرا نمی‌کند بلکه حتی در برخی از فواصل اجرا دست و پای کارگردان و بازیگران را هم می‌بندد و میزانسن‌ها را محدود و فشرده و نامنظم می‌سازد. اما در مجموع، نمایش مهدی تقی‌زاده به واسطه گرایش به قصه‌پردازی و تکیه‌ای که بر طرح‌ریزی توطئه و چالش‌های بیرونی دارد، می‌تواند نمایش موفقی باشد. به ویزه این‌که نمایش تا آخرین لحظات اجرایش هنوز هم چالش‌هایی برای طرح شدن و گره‌هایی برای باز شدن دارد. 52144




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن